Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:00

misschien zie ik het wel te zwaar..

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:04

Was er een tijdje terug niet een topic over zo'n soort kwestie?
Het ging toen over een minderjarig meisje wat zonder toestemming heeft gereden op een pony die ze ergens in de wei had gevonden. Meisje is gevallen, brak haar been en nóg was de eigenaresse verantwoordelijk.
De details weet ik niet precies meer maar volgens mij ben je als eigenaar meer verantwoordelijk dan je zelf denkt (en wat terecht zou zijn).

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:04

Joman schreef:
Je hoeft er mij niets over uit te leggen. Volgens mij heb ik al heel wat jaren geleden (2013) een heel onderzoek met jou gedeeld over aansprakelijkheid in de paardensport en sport- en spelsituaties in zijn algemeen. Zowel in Nederland, België als Frankrijk.


Ik geef alleen maar aan dat wat jij zegt, juridisch niet helemaal correct is.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 12:27

CastaMickey schreef:
Was er een tijdje terug niet een topic over zo'n soort kwestie?
Het ging toen over een minderjarig meisje wat zonder toestemming heeft gereden op een pony die ze ergens in de wei had gevonden. Meisje is gevallen, brak haar been en nóg was de eigenaresse verantwoordelijk.
De details weet ik niet precies meer maar volgens mij ben je als eigenaar meer verantwoordelijk dan je zelf denkt (en wat terecht zou zijn).


toch niet altijd terecht? in dit geval wat had de eigenaar kunnen doen om het te voorkomen? kende he hele meisje niet..

Toch raar dat een bijrijder die vrijwillig op mijn paard gaat zitten.. omdat ze leuk vind om te rijden enz geen eigen risco heeft? dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk blijft.. en gewoon gedekt moet zijn bij zn eigen verzekering..

Ze maken het je het niet makkelijker...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:28

Buiten het risico dat de verzekering moeilijk gaat doen, heb je ook nog mensen die er een slaatje uit willen slaan en je aangeven bij politie. Kan je nog zo'n goede band hebben met elkaar, als er geld en letsel bij komt kijken kunnen mensen heel raar gaan doen. Maar wellicht zie ik het te negatief. Ik zou het wel in mijn achterhoofd houden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:48

antje_vip schreef:
Buiten het risico dat de verzekering moeilijk gaat doen, heb je ook nog mensen die er een slaatje uit willen slaan en je aangeven bij politie. Kan je nog zo'n goede band hebben met elkaar, als er geld en letsel bij komt kijken kunnen mensen heel raar gaan doen. Maar wellicht zie ik het te negatief. Ik zou het wel in mijn achterhoofd houden.

Aangeven bij de politie? Waarvoor dan? Paardrijden zonder cap is toch echt alleen op Bokt strafbaar. Daarbuiten, in de echte wereld, is het hooguit onverstandig.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 14:49

antje_vip schreef:
Buiten het risico dat de verzekering moeilijk gaat doen, heb je ook nog mensen die er een slaatje uit willen slaan en je aangeven bij politie. Kan je nog zo'n goede band hebben met elkaar, als er geld en letsel bij komt kijken kunnen mensen heel raar gaan doen. Maar wellicht zie ik het te negatief. Ik zou het wel in mijn achterhoofd houden.


Snap je uitleg, maar ik begrijp niet helemaal hoe ik mezelf in deze handig kan indekken? (Met dit in m'n achterhoofd.)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:53

volgens mij verzekerings agent kreeg ik t volgende

diegene die op mijn paard rijdt, en valt valt onder haar aansprakelheid verzekering. Maar als bijv gedragingen zoals bijten/trappen valt weer onder mijn verzekering.

dus ik denk indat dat volgens de wet als eerst instantie de eigenaar aansprakelijk is, en dat ze daarna gaan kijken onder de verzerkeringen wie vergoed?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:59

Als je bijrijdster valt heeft ze niet te maken met haar eigen AVP, maar eerder de zorgverzekering.

Is er meer schade, bijv langdurig letsel waardoor ze geen inkomen heeft, dan kan ze jou aansprakelijk stellen. Als jouw paard onder jouw AVP valt, kan je verzekering of de schade vergoeden of zich op het standpunt stellen dat er sprake is van (gedeeltelijke) eigen schuld. De uitkomst hiervan is niet vooraf te voorspellen, maar afhankelijk van de omstandigheden van het ongeluk.

Als je goed verzekerd bent (AVP waaronder je paard valt en met voldoende dekking) kom je zelf niet financieel in de problemen door een bijrijder.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:26

Maar avp is toch zelfde als wa verzekering

M’n paard is wel door gegeven bij die verzekering.

Ik had eerst verzekering voor m’n paard met aanvullend opzittende verzekering. Maar hij wordt 21 en gooien ze hem uit de overlijdings verzekering.. en premie werdt ook weer hoger..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:37

Joman schreef:
plutolover schreef:
Maar net zo goed als ik zelf op zit of een ander kan je toch niet altijd het gedrag van je paard voorkomen?

dus als ik van mijn paard valt omdat hij schrik ben ik verzekerd. Maar een bijrijder niet.. En wat kan ik dan doen om te voorkomen dat me paard schrikt en een rare sprong maakt? dan moet ik er altijd bij zijn? en dan nog kan je het niet voorkomen... en dan ben ik verantwoordelijk.

ze maken het je niet makkelijker op haha. Maar ik heb t aan mn verzekerings mannetje gevraagd. Die gaat t voor me uitzoeken hoe dat nou zit.

maaar stel diegene heeft eeen ruiter bewijs. En dan ben je ook verzekerd. MAar dus niet als je op een paard van een ander zit, want dan is het mijn 'schuld' ?

maar als ik iemand mijn paard zadelmak laat maken, ligt het weer anders.. want diegene doet het voor zn werk en is dan wel zelf verantwoordelijk wat mijn paard voor schade aanricht..

lekker krom.. ze maken het voor bijrijders/verzorgers echt lastig..


Dit hoeft niet zo te zijn. Hoewel ook zo iemand een risicoaansprakelijkheid heeft, is het paard nog steeds jouw eigendom en ben jij bezitter.


Als jij je paard bij iemand stalt en die persoon heeft de regie over training verzorging etc. dan kan die persoon aangemerkt worden als bezitter/houder van het dier zoals in het artikel, dus aansprakelijk.

Edit: dat is dus je enige eventueele uitweg, het moment dat je je bijrijder bezitter maakt. Maar geen idee of dat kan en of de rechtbank daar in mee gaat. :P

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:52

plutolover schreef:
Maar avp is toch zelfde als wa verzekering

M’n paard is wel door gegeven bij die verzekering.

Ik had eerst verzekering voor m’n paard met aanvullend opzittende verzekering. Maar hij wordt 21 en gooien ze hem uit de overlijdings verzekering.. en premie werdt ook weer hoger..


Je hebt het nu over drie verschillende verzekeringingen.
1. WA, enkel voor motor voertuigen. Verplicht. Is niet persoonlijk, maar het voertuig is verzekerd. Heeft 0.0 met paarden te maken.
2. AVP, persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Niet verplicht. Wel aan te raden. Soms is je paard wel me verzekerd, soms niet. Afhankelijk van verzekering. Dit gaat om schade die het paard veroorzaakt.
3. Ziektekosten verzekering voor paard. Niet verplicht. Imo niet aan te raden, ze gooien je eruit als het te duur wordt. Vergoed enkel kosten aan je paard (dus koliek/peesblessure etc.). Niet dingen die je paard doet.

Een goede AVP is altijd fijn met een paard. Je paard zal maar eens tegen iets/iemand aanbotsen en schade veroorzaken, toch wel fijn als je het niet zelf hoeft te betalen!

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 08:51

Ik heb altijd gezegd dat mocht mijn bijrijdpaard mij er af gooien om wat voor reden dan ook dan is hij voor de verzekering van mij.
Ik vindt het zo een onzin dat een eigenaar verantwoordelijk is voor haar paard als er een bijrijder op zit, die het paard ook kent en waarschijnlijk ook de hele trucendoos.
Een beetje serieuze bijrijder zal hiervoor zelf zijn/haar verantwoording in moeten nemen en anders idd niet opstappen.
Even voor de duidelijkheid, ik rij altijd met cap!

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:21

Ik heb niet alles gelezen maar ga toch mijn idee vertellen.

Ik zou er echt op aandringen dat de cap verplicht is. Dat is voor de anderen ook zo en waarom zou dat voor haar anders zijn? Ik zou haar ook de risico's voorleggen, als ze echt weigert de cap te dragen dan zou ik stoppen met haar! Kennelijk mist er bij haar wel een stukje respect naar jou regels en dat is wel een ding!

Als eigenaar wordt je verantwoordelijk gehouden. Je dient sowieso op de hoogte te zijn van het wel en wee rondom je paard en het feit dat je weet dat ze zonder cap rijd en haar dat laat doen maakt jou wel degelijk aansprakelijk! Ik zou dus ook een contractje opstellen en haar echt met klem erop wijzen dat je van al je bijrijders verwacht dat ze een cap dragen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:01

Volgens mij proberen verzekeringen altijd te verhalen op de eigenaar/AVP wat ik nu zo ontdek, dus dat is balen en i.m.o niet geheel terecht.
Maar i.m.o telt niet in die wereld. ;) Ik stel contracten op voor iedereen, en zal deze bij haar nog mondeling toelichten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:31

Locanda schreef:
Volgens mij proberen verzekeringen altijd te verhalen op de eigenaar/AVP wat ik nu zo ontdek, dus dat is balen en i.m.o niet geheel terecht.
Maar i.m.o telt niet in die wereld. ;) Ik stel contracten op voor iedereen, en zal deze bij haar nog mondeling toelichten.


Zelf opgestelde contracten zijn geloof ik niet rechtsgeldig tenzij ze bij de notaris liggen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:33

Ze maken het je wel makkelijk zeg ;) dus het aankoopcontract wat de gemiddelde paardeneigenaar heeft liggen zegt niks?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:36

Locanda schreef:
Ze maken het je wel makkelijk zeg ;) dus het aankoopcontract wat de gemiddelde paardeneigenaar heeft liggen zegt niks?


Een zelfopgesteld contract is zeker wel rechtsgeldig.
Het kan alleen dingen bevatten die niet rechtsgeldig zijn. Maar een gemiddeld koopcontract (zonder rare terug koop constructies) is gewoon geldig hoor. Je hoeft niet voor alles langs een notaris ;).
Sterker nog, mondelinge overeenkomsten zijn ook gewoon geldig. Is alleen soms wat lastig te bewijzen, maar is zeker wel geldig.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:38

Gelukkig, anders wordt het wel een hele dure aangelegenheid. :)