Vastbinden in en aan trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:45

In de trailer aan 1 kant vast, buiten de trailer los of degene die mee is houd hem vast

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:47

Sinds ik een groot paard fiks heb zien hangen aan een trailer en er werkelijk niks gebeurde met de trailer, denk ik dat de vastzet-angst niet echt nodig is. Eventueel doe je er een strotouwtje of equiping/losbreekring tussen.

De merrie staat dus ook gewoon vast aan de trailer met equiping/strowtouwtje (heb vaak ook geen vasthouhulpje) en in de trailer aan 2 lijntjes.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:08

In de trailer altijd aan 2 kanten met een trailerlijn met paniekhaak. Eentje zet ik zelfs dan nog extra met het halstertouw vooraan vast, die heeft teveel ruimte van voor naar achter en wil dan nog wel eens dr hoofd onder de voorstang doen om daar de hooitjes van de grond te eten :roll:

Buiten de trailer aan of het oog bij de deur, of achterop aan de klep. Maar altijd met een sisal/hennep strotouwtje wat kan breken als ze echt gaan hangen. Daarbij en omdat ik vrijwel altijd alleen ben, haak ik er dan een extra halstertouw of longeerlijn bij aan die los en niet geknoopt door hetzelfde oog van het strotouwtje zit. Mocht ze zich dan ooit lostrekken, nog nooit gebeurd, heb je een normale lengte halstertouw om nog te grijpen ipv het halstertouw met aanbindknoop erin. Ik heb overigens allemaal van die lange 4 meter halstertouwen.
Paarden die ik nog niet vertrouw met vastzetten klik ik er een longeerlijn aan, door het strotouwtje, en dan hou ik het uiteinde vast. Geeft net genoeg bewegingsvrijheid om zadel ed uit de auto te pakken en paard leert dat hij daar gewoon kan blijven staan zonder de kans dat hij gaat hangen of zich lostrekt.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:15

Alleen één lijn aan de voorkant vast met paniek sluiting naar mij.

Op die manier staat mevrouw braaf, om haar evenwicht te houden met haar hoofd in een anderhalf paards trailer.
Twee paards weten we nog niet. Denk één sluiting, maar dat wordt even kijken.
.
2021 gaan we zelf voor een twee paards trailer.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:23

Ik zet mijn paarden in de trailer aan een touw vast. Ze zijn dat gewend en gaat prima. Ik ben zelfs een keer per ongeluk vergeten een van de paarden vast te zetten en stond gewoon braaf. Beide merries kunnen aan de trailer vastgebonden worden maar doe ik eigenlijk alleen als we geen yards kunnen gebruiken. Voor les of ponyclub staan de paarden in yards bij de trailer of vaste yards op het terrein. Ik vind dat veel prettiger als vastbinden. Foto is niet mijn paard.
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:50

In de trailer heb ik dr aan 2 kanten vast. 1 met halstertouw waarmee ik haar laad en 1 een panikehaak sluiting van een trailer lijn die in de trailer hangt. Ik had haar altijd aan 1 kant strak en andere kant los. Tegenwoordig beiden vrij los zodat ze beiden kanten naar achteren kan kijken. Ze lijkt rustiger te staan daardoor.

Buiten zet ik haar aan de ring bij het deurtje vast. Geen vastzet ring maar de ring om de stang te laten zakken als ze in paniek raken. Zo kan ze tijdens het zadelen uit haar hooinet eten door het deurtje heen.


Afbeelding

Soms zet ik haar aan de gesloten klep vast. Daar zitten driehoekjes op waar de klep op rust als die open staat. Maar liever zet ik haar daar jiet aan vast omdat ze al eens achter een sluiting van de klep is blijven hangen met haar touw (vraag niet hoe, maar de klep sluiting was toen stuk en toen moesten we nog naar huis!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:52

bliksemflits schreef:
Dat kan toch overal gebeuren? Ook als je paard gewoon vast staat op de poetsplaats? Dat is juist opvoeden, gewoon "stil" blijven staan als ze vast staan. Als mijn paard los staat mag ze bewegen, ik ga dr niet leren dat ze dan als een robot moet blijven staan. Touwtje ergens aan = stilstaan, touwtje los/geen touwtje = bewegen.
Er gebeurt echt niks met die trailer hoor :') Enige wat zal gebeuren is dat je een nieuw halster/touw moet kopen als je paard schrikt ;)

Hier staat paard in de trailer vast aan speciale "kettingen" met paniek sluitingen aan beide kanten. Naast de trailer staat ze of aan de ring of ik heb dr gewoon zelf vast/touwtje over de hals als ze naast mij staat want ik ben er toch altijd bij als ze eruit is :)

:?

Hier staan ze altijd los als ik ze op zadel. Thuis en op verplaatsing. De jongste hebben we nog wel aan een lang touw voor de zekerheid op verplaatsing maar touw hangt eigenlijk altijd los. Niks robot aan. Als ik op weide hun dekens goed leg of met wat bezig ben aan ze dan staan ze ook stil. Zodra ik van ze weg stap doen ze weer wat ze willen. Baas dichtbij = stil staan en opletten. Baas niet dichtbij = bewegen. Niks robotje aan. Gewoon een kwestie van afspraken maken net zoals stilstaan als het touwtje ergens aan vast zit.

Ik zou dus ook nooit een paard vast zetten aan een trailer. Krijg het benauwd van een aantal foto's die ik hier zie ook. Als ze aan de trailer of camion staan dan stop ik het touw ergens doorheen dat het niet op de grond ligt maar ik maak het nooit vast.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:52

LiselotZorro schreef:
Een paard aan de trailer binden moet je niet doen. Nooit. Wat denk je wat er gebeurt als het dier er tussen uit gaat? Gewoon opvoeden en leren om stil te staan.

Als er in de trailer ogen aan de zijkant zitten zou ik die ook gebruiken.


Gewoon opvoeden en leren stil staan kan ook als ze vast staan. Wat dnek je dat er gebeurd als je paard dat los staat opeens er van door gaat het verkeer in?

Ik zet ze vast met paniek haak en paarden knoop. Veiliger dan los.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:01

Maar wat zou er dan gebeuren als een paard aan een trailer vast staat dat je het benauwd moet krijgen?

Ik zet 'm altijd aan de trailer vast, zowel om op te zadelen voor 't rijden als bij terugkomst als ik hem sta af te zadelen, af te sponzen, ik zet een emmer slobber op de vloer in de trailer die hij kan eten door 't deurtje heen.
Zo heb ik de kans om mijn spullen op te ruimen of eerst schoon te maken na een modderige bosrit, zelf wat te eten en te drinken, evt om te kleden, etc.

Ponylief staat netjes te wachten, hij staat thuis ook vast tijdens het poetsen en opzadelen en dan laat ik 'm wel eens even alleen omdat ik nog moet plassen ofzo.
Waarom zou dat op een andere locatie anders zijn? Pony is netjes opgevoed en kan dus vast staan, zodat ik even wat anders kan doen in de tussentijd. Alleen laten doe ik op locatie aan de trailer niet, maar het kan dus wel zo zijn dat ik aan de andere kant van de auto moet zijn dan waar hij staat.
Ik zie serieus niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:03

Ik krijg het benauwd van hoe kort ze allemaal aangebonden staan. Zo stond Sam geen 5 seconden. :=

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:13

Ayasha schreef:
Ik krijg het benauwd van hoe kort ze allemaal aangebonden staan. Zo stond Sam geen 5 seconden. :=


Is gewoon een gewennings- en opvoedingskwestie, kort staan = ook braaf zijn. Ze kunnen nu eenmaal niet altijd los of 2m touw ter beschikking hebben en dat moeten ze gewoon leren.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:13

Ik zet haar gewoon vast aan het oog aan de zijkant.

Ga regelmatig met een vriendin op pad, die van haar is wat lastiger in het stilstaan en laten we dus los, ik help even een handje met zadelen en zadel dan die van mij op.

Als ik die van mij los laat staan is het eten (gras) verleidelijker dan braaf blijven staan, ze zal er niet van tussen gaan op een vreemde plek maar ga geen risico lopen.

1x in haar leven gehangen, was aan het vegen, dus harige bezem achterwerk gezet en nooit weer gedaan.

In de trailer altijd vast aan 1 kant (buitenzijde) met een paniekhaak.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:15

Die van mij heeft nog nooit gehangen of zich losgetrokken, staat altijd en overal geduldig vast, dus ik durf haar prima een de trailer te knopen. Met een bekende hanger zou ik dat misschien niet graag doen, maar vooral omdat ik dan bang ben dat ze op vreemd terrein los komen :=

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:15

Marije_jiplover schreef:
Maar wat zou er dan gebeuren als een paard aan een trailer vast staat dat je het benauwd moet krijgen?

Ik zet 'm altijd aan de trailer vast, zowel om op te zadelen voor 't rijden als bij terugkomst als ik hem sta af te zadelen, af te sponzen, ik zet een emmer slobber op de vloer in de trailer die hij kan eten door 't deurtje heen.
Zo heb ik de kans om mijn spullen op te ruimen of eerst schoon te maken na een modderige bosrit, zelf wat te eten en te drinken, evt om te kleden, etc.

Ponylief staat netjes te wachten, hij staat thuis ook vast tijdens het poetsen en opzadelen en dan laat ik 'm wel eens even alleen omdat ik nog moet plassen ofzo.
Waarom zou dat op een andere locatie anders zijn? Pony is netjes opgevoed en kan dus vast staan, zodat ik even wat anders kan doen in de tussentijd. Alleen laten doe ik op locatie aan de trailer niet, maar het kan dus wel zo zijn dat ik aan de andere kant van de auto moet zijn dan waar hij staat.
Ik zie serieus niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.


Precies dit, als ik langer wil struinen op concours gaat hij ietsje langer vast, hooinet er naast en doei kijk maar lekker om je heen. Nooit problemen mee gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:19

Lara_Silver schreef:
Ayasha schreef:
Ik krijg het benauwd van hoe kort ze allemaal aangebonden staan. Zo stond Sam geen 5 seconden. :=


Is gewoon een gewennings- en opvoedingskwestie, kort staan = ook braaf zijn. Ze kunnen nu eenmaal niet altijd los of 2m touw ter beschikking hebben en dat moeten ze gewoon leren.

Ik heb er tot op de dag van vandaag nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Dus dat valt dan blijkbaar wel mee. Ik ben vrij zeker dat ik de uitzondering op de regel heb. Hij is niet voor niets hier terecht gekomen. :(:)

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:20

Qimm schreef:
Die van mij heeft nog nooit gehangen of zich losgetrokken, staat altijd en overal geduldig vast, dus ik durf haar prima een de trailer te knopen. Met een bekende hanger zou ik dat misschien niet graag doen, maar vooral omdat ik dan bang ben dat ze op vreemd terrein los komen :=



Precies. Geen enkel probleem.

Laat haar op concours bij goed weer ook gewoon lekker met hooinet vastgebonden staan aan de trailer. Blijf er natuurlijk wel bij.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:23

Ayasha schreef:
Lara_Silver schreef:
Is gewoon een gewennings- en opvoedingskwestie, kort staan = ook braaf zijn. Ze kunnen nu eenmaal niet altijd los of 2m touw ter beschikking hebben en dat moeten ze gewoon leren.

Ik heb er tot op de dag van vandaag nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Dus dat valt dan blijkbaar wel mee. Ik ben vrij zeker dat ik de uitzondering op de regel heb. Hij is niet voor niets hier terecht gekomen. :(:)


Als je er tot nu toe met je eigen paard geen problemen mee hebt gehad, waarom krijg je het dan wel benauwd als andere paarden kort vast staan aan een trailer? Daar is toch niks uitzonderlijks aan? :?

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:28

Ik zet mijn paarden ook altijd vast aan de trailer.
Ik zie geen verschil met vastzetten op een poetsplaats of aan een stal.
Kan iemand mij dat uitleggen?
Door onhandige acties kan er altijd een keer een touw of een halster knappen. Heb daarom altijd een reserve setje mee.
Of mis ik nu iets heel gevaarlijks.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:33

Iets anders dan dit zie ik ook niet. Ik zie een paard door hangen geen 2400 kg trailer + SUV van zijn plaats trekken hoor, dat houd geen gesp uit.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:34

Op bovenstaande foto heb ik m'n paard langer Staan om te eten. Dan krijg ik het eerder benauwd want kan ze onder het touw door draaien. Ik ben er dan ook bij met eten. Daarna staat ze weer korter, vind ik veiliger. En kan ze nog prima bij het hooi.

Thuis staat mijne idd soms ook langdurig vast. Gaat prima. Zelfs als ze helemaal over de zeik was (vroeger werd ze echt heel nerveus als ze wist dat we weggingen met trailer) stond ze aan de muur te hupsen, draaien en steigeren maar altijd binnen de mogelijkheid van het touw. Ze is gelukkig enorm gevoelig voor druk en gaat nooit hangen. Of er moet echt iets heeeeeel naars gebeuren. Maar dan breekt m'n touw eerder dan de dat ze een trailer met auto meesleept.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:35

Lara_Silver schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb er tot op de dag van vandaag nog nooit problemen mee gehad eigenlijk. Dus dat valt dan blijkbaar wel mee. Ik ben vrij zeker dat ik de uitzondering op de regel heb. Hij is niet voor niets hier terecht gekomen. :(:)


Als je er tot nu toe met je eigen paard geen problemen mee hebt gehad, waarom krijg je het dan wel benauwd als andere paarden kort vast staan aan een trailer? Daar is toch niks uitzonderlijks aan? :?

Omdat ik dat beeld dus niet meer gewoon ben. _O- Kan me niet meer voorstellen om die hier zo kort te zetten. :=

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:44

Ik zou niet eens weten hoe ik het zou moeten doen naast de trailer als ze niet vast kunnen staan.

Ik laat ze altijd zo lang mogelijk in de trailer staan, kan ik m'n wagen afladen, tuigen klaar leggen enzo. Maar ik kan niet op 2 pony's tegelijk letten als ik aan het poetsen en optuigen ben. Of als ik nog even wat anders aan moet trekken voor ik op stap enzo.

Ik zou graag de luxe hebben van iemand die mee gaat, maar dan kan ik misschien 2x per jaar op pad. Ipv wanneer ik maar wil. Ben 2 weken geleden nog heerlijk relext met 2 pony's op wedstrijd geweest. Juist het idee dat ik van niemand afhankelijk ben geeft mij zo veel vrijheid en rust. En daar oefen ik dus op met jonge pony's.

Pony's laden trouwens net zo, ik kom met 2 pony's aanlopen, geef even aan wie er aan welke kant van het schot moet, pony's lopen er voor mij uit er op, stang er achter, ik loop buitenlangs naar voor, en zet ze vast. Vast zetten, klep dicht en deurtje dicht duurt langer dan het laden zelf ;) .

Mijn pony's staan meer ontspannen vast aan de trailer dan op vreemd terrein in een stal of paddock, dan gaan ze meestal ijsberen, zenuwen enzo. Aan de trailer aan ze lekker staan wachten en slapen.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:46

In de trailer aan 1 touw, buiten de trailer aan de achterste ring of achteraan de klep.
Ik zie ook echt niet in hoe een paard met een normaal halster (geen touwhalster) een auto en trailer zou omtrekken. Mijn paard heeft zich toen ik hem net gekocht had 2 maal losgetrokken van de trailer en dat was toch echt twee maal het halster/touw dat brak.
En qua lengte van touw, de mijne staan ook kort vast hoor. Je kan een paard toch niet vastzetten met 2 meter touw? Dan laat je hem idd beter los staan, anders heb je mooi paniek als ze verstrikt raken en niet weg kunnen.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:46

Ik zet ze nooit vast buiten de trailer. Juist omdat ik vroeger een lomperd had die zich open haalde aan de trailer(ook als je dacht dat er echt niks was waar dat aan kon gebeuren) en daarna ging hangen. Niet omdat ik bang ben dat er iets met de trailer gebeurt, maar ik houd ze graag heel en daar past hangen niet bij. :') Met de dieren daarna zou het misschien kunnen, maar ik heb altijd iemand bij me die ze vasthoudt of ik zadel in de trailer op.

Of ik huur een stal om ze daar in te zetten. Maar ik heb wel het geluk dat er altijd iemand mee gaat, ik mag zelf niet met trailer rijden haha

In de trailer aan 2 kanten met paniekhaak.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:16

Zet ze juist niet te lang vast buiten ( niet zo lang, dat ze bij de grond komen) , zodat ze nergens aan kunnen blijven haken.

Bind haar ook niet met haar hoofd op 1 cm van de ring vast ofzo.