Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:11

Hallo allemaal,

sinds kort verhuur ik een aantal boxen aan huis, kleinschalig en doel is gezelligheid.
Ik heb altijd paarden gehad, heel lang maar eentje en nu sinds kort 2. Ik dacht/denk alles op een rijtje te hebben voor mijn 2 paarden maar loop doorheen de praktijk regelmatig tegen dingetjes aan bij het verhuren van stallen.
Ik ben niet de enige, denk ik dan?!

Momenteel worden de stallen bezet door mijn 2 paarden, en een shetlander van een klant. Vanaf februari komt daar nog een haflinger bij dus gezelligheid! Dan staat er nog 1 box open, en is er mogelijkheid om nog 2 boxen bij te maken.
Het is kleinschalig, geen luxe maar wat nodig is om de basis te onderhouden is aanwezig. Plannen ter uitbreiding zijn er maar dat is een 20-jaren plan. :+

Dus, wie verhuurt er nog boxen/weide en heeft zin om hier gezellig mee te kletsen?
Deel wat je wil! Waar loop je tegenaan, heb je vragen, wat wil je kwijt en of wil je gewoon lekker een potje kunnen klagen - dat kan. :D


Stalhouders, verenigt u! *\o/*

--------
Even een aftrappertje. Wat is normaal qua betaling?
Ik heb de 'eis' gesteld, voor het begin van de maand wil ik het stalgeld graag hebben. Blijkbaar een heel erg gekke eis, want wat een gedoe heb ik daar al mee gehad.
Helaas uit ervaring kunnen zeggen dat je op het einde van de rit met lege handen staat als je ze pas op het einde van de maand laat betalen voor die maand. Oeps, vergeten, stalgeld moest natuurlijk nog! Ja maar dat heb ik nu niet meer.. zo snel mogelijk! En dan is het de volgende maand en sta ik nog steeds met lege handen.
Na veel discussie in overleg goedgekeurd dat het geld de eerste week van die maand wordt betaald (Voor de 8ste van die maand, dan heb je 7 dagen). Dit gaat op papier met een handtekening onder.
Maar is dit dan zo gek?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:17

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:36

Te laat met betalen vind ik altijd zo'n apart iets.

Je levert een dienst en ben van mening dat mensen daar maar gewoon rekening mee moeten houden en op tijd betalen. Geen gel*l of wat voor smoesjes ook.
Bij de supermarkt reken je toch ook gelijk af en van een werkgever word ook verwacht op tijd te betalen als dat niet gebeurd staan mensen ook gelijk op dr achterste benen.
Daarom snap ik dat nooit in de paardenwereld want alleen al om deze reden zou ik nooit huurders willen hebben.

1ste van de maand betalen (maand borg ) en na 7dgn nog geen betaling netjes aanschrijven en bij 15 dgn te laat stal op slot. Korte metten met die wanbetalers/mensen met allerlei smoesjes.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:43

Jaime, dat dus. Ben er ook gewoon heel strikt in hoor en vind het ook zo een raar iets. Wel paard en de rompslomp er rond willen maar correct betalen is altijd een dingetje.
Het staat nu ook op papier, dus dat is wel fijn.

Je hebt dus zelf geen stalverhuur?

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:58

Nee ik ben daar niet voor in de wieg gelegd om stallen te verhuren want zou als de dood zijn voor die wanbetalers (en de wanbetalers voor mij als ze niet tijdig betalen..haha)

Nee en dan dat gemekker van sommige paardenmensen/huurders.

Nee zal heus niet altijd kommer en kwel zijn en er zijn ook altijd hele fijne huurders en mensen die keurig op tijd betalen maar alles eromheen zou het voor mij het geld en mijn tijd en privacy niet waard zijn.

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:14

Zelf verhuur ik sinds deze maand een paar stallen. Ik heb nu twee pensionpaarden, volgende maand komt er nog eentje bij.
Hier moeten ze ook vooraf betalen, inderdaad ook om te voorkomen dat je straks met lege handen staat.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:16

Hier ook sinds kort een stal opgestart. Hier zal het vooral gaan om trainen, zadelmak maken of vakantiestalling maar dus ook wel 'vreemde' paarden in m'n stallen voor een bepaalde periode.
Ik heb ook een contact voor pensionstalling en daar staat ook dat ik de 1e van de maand het geld wil hebben. Deden wij ook gewoon op onze vorige stal en is in mijn ogen ook logisch...

Anoniem

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:23

Ik vind je afspraak van voor de 8e van de maand betalen heel netjes. Ik probeer altijd voor de 1e betaald te hebben, maar soms zie ik de staleigenaar niet (woont er niet bij) en dan geef ik het de eerst volgende keer dat ik haar zie. En heb ik pech en kom ik haar echt niet tegen dan ligt het voor de 8e van de maand op onze verstopplek :')

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:24

Voor het begin van de maand vind ik krap, zou dan eerder zeggen voor de 5de van de maand.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:25

Ik gok dat veel pensionhouders hier samen met hun gasten op bokt zitten, lekker mopperen is dan wat minder handig gok ik O:)

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:30

Betalingen....Pfff
Zovaak achteraan moeten gaan
Niet opruimen is ook zo'n ergernis puntje
Ofhelaas toch een andere manier van met je paard omgaan zodat ik mij daaraan stoorde bv geen smid bellen als het dringediend nodig is of met slecht passend zadel rijden

Voor mij geen pension klanten meer voorlopig

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:30

Hier ook voor 1e van de maand betalen.
Niet meer dan logisch vind ik.
Ze weten het elke maand dat dat komt dus daar hoor je in mijn ogen rekening mee te houden.

Sws vind ik niks belangrijker dan mijn paard dus daar hou ik echt wel rekening mee.

(ben trouwens pensionklant sorry dat ik je pensionhouder topic verstoor.
Durf van mezel wel te zeggen dat ik heel makkelijk ben als paard blij is ben ik dat ook.)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:56

Schuur_ schreef:
Voor het begin van de maand vind ik krap, zou dan eerder zeggen voor de 5de van de maand.


Waarom is dat krap? Meestal krijg je je salaris rond de 25e van de maand. Dan maak je het toch gelijk over, of nog beter, een automatische incasso doen. Vergeet je het nooit en ontstaan er ook geen problemen.
Je staat toch ook raar te kijken als de stalhouder zegt “paard krijgt nu geen hooi hoor, want ik heb nu even geen geld om de leverancier te betalen”, pas na de 5e van de maand weer.”

:D

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:12

Ik heb een wei. Mag dat ook?
In goed vertrouwen staan er nu 2 jonge paarden bij mijn pony. De paarden zijn van een kennis. Ik vraag hier een klein bedrag voor. In ruil daarvoor krijg ik van hun onbeperkt hooi de hele winter.
Hiervoor ook paarden van kennissen in onzewei gehad. Nooit gedoe. Maar we doen ook niets. Alleen voeren water geven en inloopstal mesten. Zijn allemaal jonge paarden dus af en toe komt de eigenaar kijken.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:19

Yvette81 schreef:
Maar we doen ook niets. Alleen voeren water geven en inloopstal mesten. Zijn allemaal jonge paarden dus af en toe komt de eigenaar kijken.



' We doen ook niets'

Alleen voor die service betalen we hier al dik 250 euro per maand... ;(

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:20

Ik bezit ook een kleine pensionstalling,wel 24/7 buiten op de wei met grote schuilstal.Na wat startproblemen een paar jaar terug ,ik nam de toen bestaande klanten over.Gaat het hier nu gladjes.Ik neem alleen nog klanten die ik zelf ken of die goed bevriend zijn met 1 van mijn klanten.Maar het verloop is heel klein en heb een fijn groepje mensen en paarden staan.Wel een groot deel pensionada's ,de paarden wel te verstaan.

Ik vraag om voor de 10e vd maand te betalen, 1 klant betaald stip op de 1e en 1 betaald de 15e omdat ze dan haar loon krijgt,dat heeft ze gevraagd en vind ik prima.Zolang ik maar niet achter het geld aan moet zitten.
Op het moment loop ik tegen een bevroren waterleiding aan en tegen de vraag waarom als ik me de blubber sjouw om een bak met water vol te sjouwen met lekker lauw water je als paard denkt een gat te slaan in een na gelegen plas en daar modderwater uit te drinken ???

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:29

Ik heb ook een (kleinschalige) pensionstal :)
En helaas nu ook gedoe met een wanbetaler die haar opzegtermijn (de maand december) dus niet wil betalen. Via Whatsapp en mondeling braaf zeggen jaja ik maak het over, 'zo spoedig mogelijk' maar uiteindelijk toch nog steeds niet.
Officiële herinnering is er al uit gegaan en morgen maar de ingebrekestelling sturen :')
Wat een gedoe af en toe, voor de rest met andere klanten nooit veel rare dingen :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 20:34

Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. Je hebt een paard en alles wat er bij hoort - betalen is daar dus een van.
Nooit geweten dat ik alvast mocht starten met de tennislessen, mammie betaald die wel achter een weekje of 2!
Eerst betalen, dan pas starten.

Wei mag ook hoor, dat is ook stalling!
Hier ook in goed vertrouwen een vriendin van mijn vriend gehad. Ging super. Hield zich aan de afspraak. Even een appje uit voor dit of dat en dat werd direct opgepakt. Geld kwam altijd op tijd. En dat waren gewoon mondelinge afspraken. Zo kan het dus ook hoor.

Ik zeg niet dat ik een wanbetaler heb, haar loon wordt pas begin van de maand gestort waardoor betalen niet kan. IK denk dan, ja dan hou je een maand wat krapper je weet dat je moet betalen. Maar goed, dat is blijkbaar het minste van de zorgen.

Verder loopt het hier wel gladjes denk ik, al moet ik even wennen aan de 10 minuten vroeger opstaan om de paarden buiten te zetten!

En jup, hier ook gedoe met de waterleiding. Er staan nu kuipen in de stal, morgens kiep ik een emmer heet water in de drinkbakken buiten en direct na mijn werk opnieuw. Niet gedacht dat het opeens zo hard ging doodvriezen.
Brrrr

Hebben jullie je stal trouwens als inkomstbron, of doe je het naast je eigen werk nog?
Ik werk nog als verpleegkundige, gelukkig met een vast rooster maar daardoor gaat mijn wekkertje wel iedere ochtend om 6u of 5u45 ;(

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:38

Hier werken (wonder boven wonder) alle automatische drinkbakken nog :D

Ik zit momenteel nog in mijn laatste jaar studeren haha. Heb al wel uitzicht op een vaste werkplek. Stal is nu veel harder gegaan dan we dachten, maar is momenteel echt voor ernaast. Mochten we echt zien dat het heel goed draait zetten we wellicht nog een aantal stallen bij om dan volledig over te gaan op zelfstandige. Nu hebben we al wel alles in een BVBA zitten. :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:43

Ik doe het vooral omdat 4 ha te veel is voor 1 paard,ik had er 2 maar eentje is er twee jaar terug overleden.Dus nu heeft mijn paard vriendjes en ik heb mijn paard eigenlijk voor niks staan.Mensen betalen bij mij 150 volpension.Is wel heel basic stalling.Maar mijn klanten en hun paarden zijn heel content.Ik heb een buiten bak een schuilstal van 200m2 en licht en als het niet vriest water.En je kan zo buiten rijden zonder gevaarlijk gedoe,zwemmeer in de buurt.
Daarnaast heb ik nog een parttime met sommige dagen fulltime baan en een man die inspringt als het nodig is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:47

_mexx_lady_ schreef:
Hallo allemaal,

sinds kort verhuur ik een aantal boxen aan huis, kleinschalig en doel is gezelligheid.
Ik heb altijd paarden gehad, heel lang maar eentje en nu sinds kort 2. Ik dacht/denk alles op een rijtje te hebben voor mijn 2 paarden maar loop doorheen de praktijk regelmatig tegen dingetjes aan bij het verhuren van stallen.
Ik ben niet de enige, denk ik dan?!

Momenteel worden de stallen bezet door mijn 2 paarden, en een shetlander van een klant. Vanaf februari komt daar nog een haflinger bij dus gezelligheid! Dan staat er nog 1 box open, en is er mogelijkheid om nog 2 boxen bij te maken.
Het is kleinschalig, geen luxe maar wat nodig is om de basis te onderhouden is aanwezig. Plannen ter uitbreiding zijn er maar dat is een 20-jaren plan. :+

Dus, wie verhuurt er nog boxen/weide en heeft zin om hier gezellig mee te kletsen?
Deel wat je wil! Waar loop je tegenaan, heb je vragen, wat wil je kwijt en of wil je gewoon lekker een potje kunnen klagen - dat kan. :D


Stalhouders, verenigt u! *\o/*

--------
Even een aftrappertje. Wat is normaal qua betaling?
Ik heb de 'eis' gesteld, voor het begin van de maand wil ik het stalgeld graag hebben. Blijkbaar een heel erg gekke eis, want wat een gedoe heb ik daar al mee gehad.
Helaas uit ervaring kunnen zeggen dat je op het einde van de rit met lege handen staat als je ze pas op het einde van de maand laat betalen voor die maand. Oeps, vergeten, stalgeld moest natuurlijk nog! Ja maar dat heb ik nu niet meer.. zo snel mogelijk! En dan is het de volgende maand en sta ik nog steeds met lege handen.
Na veel discussie in overleg goedgekeurd dat het geld de eerste week van die maand wordt betaald (Voor de 8ste van die maand, dan heb je 7 dagen). Dit gaat op papier met een handtekening onder.
Maar is dit dan zo gek?


Geen stalhouder hier, maar ik vind het heel normaal dat je vooraan de maand betaald, was op stal altijd voor 1e zaterdag van de maand (cash :+ ) stal is overgegaan naar iemand anders die wil het voor begin van de maand op zijn rekening hebben (veel handiger voor mij ook) Dus geen rare eis, volgens mij en zo zijn er meer stallen.

De sportschool moet ik ook van te voren betalen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:54

sunny16 schreef:
Ik heb ook een (kleinschalige) pensionstal :)
En helaas nu ook gedoe met een wanbetaler die haar opzegtermijn (de maand december) dus niet wil betalen. Via Whatsapp en mondeling braaf zeggen jaja ik maak het over, 'zo spoedig mogelijk' maar uiteindelijk toch nog steeds niet.
Officiële herinnering is er al uit gegaan en morgen maar de ingebrekestelling sturen :')
Wat een gedoe af en toe, voor de rest met andere klanten nooit veel rare dingen :)


Vooral als het om opzegtermijnen gaat, hoor je toch de raarste dingen. Wat is dat toch dat mensen zo graag onder die termijn uit willen? -O-

nayla

Berichten: 311
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:58

Wij verhuren thuis 4 stallen sinds 3 jaar en hebben een huisregelement en contract opgesteld. Als er een plaats vrijkomt, geef ik geinteresserden altijd een voorbeeld hiervan mee.

Classico

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:08

Betalen voor de 10e vindt ik heel schappelijk!

Ik volg ook, want de plannen zijn in de toekomst een paar pensionklanten aan huis te hebben.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:23

Er is ooit eerder een topic geweest, dat liep niet.

Blijft ook lastig om als pensionhouder te praten over je klanten op internet, vind ik niet zo netjes :) . En in dat vorige topic gingen bokkers daar ook de discussie over aan geloof ik :) .

Wij hebben er 85 in pension :) .