Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 15:45

Over een paar dagen ga ik mijn paard met de trailer vervoeren voor een cursus. Heb een vraag waar ik niet helemaal uit kom, alvast dank voor het meedenken.

Het is al een tijdje geleden dat mijn merrie met de trailer is vervoerd. De laatste keer was in de zomer, een ritje van 15 minuten. Toen kwam ze enorm bezweet de trailer uit. De rit is nu aanzienlijk langer, namelijk 1,5 uur. Ik wil voorkomen dat ze weer zo staat te zweten en ondertussen kouvat vanwege de kou en de tocht in de trailer. De trailer aan de achterkant dichtmaken doe ik liever niet, volgens mij vindt ze het wel fijn om nog iets van buiten te kunnen zien aan de achterkant.

Ze is niet geschoren en staat 24/7 buiten zonder deken. De kou an sich kan ze dus hebben.. Ik neig er toch naar een fleecedekentje op te leggen, om kouvatten te voorkomen. Of zal ze het dan erg warm kunnen krijgen in de trailer? Wat zouden jullie doen?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:47

Geen deken. Tenminste zou ik niet doen omdat ze anders ook geen deken om heeft.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:49

Zou ze ook niet zweten door de stress van het vervoeren?

Ik zou iig geen deken opdoen.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 15:50

Ja xApple dat verwacht ik wel. Niet omdat ze 't warm heeft, maar van de stress. Daarom ben ik ook bang dat ze het koud kan gaan krijgen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 15:50

Wanneer je trailer aan de voorkant goed dichtzit dan kan het zonder deken. Maar ze staat dus bijna nooit op de trailer, misschien wat vaker doen zodat ze er aan went??

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 15:56

Heb zelf helaas geen trailer, dus zomaar even "oefenen" wordt dan een beetje een dure grap ;) maar ben wel weer van plan wat vaker op cursussen e.d. te gaan hoor.

Dank voor de tips in elk geval, zal haar dan gewoon zonder deken vervoeren.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:22

Geen deken, raampje aan de voorkant dicht, achterkant open.

Hooinetje om lekker te knabbelen


Ik ben er geen fan van maar misschien kan je confidence es gebruiken voor wat afvloeiing van spanning.

Daisy_1997
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:08

Ik zou het gewoon zonder doen, maar ik zou wel ff een zweetdekentje meenemen voor de zekerheid. Als ze dan toch staad te rillen /zweten, kan je hem op gooien :j

Maarja, ik ken jou paardje niet hé :D

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 22:25

Daisy_1997 schreef:
Als ze dan toch staad te rillen /zweten, kan je hem op gooien :j


Ben niet van plan tussentijds te stoppen, maar neem 'm wel mee want we moeten ook weer een keer terug ;)

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Dekentje in trailer ivm kouvatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:42

Ik zal haar idd ook zonder dekentje op de trailer zetten, maar hem wel voor ze zekerheid meenemen. Miss ook handig om de komende dagen haar nog eens op de trailer te zetten en een stukje te gaan rijden? (als dat nog mogelijk is) Waarschijnlijk zweet ze zo uit angst. De eerste keren op de trailer was mijn pony ook zeiknat en dat al na 10 minuutjes op de trailer. Dit hebben we toen een paar keer geoefend en steeds wat langer, zodat ze eraan kon wennen. Vervolgens zijn we een paar weekjes later naar de keuring gegaan en dit was ook meer dan een uur rijden, maar toen nergens meer last van gehad gelukkig. Waarschijnlijk is het in jouw geval een beetje kortdag dus gaat oefenen niet echt meer, maar denk dat ze met dekentjes alleen maar meer zal zweten. Niet alleen uit angst maar ook omdat het vrij warm is als ze het niet gewend is, al helemaal in een trailer. Miss een optie om onderweg eventjes te stoppen om te kijken hoe het gaat?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:45

Geen deken opdoen als paard niet geschoren is. Ze verbruiken energie om in balans te blijven en krijgen het vaak veel te warm met deken op.

Als je paard zo zweet op de trailer kijk dan ook eens serieus naar de rijstijl vd chauffeur. Rijdt deze smooth genoeg voor het paard dan hoeven ze niet te zweten want dan blijven ze beter in balans.