Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 11:54

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft helaas geen tanden meer. Overigens gaat dat heel goed, maar hooi eten uit een hooinet op de trailer lukt gewoon weg niet (hij eet gras op de weide en krijgt een ruwvoer vervangen - lucerne, grasmix, slobber. Zonder eten op de trailer is voor mij een no go. We rijden buitenritten en ik vind het wel belangrijk dat hij nog wat binnenkrijgt. Echter lees ik veel over verslikking/verstopping door voeren op de trailer.

Heeft er iemand ervaring met een ruwvoervervanger geven op de trailer? Of slobber? En hoe bevestigen jullie dit in de trailer (in een hooinet gaat wat lastig).

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:55

Mijn paard heeft ook geen voortanden meer maar...die krijgt dus ook nooit (ook niet toen hij wel tanden had) hooi op de trailer.

Hij eet maar als ie thuis is en als ik lang weg ben, neem ik wat mee voor daar als ie moet wachten maar onderweg wordt er niet gegeten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:57

Hoelang ben je gemiddeld onderweg met de trailer? Mijn paard eet niet op de trailer, en heeft dit ook nooit gedaan. Nogal belangrijk met maagzweren maar ik laat hem gewoon wat eten zodra we zijn aangekomen. Dat uurtje zonder moet echt wel lukken.

Je zou anders zon voerbak aan de buitenzijde van de voorstang allicht kunnen bevestigen (dus richting je auto) maar ik weet niet in hoeverre dat zinvol is met slobber oid. Dat hebben ze zo op ook. Ik zou hem dan voor vertrek goed laten eten en bij aankomst. Als je rijdt kan hij ook niet eten en dan vinden we dat uurtje/die twee uurtjes ook prima toch

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:10

Mijn paard eet niet dolgraag hooi in de trailer wanneer we aan het rijden zijn en begint daar pas mee als we stilstaan. Dus voor tijdens het rijden gooi ik altijd luzerne in de voerbak (die boven de zadelkamer zit) en zodra we op wedstrijd aangekomen zijn begint ze aan het hooi. :j

Als je geen voerbak hebt kun je misschien in de voorkant van de trailer een beugel maken waar je een voerbak aan hangt?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:13

Ik gebruik op concours altijd een haverzak/voerzak om mijn paard na het rijden wat muesli met luzerne te geven.
Je zou daarmee voor- en na de bosrit je paard wat kunnen laten eten. En dan weer afhalen voordat je vertrekt. Ik zou de zak niet om houden terwijl je het paard vervoerd.
https://www.agradi.nl/pfiff-voerzak-met ... -zwart.htm

Ik zou zelf niet beginnen aan voerbakken over de voorstang oid. Als je trailer een zadelkamer heeft is deze aan de bovenkant vaak wat verzonken zodat in een voerbak is voorzien. In alle andere gevallen kan het een voorwerp worden waar het paard zich buitengewoon vervelend aan kan verwonden.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:16

Waarom is op de trailer onderweg zonder eten een no-go?

Mocht het een optie zijn, dan alleen voeren tijdens stilstand, eten onderweg vinden ze vaak lastig en is meestal ook niet nodig. Ze kunnen best ff zonder staan en ook nog een buitenrit doen.
Daarna of daarvoor dan iets aanbieden wat ze makkelijk wegkrijgen is natuurlijk prima.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:18

Inmiddels mist mijn paard de helft van zijn gebit. Ik geef hem geen hooi meer op de trailer, hij kan het toch niet goed meer eten.

Ik zorg ervoor dat hij voer (slobber/SP) heeft gehad voordat we vertrekken en hij krijgt voer voordat hij de trailer weer op gaat naar huis. Werkt prima.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:58

Mijn haflinger eet niet onderweg, ook al hangt er een net vol hooi voor zijn snufferd.
Hij krijgt onbeperkt hooi op de wei en op stal, na het rijden bij de trailer een bak bietenpulp met muesli en dan op de trailer heeftie wel weer hooi, maar daar blijft hij dan weer vanaf.
Alleen als die heel lang op de trailer moet wachten (stilstaand) begint hij wel eens een keer aan zijn hooi.

Ik heb er verder niet over nagedacht om hem tijdens de reis iets anders te voeren.
Er hangt een net vol van hetzelfde hooi als wat hij op stal en op de wei ook krijgt, daar eet hij het goed. Dus hij zal onderweg wel gewoon niet zo geïnteresseerd zijn in eten, denk ik dan maar.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:28

Hoe lang zijn die trailer ritten wel niet??? Dat paard kan toch wel dat uurtje zonder hooi?

Duhelo

Berichten: 28545
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:31

Uitgaand van een uur op de trailer. Een uur rijden en een uur terug zit je aan 3 uur "zonder" voer.
Ik zou opteren om hem voor vertrek een paar handen compactgrzz of luzerne te geven als die dat binnenkrijgt. En dan idem tijdens op en afzadelen. Als dat niet meer lukt dan een portie bietenpulp oid.
Die 3 keer een uurtje ertussen zal geen probleem opleveren hoor.

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:03

Ik geef onze paarden enkel hooi bij ritten langer dan 2,5 uur.
Wij zijn soms 17 uur onderweg en dan staan ze ook een tijd zonder als het al op is. Nooit problemen mee gehad.

Maar dat is de TS haar vraag niet. Je zal enkel seniores priores in een emmertje kunnen aanbieden onderweg als je er op staat ze wat eten.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ruwvoervervanger op de trailer (paard zonder tanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:32

Met de zeis een net gras maaien.