Welke vastzetlijnen in trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 07:45

Sinds gister ben ik de trotse eigenaar van een trailer. Nu hangen er nog geen lijnen in om de paarden vast te zetten. In eerste instantie dacht ik gewoon een halstertouw te pakken maar ik bedacht me dat het ook wel handig is als de lijnen gewoon vast in de trailer kunnen blijven hangen. En ik dan dus nieuwe touwen moet kopen want zo veel heb ik er niet :+
Ik zie dat er ook speciale lijnen en kettingen zijn. Maar er is een ketting, elastiek, rubber... wat is nu fijn? En welke lengte moet je hebben?
Ik ga mijn paard en onze A-pony er in vervoeren. Moet ik dan nog rekening houden met een verschillende lengte?

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:55


pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:58

Ik heb gewoon twee halstertouwen vast in de trailer geknoopt die daar blijven hangen. Ik vind zelf rubber te lomp en als ze knappen heb je een probleem. Net als bij elastisch. Vind ik gevaarlijk en wil ik dus ook niet. Ketting zou kunnen maar vind ik eigenlijk ook te zwaar qua constante druk aan het hoofd. Oh en een stalgenoot van mij heeft kettingen in haar nieuwe alu trailer en binnen een paar weken de hele trailer beschadigd door die ketting. Je laat nu eenmaal touw of ketting vallen als je ze los maakt en dat vindt die wand echt niet leuk. Touwen ziet er misschien wat minder fancy uit, maar voldoet prima

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:00

Ik heb een ketting waar zo’n plastic buis omheen zit. Met daar aan een paniekhaak

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:15

Ik heb zowel de nylon variant van EJ als de ketting met plastic eromheen. Van beide heel tevreden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:23

Ik vind een normaal halstertouw juist fijn. Als er wat is, hoef je alleen die knoop los te trekken en je kan uitladen. Niet eerst je halsertouw weer opzoeken en waar ga je dat touw eigelijk laten?

En zoals hierboven al gezegd wordt, de sluitingen van permanente bevestigingen gaan krassen op je wanden (of je moet er weer tennisballen omheen doen bv).

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:31

Ik heb lijnen van Kramer, van nylon, met panieksluitingen.

Heel tevreden over.

Voor korte ritjes blijft 't halstertouw er gewoon aan en over z'n hals liggen (naar de rijvereniging bv, ritje van een kwartier). Bij langere ritten haal ik 'm er wel af en leg 'm op een vaste plek in de auto. Automatisme, ik stap uit m'n auto, pak 't halstertouw en loop naar 't verzorgingsdeurtje in de trailer, doe 't halstertouw eraan, leg 't over de hals, klik de trailerlijnen los, loop naar achter, klep naar beneden, stang weg en paard mag naar achter komen stappen.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:40

Ik heb ook die verstelbare met panieksluiting, inmiddels al 18 jaar. En nooit problemen mee gehad.
Ik laat net als Marije het halstertouw er aan vast zitten, alleen knoop ik het om de hals heen, zodat hij niet op de grond kan komen. Ik laad ook alleen en op die manier werkt dat super handig.
Hij staat ook niet heel strak, maar wel zo kort dat hij niet met zijn hoofd op de grond kan komen.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 09:43

Bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik dan voor verstelbare ga. Ben niet anders gewend dan dat er vaste lijnen in zitten en het touwtje er af gaat

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:53

Die bovengenoemde van ej vind ik ook het beste. Mijn eis is dat het altijd door te snijden moet kunnen zijn in een panieksituatie.
Natuurlijk geeft een panieksluiting al extra waarborgen, maar ik zou daarom nooit voor een ketting oid gaan.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:27

Idem als Simbaa.

Ik heb eens moeten los snijden omdat ik de panieksluiting niet los kreeg door de grote druk die erop stond.
Hier dus geen kettingen, rubber of elastieken in de trailer naar gewoon nylon lijnen of halstertouwen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:19

Hier hebben ze in de vrachtwagen elastische met klittenband. Zouden ze echt flink druk op de lijnen zetten komt de klittenband los en zij dus ook. :) Ik heb de paniekhaken onderaan zodat ik niet aan het hoofd moet kunnen om de lijnen los te maken.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 11:37

Oh dat is ook wel een goeie Ayasha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:56

Heb eentje die zich op de poetsplaats achter over gooide vroeger. En heb toen heel snel geleerd dat als ze om hoog gaan of gaan hangen, de beweging naar het hoofd om ze los te maken het vaak alleen maar erger maakt waardoor je ze niet los krijgt. Aan de ringen kan je veelal op dat punt nog relatief veilig (veiliger dan aan het hoofd iig.) aan. Bij komend voordeel is dat je nog een korte "lijn" hebt zodra ze los zijn. :)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:43

Ik heb lijnen met dubbele paniekhaken.
Ik kan dus kiezen aan welke kant ik probeer om hem los te maken.

*knockknockknock* nog nooit nodig gehad gelukkig.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:21

Ik heb de meest simpele van de EJ,van nylon. Inderdaad ook met de gedachte dat ik heb door kan snijden als het echt moet.

Marije_jiplover schreef:
Ik heb lijnen met dubbele paniekhaken.
Ik kan dus kiezen aan welke kant ik probeer om hem los te maken.

*knockknockknock* nog nooit nodig gehad gelukkig.


Oh, dit klinkt ook heel goed! Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:04

Freyr schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik heb lijnen met dubbele paniekhaken.
Ik kan dus kiezen aan welke kant ik probeer om hem los te maken.

*knockknockknock* nog nooit nodig gehad gelukkig.


Oh, dit klinkt ook heel goed! Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt?

Bij Kramer.nl

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:16

Wij hebben een ketting met daaromheen een soort rubber, halstertouwen gebruiken wij absoluut niet meer nadat we die niet los kregen met de enorme druk erop. Met een zaag los moeten snijden. Sindsdien alleen nog die ketting met daaraan een paniekhaak.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:37

Ayasha schreef:
Hier hebben ze in de vrachtwagen elastische met klittenband. Zouden ze echt flink druk op de lijnen zetten komt de klittenband los en zij dus ook. :) Ik heb de paniekhaken onderaan zodat ik niet aan het hoofd moet kunnen om de lijnen los te maken.


Het idee van klitteband is een goede! Maar in combinatie met een elastische band zie ik allerlei vreselijke scenario's voor me.

Als de onderaan losmaakt als er druk staat op het elastiek, mept dat stuk elastiek met haak en al tegen het hoofd van het paard. Andersom, als het klittenband los springt op het moment dat jij net die haak los wilt maken heb jij een behoorlijke mep te pakken.

Of zie ik het helemaal verkeerd voor me?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:53

Thokkadisje schreef:
Ayasha schreef:
Hier hebben ze in de vrachtwagen elastische met klittenband. Zouden ze echt flink druk op de lijnen zetten komt de klittenband los en zij dus ook. :) Ik heb de paniekhaken onderaan zodat ik niet aan het hoofd moet kunnen om de lijnen los te maken.


Het idee van klitteband is een goede! Maar in combinatie met een elastische band zie ik allerlei vreselijke scenario's voor me.

Als de onderaan losmaakt als er druk staat op het elastiek, mept dat stuk elastiek met haak en al tegen het hoofd van het paard. Andersom, als het klittenband los springt op het moment dat jij net die haak los wilt maken heb jij een behoorlijke mep te pakken.

Of zie ik het helemaal verkeerd voor me?

Als je een paard op die manier moet losmaken dat er dusdanig veel paniek is dat deze scenario's van toepassing zijn, is de kans sowieso reëel dat je een klap gaat incasseren. Denk dat de kettingen die veel gebruikt worden ook bepaalt niet zacht aankomen.

Als de klittenband los komt op het moment dat je wil losmaken, krijg je slechts de elastiek terug. Daar zit dan geen metalen gesp meer aan. (en het is veelal de gesp die een issue is in dit geval.). Doordat er geen gewicht is, is er denk ik ook een grotere kans dat ie gewoon recht "naar beneden" (Dus gewoon "inkrimpen zonder slingeren) gaat en niet naar opzij door het gewicht van de gesp bij gewone vastzet lijnen.

Als je onderaan los maakt is het idé soort van dat je de elastiek vast houdt. :) één hand om de lijn met de andere hand de gesp losmaken. Er is toch een kans dat je heel even naar beneden zal moeten "trekken" (wat door de elastiek vaak makkelijker is.) om 'm uit de ring te krijgen, ook met een veiligheidsklip.

Ik heb hier eentje die alleen maar kan vast staan met elastieken. :) Alle andere vormen van vastzetten draaien onvermijdelijk uit in een paard dat zich achterover probeert te gooien dus hier is sowieso geen andere optie zolang ik deze in mijn bezit heb.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 20:09

Ik ga even bij kramer kijken naar die met dubbele paniekhaken. Vandaag voor het eerst op pad gegaan met de kleine pony, maar mijn halstertouw is zo lang dat het dan ruim op de grond ligt. Dit was dus niet echt een fijne oplossing

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:11

Maartje_M schreef:
Ik ga even bij kramer kijken naar die met dubbele paniekhaken. Vandaag voor het eerst op pad gegaan met de kleine pony, maar mijn halstertouw is zo lang dat het dan ruim op de grond ligt. Dit was dus niet echt een fijne oplossing


Ik maak er gewoon een paar losknopen in. Laat ze nooit zo naar beneden hangen

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Welke vastzetlijnen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 20:13

Ik had er ook losse knopen in nu, maar dat is met loshalen weer lastig want dan moeten eerst al die knopen er uit en dan het touw pas los. Ook niet fijn in een paniek situatie...

Die van kramer zijn niet verstelbaar. 68 cm klinkt zo lang? Of is dat een normale maat?

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:13

Wellicht is een GoLeyGo touw ook een fijne voor in de trailer.. die werkt met een magneet en komt ook los bij veel druk.. moet je alleen een speciaal dingetje aan je halster doen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:42

belle_boef schreef:
Ik heb een ketting waar zo’n plastic buis omheen zit. Met daar aan een paniekhaak



Die heb in ook en bevalt me heel goed.
Heb ze zowel links als rechts. Dus zet paard altijd dubbel vast vanaf beide kanten. 1,6 paards trailer.