Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:41

GDG schreef:
gomir schreef:
Je mag in Nederland ook met een recept NIET uit het buitenland importeren als je geen vergunning hebt en het betreffende middel niet op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Jij verwart importeren dmv een online bestelling met met een geldig recept naar een andere praktijk gaan. Dat laatste is wel toegestaan, niemand verplicht je om de medicatie bij je eigen dierenarts af te nemen als deze bereid is een recept uit te schrijven en het bij een collega te laten kopen. Maar in dat geval neem je nog steeds toegestane medicatie af bij een vergunninghouder.

Die in NL moet zitten dan blijkbaar?


Ja, want importeren is alleen maar toegestaan als je daar vergunningen voor hebt en het middel op de lijst met medicatie met toestemming voor import staat.
Dus mag je per definitie niet zelf iets uit het buitenland bestellen!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:43

Ik verbaas mij ook er over hoeveel mensen dit blijkbaar niet weten!

Het is net als met autorijden. Je mag niet te hard rijden maar als je het wel doet zal je echt niet elke keer gepakt worden... Maar áls ze je pakken dan ben je voor €2500 ook goed de sjaak.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:56

Als je langdurig in volle dosering Omeprazol moet geven, dan is die 2500 euro een risico dat te nemen is.

Dat medicijn is zo schreeeeeuwend duur in nl dat het logisch wordt dat mensen verder kijken.
Ik meen dat de prijzen in NL inmiddels iets gedaald zijn, omdat er een tweede merk op de markt is gekomen,

Maar toen mijn paard een jaar of 10 geleden begon met zijn maagzweer-ellende was er in NL slechts 1 merk, Gastrogard.
Dat kostte mij toen! ongeveer 1100 euro per maand, terwijl de buitenlandse versie van hetzelfde medicijn! op ergens tussen de 300 en 400 euro uitkwam.

Dus dat zou mij maar zo 700 euro per maand gescheeld kunnen hebben. En als je paard dat vervolgens vanwege ernstige klachten echt maanden of jaren moet gebruiken, tsja dan is het logisch dat er mensen zijn die het risico op de boete durven te lopen.
Het kan in sommige gevallen het verschil zijn tussen je paard moeten laten inslapen omdat behandeling niet betaalbaar is, of de behandeling net kunnen ophoesten.


Dat het receptplichtig is, vind ik terecht. Het is geen mild supplementje zonder bijwerkingen, en als jen iet weet wat je doet kun je er zelfs maagzweren mee veroorzaken! (serieus)


Maar de patenten zijn vreselijk. Het gaat om medicijnen die hun geld al lang en breed opgeleverd hebben. Die niet extreem duur of moeilijk zijn om te fabriceren.
In Nederland was er 1 (inmiddels dus 2 bij mijn weten) bedrijf die die patenten hadden. En dus vrijuit zelf hun eigen prijs konden bepalen, want de enige leverancier...

En DAAR heb ik dus wel moeite mee.

Dat paarden wellicht afgemaakt worden, NIET omdat er geen behandeling mogelijk is. NIET omdat er geen betaalbare medicijnen bestaan. Maar puur omdat er patenten zijn die maken dat bedrijven vrijwel vrijspel hebben in de prijs die ze vragen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 17:01

Femke_Tweety dat is gewoon kwalijk!

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:06

Yvank_ schreef:
Ik verbaas mij ook er over hoeveel mensen dit blijkbaar niet weten!

Het is net als met autorijden. Je mag niet te hard rijden maar als je het wel doet zal je echt niet elke keer gepakt worden... Maar áls ze je pakken dan ben je voor €2500 ook goed de sjaak.


Dit weten de meeste mensen wel hoor. Ik in elk geval wel en het is in het wormenkuren topic ook al eens meerdere keren naar voren gekomen. Alleen daar altijd berichten van iemand anders, en nooit van iemand in het topic zelf.

Hoe dan ook. Het gaat mij niet om het geld wat ik eventueel bespaar, maar het is de enige manier om preventief te kunnen ontwormen. Ik neem het risico er dus wel bij.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:07

Poeh wat een bedragen Femke_Tweety! Dan kan ik me de keuze om in buitenland te gaan shoppen helemaal voorstellen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:02

Het grootste probleem is dat we te veel wetten hebben in Nederland, je mag niet dit, je mag niet dat, je mag al geen telefoon meer vasthouden op je fiets, of even een gebouw binnen lopen wanneer je mondkapje van huis bent vergeten mee te nemen, enz.
Het zijn nu zoveel regels geworden dat men niet meer de capaciteit heeft om alles te handhaven.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:04

Jessix schreef:
Yvank_ schreef:
Ik verbaas mij ook er over hoeveel mensen dit blijkbaar niet weten!

Het is net als met autorijden. Je mag niet te hard rijden maar als je het wel doet zal je echt niet elke keer gepakt worden... Maar áls ze je pakken dan ben je voor €2500 ook goed de sjaak.


Dit weten de meeste mensen wel hoor. Ik in elk geval wel en het is in het wormenkuren topic ook al eens meerdere keren naar voren gekomen. Alleen daar altijd berichten van iemand anders, en nooit van iemand in het topic zelf.

Hoe dan ook. Het gaat mij niet om het geld wat ik eventueel bespaar, maar het is de enige manier om preventief te kunnen ontwormen. Ik neem het risico er dus wel bij.

Dat soort berichten kunnen ook door mensen zijn verzonnen die er belang bij hebben dat men niet de wormkuren uit het buitenland haalt.

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:06

Nou ga jij dan maar lezen in dat topic die mensen hebben echt wel boete gehad hoor.

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:11

Ik vind het wel een goede vergelijking, het te hard rijden :j

Ik blijf twijfelachtig. In ‘ons’ topic van wormkuren is nog nooit iemand geweest die een boete heeft gehad. Dus een paar maanden geleden zelf ook weer besteld. Ben nu goed tot 2022 :D

Overigens krijgt de douane het nog drukker, omdat het voorlopige idee is om per 1 januari alle pakketjes buiten de eu belasting te laten betalen. Pakketjes tot 22,- waren hier vrij van. Maar Nederland wil dat uitstellen naar 1-6-21 en zelfs bij voorkeur 1-1-22 omdat er de mankrachten niet voor zijn.

Ik denk dat je echt net pech moet hebben als ze je pakketje gaan openen.
Al mijn gewone pakketjes vanuit engeland of China zijn ook nog noooit geopend. En ik bestel behoorlijk frequent.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:24

Let alsjeblieft heeel goed op dat de kwaliteit van medicatie uit het buitenland lang niet altijd gegarandeerd is!! Daarom is er ook zo strenge wetgeving. Soms bevat een middel veel meer of minder van een werkzame stof, dan dat op de verpakking staat. Met alle gevolgen van dien. Soms is het product vervuild.

Goedkoop is duurkoop meestal...

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:06

daarom moet je ook goed kijken hoe het zit. Maar medicijnen die in bijvoorbeeld Amerika wel gewoon goedgekeurd zijn, en daar dus wel alle stickertjes "veilig en betrouwbaar en correct gefabriceerd" hebben, die durf ik wel te geven.

Een een of ander louche -niet verder te achterhalen- bedrijfje dat beweerd dat het spul dat ze jou leveren een bepaald medicijn is, zonder dat daar ook maar ooit goed naar gekeken is, tsja. Daar kun je voor ieders veiligheid wellicht beter bij wegblijven.

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:36

Jasmijn159 schreef:
Let alsjeblieft heeel goed op dat de kwaliteit van medicatie uit het buitenland lang niet altijd gegarandeerd is!! Daarom is er ook zo strenge wetgeving. Soms bevat een middel veel meer of minder van een werkzame stof, dan dat op de verpakking staat. Met alle gevolgen van dien. Soms is het product vervuild.

Goedkoop is duurkoop meestal...


Het zijn precies dezelfde merken en producten als in Nederland die ik koop ;)

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 23:47

Blussem schreef:
Dat soort berichten kunnen ook door mensen zijn verzonnen die er belang bij hebben dat men niet de wormkuren uit het buitenland haalt.

Zoals in het topic eerder al vermeld, van verschillende bokkers al een pb ontvangen die echt zelf een boete hebben gekregen

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:21

kiki1976 schreef:
Blussem schreef:
Dat soort berichten kunnen ook door mensen zijn verzonnen die er belang bij hebben dat men niet de wormkuren uit het buitenland haalt.

Zoals in het topic eerder al vermeld, van verschillende bokkers al een pb ontvangen die echt zelf een boete hebben gekregen

Van wormenkuren uit Ierland of UK?
Ik zou dan ook graag pb ontvangen, want ik hoor al twee jaar hetzelfde verhaal over iemand die hoge boete kreeg bij het bestellen van Omeprazol. Geen idee uit welk land.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 00:22

Jessix, ja voor beide, wormenkuren en Abler. Weet niet waar ze de kuren besteld hadden.
Ik ga de pb's niet doorsturen, ze gaven aan liever anoniem te blijven en het daarom via pb deden. Maar wellicht willen ze je wel zelf een pb sturen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:26

kiki1976 schreef:
Jessix, ja voor beide, wormenkuren en Abler. Weet niet waar ze de kuren besteld hadden.
Ik ga de pb's niet doorsturen, ze gaven aan liever anoniem te blijven en het daarom via pb deden. Maar wellicht willen ze je wel zelf een pb sturen.

Dat vroeg ik ook niet aan jou. Logisch dat je geen pb doorstuurt. :) Mijn vraag was uiteraard aan degene die dat is overkomen. Ik ben heel benieuwd en ontvang dus graag een pb. Het gaat mij dus specifiek om wormenkuren uit Ierland of UK.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 00:27

Hopelijk willen ze je die doorsturen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:03

Femke_Tweety schreef:
Als je langdurig in volle dosering Omeprazol moet geven, dan is die 2500 euro een risico dat te nemen is.

Dat medicijn is zo schreeeeeuwend duur in nl dat het logisch wordt dat mensen verder kijken.
Ik meen dat de prijzen in NL inmiddels iets gedaald zijn, omdat er een tweede merk op de markt is gekomen,

Maar toen mijn paard een jaar of 10 geleden begon met zijn maagzweer-ellende was er in NL slechts 1 merk, Gastrogard.
Dat kostte mij toen! ongeveer 1100 euro per maand, terwijl de buitenlandse versie van hetzelfde medicijn! op ergens tussen de 300 en 400 euro uitkwam.
.


Maar dat kan toch niemand betalen?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:28

Voor de zekerheid heb ik mijn bestelling in Ierland geannuleerd, dat kon nog. Bij de dierenarts 3 euro meer betaald per spuit en geen kosten voor consult, dus dat viel me heel erg mee.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:47

callippo schreef:
Voor de zekerheid heb ik mijn bestelling in Ierland geannuleerd, dat kon nog. Bij de dierenarts 3 euro meer betaald per spuit en geen kosten voor consult, dus dat viel me heel erg mee.

Als je het gewoon bij de dierenarts kan krijgen dan moet je het ook zeker daar halen. Voor het geld hoef je het niet te laten en je hebt dan geen enkel risico.

Ik heb nog van niemand een pbtje gehad.... Maar misschien wil niemand zijn persoonlijke ervaring met mij delen. Wel jammer!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:22

Zou het ook niet afhankelijk zijn hoeveel je besteld? Als een particulier bv 4 wormspuiten in uk besteld of een grote stal bestelt er 70.... die laatste heeft volgens mij toch een hogere kans om in het oog te springen bij de douane lijkt me?

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:31

callippo schreef:
Voor de zekerheid heb ik mijn bestelling in Ierland geannuleerd, dat kon nog. Bij de dierenarts 3 euro meer betaald per spuit en geen kosten voor consult, dus dat viel me heel erg mee.

Dat is top van jou dierenarts. Echter werkt het bij velen niet zo. Ben je verplicht eerst een wormonderzoek te laten doen van pak hem beet 20€ per paard en daar komen de kuren dan ook nog bovenop.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:00

Nou dat is hier bij geen enkele dierenarts zo. Als je paard maar in systeem staat krijg je promax of groene equest zo mee. Misschien tijd voor een andere dierenarts?

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Boete voor recept plichtige medicijnen via buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:03

Maar zijn hier mensen die boetes hebben gekregen voor een paar wormkuren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers