Trailerladen leren....zonder trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Trailerladen leren....zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 17:38

Kan dat?
Ik heb een jonge stuiterbal, kruising Paint/ Appaloosa, enorm leuk en nieuwsgierig beest maar nog erg ‘puppy’ in zijn gedrag.
Begin dit jaar zijn we verhuisd en hebben we de paarden vervoerd.
We hadden voor de gelegenheid een vrachtwagentje geregeld.
Eerst mijn oude paard er in, daarna het jonkie, we zijn met 4 man ongeveer een uur bezig geweest om hem te laden.
Toen hij er eenmaal in stond vond hij het allemaal prima.
De route was ongeveer 10 km asfalt met maar 2 keer een bocht.
Ik stond zelf achterin bij de paarden en het was een rustige rit, dat was geen nare ervaring op zich.
Hiervoor is hij voor zover ik weet 1 keer vervoerd, toen hij door de fokker bij mij werd gebracht.
(Ze kwamen wel wat later aan dan we hadden afgesproken, denk dat het laden toen ook wat problemen gaf.)

Nu zou ik heel graag wat willen oefenen met hem, zodat als hij weer een keer vervoerd moet worden, het laden wat soepeler gaat.
Probleem is alleen dat we zelf geen trailer hebben, en ook geen trekhaak aan de auto.
Ik ben nu bezig met de basisdingetjes; vaststaan, poetsen, voetjes geven, stapje om, wat grondwerk etc.
Wat zou ik voor gerichte dingen kunnen doen met het oog op trailerladen?
Iemand tips of ideetjes?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:42

Grote houten plank op de vloer om overheen te lopen. Van hindernismateriaal een doorgang maken en daarmee de ruimte vd trailer nabootsen.
Zorgen dat je je paard kunt laten lopen waar jij wilt, bij voorkeur pasje voor pasje.
Achteruit leren lopen over die houten plank en door de doorgang. Achteruit een wasplaats op. Achteruit je stal in als dat veilig kan. Zo kun je nog meer dingen verzinnen zonder trailer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:47

Dan ga je richting obstakeltraining en zou je de trailer 'uit elkaar' moeten halen:
- door een smalle doorgang (oxer neerzetten en daar tussendoor, ook in halthouden en achterwaarts eruit, iemand een 'achterstang' laten simuleren)
- laag dak
- over een zeiltje
- brug knutselen, bij voorkeur een die sterk genoeg is om aan één kant omhoog te leggen (klep op)
- voor het smalle doorgang idee kun je ook oefenen met een vliegenboog/gordijn

Verder wil ik graag dat een paard kan:
- meelopen
- halthouden
- achterwaarts
- hoofd laag
- overal aanraken, ook met leadrope
voordat ik aan de obstakels ga beginnen. Ook is het fijn als je ze aan de achterkant met een drijvende hulp kunt helpen bij de obstakels, kans is aanwezig dat je dit ook nodig gaat hebben bij het laden.
Ik werk graag met lijnen langs de klep, niet om het paard erin te hijsen, maar om 'm meer aanleuning / richting te geven en om indien nodig het achterbeen even aan te kunnen raken als ze haperen en niet meer weten waar hun benen zijn. Wel handig om dit alleen te doen met iemand die weet wat ie doet, anders leer je ze het verkeerde (hangen in de lijnen, bijvoorbeeld, dat wil je niet).

Edit: Cissy heeft ook goeie tips :j

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 17:50

Oh, fijn, bedankt voor het meedenken!
Genoeg dingetjes om mee aan de slag te gaan.
Super!

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Trailerladen leren....zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:25

Er bestaan toch ook bedrijven die trailer laden doen op locatie met een eigen trailer? Kost wel wat natuurlijk maar dan is het wel goed aangeleerd met een echte trailer

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:26

Zou zomaar kunnen dat ik zo iemand ken :+ :D

Niks op tegen om wat voorbereidend werk te doen voordat je daadwerkelijk met de trailer aan de gang gaat.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Trailerladen leren....zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:35

Bedankt voor het stellen van de vraag en voor de antwoorden die er onder staan!
Ik zat een beetje met de zelfde vraag. Ik ben al heel actief met grondwerk (Tristan Tucker training) en heb dankzij dit topic wat ideetjes gekregen hoe ik het grondwerk kan uitbreiden.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 19:23

Ik wil het hem liever leren door te herhalen, herhalen, herhalen.
Zodat er echt een brede basis in zit.
Eventueel later een keer de puntjes op de i met een middag trailertraining ga ik zeker onthouden hoor. :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerladen leren....zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:32

Zouden meer mensen moeten doen, trailerladen is gewoon een onderdeel van het opleren van een paard. Mensen besteden daar vaak veel te weinig aandacht aan en verwachten dat paard maar zomaar meegaat in die wiebelende doos op wielen.
Wordt wel veel tijd/geld besteed aan lessen om wedstrijd klaar te maken maar dan oeps vergeten te trailerladen.... tja dan wordt het toch vervelend als je weg wilt.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:00

Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan waaróm je paard moeite heeft met de trailer. Zo weet ik bij voorbeeld van die van mij dat hij niet houdt van kleine ruimtes waar hij de omgeving niet kan zien. Hem een stal in krijgen is bij voorbeeld ook al een klus. En een doorgangetje van pak 'm beet 2 meter breed tussen een hek en een geparkeerde vrachtauto ook.

De trainingsmethode stem je natuurlijk ook af op je paard. Met mijne moet je NIET dingen herhalen. Als hij die stal/trailer in loopt gewoon belonen en er weer uit. Niet weer naar binnen (tenzij hij daar zelf voor kiest). Dat werkt met andere oefeningen trouwens ook zo met hem.

Wij kennen je paard niet. Een deel van de juiste oplossing zal uit die hoek (dus uit jouw kennis van/over hem) moeten komen.

Ik heb overigens ook geen trailer. Wat ik zou doen is iemand met een trailer inschakelen (tegen betaling) en dan 20 minuten met mijn paard en de trailer aan de slag. Vervolgens 20 minuten met mijn shet en de trailer (iemand die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien krijgt haar binnen een paar seconden elke trailer in) en daarna weer 20 minuten met mijn paard. Niet te lang achter elkaar. Pauzes tussendoor. En vooral zelf op je spanning en ademhaling letten. Uiteraard ook paard uitvoerig belonen wanneer hij meewerkt. Niet wanneer hij doet wat jij als doel had gesteld. Maar wanneer hij braaf meewerkt. Als hij al gestresst raakt bij 1 hoef op de klep kun jij wel als doel hebben dat hij met 2 voeten op de klep moet maar als hij met 1 voet er op staat en ontspannen is is dat voor zo'n paard misschien al heel wat. Maak dan geen punt van die tweede voet. Dat komt volgende keer wel. Helemaal met zo'n jong dier wil je niet te veel in één keer doen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 23:40

Herhalen betekent voor mij ook niet 20 keer achter elkaar hoor.
Maar juist over de loop van de tijd herhalen, zodat het gewoon/normaal/niet-spannend wordt.