nalezen overeenkomst voor verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:41

Ik vind zo'n contract nogal heftig..

Toen ik 10 jaar geleden paarden voor iemand ging rijden hebben we kort op papier gezet, dat zij niet aansprakelijk waren als ik eraf zou vallen oid, en dat ik niet verantwoordelijk was als het paard een blessure op liep.

Na een paar maanden was ik dat kwijt, en heb er toch 8 jaar met heel veel plezier, vertrouwen en liefde gelopen.

Ik vind het ook te idioot voor woorden dat als het paard niet meer gereden kan worden, de verzorgster pas na 2 maanden kan worden ontheven van de betaling. :') Of dat er meteen €5 wordt opgelegd als ze een keer te laat betaald hebben. En denk je nu echt dat een verzorgster je paard bewust blesseert?
Gaat het je echt zo om het geld? En niet om het gezamenlijk delen van een mooie hobby?

Ik heb jaren zo'n beetje alles gedaan met en voor de paarden die ik reed, en nooit het gevoel gehad dat ik niet werd vertrouwd. Zelfs toen ik wel een kleine bijdrage ging betalen omdat ze voor mij in de winter op een pensionstal stonden, en ik zelf de hoefijzers betaalde vanwege wedstrijden ging dit altijd in goed overleg met elkaar wat er wel of niet mogelijk was.

Een contract als dit zal mij wel dat gevoel geven, en dan ging ik ook echt nooit voor zo iemand rijden/verzorgen. :+

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 12:46

Allereerst zeg je dat de verzorger het paard mag komen verzorgen of bezoeken wanneer hij/ zij dat wil. Dus geen minimum en geen maximum, wil hij 24/7 bij het paard zijn dan mag dat maar als hij 3 weken niet komt dan is dat ook goed. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is dus onvolledig. ze mag inderdaad komen wanneer ze wil. Als zij 3 weken niet komt en daar 80 euro voor betaalt, tja... . Zij staat ook niet in voor eten/drinken geven, dat doe ik elke dag
Daarnaast staat er dat rechten, plichten en aansprakelijkheid ook voor andere paarden geldt. Betekent het dan ook dat verzorger andere paarden mag verzorgen, bezoeken, wandelen en rijden? Lijkt me niet. Ook dit klopt dus niet. ze mogen de haflinger van mijn mama verzorgen, bezoeken, nieuwe dingen leren, uit de wei nemen,... enkel rijden kan niet en dat weet ze.
En wat nou als je haar manier van rijden totaal niet aan staat? Dat ze toch iemand blijkt te zijn die paard in de krul trekt en totaal niet past bij jouw trainingsvisie? Het is geen dringende reden, ernstige fout of opzettelijke schade. Het is gewoon een niet passende bijrijder met een andere rijstijl. Dan blijf je daar dus nog wel een maand aan vast, en in die maand kan de training van je paard flink vernacheld worden. Dan kan je weer bij 0 beginnen. ze is al komen rijden en we hebben afgesproken dat ik de eerste maand elke keer erbij ben zodat ze weet hoe Yatzee geleerd is(heeft ze zelf gevraagd)

ze weet ook dat er een contract wordt opgesteld en alle punten die erin staan hebben we direct de eerste dag ook besproken, dus er staan voor haar geen verrassingen in.

het punt over ziekte komt trouwen van een ander topic van hier op Bokt zelf. En bijna al de rest is het voorbeeldcontract halve stal van het Vlaams paardenloket

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:49

Ik ben blij dat ik nooit bij mijn bijrijdpaarden zoiets heb moeten tekenen.
Wij hadden gewoon een goed gesprek en wederzijds respect en op die manier is het altijd goed gegaan.
Zo’n contract als dit zou ik nooit tekenen en ik zou het paard niet eens meer willen verzorgen.

Sommige dingen zijn echt niet aan te tonen zoals of een blessure door de verzorgster komt.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 12:57

ik heb het stuk over ziekte aangepast:
Indien het paard door ziekte of blessure niet meer bereden kan worden, kan de bijdrage verminderd worden of kan de verzorgster ontheven worden van de overeengekomen betaling. Dit wordt onderling overeengekomen.

ik hou het hier op "kan" (de mogelijkheid bestaat) omdat zij dat zelf mag beslissen. Natuurlijk ga ik niemand laten betalen voor een ziek paard!
jezus ik ben geen monster hoor, ik wil gewoon een basis hebben om op terug te vallen en het beste voor Yatzee.

hetzelfde met blessure aan het paard: ik weet ook dat dit moeilijk vast te stellen is. maar ik wil het erin hebben staan voor het geval het overduidelijk wel een fout is van de verzorger zelf

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 12:58

laura1987 schreef:
Ik ben blij dat ik nooit bij mijn bijrijdpaarden zoiets heb moeten tekenen.
Wij hadden gewoon een goed gesprek en wederzijds respect en op die manier is het altijd goed gegaan.
Zo’n contract als dit zou ik nooit tekenen en ik zou het paard niet eens meer willen verzorgen.

Sommige dingen zijn echt niet aan te tonen zoals of een blessure door de verzorgster komt.



ik heb helaas al veel te vaak meegemaakt dat mensen op hun woord geloven en mondelinge afspraken maken verkeerd afloopt. En dan bedoel ik niet enkel bij het geval van verzorgpaarden maar in het algemeen. Ik heb moeite met mensen op hun woord te geloven

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:00

Maar wat vind jij dan een overduidelijke fout van de verzorger waardoor een blessure kan ontstaan? En ga je bij zoiets op het verhaal van de verzorger af of bijv ook van een stalgenoot die zegt het gezien te hebben?

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:03

sanso schreef:
Ik heb even een vraag tussendoor, wou er eigenlijk een topic voor openen maar toen zag ik dit.
Hoe zit het met verzekering en verzorgers?
En dan bedoel ik met wat als de verzorger schade maakt aan paard en/of omgeving en wat als paard schade maakt aan verzorger?
Als iemand mij dit in een PB kan sturen (met misschien nog meer tips&tricks. Nog nooit een verzorger gehad) dan zou dat heel fijn zijn!
Als dit niet mag dan open ik wel een eigen topic hierover.


ben je van België? Dit is wat mijn verzekering me vertelde (Ethias): schade veroorzaakt aan derden door jullie pony, is gedekt door de familiale. Het kan dan gaan van lichamelijke schade (bv. als de pony iemand zou stampen of bijten) tot stoffelijke schade (bv. de pony breekt uit en veroorzaakt een verkeersongeval). Dit is zeer algemeen bepaald in de algemene voorwaarden, onder artikel 2. Ik bezorg jullie een duplicaat van de polis.
Als de pony door iemand anders bereden wordt, dan zal de familiale verzekering van de ruiter tussenbeide komen indien er een schadegeval is.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:07

Jouw contract zou ik ook nooit ondertekenen.

Daarnaast moet het ook zo zijn dat zij punten kan toevoegen aan dit cotract waar wij met zijn allen niet aan hebben gedacht, sta je daar voor open?

Daarnaast heb ik in mijn vorige post een groot aantal tips gegeven, wat ga je doen bij acute medische zorg? Paard staat met dikke jaap in het lijf te bloeden en moet gehecht en jij bent niet bereikbaar. Of paard heeft een vreselijke koliek aanval en jij bent niet bereikbaar? Moet ze dan wachten, met alle ellende die daaruit kan voortvloeien, of wil je dat je paard direct wordt geholpen?

Het is een stukje vertrouwen wat je ook weg zal moeten geven, om vertrouwen terug te krijgen. Op dit moment oogt jouw contract alleen maar naar een motie van wantrouwen.

Wil je dit niet, dan zal je het of zelf weer moeten gaan doen, of toch je dier verkopen. Meer smaken zijn er, denk ik, niet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:09

Fieah schreef:
ik heb het stuk over ziekte aangepast:
Indien het paard door ziekte of blessure niet meer bereden kan worden, kan de bijdrage verminderd worden of kan de verzorgster ontheven worden van de overeengekomen betaling. Dit wordt onderling overeengekomen.

ik hou het hier op "kan" (de mogelijkheid bestaat) omdat zij dat zelf mag beslissen. Natuurlijk ga ik niemand laten betalen voor een ziek paard!
jezus ik ben geen monster hoor, ik wil gewoon een basis hebben om op terug te vallen en het beste voor Yatzee.

hetzelfde met blessure aan het paard: ik weet ook dat dit moeilijk vast te stellen is. maar ik wil het erin hebben staan voor het geval het overduidelijk wel een fout is van de verzorger zelf



Dat kan wel zo zijn, maar stel je hebt een slechte maand kwa geld en kan eigenlijk die 80 euro die maand supergoed gebruiken, maar paard is op dat moment ziek. Dan kan jij in principe ook de negatieve interpretatie van het woord 'kan' pakken en zeggen; er staat 'kan', dus geen garantie dat een ontheffing van betaling komt.

Ik zeg niet dat jij zoiets zou doen; ik ken je tenslotte niet en kan dus helemaal niet inschatten of jij zo'n smerige streek zou leveren.
Maar die optie is er wel met hoe het omschreven wordt in het contract, dus verzorger moet er maar op vertrouwen dat jij ten alle tijden zo eerlijk bent om niet misbruik te maken van het woordje 'kan'.
Ik zou als verzorger zijnde die gok dus echt niet willen nemen, want voor hetzelfde geld is die leuke, eerlijke en charmante eigenaar helemaal niet zo leuk, charmant en eerlijk als hij/zij in eerste instantie overkwam. En helaas kom je daar meestal pas na een paar weken achter en dan zit verzorger aan een contract vast.

Ik snap dat jij je na slechte ervaringen wil indekken, maar zoals het nu omschreven staat, kleven er te veel risico's voor de verzorger aan als eigenaar besluit het vuil te spelen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-11-18 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:11

laura1987 schreef:
Maar wat vind jij dan een overduidelijke fout van de verzorger waardoor een blessure kan ontstaan? En ga je bij zoiets op het verhaal van de verzorger af of bijv ook van een stalgenoot die zegt het gezien te hebben?


ik weet dat het in praktijk moeilijk is om aan te tonen!! maar ik wil het voor de zekerheid erin hebben.
Stel bijvoorbeeld dat ze in de weide rijdt en het is glad door regen, dus je weet dat je dan voorzichtig moet zijn met bv galopperen omdat het paard kan uitschuiven (ik heb haar ook gezegd dat als ze in de weide rijdt en het is nat, dat ze dan geen galop mag doen!) Stel dat ze toch galoppeert en Yatzee valt en staat mank. Dan kan zij liegen tegen mij natuurlijk. Maar dan zou ik wel bijvoorbeeld aan de mensen die achter de wei wonen durven vragen of zij iets gezien hebben.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: nalezen overeenkomst voor verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:14

Fieah, begin er niet aan. Verkoop het paard. Heel cru gezegd, je hebt het nu al over het niet vertrouwen van de verzorgster of je echt niet de kosten op haar kunt verhalen. Je gaat er op voorhand al van uit dat ze een contract nodig heeft om jezelf in te dekken.

Dit is gewoon echt geen basis voor een goede relatie tussen jou en haar. Dit gaat een paar weken of maanden goed, dan zie je iets dat je niet bevalt en is de beer los.

De basis waarop je nu je verbintenis met de verzorgster aangaat is gewoon niet de juiste en alleen maar op wantrouwen gebaseerd.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:15

Met dit contract?
Dag mevrouw de paarden eigenaar. Zoek maar een andere verzorger, want ik doe het niet.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:15

Misschien beter om niet aan een verzorgster te beginnen met zoveel wantrouwen?
Ik zou er simpel inzetten;
Afspraken nakomen
Eerlijk melden als er iets kapot is
Niet aansprakelijk voor schade door paard

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:16

Tallie1979 schreef:
Jouw contract zou ik ook nooit ondertekenen.

Daarnaast moet het ook zo zijn dat zij punten kan toevoegen aan dit cotract waar wij met zijn allen niet aan hebben gedacht, sta je daar voor open?

Daarnaast heb ik in mijn vorige post een groot aantal tips gegeven, wat ga je doen bij acute medische zorg? Paard staat met dikke jaap in het lijf te bloeden en moet gehecht en jij bent niet bereikbaar. Of paard heeft een vreselijke koliek aanval en jij bent niet bereikbaar? Moet ze dan wachten, met alle ellende die daaruit kan voortvloeien, of wil je dat je paard direct wordt geholpen?

Het is een stukje vertrouwen wat je ook weg zal moeten geven, om vertrouwen terug te krijgen. Op dit moment oogt jouw contract alleen maar naar een motie van wantrouwen.

Wil je dit niet, dan zal je het of zelf weer moeten gaan doen, of toch je dier verkopen. Meer smaken zijn er, denk ik, niet.


zij krijgt van mij eerst een exemplaar via mail zodat ze haar opmerkingen kan toevoegen (maar zoals ik al zei, alles wat erin staat is reeds mondeling besproken).
Op de eerste pagina van het contract (heb ik hier niet in gepost) staan de gegevens van de dierenarts (en de hoefsmid) zodat zij die ten alle tijden kan bellen. Het is al eens voorgekomen dat Yatzee koliek had terwijl ik er niet was en de dierenarts gebeld werd. Ik heb de afspraak met mijn dierenarts dat ik dan de volgende dag meteen langs ga bij haar om verhaal te halen en de rekening te betalen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:16

Ik noem dit eerder een soort huur contract. Klinkt misschien dieronvriendelijk. Je geeft aan dat ze je helpt in de kosten, dus eigenlijk heeft zij dus wel het recht om meer te zeggen dan een normale verzorgster. Neem je dat wel mee in je contract?

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:17

Fieah schreef:
ik weet dat het in praktijk moeilijk is om aan te tonen!! maar ik wil het voor de zekerheid erin hebben.
Stel bijvoorbeeld dat ze in de weide rijdt en het is glad door regen, dus je weet dat je dan voorzichtig moet zijn met bv galopperen omdat het paard kan uitschuiven (ik heb haar ook gezegd dat als ze in de weide rijdt en het is nat, dat ze dan geen galop mag doen!) Stel dat ze toch galoppeert en Yatzee valt en staat mank. Dan kan zij liegen tegen mij natuurlijk. Maar dan zou ik wel bijvoorbeeld aan de mensen die achter de wei wonen durven vragen of zij iets gezien hebben.

Dit stuk geef aan dat je ontzettend wantrouwend bent. En als ik dit zou weten en degelijk contract onder mijn neus kreeg, bedankte ik zeer vriendelijk. Gillende banden het erf af.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:17

Ik had een A-4 tje.

L. geeft het paard beweging en verzorging op maandag, donderdag en als ze wil op zaterdag en zondag
Ik geef het paard beweging en verzorging op dinsdag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag.
L. mag KNHS dressuur wedstrijden rijden op een door haar gekozen locatie.
L. mag buiten rijden, (bos etc) op een door haar gekozen locatie.
Ik zorg voor goede materialen, L. belooft hier naar behoren mee om te gaan.
L. betaalt aan mijn € x,-- per maand voor het gebruik van het paard en materialen.

Dat was het.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:18

ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:19

Mijn advies aan de TS: Neem vooral geen bijrijder, verzorgen. Doe alles zelf. Dit gaat geheid mis.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:19

Fieah schreef:
ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?


Dit was een collega van mij en een stal genoot. Ik kende L al jaren. Een vreemde zou ik nooit mijn paard toe vertrouwen. Ik zoek het altijd bij stalgenoten.

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:20

Fieah schreef:
laura1987 schreef:
Maar wat vind jij dan een overduidelijke fout van de verzorger waardoor een blessure kan ontstaan? En ga je bij zoiets op het verhaal van de verzorger af of bijv ook van een stalgenoot die zegt het gezien te hebben?


ik weet dat het in praktijk moeilijk is om aan te tonen!! maar ik wil het voor de zekerheid erin hebben.
Stel bijvoorbeeld dat ze in de weide rijdt en het is glad door regen, dus je weet dat je dan voorzichtig moet zijn met bv galopperen omdat het paard kan uitschuiven (ik heb haar ook gezegd dat als ze in de weide rijdt en het is nat, dat ze dan geen galop mag doen!) Stel dat ze toch galoppeert en Yatzee valt en staat mank. Dan kan zij liegen tegen mij natuurlijk. Maar dan zou ik wel bijvoorbeeld aan de mensen die achter de wei wonen durven vragen of zij iets gezien hebben.


Dat vind ik dus alweer iets dat ik denk “mmmm”.
Ooit heb ik van de eigenaar van mijn verzorgpaard op mijn kop gekregen omdat ik langs een stal in een park keihard gegaloppeerd zou hebben. Dit hadden mensen tegen haar verteld.
Het aparte eraan was dat ik nooit maar dan ook nooit met dat paard in dat park ben geweest. De mensen die mij en dat paard dus gezien dachten te hebben, hebben zich vergist.
Het betrekken van andere mensen erbij vind ik dus een lastige kwestie.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:22

Fieah schreef:
ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?


Soms zal je het ook los moeten laten. Als ze niet goed is voor je paard, dan komen de stalhouder of je stalgenoten het je echt wel vertellen.

Als het gaat om je paard, is het zeker te begrijpen dat je voorzichtig bent, alle reden toe. Maar met dit soort dingen moet je echt gewoon vertrouwen hebben. Heb je dat niet, begin er dan niet aan. Doe jezelf en de ander een lol.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:22

AlwaysH schreef:
Ik noem dit eerder een soort huur contract. Klinkt misschien dieronvriendelijk. Je geeft aan dat ze je helpt in de kosten, dus eigenlijk heeft zij dus wel het recht om meer te zeggen dan een normale verzorgster. Neem je dat wel mee in je contract?


ze mag zo vaak komen als ze wilt, mag yatzee alles leren wat ze wilt en ze MAG instaan voor de dagelijkse verzorging maar heeft aangegeven dat ze dit niet wilt, dus dat blijf ik doen. Voor de rest is het zo goed als haar paard, behalve dan dat ik op papier de eigenaar blijf en blijf instaan voor normale kosten (die 80 euro is ook niet het volledige bedrag van wat Yatzee me elke maand kost)
De reden dat het lijkt op een huurcontract is omdat het eigenlijk het officiële contract halve stal is van het Vlaamse paardenloket. Ik heb hier en daar de woorden wat veranderd om het toch al iets minder streng te laten klinken.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 13:23

rien10 schreef:
Mijn advies aan de TS: Neem vooral geen bijrijder, verzorgen. Doe alles zelf. Dit gaat geheid mis.


ik heb te weinig tijd om te rijden, daarom neem ik een bijrijder

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:24

Fieah schreef:
ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?


Je gaat er ook nooit achter komen als je zo wantrouwend bent. Als je eerst alles onder begeleiding doet geeft dat vast vertrouwen. Helaas heb je rotte appels, maar je hebt ook echt wel goeie er tussen zitten.

Ik ben zelf altijd de andere kant van dit verhaal, ik heb namelijk geen geld om elke maand een paard te onderhouden, en rijd daarom paarden bij. Is voor een lieve meid/jongen ook niet altijd de leuke kant, mocht je dat soms denken. Zitten helaas veel haken en ogen aan.
Snap dus ook goed dta je alle sop papier wil hebben, maar probeer wel even ook met haar persoonlijk dingen te bespreken en zorg ervoor dat zij dingen DURFT te vragen! Ik heb wel eens paarden bij gereden waar ik niks bij durfde omdat het allemaal zo streng was. Sowieso is het onwijs fijn als je lekker klikt met de bijrijdster.

Ik snap heel goed dat je dit op papier wil zetten, al is het alleen voor overzicht. Maar juridisch heb je er niks aan ben ik bang! Maar dat is jouw doel misschien helemaal niet.