Terugbetaling borg

Moderators: Dyonne, Amaryllis, Apple, Coby, petraaken, C_arola

giglene

Terugbetaling borg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 16:00

Omdat ik graag extra wil weten over mijn rechten over de terugbetaling van mijn borg.

In november 2018 ben ik met mijn paard naar een nieuwe stal gegaan, de kosten waren hier de eerste maand borg+stalling (totaal borg €325).
Een korte tijd later liep ik een hersenschudding op, hierdoor kwam ik een tijdje niet en mijn verzorgster iets meer.

Dit heeft een aardige tijd geduurt waarna ik van de stal houder te horen kreeg dat ze vond dat er te weinig aandacht was voor mijn paard. Omdat ik nogsteeds op bed lag en mijn verzorgster niet extra kon komen ben ik opzoek gegaan naar een 2e verzorgster, in de tussentijd is mijn eerste verzorgster vanwege pesterijen op stal weggegaan. Toen 2 leuke meiden "aangenomen" die ieder 2 dagen in de week kwamen, verre van ideaal maar alsnog beter dan de 3 dagen, verder was er een meisje van stal die haar ook naar buiten deed wanneer haar eigen paard naar buiten ging, ze kwam dus op een enkele na bijna elke dag buiten.

In februari kreeg ik een berichtje van de stal houder dat de overeenkomst per 1 maart werd opgezegd, ik werd dus eigelijk weggestuurd. Een duidelijke reden heb ik niet gekregen, alleen dat ze vonden dat ik te weinig kwam (ze wisten van mijn situatie af!).

Maargoed, vanwege omstandigheden wilde ik daar ook erg graag weg (toen ik weer aan het opbouwen was, ik kwam rond 1x in de week+ mijn verzorgers die nog een aantal dagen deden, werd ik regelmatig aangesproken op hoe ik mijn paard poets, rijdt, eten geef, losgooi, longeer. Noem maar op en werd naar mijn idee heel vies aangekeken (anderen merkten dit ook op) , dit kwam alleen van de stal houder en voor de rest was iedereen hartstikke aardig)
Toen een leuke nieuwe stal gevonden waar ik 28 februari naartoe ben gegaan.

Nu komt mijn echte probleem, volgens het contract krijg ik de borg exclusief openstaande kosten terug. Nu waren er geen openstaande kosten dus zou het teruggestort moeten worden (denk ik??)

Nu heb ik een aantal keer gesproken met de stal houder en iedere keer krijg ik een ander antwoord waarom ik dit niet terug krijg, de eerste keer omdat ze extra kosten hebben gemaakt aan mijn paard, toen ik vroeg om een factuur van die kosten veranderde ze naar dat ik sws geen borg terug zou krijgen ivm dat het contract van hun kant opgezegd is. Toen ik vroeg of ze me het nummer in het contract wilde sturen kreeg ik alleen het antwoord
"dit is het laatste wat ik erover zeg! En wens je verder veel succes met alles."

Er staat in het contract een heel klein stukje over de borg, waarin ik dit nergens kan terugvinden.

Wat zijn mijn rechten en wat kan ik doen? Het is een behoorlijk groot bedrag wat ik allemaal zelf, als student... op moet hoesten, waar ook de borg van mijn huidige stal bijkomt..

"Music is the doorway that has led me to drawing, photography, and writing."
Layne Staley

http://giglene.deviantart.com/

pinkie87

Re: Terugbetaling borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:04

Heb je contract en rechtbijstand? Zo jah zet je rechtbijstand er op. zelf ga je hier met haar niet uitkomen.
Maar met een tussenpersoon die de regels weet maak je stuk meer kans op je borg.

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:08

Eens met bovenstaand. Geen advies op Bokt vragen maar gaan naar een juridisch loket. Op bokt krijg je allemaal soortgelijke verhalen, met andere regels en eigenaren, daar heb je niks aan, hoe goed bedoelt ook!

♥♥♥

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:27

meteen juridisch aanpakken. morgen naar rechtsbijstand bellen. normaal ben ik daar niet zo van maar zo te horen ga je er samen niet uitkomen dus dan maar beter meteen via de officiële weg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:07

Wat een belachelijke stalhouder zeg

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:19

Juridisch loket word morgen ingeschakeld! Wou gewoon zeker weten dat het niet complete onzin is waar ik om vraag omdat juridische hulp krijgen ook geld kost.. Bedankt alvast allemaal!

Layne Staley

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:21

Wat een rotstalling zeg. Wees blij dat je er weg bent. :(

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:23

anjali schreef:
Wat een rotstalling zeg. Wees blij dat je er weg bent. :(

Ben ik ook zeker heel blij mee! Hier komt ze ook wat vaker buiten gelukkig

Layne Staley

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:24

Gatverdamme, meteen juridisch aanpakken inderdaad. Wat een poep praat ze. En daar bovenop, als jij niet 6 keer per week op je paard wil stappen, maar bijvoorbeeld maar één keer.. Wie is zij om daar een oordeel over te vellen en daarop te handelen?!!

Heb je je laatste stalgeldrondje al betaald? Anders zou ik dat mooi verrekenen met de borg..

Fie <3

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:24

Wat een bijzondere gedachte, omdat zij jou vragen te vertrekken mogen ze de borg houden? :7 :')

Zou zeker je best doen de borg terug te krijgen. :j

[o]

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:31

upendo schreef:
Gatverdamme, meteen juridisch aanpakken inderdaad. Wat een poep praat ze. En daar bovenop, als jij niet 6 keer per week op je paard wil stappen, maar bijvoorbeeld maar één keer.. Wie is zij om daar een oordeel over te vellen en daarop te handelen?!!

Heb je je laatste stalgeldrondje al betaald? Anders zou ik dat mooi verrekenen met de borg..

Ik ben even niet bekend met stalgeldrondje, wat bedoel je daarmee?

Layne Staley

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:31

En als zei in febr opzegt hoef je toch pas in april weg te zijn.
Ook voor een stalh geld maand opzeg termijn

Mama van Dani 01-10-2011 en Fedde 15-03-2015
24-05-2013 getrouwd met Michael

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:34

StalNollie schreef:
En als zei in febr opzegt hoef je toch pas in april weg te zijn.
Ook voor een stalh geld maand opzeg termijn

Klopt maar zoals ik al zei wou ik daar ook graag weg, had er wel tegenin kunnen gaan maar dan had ik een extra maand op een stal gezeten waar ik met tegenzin naartoe moet

Layne Staley

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:36

Zou je het willen laten weten dat de rechtsbijstand / juridisch loket erover zegt? Ben daar heel benieuwd naar. Wat die stalhoudster doet kan echt niet.

En wat een nare stalhoudster zeg, klinkt niet gezellig daar.

JM :#

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:39

giglene schreef:
upendo schreef:

Ik ben even niet bekend met stalgeldrondje, wat bedoel je daarmee?

Heb je al betaald voor je stalgeld voor februari? Dat bedoelde ik eigenlijk. :)

Fie <3

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:44

[/quote]

Ik ben even niet bekend met stalgeldrondje, wat bedoel je daarmee?[/quote]
Heb je al betaald voor je stalgeld voor februari? Dat bedoelde ik eigenlijk. :)[/quote]

Ja, is allemaal apart nog betaalt aangezien ik dit (even uit mijn hoofd dus niet zeker) 6 februari te horen kreeg en stal geld altijd voor de 1e van de maand overgemaakt moest zijn

Layne Staley

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 17:45

Shaggy09 schreef:
Zou je het willen laten weten dat de rechtsbijstand / juridisch loket erover zegt? Ben daar heel benieuwd naar. Wat die stalhoudster doet kan echt niet.

En wat een nare stalhoudster zeg, klinkt niet gezellig daar.

Er zijn mensen die het erg naar hun zin hebben _/-\o_ zal wel aan mij liggen denk ik.. :')

Maar ik zal het laten weten!

Layne Staley

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:28

Helaas zijn de afbeeldingen van het contract te onduidelijk om goed te kunnen lezen (of gelukkig maar want ik kan wel zien dat er een bankrekeningnummer in vermeld is, dit is een privacygevoelig gegeven).
Het is in wezen heel simpel. Een borg wordt ingehouden als een waarborg voor de pensionhouder bij niet betaling van het stalgeld of bij veroorzaakte schade, danwel andere kosten. Het stalgeld heb je betaald en wanneer er kosten zijn die verrekend moeten worden dan moet de pensionhouder die kosten verantwoorden en daarvoor een factuur opmaken. Dit doet de pensionhouder niet dus de borg moet in het geheel teruggestort worden. Dat zij de stalling heeft opgezegd maakt niet uit.

Heb je de borg via de bank overgemaakt en staat er in de omschrijving vermeld dat het de borg betreft? Sta je net even sterker wanneer dit het geval is. Dan kan de pensionhouder niet betwisten dat het überhaupt niet betaald is.

Het juridisch loket gaat je vast en zeker adviseren om de pensionhouder in gebreke te stellen en de borg terug te eisen. Deze brief kun hiervoor makkelijk aanpassen en gebruiken. Je kunt zelfs rente over het bedrag rekenen. https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... borg-huur/
Als student met weinig inkomen heb je recht op een toevoeging en de eigen bijdrage is lager dan wat je nog van de pensionhouder moet krijgen dus schroom niet om er echt een zaak van te (laten) maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:39

ik zie wel een gunstige toekomst voor mijn portemonnee. Ik ga een pensionstal beginnen, borg vragen en iedere klant daarna wegsturen ;) :D
Echt, wat een onzin van die stalhouder. Kan me niet voorstellen dat je dit geld niet terug gaat krijgen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:52

Je heb altijd 1 maand opzeg termijn.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:58

pompadour schreef:

Als de stalhouder TS in februari verzoekt per 1 maart te vertrekken lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de stalhouder zich nog op de opzegtermijn van een maand kan beroepen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:01

Qerty schreef:
pompadour schreef:

Als de stalhouder TS in februari verzoekt per 1 maart te vertrekken lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de stalhouder zich nog op de opzegtermijn van een maand kan beroepen.

volgens mij wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:03

Als zij je in februari vraagt te vertrekken per 1 maart dan geeft zij aan geen opzegtermijn te hanteren. Dus die reden valt af. Ze hebben wel meerdere keren aangegeven dat ze vinden dat je je paard in hun ogen onvoldoende verzorgt. Dit zullen zij als reden van opzeggen gebruiken. Maar ook dat betekent nog niet dat ze de borg zomaar in kunnen houden. Je hebt geen achterstallige betalingen staan en geen schade veroorzaakt en jij hebt het opzegtermijn niet geschaad te. Dat was hun eigen keuze.

Succes.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:06

joyce B schreef:
Als zij je in februari vraagt te vertrekken per 1 maart dan geeft zij aan geen opzegtermijn te hanteren. Dus die reden valt af. Ze hebben wel meerdere keren aangegeven dat ze vinden dat je je paard in hun ogen onvoldoende verzorgt. Dit zullen zij als reden van opzeggen gebruiken. Maar ook dat betekent nog niet dat ze de borg zomaar in kunnen houden. Je hebt geen achterstallige betalingen staan en geen schade veroorzaakt en jij hebt het opzegtermijn niet geschaad te. Dat was hun eigen keuze.

Succes.

Dat hangt wanneer je hebt afgesproken in Februari .

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:09

pompadour schreef:
joyce B schreef:

Succes.

Dat hangt wanneer je hebt afgesproken in Februari .

De stalhouder had in deze niets meer te eisen wat betreft de datum. TS had kunnen eisen om tot 31 maart te kunnen blijven mocht zij nog geen andere stal hebben gevonden