Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:48

suffie schreef:
Zou je haar niet met een vrachtwagen kunnen vervoeren en dan na het inladen door een DA een sedatie geven, zodat ze gaat liggen? Dan kun je haar redelijk gecontroleerd laten vallen en bij aankomst een tegen-spuit geven, zodat de sedatie is uitgewerkt. (Denkt aan de castratie van mijn pony...)


Hier zat ik ook aan te denken, grote vrachtwagen lenen en schotten weghalen zodat ze ruimte heeft om te liggen en probleemloos te laten vallen wanneer veearts sedeert.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 21:49

M_Vainqueur schreef:
M_Vainqueur schreef:
Hado Midden Nederland heeft een paardenambulance-trailer (meestal ingezet bij grotere concoursen). Je zou contact me ze kunnen opnemen of die ook te leen is.

Edit; op de website staat hij te huur inderdaad.

Ik quote mezelf even, vanuit Ede makkelijk op te halen (kwam zelf ook uit Ede). En voor degene die het had over jumping Amsterdam etc... Dat is deze trailer van Hado.



Ik heb hem gezien maar als ik het goed zie is dit meer voor paarden die er in gesleept moeten worden en dat vind ik toch niet zo'n goed idee. Ik dacht dat er misschien iets bestond als zo'n harnas waarmee ze in klinieken paarden overeind houden.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 21:50

Myrthe3 schreef:
suffie schreef:
Zou je haar niet met een vrachtwagen kunnen vervoeren en dan na het inladen door een DA een sedatie geven, zodat ze gaat liggen? Dan kun je haar redelijk gecontroleerd laten vallen en bij aankomst een tegen-spuit geven, zodat de sedatie is uitgewerkt. (Denkt aan de castratie van mijn pony...)


Hier zat ik ook aan te denken, grote vrachtwagen lenen en schotten weghalen zodat ze ruimte heeft om te liggen en probleemloos te laten vallen wanneer veearts sedeert.



Dit zou ik nog eens met de DA kunnen bespreken, klinkt ook als een relatief veilige optie mits je rustig rijdt.

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:51

Delaja schreef:
M_Vainqueur schreef:
Ik quote mezelf even, vanuit Ede makkelijk op te halen (kwam zelf ook uit Ede). En voor degene die het had over jumping Amsterdam etc... Dat is deze trailer van Hado.



Ik heb hem gezien maar als ik het goed zie is dit meer voor paarden die er in gesleept moeten worden en dat vind ik toch niet zo'n goed idee. Ik dacht dat er misschien iets bestond als zo'n harnas waarmee ze in klinieken paarden overeind houden.

Ik heb hem nog nooit van binnen gezien. Maar misschien zit dat er wel gewoon in...een belletje is zo gedaan.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 21:54

M_Vainqueur schreef:
Ik heb hem nog nooit van binnen gezien. Maar misschien zit dat er wel gewoon in...een belletje is zo gedaan.



Ik heb het in ieder geval op mn lijstje gezet om verder uit te zoeken!

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:00

Mocht je toch besluiten om via de brug van de a12 (bij velp denk ik) te gaan zou ik dat stukje wel mee willen rijden als je dat fijn zou vinden. Mijn relaxte tinker is dat stuk gewend en wij staan zowat naast die brug.
We hebben wel eens vaker een paard op sleeptouw mee gehad die het toch spannender vond
Laatst bijgewerkt door limilou op 27-08-18 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:01

Delaja schreef:
Myrthe3 schreef:
Hier zat ik ook aan te denken, grote vrachtwagen lenen en schotten weghalen zodat ze ruimte heeft om te liggen en probleemloos te laten vallen wanneer veearts sedeert.



Dit zou ik nog eens met de DA kunnen bespreken, klinkt ook als een relatief veilige optie mits je rustig rijdt.

Als ze plat liggen is er geen echt probleem meer. Zo hard schuift dat niet meer. Punt is hoe je het paard weer fatsoenlijk overeind krijgt.

Ik had je even verkeerd begrepen in mijn vorige post; ik had Well in Limburg voor ogen, maar ik begrijp dat je naar Wehl bij Doetinchem gaat.
Daar ken ik geen mensen die die route ooit gereden hebben, maar gezien de omgeving zie ik eigenlijk nog steeds geen probleem. Het enige puntje van planning is je overnachting rondom de Veluwezoom. Daar is de keuze wat lastiger, zodat je je route wat preciezer moet plannen, maar nog steeds prima te doen.

sommodore
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:08

Paardenambulance heb je niets aan . Is een gewone trailer met een lier erin en allerlei andere dingen om bij een calamiteit een paard erin te slepen op een zeil. Verder een hele gewone trailer. Elk jaar calamiteiten training op Jumping Amsterdam, daarom weet ik precies hoe die trailer er uitziet van binnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:12

De steeg/rheden zit oa manege middenheuve. In de steeg/ellecom oa de stal wolfskuil.

Als ik vanaf ede zou moeten zou mijn ideale route zijn van de driesprong kijken of je een stal bij otterlo kunt vinden als eerste stop. Dan tweede dag de hoge veluwe over naar schaarsbergen. Eventueel daar een stalling pakken voor een nacht, zitten best veel stallingen daar. Vandaar uit via rozendaal de posbank over naar de steeg of rheden voor weer een nachtje. En laatste dag doesburg daar richting angerlo aanhouden (brug over meteen rechtsaf doesburg in. Dan richting angerlo aanhouden rotonde over in angerlo en doorstappen over het losliggende fietspad (mag niet officieel maar wel veilig) richting Loil. Dan bosslagstraat ingaan, groene straat, kempsestraat en op de plek.

Meer nachten maar een fijne redelijk stressvrije route op stukje van ellecom door doesburg heen. Maar daar heb je groot deel parallelweg. Helaas mag je fietspad door havikerwaard niet nemen. Ook de wildroosters maken dat onmogelijk.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:24

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die omvalt? Wat heeft hij precies?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:31

robert45 schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom die omvalt? Wat heeft hij precies?


zenuwschade begrijp ik

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:45

Als het paard is afgekeurd en niet te laden, waarom is inslapen dan geen optie?

het dier doe je geen plezier met al je plannen, die leeft bij het hier en nu en die kijkt echt niet vanuit de hemel naar je en verwijt je dat je het paard geen kans hebt gegeven.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:06

Careri18 schreef:
Als het paard is afgekeurd en niet te laden, waarom is inslapen dan geen optie?

het dier doe je geen plezier met al je plannen, die leeft bij het hier en nu en die kijkt echt niet vanuit de hemel naar je en verwijt je dat je het paard geen kans hebt gegeven.


Als hij zenuwschade heeft waardoor hij een balans probleem heeft. Betekend niet dat hij pijn heeft en niet als gezelschapspaard door kan gaan.
Als ik TS was en ze heeft een mooi plekje gevonden zou ik ook desnoods gaan lopen.

Als een paard pijn heeft is dat anders natuurlijk.
Maar daar kunnen alleen TS en de DA over beoordelen.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:17

daantjuhhh schreef:
Careri18 schreef:
Als het paard is afgekeurd en niet te laden, waarom is inslapen dan geen optie?

het dier doe je geen plezier met al je plannen, die leeft bij het hier en nu en die kijkt echt niet vanuit de hemel naar je en verwijt je dat je het paard geen kans hebt gegeven.


Als hij zenuwschade heeft waardoor hij een balans probleem heeft. Betekend niet dat hij pijn heeft en niet als gezelschapspaard door kan gaan.
Als ik TS was en ze heeft een mooi plekje gevonden zou ik ook desnoods gaan lopen.

Als een paard pijn heeft is dat anders natuurlijk.
Maar daar kunnen alleen TS en de DA over beoordelen.


Dat is geen toegevoegde waarde voor het dier, die leeft in het hier en nu en zeker niet in de toekomst.

Dus voor wie zou je dat doen?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:37

Tja. Sommige Posts hebben ook geen toegevoegde waarde...

Volgens mij vraagt TS om opties om het paard te vervoeren.
Omdat dit uit gaat lopen op iets wat ook geen toegevoegde waarde heeft voor TS ga ik er ook niet op in.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:37

Zolang het dier ligt en blijft liggen is er weinig aan de hand, zaak is dat je voldoende tijd hebt en neemt om haar vervolgens weer wakker en in de benen te krijgen zodat ze veilig uitgeladen kan worden. Ik zou ook een 3 paards trailer of een vrachtwagen proberen en in goed overleg gaan met je da.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 01:03

En in een vrachtwagen waar ze zijwaarts staan en alle schotten kan verschuiven en haar daar dan krap tussen zetten zodat ze kan leunen en niet kan vallen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 06:49

Wij hebben ooit een paard liggend gesedeerd vervoerd in een grote veewagen omdat die ook niet op een trailer kon staan. Dat is goed verlopen.

Op dit moment zou ik denk ik in jou geval kiezen voor klem zetten met stro balen en dan kleine pakken zodat Je ze er makkelijk naast kan zetten en eruit kan halen.

Anoniem

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:01

Als ik het filmpje kijk, zou ik die echt niet meer durven vervoeren. Echt levensgevaarlijk voor het paard zelf.
Mocht je het toch persee willen, zoek een 2 paards trailer waar je een strobaal onder zijn buik kan schuiven. Heeft hij in ieder geval de stabiliteit en dan kan hij geen klap maken. Ook zou ik iets achter zijn kont regelen, geen stang maar iets breders dus.
Zou een trailer zoeken waarbij de voorstang laag kan, nu kan hij de klap nog opvangen met de rest maar misschien klapt hij volgende x met zijn hoofd op de stang.

Hoe veel van dit soort aanvallen heeft hij op een ritje?

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:14

Sederen buiten de trailer en dan die ambulance huren ook een idee? Heb je geen gevaar met vallen tegen de Schotten en zoals ik het begreep word ze er dan met dat zeil in gesleept?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:18

Op het filmpje reis je met een williams, heb je daar geen lange stangen voor? Toch vrij stevige trailers.
Hier komen er geregeld 4-5 veulens uit rollen zonder stangen. Schijnt een rolbeugel te hebben?

Hoe vervoert ze zonder tussenschot? Kan me voorstellen dat ze beter reist als ze scheef kan staan, met haar goede achterbeen naar achter.

Plat leggen tijdens transport moet toch ontzettend beangstigend voor haar zijn.
Gaat ze thuis nog wel liggen?

Misschien wat alternatief bedacht, maar zal een t-touch bandage rond haar lijf haar niet kunnen ondersteunen in het bewustzijn tijdens transport?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:32

karuna schreef:
De steeg/rheden zit oa manege middenheuve. In de steeg/ellecom oa de stal wolfskuil.

Als ik vanaf ede zou moeten zou mijn ideale route zijn van de driesprong kijken of je een stal bij otterlo kunt vinden als eerste stop. Dan tweede dag de hoge veluwe over naar schaarsbergen. Eventueel daar een stalling pakken voor een nacht, zitten best veel stallingen daar. Vandaar uit via rozendaal de posbank over naar de steeg of rheden voor weer een nachtje. En laatste dag doesburg daar richting angerlo aanhouden (brug over meteen rechtsaf doesburg in. Dan richting angerlo aanhouden rotonde over in angerlo en doorstappen over het losliggende fietspad (mag niet officieel maar wel veilig) richting Loil. Dan bosslagstraat ingaan, groene straat, kempsestraat en op de plek.

Meer nachten maar een fijne redelijk stressvrije route op stukje van ellecom door doesburg heen. Maar daar heb je groot deel parallelweg. Helaas mag je fietspad door havikerwaard niet nemen. Ook de wildroosters maken dat onmogelijk.


Ik zou inderdaad boven Arnhem langs gaan ipv onder en dan bij Doesburg de IJssel oversteken. Ede - Schaarsbergen - De Steeg/Ellecom - Wehl.
Bij de Wolfskuil in De Steeg zijn regelmatig logeerpaarden, dus daar zou je eens kunnen informeren :j
Trailer lijkt me met dit paard geen optie.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:54

Filmpje gezien, bijzonder om te zien. Wil ze wel weer gewoon in de trailer?

Ze verliest haar evenwicht na een bocht zo te zien, wat daar ook de oorzaak van moge zijn.

Ik ken er eentje die zich liet vallen in de bochten in een trailer, de oorzaak hiervan was dat deze altijd met een vrachtwagen vervoerd werd en dan scheef stond i.p.v. in de rijrichting. Dit is voor een paard een hele andere manier van reizen. Weet je toevallig wat ze doet in een vrachtwagen? Anders zou ik dat zeker proberen.

Als je toch besluit om met een trailer te gaan, zou ik haar toch voorzien van beenbescherming en de bodem voorzien van een dikke laag bedekking.
Normaliter zou ik ook de voorkeur geven om het tussenschot eruit te halen maar ik vind het bijzonder om te zien hoe snel en relatief "eenvoudig" ze weer in de benen staat dus mogelijk geeft het haar zelfs wat steun.
Ik zou absoluut niet beginnen aan strobalen onder dit paard te zetten, het mag dan volgens velen de klap van het vallen opvangen maar het risico dat ze op die manier juist vast komt te zitten bij een poging om op te staan vind ik erger. Maar dat is mijn mening.

Ik wens je veel succes en wijsheid in deze kwestie

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 09:55

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik haar niet laat inslapen: ik denk dat je die vraag aan alle mensen die een paard met pensioen hebben kan stellen en het antwoord is ‘omdat ik nog geen afscheid kan nemen’. Ze is verder nog helemaal goed, heeft tot vorige week gewoon prima gelopen en had daar ook nog plezier in. Als ze niet twee keer was gevallen in de trailer dan had ik de dierenarts waarschijnlijk niet eens gebeld zo goed liep ze nog.
Zolang ze comfortabel als gezelschapspaard en grasmaaier kan leven dan doen we dat en uiteindelijk zal ook daar een einde aan komen en dan zal ik haar moeten laten gaan. Maar tot die tijd komt ze lekker aan huis te staan en kan ik nog van haar genieten.

Wat betreft vervoeren hebben we in mijn ogen nog maar twee opties: of verdoven op de vrachtwagen of lopen. Ik merk wel dat mijn voorkeur toch naar lopen uit gaat.
In de trailer met extra ondersteuning is geen optie, het is niet dat ze door te leunen wel overeind kan blijven, haar benen zakken gewoon onder haar vandaan dus ze valt recht naar beneden en krabbelt ook zelf weer overeind. De eerste val was overigens op een recht stukje, ook stapvoets. Ze loopt overigens wel nog steeds braaf de trailer op.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:15

ik zou denk ik,op een vrachtwagen laten sederen,zodat het paard ligt ,ip is 50 km een uur rijden ,en dan maar na een uur het achter de rug hebben...

succes in ieder geval, ik hoop dat je haar veilig thuis krijgt en nog lang van haar mag genieten :)