Veulen vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anna2004
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-01-18

Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:14

Hoi bokkers!!

Zoals het nu lijkt ga ik hoogstwaarschijnlijk het veulen bij mijn stal overkopen. Als ik hem overkoop breng ik hem naar een opfok (VeulenVrij) in Tsjechie!

ik vroeg mij af wat julie aanraden; een 1,5 paards of een 2 paards treiler te huren aangezien het een lange rit is. :)

Leo wordt niet met zijn moeder vervoerd en zal tegen die tijd netjes afgespeend zijn. :) :) :)

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:23

Ik denk dat ik hem sowieso niet alleen zou vervoeren dan... Is er niet een vervoersbedrijf die daarheen gaat met meerdere veulens en die daar eventueel dan bij kan? Anders zit ie best lang alleen opgesloten...

anna2004
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 20:37

ik heb laatst veulenvrij gemaild over transport aangezien ik wist dat ze ook nog wel eens komen ophalen, heb helaas nog geen reactie terug, vandaar het idee met zelf vervoeren met trailer. Als ze kunnen ophalen zou dat natuurlijk top zijn omdat ie dan met anderen staat! :)

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:43

Waarom wil je een veulen helemaal naar Tsjechië verslepen? Is wel erg ver voor een net gespeend veulen alleen op de trailer lijkt me. Zou mijn keuze niet zo snel zijn. Lang op de trailer vraagt wat van een paardenlijf en helemaal als ze nog jong en slap zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:48

Mijn jaarling had aardig hoge spierwaarden van de trip Frankfurt naar zuid-Duitsland. Deze is zelfs professioneel vervoerd met pauzes en overnachting en was absoluut geen angstig dier.
Ik weet niet of ik een veulen 3 dagen in een trailer zonder zijwaartse steun zou proppen eerlijk gezegd.
Als het een brave is gaat hij misschien nog liggen, een gestressde niet.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:01

Ik zou dit een veulen echt niet aandoen. Alleen in een trailer, en dan alles bij elkaar zeker een 18-20 uur. Met overnachtingen op vreemd terrein (mag ik tenminste hopen) tussendoor.
En bovendien zou ik een veulen nooit in een opfok zetten waar ik niet 1x per maand minimaal zelf even kan gaan kijken. Als er dan met voeren, ontwormen of hoefsmid bijgestuurd moet worden, zie je dat tenminste tijdig. Daar gaat het in een opfok nog al eens fout mee, hoe goed de opfok verder ook is. Niemand waar je een paard neerzet kijkt naar jouw paard met eigenaarsogen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:14

Misschien nog even bellen of nogmaals mailen en vragen naar hoe zij het meestal aanpakken, en wat de mogelijkheden zijn. Of op FB contact maken.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:24

Kimsel94 schreef:
Ik denk dat ik hem sowieso niet alleen zou vervoeren dan... Is er niet een vervoersbedrijf die daarheen gaat met meerdere veulens en die daar eventueel dan bij kan? Anders zit ie best lang alleen opgesloten...

Die zetten ze echt niet bij elkaar in. Schotten ertussen

anna2004
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 21:25

Lindsey_99 schreef:
Misschien nog even bellen of nogmaals mailen en vragen naar hoe zij het meestal aanpakken, en wat de mogelijkheden zijn. Of op FB contact maken.


goed plan, dankje voor tip!









Iedereen bedankt voor de tips!

Weet iemand voor het geval anders nog in Nederland een goede opfok ---> eissen zijn namelijk wel 24/7 buiten en altijd mogelijkheid tot eten (gras of hooi) en atuurlijk dat er goed gelet word op Leo :o :)

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:58

Merrie of hengst?
Bij ons achter zot echt een fantastische opfok alleen sinds dit jaar doen ze alleen nog hengsten. Voor een merrie weet ik zo niks.

Oh je wilt 24/7 buiten zie ik nu. Die opfok heeft in de zomer 24/7 buiten en in de winter loopstal met een paar uur naar buiten per dag. Is het een paardje dat 24/7 buiten kan hebben? Niet elk paard doet het goed 24/7 buiten. De meeste paarden die ik ken worden daar zelfs absoluut niet blij van
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 18-09-19 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:59

Als het een hengst is weet ik wel een fijne opfok in Stroe :j

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:16

Christiene schreef:
Kimsel94 schreef:
Ik denk dat ik hem sowieso niet alleen zou vervoeren dan... Is er niet een vervoersbedrijf die daarheen gaat met meerdere veulens en die daar eventueel dan bij kan? Anders zit ie best lang alleen opgesloten...

Die zetten ze echt niet bij elkaar in. Schotten ertussen


Dan nog zullen ze elkaar kunnen ruiken en misschien zelfs nog zien.. alles beter dan alleen opsluiten

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:19

Zou een 1,5 paards pakken. Ruimte zat voor een veulen waar hij los in kan. ( liefst met harde klep achterop ipv zeil) en gewoon rijden. Worden ze gelijk trailermak van. Ik ben nooit zo moeilijk gewoon rijden :)
Vind Tsjechië wel ver, maar als jij hem daar graag wilt zien opgroeien, prima toch :D

anna2004
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 22:29

Escada schreef:
Als het een hengst is weet ik wel een fijne opfok in Stroe :j


Leo is een hengst! hoe heet die opfok precies? :)

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:30

Eifelopfok, iets dichterbij, maar vaak vol, maar het meeste is helaas nog gewoon traditioneel opgehokt in de winter. Op FB in de paardengroepen DOP is wel veel te vinden, ook adresjes die 247 buitengang bieden voor veulens.
Ik zou'm ook gewoon in een trailer zetten met een flinke zak hooi, en gaan. Na even stress in het begin wennen ze snel aan het gewiegel en lawaai.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 18-09-19 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anna2004
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 22:30

pluisje88 schreef:
Merrie of hengst?
Bij ons achter zot echt een fantastische opfok alleen sinds dit jaar doen ze alleen nog hengsten. Voor een merrie weet ik zo niks.

Oh je wilt 24/7 buiten zie ik nu. Die opfok heeft in de zomer 24/7 buiten en in de winter loopstal met een paar uur naar buiten per dag. Is het een paardje dat 24/7 buiten kan hebben? Niet elk paard doet het goed 24/7 buiten. De meeste paarden die ik ken worden daar zelfs absoluut niet blij van


Leo red het zeker wel 24/7 buiten! hij staat sinds zn geboorte 24/7 buiten met een schuilstal (hij gebruikt deze overigens amper haha)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:40

Heeft hij ook al 24/7 in de sneeuw moeten staan? Niets tegen robuurste opfok overigens, maar hou het wel in de gaten dat hij goed blijft groeien hoor. Sommige veulens stagneren enorm als ze zichzelf steeds warm moeten houden.

Is Tjechie trouwens hondsdol vrij?
Anders nog op tijd zijn inentingen regelen.

Het is er volgens mij wel prachtig :)

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:20

Ik heb je topic verplaatst naar [TAO] Transport, Afspraken en Overige, omdat dit over transport gaat.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:26

Kijk eens naar veulen opfok in Nigtevecht.
24/7 buiten alleen vanaf einde seizoen op grote stal met andere en dan ook in zeer ruime paddock.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:46

Het is natuurlijk niet dat TS dit voor een weekje doet. Ik neem aan dat hij minimaal een jaartje of vier daar zal blijven.

Als TS dit goed plant en onderweg rekening houdt met het veulen zie ik er niet zoveel problemen in.

Eenmaal één dag daar en hij is het alweer vergeten.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 04:31

Ik heb gezien hoe een volwassen hengst de trailer af kwam vanuit Portugal waarmee ze non stop waren doorgereden ik zou het een paard niet aan doen en zeker zo'n veulen niet. Ze moeten non stop balanceren en op de benen blijven. Ook geen fijne eerste ervaring met een trailer.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:08

Portugal is wel een stukkie verder he...dit is net over de czech grens.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:13

Als je er zelf al geweest bent, een goed gevoel erover hebt en het niet erg vind om je veulen niet in de gaten te kunnen houden, dan zou ik het prima overwegen.
Echter liever niet helemaal alleen als je de kans hebt. Kun je niet iemand vinden die ook een veulen daar neerzet?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:17

nabij zwolle zit een opfok die 24/7 buiten aanbied. In de zomer op de weide en in de winter op paddock met een inloopstal (kunnen ze 24/7 in en uit lopen) met onbeperkt ruwvoer.
Opfok stal equus, word ook goed op de veulens geled. De mijne was door lange reis heel ziek geworden (kwam uit portugal) en dat was ze meteen opgevallen, ze hebben hem toen extra verzorgt en extra voer/luzerne gegeven om goed beter te kunnen worden.
Zou nooit zo naar het buitenland helemaal brengen voor alleen opfok. Heb gezien hoe zwaar de tocht vanuit portugal is geweest voor de paarden ondanks de topzorg en voldoende stops met rust over de nacht met onbeperkt eten.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:02

Waar je tegen moet kunnen is dat je eventuele heftige beslissingen over de telefoon moet nemen.
Ik heb zo ook een keer over de telefoon moeten beslissen om een paard in te laten slapen, dat is niet heel tof.
Is de veterinaire zorg daar ook goed? Of hebben ze een Duitse paardenarts?
Vervoeren ze je paard naar een kliniek als er een spoed is? Dat laatste is voor mij een harde voorwaarde bij een opfok. Heb er helaas ook al eens gebruik van moeten maken.
Bij mij was het enkel een operatie en kon ik er ook gewoon nog zelf heen.
Wat als het 50:50 wordt en heel duur wordt met infuzen en de hele rataplan? Kun je dan van je werk spontaan meerdere dagen weg, of kun je de verantwoording afgeven?