Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:38

lizy29 schreef:
Ikzelf zou met eerste recht tot koop in een contract geen problemen hebben en zelfs niet met boeteclausules. Maar dan zou ik ook opgenomen willen hebben dat het paard voor het originele aankoopbedrag of de marktwaarde van dat moment (dat wat hoger is) teruggekocht kan worden aangevuld met eventuele voorwaarden als tijdsbestek van beslissing nemen en overname.



Of juist lager. In mijn geval verkocht ik een paard in top conditie die klaar voor het M was en kocht ik 5 jaar later een paard terug in belabberde conditie en stond al lang stil. Mijn paard was duidelijk in prijs gedaald vond ik. Maar heb de prijs voor lief genomen omdat ik haar persee terug wilde halen.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond


Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:49

Hangt er van af of het onder Belgisch of Nederlands recht valt.

Een terugkooprecht wordt in Belgisch recht met enige regelmaat in een contract gezet.

Omdat de koper uiteindelijk zelf het gehele beschikkingsrecht heeft eenmaal het paard van hem/haar is, kan deze koper het terugkooprecht altijd negeren.

Om deze reden wordt er aan een terugkooprecht een (gemotiveerde !) clausule verbonden, waarbij een schadevergoeding bedongen wordt indien de koper de terugkoopregeling niet naleeft.

Je kan dus nooit voor 100 % voorkomen dat het paard niet terugkomt, maar je hebt dan wel een schadevergoeding.

Wel even opletten : de schadevergoeding mag niet buitensporig zijn en moet worden gemotiveerd. Ik heb (weliswaar als belgische advocate en aktief in het hippisch recht) al vaker met zulke clausules gewerkt.

Zo'n clausule is in elk geval anders... want wat als het paard in waarde stijgt (door training en ervaring) of net in waarde daalt ? Dat kan allemaal ondervangen worden met een goed contract.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:45

@sigrid: Clausules,schadevergoedingen etc.....Wie zou zin hebben in de koop van een paard onder dergelijke voorwaarden? Ik vind het heel wat anders als het duidelijk allemaal bedoeld is ter bescherming van het paard.En niet dus omdat de vorige eigenaar in feite geen afstand wil doen van het paard en daarom nog een dikke vinger in de pap wil houden.Verkoop hem dan niet maar verleas hem.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:16

Bij veel stichtingen van opvang en herplaatsing is het al standaard met een dergelijk contractje.

Maar goed, er zit gewoon een groot verschil in; bel mij het eerst, wie weet heb ik interesse, of; bel mij, dan wil ik hem per se terug of zelf een ander baasje zoeken etc etc.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:41

superpony schreef:
Bij veel stichtingen van opvang en herplaatsing is het al standaard met een dergelijk contractje.

Maar goed, er zit gewoon een groot verschil in; bel mij het eerst, wie weet heb ik interesse, of; bel mij, dan wil ik hem per se terug of zelf een ander baasje zoeken etc etc.


Bij stichtingen en opvang is het zo dat je hun betaald en wil je van de pony af moet deze weer gratis terug afstaan en bij sommige zelfs weer een bedrag toeleggen.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:11

StalNollie schreef:
superpony schreef:
Bij veel stichtingen van opvang en herplaatsing is het al standaard met een dergelijk contractje.

Maar goed, er zit gewoon een groot verschil in; bel mij het eerst, wie weet heb ik interesse, of; bel mij, dan wil ik hem per se terug of zelf een ander baasje zoeken etc etc.


Bij stichtingen en opvang is het zo dat je hun betaald en wil je van de pony af moet deze weer gratis terug afstaan en bij sommige zelfs weer een bedrag toeleggen.


Ja, maar het gaat om de vorm van het contract en wat wel of niet vast te leggen is.

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:59

Wie heeft er een rechtsgeldig contract bij de notaris laten maken?
Ik wil alleen :
-Recht van eerste koop
-Zelfde bedrag als dat we gaan overeenkomen(en dat zal heel schappelijk zijn).

Wat hebben jullie daarvoor moeten betalen?

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:14

Horsie84 schreef:
Wie heeft er een rechtsgeldig contract bij de notaris laten maken?
Ik wil alleen :
-Recht van eerste koop
-Zelfde bedrag als dat we gaan overeenkomen(en dat zal heel schappelijk zijn).

Wat hebben jullie daarvoor moeten betalen?


Geen idee of je in België of Nederland woont - maar in België zal geen enkele Notaris dat voor je opstellen. In België ga je dus naar een advocaat, die een verkoopsovereenkomst kan opstellen.

Let wel : je kan enkel met een gemotiveerd boetebeding werken, dus je hebt enkel recht op een schadevergoeding als het beding alsnog niet wordt nageleefd.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:53

StalNollie schreef:
superpony schreef:
Bij veel stichtingen van opvang en herplaatsing is het al standaard met een dergelijk contractje.

Maar goed, er zit gewoon een groot verschil in; bel mij het eerst, wie weet heb ik interesse, of; bel mij, dan wil ik hem per se terug of zelf een ander baasje zoeken etc etc.


Bij stichtingen en opvang is het zo dat je hun betaald en wil je van de pony af moet deze weer gratis terug afstaan en bij sommige zelfs weer een bedrag toeleggen.

Dat is bij asielen voor honden en katten ook zo.Ik vind zoiets ook niet aantrekkelijk want je moet betalen en wordt toch geen eigenaar. Maar ja,als het in het belang van het dier is,okay dan.Ik persoonlijk heb liever echt eigendom.

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:36

Sigrid72 schreef:
Horsie84 schreef:
Wie heeft er een rechtsgeldig contract bij de notaris laten maken?
Ik wil alleen :
-Recht van eerste koop
-Zelfde bedrag als dat we gaan overeenkomen(en dat zal heel schappelijk zijn).

Wat hebben jullie daarvoor moeten betalen?


Geen idee of je in België of Nederland woont - maar in België zal geen enkele Notaris dat voor je opstellen. In België ga je dus naar een advocaat, die een verkoopsovereenkomst kan opstellen.

Let wel : je kan enkel met een gemotiveerd boetebeding werken, dus je hebt enkel recht op een schadevergoeding als het beding alsnog niet wordt nageleefd.


Dat is wel heel jammer van die boeteclausule.
Ik heb net de notaris gebeld. En het kost een paar 100euro... nou ja dat is dus net zoveel als de pony zelf... toch maar een gewoon contract wagen en daarnaast hopen op de eerlijkheid van ...

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:33

Een paar honderd euro's ? Door een Notaris ? In België loopt het dan toch wel even wat anders... en een pak goedkoper....

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:52

Sigrid72 schreef:
Een paar honderd euro's ? Door een Notaris ? In België loopt het dan toch wel even wat anders... en een pak goedkoper....

In Nederland kost een notaris soms zo'n 300 euro per uur.

DuoPenotti

Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:06

horsie84
Ik dacht door een ander bericht dat je het al vast had laten leggen door de notaris, maar daar liep je dus behoorlijk op de feiten voorruit. :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Plop1997

Berichten: 1395
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:23

De vorige eigenaar van mijn paard wilde ook dat als we hem zouden gaan verkopen dat hij dan bij hen terug kwam. Niet dat we hem gaan verkopen maar mocht het daarbij komen dan gaat hij niet daarna terug. We hebben een half jaar er over gedaan om zijn hoeven weer op orde te brengen. Blijkbaar had hun hoefsmid geen verstand van tinkervoetjes.
Ook hadden ze hem met 1,5/2 jaar naar een training centrum gebracht om hem onder het zadel te laten beleren. Er is toen niemand op geweest maar ik vond dat echt veel te jong voor hem. Zeker als ik hem nu ken en heel goed aangeeft wat hij wel kan en wat nog te veel voor hem is.

Het waren naar mijn idee ook geen echte paarden mensen. Ik heb al eens contact gehad met de eerste eigenaar van mijn paard waar hij als veulen stond en blijkbaar hebben ze hem maar een half jaar gehad. Hij heeft daar veel rare fratsen aangeleerd en stond ook nog eens helemaal alleen. Nog steeds heeft hij de neiging om over mensen heen te lopen wat gewoon echt heel gevaarlijk is. Ondertussen weet hij dat hij het bij mij, mijn vriend, onze trainer en de staleigenaar echt niet hoeft te proberen maar iedereen die nieuw is gaat hij testen hoe ver die kan komen. Verder super lief en rustig, schrikt ook niet snel maar je moet wel echt een beetje verstand hebben van paarden wil je met hem aan de slag gaan.

Het waren verder wel echt hele aardige mensen die wel het beste voor hem wilde maar we zijn allemaal heel blij dat hij nu op een goede plek voor hem is.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Horsie84
Berichten: 543
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:41

DuoPenotti schreef:
horsie84
Ik dacht door een ander bericht dat je het al vast had laten leggen door de notaris, maar daar liep je dus behoorlijk op de feiten voorruit. :)


Nee ik heb gezegt dat ik het zo wie zo wilde vast leggen door notaris. Tot ik de kosten hoorde en dat had ik nooit gedacht!
En behoorlijk op de feiten vooruit lopen... nou dat valt ook wel weer mee.
Ik heb er gewoon niet over na gedacht.

Daarnaast gaf de notaris aan dat een zelf opgesteld contract net zo goed rechtsgeldig is! En dat had ik niet gedacht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 31 bezoekers