Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anjali
Berichten: 15016
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:34

1oo% volmaakte stallen bestaan niet. Je moet altijd wel iets slikken wat je eigenlijk niet wilt.Kijk gewoon wat het belangrijkste voor jou en je paard is. Maar als je er haast nooit meer naartoe mag dan vind ik dat wel raar. Toch net alsof ze je kwijt willen.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:19

Ik wil idd ook wel een bepaalde klik, of een bepaalde overeenkomst in hoe er over zorgen voor de dieren gedacht word

Compromissen zul je altijd moeten maken
Maar het moet in de basis wel gewoon goed voelen :j
Dus goed dat je wel de tijd neemt om goed rond te kijken/zoeken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:26

meggiemeg schreef:
Zo bedoel ik mijn opmerking ook helemaal niet, soms ben je op zoek naar iets maar omdat je zelf in een bepaalde denkwijze zit zie je dat dan soms niet.
TS is heel eerlijk, dat is heel duidelijk. Ik zou het ook zeker jammer vinden als op deze manier de plek waar je je paarden hebt staan stopt. Dat heeft even tijd nodig om te landen, zeker.
Paarden verhuizen is niet leuk en je hoopt het in 1x goed te doen voor allemaal.
De laatste stal waar ik heb gestaan voldeed aan alles, zowel voor mijn paarden als voor mij, alleen inderdaad het ruwvoer. Om dan die plek te laten schieten daarvoor vond ik zonde dus heb dat zo opgelost.


Ah zo, ik snap wat je bedoelt. Maar ik denk dat dat dus voor iedereen wel een klein beetje anders is.
Om even op jouw voorbeeld verder te gaan. Ik zou dus jouw stal waarschijnlijk wel laten schieten. Omdat ik ruwvoer echt heel erg belangrijk vind, ik een beetje allergisch ben geworden (door ervaringen uit het verleden) van staleigenaars die standaard te weinig hooi voeren en ik ook heel het gedoe van zelf hooi regelen en stockeren niet wil. Om deze drie redenen zou ik dus wel verder kijken, ook al zou de stal voor de rest aan al mijn wensen voldoen.
Perfectie bestaat niet, zelfs niet als je je paarden aan huis hebt, maar als je niet echt een klik hebt met een stal en er jezelf niet iedere dag ziet rondlopen, dan moet je het niet doen, hoe goed de stal objectief gezien ook is. :)

pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:32

Ja maar ja, als je andere potentiële onoplosbare problemen hebben, zoals een slechte locatie....dan kan je weer beter zelf voor dat hooi zorgen :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:49

Goh, ik zie dat gewoon echt anders. Ik zet mijn paard op pension juist omdat ik een beetje het gemak van een pensionstal wil. Ik wil dan niet het werk wat zelf hooi regelen met zich meebrengt. Plus, naast het gedoe zou ik waarschijnlijk niet zo heel goed kunnen aarden met een stalhouder die het belang van voldoende ruwvoer niet inziet. Ik zou veel te bang hebben dat we op meerdere welzijnskwesties niet overeen zouden komen. Anders is het natuurlijk wanneer je een stal in halfpension of een doe-het-zelf stal huurt.
Maar dat is dus heel persoonlijk, meggiemeg heeft daar helemaal geen probleem mee, en dat is natuurlijk ook dik oké. Maar daarom zou ik TS aanraden om toch heel kort bij haar gevoel te blijven. Ieder compromis, iedere wens die je laat varen is een basis voor een mogelijke ontevredenheid en dat breekt op den duur toch op. Je moet voor jezelf uitmaken welke punten je echt belangrijk vindt en op welke punten het niet zo nauw steekt.

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:42

Bij het zoeken van een stal heb je een eisen-lijstje en een wensenlijstje. Op de eisen die je geen consessies.
Voor mij zijn harde eisen: goed en voldoende ruwvoer van goede kwaliteit en veel buiten-tijd met andere paarden. Ruime stal, 3x3 is te klein. Rijbaan met goede bodem. Binnen/buiten zetten.

Wensen: incl. mesten, gezelligheid, uitrijmogelijkheden, ruimte voor kast. Hiermee kan ik schipperen, de basisbehoefte van mijn paard niet.

Als je voor jezelf zo’n lijstje maakt dan kan je per stal afvinken of ze wel of niet aan je eisen en wensen voldoen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

senna21

Berichten: 11807
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:20

tiwi1969 schreef:
Bij het zoeken van een stal heb je een eisen-lijstje en een wensenlijstje. Op de eisen die je geen consessies.
Voor mij zijn harde eisen: goed en voldoende ruwvoer van goede kwaliteit en veel buiten-tijd met andere paarden. Ruime stal, 3x3 is te klein. Rijbaan met goede bodem. Binnen/buiten zetten.

Wensen: incl. mesten, gezelligheid, uitrijmogelijkheden, ruimte voor kast. Hiermee kan ik schipperen, de basisbehoefte van mijn paard niet.

Als je voor jezelf zo’n lijstje maakt dan kan je per stal afvinken of ze wel of niet aan je eisen en wensen voldoen.


Ik snap ts wel dat het ook gaat om een goede klik met de stalhouder en andere pensionklanten. Je komt elkaar dagelijks tegen. Een prettige sfeer is zeker ook van belang én je geeft dierbaar bezit in hun handen.
Maar het is lastig zoeken als er zoveel druk op zit.

Ts, ik zou nog een keer in gesprek gaan. Eventueel met iemand ter bemiddeling erbij. Speelt er niet nog wat anders? Vooral omdat het zo plotseling is besloten.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 01:43

Tiwi1969, bedankt voor de tip van eisen en wensen, het lijstje krijgt al steeds meer vorm.

Ik wilde donderdag zo snel mogelijk weg, er speelde ook een boel emotie mee, ik was teleurgesteld. Inmiddels is de rust iets meer gekomen en wil ik mijn tijd nemen. Een plek voor twee Shires vinden is niet niks, ik heb wat stallen gesproken die bij het woord “Shire” al snel afhaken.
Ik vraag ook wat flexibiliteit van de nieuwe stal, want mijn driejarige zal nog tot ze 6 jaar is elk jaar van mei tot in november op een natuurgebied van 70 hectare (plus min 10 hectare afhankelijk van de waterstand) in een grote gemengde kudde lopen. We hebben haar dit jaar vlak voor die tijd zadelmak gemaakt en als ze eind november weer op stal komt zullen we er een stuur op zetten en daarna rustig inrijden, in mei gaat ze dan weer de uiterwaarden op om alles te verwerken en lekker paard te kunnen zijn.
Niet elke stal zal zo flexibel willen/kunnen zijn met paard erbij in de winter en in het voorjaar weer weg en dat snap ik ook wel, maar het zou fijn zijn als we een stal vinden waar dat ook kan.

Het zal de komende tijd op de huidige stal geven en nemen zijn, maar het voordeel is dat het bijna zomer is en ik prima kan buitenrijden met mijn 7 jarige. Ik heb een trailer, dus ik kan er ook nog op uit als ik dat wil.
Mijn driejarige heeft het voorlopig ook nog goed naar haar zin op de uiterwaarden, ik heb daar nu even zo goed als geen omkijken naar. Ik zie haar bijna dagelijks wanneer ik richting het werk of weer naar huis sjees, als de kudde zich dan een beetje in de buurt van de dijk bevind, een Shire pik je er redelijk makkelijk tussenuit. En er is ook dagelijks toezicht op de kudde vanuit het beheer van het natuurgebied. En het is voor de onderlinge verhouding in de kudde niet altijd even handig als ik mij er tussen bevind, want mijn driejarige is dan zo blij om mij te zien dat ze de onderlinge rangorde vergeet en nog wel eens op dr donder krijgt, dus ik bewonder haar nu voornamelijk vanaf een afstandje.

Senna21 er hoeft niet bemiddeld te worden. De eigenaresse kiest voor de belangen van haar bedrijf boven dat van haar nu nog enige pensionklant en daar heb ik wel begrip voor. De toekomst van het bedrijf ligt nou eenmaal niet bij pensionklanten en de overige bezigheden bereiden uit en ik snap dat het voor haar lastig te combineren is. In onzekere tijden als dit snap ik helemaal dat ze vol voor de toekomst van haar bedrijf gaat en dat zeker wil stellen. Ik denk alleen dat ze vooraf niet goed heeft nagedacht wat de impact voor mij en mij tijd met mijn paarden zou zijn en zelfs niet heeft gedacht over de mogelijkheid dat ik niet zou willen blijven. Het is natuurlijk ook zo dat ik ook nog een baan heb en dat mijn vrije middagen precies samenvallen met de drukste momenten op haar bedrijf en ik werk op dagen dat het daar rustig is, ik kan ook niet zomaar wisselen in mijn werktijden.

Zodra de dagen korter worden, worden buitenritjes alweer lastiger en zal ik ook weer meer bij stal bezig willen zijn. Ook wordt het plannen van mijn eigen rijles nu ook een uitdaging, mijn instructeur heeft ook niet zin om op zondag in de bak te staan en ik vind zelf lessen na een lange werkdag best zwaar. Dus om mijn ding te kunnen blijven doen in de toekomst zal ik toch echt moeten verhuizen.

Het is jammer, het is onverwacht, maar het komt wel goed, we nemen de tijd en wie weet gaat het snel, maar misschien duurt het nog even.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:52

Dat lijkt me een slimme aanpak, even alles rustig bekijken.
Toen ik een nieuw stal zocht, heb ik een lijstje bijgehouden per stal van de voor mij belangrijkste kenmerken. Je kunt dan denken aan weidegang, ruwvoer, de kwaliteit van de bakken, het gevoel etc. Voor iedere stal die ik bezocht, schreef ik die kenmerken op papier. Later kon ik goed vergelijken met elkaar. Daar heb ik echt veel aan gehad!

imaudy
Berichten: 5006
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:18

Ik vraag mij dan af. Als je veel buitenrijdt waarom kun je er dan op die uren niet zijn?

[o]

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:33

Ben je bereid reserveringskosten te betalen voor de periode dat jouw paard in het natuurgebied staat?
Voor een pensionhouder is het niet aantrekkelijk dat jij een half jaar weggaat en verwacht dat de box dan beschikbaar blijft voor je.

Goede stallen hebben de boxen nl zo weer gevuld en het is niet rendabel om een box de helft van de tijd leeg te laten staan.

Truedreams
Berichten: 123
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:56

Al een oplossing gevonden? Of ik stalhoudster erop terug gekomen?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 21:21

Nog even een reactie van mij,

Op vrijdag 29 mei had ik rijles gepland staan van een nieuwe instructeur. Maar vanwege de aanpassing wanneer ik op stal met mijn paard bezig kon, was het geen optie meer om bij mij op de pensionstal te lessen, dus op het laatste moment gewijzigd dat ik met paard en trailer naar de instructeur zou gaan.

Daar aangekomen meteen de “klik”, het bleek het een mooie grote volpensionstal omringd door bos en veel zandwegen, met een 20x40 binnenbak, 20x60 buitenbak, longeercircel, stampmolen (in aanbouw), ruime stallen, grote weides met goed gras (het was toen nog erg droog, maar de weilanden stonden er groen bij). De locatie is bovendien maar een klein kwartiertje rijden vanaf mijn thuis.

Mijn instructeur huurt daar een privé gedeelte stallen voor haar eigen paarden. Toen ik haar vertelde dat ik opzoek was naar een nieuwe plek was het eigenlijk ook zo geregeld, want er was net een plekje vrijgekomen en het was geen probleem om mijn 3 jarige merrie er ook neer te zetten in de wintermaanden. Pensiongeld is maar €10 meer dan de stal waar ik stond en daar waren hele kale weides geen binnenmanege.

Nog het belangrijkste, de paarden krijgen hier goed en veel ruwvoer en zijn eerder aan de volle kant dan te mager. Mijn ruin is echt de sloomste eter alle tijden, dus als er met porties gewerkt wordt in de kudde, dan krijgt hij veel te weinig binnen. Afgelopen winter was hij echt mega afgevallen en het was een heel gedoe om hem weer wat dikker te krijgen, ik was al maanden aan het aanmodderen en het wilde niet echt goed lukken, omdat elke keer het ruwvoer voor zijn neus weggegeten werd.

Drie dagen na de les, op 1 juni, zijn we al over gegaan naar de nieuwe stal. Dus dat was al binnen anderhalve week nadat de tijden, waarop ik op de oude stal aanwezig mocht zijn, gewijzigd waren.
Het afscheidsgesprek met de eigenaresse van de stal waar ik stond ging goed, ze had begrip voor mijn keuze, maar vond het wel jammer. Er was geen enkel verwijt we hadden beiden begrip voor elkaars keuzes.

Duke moest even wennen aan zijn nieuwe plek, at in het begin slecht, omdat hij te veel afgeleid was met al het nieuws om hem heen en zoveel nieuwe paarden. Ook miste hij zijn oude kudde en was echt zoekende naar zijn plek, dus hij vergat wel eens te eten.
Maar hij doet het inmiddels echt super daar, hij is al goed aangekomen (zonder al te veel extra moeite en bijvoeren) en is heel relaxed in zijn nieuwe routine. Ik heb onbeperkt toegang tot hem, de eerste ruiters zitten al om 6:00 uur op hun paard en de laatsten gaan soms tegen 22:00 uur pas naar huis. Heerlijk om geen rekening met dagen en tijden te hoeven houden en natuurlijk ben ik er ‘s nachts niet, maar het mag wel.

Ik had zelf helaas in de tweede helft van juni een ongelukje waarbij ik mijn heup flink blesseerde, met als gevolg dat ik 6-8 weken niet kan/mag paardrijden, dus ik heb nog amper paard gereden sinds we daar staan.
Maar ook daar weer de voordelen van een grotere pensionstal, want stalgenootjes hebben flink bijgesprongen met mijn ruin beweging geven en inmiddels rijdt een stalgenootje Duke 2-3 dagen per week en neemt ze ook les met hem, want haar eigen paard is herstellende van een blessure. Mijn nieuwe instructeur rijdt hem nog 1-2 dagen per week en zo krijgt hij nog steeds genoeg beweging.

Al met al blij dat we zijn overgegaan.
Ik blij, paard blij.

Ik mis de mensen van mijn oude stal wel hoor, de contacten, een anders soort gezelligheid omdat je elkaar langer kent. Maar zodra mijn heup het toestaat gaan we weer samen een buitenrit plannen, daar zie ik naar uit, ben ook benieuwd hoe Duke het zal vinden om zijn oude vrienden terug te zien.

Op de oude stal gaat het ook goed, bedrijfsactiviteiten blijven toenemen, pensionstalling is nu helemaal over daar, maar dat was te verwachten, ik was al de laatste pensionklant.
Ik wens ze niets meer dan het alle beste!
Laatst bijgewerkt door Daphara op 24-07-20 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:24

Wat fijn om te lezen!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:24

Klinkt super fijn!

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:36

Een hele mooie en fijne update zeg, voor beiden een goede oplossing zo te lezen +:)+

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Opzegtermijn na eenzijdig aanpassen van de overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:20

Stille melezer hier. Wat ontzettend fijn dat alles toch weer op zn pootjee terecht is gekomen.
Ik had het met mijn instructrice er nog over dat stress met de jaren minder word omdat je erop moet durven vertrouwen dat alles uiteindelijk goed kan komen/komt.
:o

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:12

Wat super fijn ts! Hopelijk herstel je voorspoedig en kan je weer heerlijk rijden!

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers