Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 11:20

Hoi hoi,

Ik heb sinds vorige week een eigen tinker van 3 jaar.
Nu hebben we alles wel voor elkaar op de verzekering na.

Wat is nou slim om te verzekeren als je zelf ook een potje thuis hebt?

Hoe kan je het beste een paard verzekeren?

En waar krijg je bij een verzekering het meest gedekt voor het minste geld?

De tinker is aangekocht om zelf recreatief mee te gaan rijden bak/bos/strand, geen wefstrijdambities.
Hij moet uit eindelijk een familie pony worden.
Hij is een ruin, lagere prijsklasse :)

Wat is nou slim om te verzekeren?
Ik wil zowizo een opzittende verzekering maar wat is verder wijsheid??
Ik ben hier nog niet zo in thuis.

Alvast bedankt!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:25

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:38

Bel even naar je WA verzekering en vraag of schade door je paard gedekt wordt. Eventueel kun je dan ook vragen of er een aanvullende verzekering nodig is als er anderen op stappen.

Paardenverzekeringen kosten vooral veel geld en naar wat ik weet leveren ze het zelden op als het fout gaat.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:40

Ik zou een recreatie paard uit lagere prijsklasse niet verzekeren. Ik heb mijn Friese merrie (was ook 3 toen we haar kochten) ook niet verzekerd. Wij doen ook alleen recreatie met haar en mijn moeder en ik hebben beide een spaarpot voor haar mocht er echt iets zijn. Ik zorg altijd dat daar minimaal 2000 euro in zit. In die 5 jaar dat we haar hebben, heeft ze één keer koliek gehad en een paar onderzoeken voor artrose. Maar dat weegt niet op tegen alle premie die we hadden moeten betalen in die tijd en een goedkope verzekering zou dat ook niet eens dekken.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:27

Inderdaad je WA bellen om te checken of ze schade door je paard vergoeden, is niet altijd inbegrepen.

Daarnaast moet je de overweging maken of je liever een spaarpotje opbouwt of dat je dat geld in een verzekering stopt. Ik heb persoonlijk de keuze gemaakt om mijn paard te verzekeren, omdat ik na aankoop het spaarpotje niet meer had, en ik ten aller tijden de beste behandeling voor haar wilde kunnen kiezen. Heb een ruime dekking bij Excellent Horse Insurance, daar zit ook een bijrijder-verzekering bij, beetje dubbel op met WA, maar in het geval het goed mis gaat ben ik voor alles verzekerd.

Het is ook een beetje afhankelijk of je een pech vogel hebt of niet, je kan ook besluiten de eerste 2 jaar een verzekering af te sluiten, en als er geen rare dingen naar voren komen dan over te gaan op een spaarpotje, tegen die tijd weet je een beetje wat je in huis hebt gehaald.

Zou het ook af laten hangen van de leeftijd, een 3-jarige zou ik zeker nog verzekeren, zeker als deze nog ingereden moet worden, de gekke jaren komen namelijk nog. Bij mijn paard ga ik op haar 20ste stoppen met verzekering en de maandelijkse bijdragen in een spaarpotje stoppen, dat is binnen no time een mooi bedrag, en na haar 20ste wordt toch amper wat vergoed...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard verzekeren, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:28

Wordt een paard niet met een bepaalde leeftijd (ik dacht 18) standaard uit de verzekering gegooid?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:23

Wijsheid is datgene verzekeren waar je zelf de kosten niet voor kan (of wil) dragen.

Een verzekering voor het paard kan uit 2 delen bestaan.
1) De basisverzekering. Dit zou je kunnen omschrijven als de ongeschiktheids-/vervangingsverzekering voor het paard. Bij ongeschiktheid of dood krijg je dan 80-90% van de verzekerde waarde uitgekeerd. Je kunt hier kiezen voor heel basis of heel uitgebreid. Bij heel basis krijg je geen uitkering als het paard ongeschikt wordt door bijv. een peesblessure of artrose (omdat dit aandoeningen zijn die “van binnenuit komen”). Om teleurstelling te voorkomen is mijn advies om als je dan toch verzekerd, de meest uitgebreide verzekering te kiezen. De premie is meestal een bepaald % van de verzekerde waarde.
2) Ziektekostenverzekering. Dit is een aanvullende verzekering en kan niet zonder basisverzekering afgesloten worden. Meestal betaal je daarvoor een vast bedrag per jaar. Een verzekering dekt per jaar en/of per geval max. de verzekerde waarde aan ziektekosten* met een max. van 4000 – 5000 euro (verschilt per maatschappij). Hou rekening met een (flink) eigen risico, waardoor de uitkering teleurstellend laag kan zijn ten opzichte van de gemaakte kosten. *Als je paard verzekerd staat voor 1500 euro keren ze maar 1500 uit aan ziektekosten. Staat je paard verzekerd voor 15000 euro, dan keren ze max. 5000 uit. Maar hier zijn verschillen tussen maatschappijen.

Je kan ook kiezen voor een mix. Dus een basisverzekering afsluiten zodat je weet dat als het onheil toeslaat in elk geval weer een paard kan kopen en zelf sparen voor de ziektekosten. Bepaal dan wel heel goed voor jezelf wat je wel/niet laat doen doen aan behandelingen en waar je grens ligt. Nadeel hiervan is dat je zelf alle kosten van een behandeling moet ophoesten. Voordeel dat je vrij bent in behandeling, behandelaar, hoe lang je door gaat en wat je wel/niet laat doen.

Waar je het beste kan verzekeren is een kwestie van bepalen wat je wil, en dan offertes opvragen. Bij veel maatschappijen kan dat on-line. Let op de kleine lettertjes en schroom niet om toelichting te vragen per mail (dan heb je het zwart op wit).

Persoonlijk zou ik bij een recreatiepaard van lagere prijsklasse niet verzekeren of kiezen voor een mix. Voor ziektekosten verzekeren kan zeer waarschijnlijk niet uit.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:28

upendo schreef:
Wordt een paard niet met een bepaalde leeftijd (ik dacht 18) standaard uit de verzekering gegooid?


Bij mij idd vanaf 20 jaar, dan stop ik de verzekering ook en wordt het spaarpotje extra gespekt.
Ze worden er trouwens niet uitgegooid, maar er wordt niets meer vergoed als je de kleine lettertjes gaat lezen, dus totaal nutteloos.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:32

Ik moet eerlijk zeggen, dat mijn paard ook in de lagere prijsklasse valt en ik heel erg blij ben met mijn verzekering.

Door sarcoïdes en gebroken griffelbeentjes en meer van dat soort ongein kan de verzekering heel erg goed uit. Ik heb momenteel al meer geclaimed dan dat ik in totaal heb uitgegeven aan 6 jaar ziektekosten verzekering.

Die van mij heeft gewoon pech, 1 rake trap van een paard en er kan een dierenarts komen om de boel te hechten, 2 keer oo de operatie tafel gelegen en ga zo maar door. Dus de keuze is best lastig. Een goedkoop paard kan aan ziektekosten meer kosten dan een duur paard..... Bij twijfel of je dit alles allemaal op kunt hoesten is een verzekering gewoonweg verstandig.

Mijn vorige paard had ik niet verzekerd, maar je wilt niet weten hoe veel overuren ik heb moeten maken om de ziektekosten van dat paard op te kunnen hoesten.

Goedkoop of duur zegt niks wat je te wachten staat in de toekomst.....

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:16

Besef dat je geen ziektekosten verzekerd maar een kostenvergoeding, die in de praktijk begrenst wordt door de verzekerde waarde. Dat betekend dat je per jaar en/of per gebeurtenis niet meer uitgekeerd kunt krijgen dan dat bedrag (en soms zelfs niet het gehele bedrag).

Wanneer je dus een verzekering voor 3000 euro hebt, je per jaar niet meer dan 3000 euro uitgekeerd krijgt, met aftrek van je eigen risico en het deel wat er in de voorwaarden van is uitgesloten (zoals sommige dierenartskosten).

Het is dus niet zozeer wat je krijgt voor welk bedrag maar vooral welke voorwaarden er gesteld worden.