Veulen ophalen bij koper !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:09

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb mijn paard gehaald toen ze 6 maanden was. Ze werd tijdens het ophalen meteen afgespeend. Uiteraard zielig, maar de enige optie ook volgens Wolvega. Daarna een trailerrit van 2 uur.

Veulen los in de trailer, wel een bodembedekking en hooi in een zak ophangen.

Het laden duurde lang, uiteindelijk hebben we moeder geladen, Joy erin, moeder eruit, klep dicht en rijden. Het brak mijn hart, maar het is goed gegaan. Oh ja, veulenrek boven de klep. Niet alleen een zeiltje. Mocht hij een sprong nemen houdt dat zeiltje hem nooit tegen.

Niet sederen oid. Dat werkt alleen averechts. En het zou fijn zijn als je een camera in de trailer hebt :)

[ [url=m/YYS9dZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XQz8uo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik echt super sneu voor dat diertje. Kan me voorstellen dat je hart brak. Beestje heeft gelijk een trauma voor z'n kiezen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:36

Ik snap dat brute abrupte spenen ook zo nooit.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:38

Ik heb beide manieren gehad en om eerlijk te zijn geen verschil tussen de twee gezien achteraf. Dus geen trauma s of dergelijke. Wel zorgde ik altijd dat beide gelijk afleiding hadden door soortgenoot of leeftijdsgenoot

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:41

Mijn veulen is ook 4,5 uur op trailer geweeest. Hebben haar los gezet en alles dicht. Schot eruit gehaald en verder niks waar ze aan kan blijven hangen. In 1 streep doorrijden en niet eruit halen, grote kans dat je hem er niet meer in krijgt en dan heb je het helemaal voor elkaar.

Bij de trailer in blijven moet je ook niet willen.

Mijn Hengstveulen ook abrupt bij moeder weg gehaald. Even paar keer gillen en toen was het aan beide kanten ook klaar. Veulen kreeg hier een nieuw maatje en was het spenen snel vergeten. liever abrupt spenen dan weken alleen.... En had niet het idee dat hij er zelf moeite mee had. Moeder liet hem ook al niet meer drinken

trauma vind ik wel meevallen. Veulen die 4,5 uur alleen op trailer stond toen ze bij de moeder weg moest stapte de keer erop zo trailer op alsof er nooit wat gebeurd was. Je moet het ook niet teveel vermenselijken

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:50

Tuurlijk aanvaardt een paard al snel een bepaalde situatie. Dat wil niet zeggen dat de situatie optimaal is. Maar ik wil zeker niemand ter verantwoording roepen hoor, dat het mijn keuze niet is, wilt niet zeggen dat iedereen het dan maar moet doen zoals ik het doe. :)

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:54

Gewoon laden, liefst een klep op de trailer ipv zeil. Uiteraard dicht. Stang gewoon in de trailer laten, dit is ter versteviging van je trailer en veulen los erin. En rijden maar. Niet zo druk over maken :)

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:21

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb mijn paard gehaald toen ze 6 maanden was. Ze werd tijdens het ophalen meteen afgespeend. Uiteraard zielig, maar de enige optie ook volgens Wolvega. Daarna een trailerrit van 2 uur.

Veulen los in de trailer, wel een bodembedekking en hooi in een zak ophangen.

Het laden duurde lang, uiteindelijk hebben we moeder geladen, Joy erin, moeder eruit, klep dicht en rijden. Het brak mijn hart, maar het is goed gegaan. Oh ja, veulenrek boven de klep. Niet alleen een zeiltje. Mocht hij een sprong nemen houdt dat zeiltje hem nooit tegen.

Niet sederen oid. Dat werkt alleen averechts. En het zou fijn zijn als je een camera in de trailer hebt :)

[ [url=m/YYS9dZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XQz8uo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat ontzettend hard en sneu dit. Arme merrie en arm veulen :(:)

Ik zou persoonlijk gewoon niet eerder ophalen dan wanneer je veulen op een rustige manier is afgespeend
Zo'n rit is al heel heftig voor zo'n jong diertje, nieuwe omgeving, nieuwe mensen.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:33

Twee weken geleden veulen afgespeend.
Rit van 6 a 7 uur.
Veulen was 6 maanden oud.
Moeders ook meegenomen. Tweepaards autootje gehuurd.
Tussenschot eruit en merrie en veulen er los in gezet.

Vervoer in trailer kende veulen al.

Volgende keer neem ik moeders niet meer mee op zo’n lange rit, zeker niet als veulen er bij kan om te drinken.

Merrie had bijna geen melk meer voor hem, dus die was af en toe boos op het veulen.

Met voorlaatste veulen veulen ook samen met merrie weggebracht.
Rit van 2,5 uur.
Gewoon in trailer met tussenschot erin en zowel merrie als veulen vast gezet.
Zo hebben we mog alle veulens afgespeend, weg brengen met de merrie, op plaats van bestemming of alle twee eruit en even op stal of in de bak. Of heel snel veulen eruit en meteen wegrijden met merrie.
Merries zijn altijd rustig bij het weg rijden.

Deze keer vanwege de lange reis er voor gekozen om het zo te doen.
Eerste en laatste keer op deze manier.

Veulen van vriendin ging naar zelfde bestemming, dit veulen is alleen in twee paards autootje gezet.
En kwam vmfris en fruitig op bestemming aan.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:47

Ik snap jullie reacties absoluut. Helaas was er geen andere mogelijkheid het zo te doen. Het is uitvoerig besproken met de kliniek en de fokker. Heel erg jammer, dat vind ik zelf ook!

Gelukkig was (en is) aan niets te zien dat ze er een trauma aan over heeft gehouden. Ze is toen niet terug gevallen in gewicht en heeft nooit moeite gehad met trailer laden daarna. Maar veel geluk heeft ze in haar jonge leventje niet gehad. We zijn inmiddels 2 operaties verder :( . Ondanks dat is ze nu een kerngezonde, gelukkige merrie van 2,5!

ik zou het zo dus niet snel weer doen

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:57

Mijn hengstveulen is gewoon eerst netjes afgespeend en toen met zijn weidemaatje bij ons gekomem (die hadden we ook gekocht)

Wij spenen altijd de veulens rustig af. Eerst snachts er bij weg en na enkele weken overdag ook. Ook veel fijner voor de merrie... Uier zit vol melk en doet zeer. Kan niet fijn zijn er abrupt bij weg

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:58

Ik heb ooit een veulen gekocht die ook ongeveer 3 uur alleen op de trailer moest. Was geen enkel probleem, ze gaf geen kik en bij aankomst op stal was ze ook niet bezweet of uit haar doen. Zolang er een hooinet in de trailer hangt en de chauffeur rustig(!!!!) optrekt, rijdt, afremt en door de bochten gaat, is er niets aan de hand. Nooit, maar dan ook nooit bij het veulen in de trailer blijven en ook nooit, maar dan ook nooit onderweg uit de trailer halen. Gewoon in één stuk doorrijden naar de eindbestemming.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:01

Tip: gooi ipv stro zaagsel op de vloer. Stro is spekglad en ze kunnen dus gaan glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:09

Vorig jaar er nogbij geweest dat een veulen werd afgespeend door m op te laden. Dat ging niet helemaal soepel, stoten met steigeren hard zijn hoofd en viel naast de klep. Beestje had ook nog nooit geleerd om aan een lijntje te lopen :') Na een paar minuten stond pup op de wagen gelukkig.
Maar, toen gingen ze de financiele afhandeling doen, onder het genoeg van een kop koffie... Dat duurde nog zeker 10 minuten. Wij ondertussen de vrachtwagen op de handrem gezet omdat puppie zo overstuur was, dat de wagen van zijn plek kwam.
Dat vond k toch wel een beetje sneu voor t dier, ga dan meteen rijden. Moeders stond er naast zeg maar, dus puppie wist niet wat m overkwam!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:18

Wij hebben ons veulen ook weggebracht toe hij afgespeend moest worden. Ze waren al wel gewend om zonder elkaar te zijn omdat ik wedstrijden reed en veulen gewoon thuis liet. We hebben het veulen ingeladen ( liep zo de trailer op ivm ervaring door naar de keuring en naar de hengstenhouder en kliniek ) zonder enige spanning. Merrie op stal met hooi en brok. Beide geen kik gegeven.

Het was een ritje van 10 minuutjes en ondanks dat het niet mag, gevaarlijk is en al dat nog meer, is er iemand bij hem gebleven ( had niet gehoeven en voor een verre rit raad ik het ook af )

Nou is hij 2 maand geleden verkocht en moest 3 uur op de trailer en heeft zich perfect gedragen. Gewoon vastgezet met een hooinetje bij hem en een laag zaagsel en werkelijk geen kind aan. Liep gewoon weer zonder problemen mee en geen enkele spanning.

Wij hebben ook altijd een gopro in de trailer hangen als er een veulen mee is. Dan kunnen we doorrijden en ze in de gaten houden. Zonder camera check ik wel af en toe. Als hij dan rustig blijkt te zijn rijd ik door. Heb een ongeluk gehad met mijn merrie die voorkomen had kunnen worden als ik gechecked had of een camera had gehad.

Bij mijn veulen van dit jaar gaat het net zo gebeuren en ook die is al net zo makkelijk als zijn broertje van vorig jaar. Prima ervaring en rust en ontspanning. Altijd sneu dat ze van elkaar moeten maar bij ons vonden ze het beide geen enkel probleem. Helaas kon afspenen op terrein niet en moest het veulen een poosje weg. Het oefenen daarvoor heeft zeker geholpen.

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:46

Mijn voormalige merrie is toen ze veulen was en naar mij toe kwam samen met de oudste merrie van de kudde gebracht. Dat gaf rust. Wel direct afgespeend dus (daar hadden ze wel al mee geoefend), maar wel een maatje mee