Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:55

Vandaar ook tricky al is het een oversteek van 5 minuten of zo -O- zou denk ik 10 km of meer schelen

Anoniem

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:58

Dat scheelt wel veel ja, maar ik zou persoonlijk die 10 km voor lief nemen.

Wat een lastig probleem zeg. Ze is wel heel braaf in het verkeer lees ik? Dat scheelt enorm. Mijn paard is z’n foute kabouter waar dit écht niet mee zou kunnen.

TS je zou ook nog deels kunnen fietsen als ze naast de fiets kan lopen. Dan kun je ook wat draven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:02

Wij hebben ooit ook een pony lopend overgehuisd. Dier was panisch voor trailers maar moest accuut 20 km verderop. Was geen succes dankzij paar brugwerkers -O- ze schrok trok zich los en weg was ze. Ze was goed verkeersmak maar gritstralers op een smlle brug die doorgingen was teveel

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:17

karuna schreef:
Doetinchem de brug zou ik niet doen :+ dan zit je wat uit de buurt :P

Ga je over de hoge veluwe naar schaarsbergen of andersom?



Hahaha ik bedoel natuurlijk Doesburg.

Karuna: bedoel je de brug die op de Didamseweg uitkomt die dicht is voor auto’s?
Laatst bijgewerkt door Delaja op 29-08-18 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:18

kamsel schreef:
Als je bij Doetinchem bent, ben je Wehl al lang en breed voorbij.

Heb je er trouwens ook een goede osteopaat naar laten kijken, gezien de diagnose van de dierenarts niet heel duidelijk/hard is? Een van de routes van de Wolfskuil naar Wehl komt namelijk langs een hele goede..



Ja zeker, paard staat al 9 jaar onder behandeling van dezelfde osteopaat en zij heeft echt wonderen verricht.

Bruggen is mijn paard gelukkig ook gewend, evenals werk aan de weg. Ik vind alleen zelf het stuk via de A12 heel naar, vandaar dat ik graag via Doesburg wil.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:36

wat een onderneming, maar tot hoever kan ze dat zelf wel aan en straks valt ze om op een druk kruispunt? heb je al een rampen plan B bedacht?.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:46

kwita schreef:
wat een onderneming, maar tot hoever kan ze dat zelf wel aan en straks valt ze om op een druk kruispunt? heb je al een rampen plan B bedacht?.

TS heeft meerdere keren te kennen gegeven dat ze vorige week nog een flinke buitenrit heeft gemaakt.
Paard is tot vorige week volgens mij gewoon normaal in training geweest.
Bij het laden ontdekte ze dat er iets niet goed was. En daarom is ze naar de DA gegaan.
Met rijden/trainen heeft ze nooit iets opgemerkt.

Natuurlijk is een plan B altijd goed om te hebben.
Je weet nooit wat er onderweg kan gebeuren.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 12:42

daantjuhhh schreef:
kwita schreef:
wat een onderneming, maar tot hoever kan ze dat zelf wel aan en straks valt ze om op een druk kruispunt? heb je al een rampen plan B bedacht?.

TS heeft meerdere keren te kennen gegeven dat ze vorige week nog een flinke buitenrit heeft gemaakt.
Paard is tot vorige week volgens mij gewoon normaal in training geweest.
Bij het laden ontdekte ze dat er iets niet goed was. En daarom is ze naar de DA gegaan.
Met rijden/trainen heeft ze nooit iets opgemerkt.

Natuurlijk is een plan B altijd goed om te hebben.
Je weet nooit wat er onderweg kan gebeuren.



Precies dit. Al weet ik niet wat jij onder flink verstaat natuurlijk. Maar tot vorige week liep ze ongeveer 1 keer per week een training in de bak en 2 keer per week een buitenrit van 10-20 km per keer. Op een paar struikelingen tijdens het rijden na is dat altijd goed gegaan maar dat is inmiddels bijna 3 maanden geleden (ik denk zelf door te kort bekappen) en daarna geen enkele keer meer gebeurd. Ik voorzie met wandelen dus geen enkel probleem.

Dit is al ons plan B aangezien vervoeren niet mogelijk lijkt. Plan C voor als het echt niet gaat is dat we bij de Wolfskuil stoppen en ze daar met pensioen gaat, Eigenaar heeft aangegeven dat ze ook daarvoor welkom is.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:49

karuna schreef:
:+ :')

Eventueel en shortcut maar die is wat tricky ivm lage waterstand en geen idee of pont vaart paarden accepteert en jou paard pontje mee wil. (Wat voorwerk dan dus) Is de fietspont van rheden naar lathum over de ijssel. Minder km en maar een keer water over. Vandaar via de binnenvelden naar wehl.

Pontje vaart nóg wel op dit moment... maar of daar paarden op mogen weet ik niet.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:14

Als jij ontspannen blijft en er een leuk uitje van maakt met begeleiding zal het vast wel lukken.

Voor de lastige stukken zou je evt. Bokkers onderweg kunnen vragen of die met hun paard een stukje mee lopen. Iemand heeft al aangeboden om met je een brug over te steken.

Niet teveel aan denken wat er onderweg kan gebeuren, dat kan met een gezond paard ook gebeuren. De pont zou ik niet doen, dan moet ze stil staan en het is veel gladder dan asfalt.

Goede reis, veel plezier, maak foto’s en een verslag voor ons.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:31

Benita schreef:
Als jij ontspannen blijft en er een leuk uitje van maakt met begeleiding zal het vast wel lukken.

Voor de lastige stukken zou je evt. Bokkers onderweg kunnen vragen of die met hun paard een stukje mee lopen. Iemand heeft al aangeboden om met je een brug over te steken.

Niet teveel aan denken wat er onderweg kan gebeuren, dat kan met een gezond paard ook gebeuren. De pont zou ik niet doen, dan moet ze stil staan en het is veel gladder dan asfalt.

Goede reis, veel plezier, maak foto’s en een verslag voor ons.


Ik denk dat inderdaad het prettig is als je bij problemen onderweg iemand met paard erbij kan hebben.
Ik heb ook ooit eens een verkeersmak paard lopend moeten verhuizen.
Ging super tot 3 km voor zijn nieuwe stal.
Toen moesten we langs een struisvogel boerderij.
Dat dier vond dat echt dood eng.

Ik denk dat het verstandig is om de route van te voren een keer te doen zonder paard.
Kijken wat je onderweg allemaal tegen komt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:06

Klopt die is nu nog open maar gaat 3 september voor drie maanden dicht voor autos. Doesburg is daarom dus heel lang in tweeen gesplitst. Ze gaan met de vistrap bezig.

Wel lief van de wolfskuil trouwens.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:29

daantjuhhh schreef:
Ik denk dat inderdaad het prettig is als je bij problemen onderweg iemand met paard erbij kan hebben.
Ik heb ook ooit eens een verkeersmak paard lopend moeten verhuizen.
Ging super tot 3 km voor zijn nieuwe stal.
Toen moesten we langs een struisvogel boerderij.
Dat dier vond dat echt dood eng.

Ik denk dat het verstandig is om de route van te voren een keer te doen zonder paard.
Kijken wat je onderweg allemaal tegen komt.


Goede tip! Dit kan je natuurlijk met de auto doen.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:40

Ik zou zeggen maak er een fijne, gezellige wandeltocht van die je je nog de rest van je leven positief herinnert :+:

S_a_f_a_r_i
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-05-05
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:29

Wat doet ze in een 1.5 paard trailer?
Mijn oude paard liet zich in een 2 paard ook vallen, toen hebben we wat trailers kunnen testen. En in een 1.5 stond die veel stabieler.

Ik zeg ook maar wat hoor

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:32

S_a_f_a_r_i schreef:
Wat doet ze in een 1.5 paard trailer?
Mijn oude paard liet zich in een 2 paard ook vallen, toen hebben we wat trailers kunnen testen. En in een 1.5 stond die veel stabieler.

Ik zeg ook maar wat hoor


Paard laat zich niet vallen, maar de benen weigeren gewoonweg even.

Heel veel succes TS!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:37

Wat een fijn plan C om achter de hand te hebben +:)+
Wanneer staat de reis gepland?

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:58

Kan je dierenarts er uitspraken over doen waarom je paard in de trailer plots valt? Ik vraag me nl af wat de oorzaak is en of die ook niet opgeroepen gaat worden door de stress van de wandelingen en het steeds een andere stal. Kan het wel op stal of heb je kans dat het daar ook om gaat vallen. Ik heb er best een hard hoofd in. Zeker omdat je paard het ook totaal overkomt en het geen kans heeft om iets te doen.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 12:40

Op de röntgenfoto is iets te zien dat kan duiden op een zenuwbeknelling en dat past ook wel bij de dingen die ze laat zien. Een andere verklaarbare oorzaak kon hij niet vinden. Met gewoon lopen of staan is er niks mis, alleen bij een bewegende ondergrond laat haar lichaam haar in de steek.
Wat betreft de rustpunten en stress: ik heb gelukkig een heel easy going paard dat zich makkelijk aanpast aan de omstandigheden. Ook bij eerdere verhuizingen was ze altijd direct op haar gemak op de nieuwe stal (enige stress was bij het inscharen in nieuwe kuddes maar dat is logisch) dus daar maak ik me geen zorgen over! Daar komt bij dat het een doorgewinterd recreatiepaard is dat buiten wel zo’n beetje alles gezien heeft en als je er als begeleider ook nog eens naast loopt volgt ze je vol vertrouwen.

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:54

Ik heb ook een paard gehad dat soms de controle verloor over haar lichaam, waarschijnlijk was het epilepsie. Toen ze een keer echt vervoerd moest worden, hebben we een 2-paards wagentje gehuurd. Zij viel wel meer op d'r zij, even anders dan die van jou. Maar in de veewagen stond ze krapper dan in een tweepaardstrailer en had ze wat steun. Ik zie dat je wilt gaan wandelen, maar misschien is het een idee om op de lastige stukken een veewagentje te gebruiken. Dan hoeft ze daar niet lang op, misschien dat het dan wel goed gaat. Heel veel succes met de verhuizing.

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:20

Delaja schreef:
Op de röntgenfoto is iets te zien dat kan duiden op een zenuwbeknelling en dat past ook wel bij de dingen die ze laat zien. Een andere verklaarbare oorzaak kon hij niet vinden. Met gewoon lopen of staan is er niks mis, alleen bij een bewegende ondergrond laat haar lichaam haar in de steek.
Wat betreft de rustpunten en stress: ik heb gelukkig een heel easy going paard dat zich makkelijk aanpast aan de omstandigheden. Ook bij eerdere verhuizingen was ze altijd direct op haar gemak op de nieuwe stal (enige stress was bij het inscharen in nieuwe kuddes maar dat is logisch) dus daar maak ik me geen zorgen over! Daar komt bij dat het een doorgewinterd recreatiepaard is dat buiten wel zo’n beetje alles gezien heeft en als je er als begeleider ook nog eens naast loopt volgt ze je vol vertrouwen.


Mijn paard had ook zenuwbeschadigingen/ataxie en vervoeren ging heeel moeizaam. Nog niet omvallen zoals die van jou maar telkens maar verstappen en opnieuw balans proberen te vinden. Ze kwam dan ook zeiknat en moe van de trailer af, heel sneu. 1x laten sederen toen ze op de trailer stond op de kliniek en terug naar huis moest maar heb daar vrij weinig verschil in gemerkt. Verder had ze wat moeite met hoeven uitkrabben en bij de smid. Heeft die van jou daar ook last van? Verder liep ze als een zonnetje en het leek erop dat van rijden ze alleen maar profijt had. Acupunctuurbehandelingen knapte ze ook altijd goed van op maar hou er rekening mee dat als je paard zenuwbeschadigingen/beknelling heeft dit niet beter kan worden en uiteindelijk alleen maar achteruit zal gaan.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 16:54

Lavita330 schreef:
Delaja schreef:
Op de röntgenfoto is iets te zien dat kan duiden op een zenuwbeknelling en dat past ook wel bij de dingen die ze laat zien. Een andere verklaarbare oorzaak kon hij niet vinden. Met gewoon lopen of staan is er niks mis, alleen bij een bewegende ondergrond laat haar lichaam haar in de steek.
Wat betreft de rustpunten en stress: ik heb gelukkig een heel easy going paard dat zich makkelijk aanpast aan de omstandigheden. Ook bij eerdere verhuizingen was ze altijd direct op haar gemak op de nieuwe stal (enige stress was bij het inscharen in nieuwe kuddes maar dat is logisch) dus daar maak ik me geen zorgen over! Daar komt bij dat het een doorgewinterd recreatiepaard is dat buiten wel zo’n beetje alles gezien heeft en als je er als begeleider ook nog eens naast loopt volgt ze je vol vertrouwen.


Mijn paard had ook zenuwbeschadigingen/ataxie en vervoeren ging heeel moeizaam. Nog niet omvallen zoals die van jou maar telkens maar verstappen en opnieuw balans proberen te vinden. Ze kwam dan ook zeiknat en moe van de trailer af, heel sneu. 1x laten sederen toen ze op de trailer stond op de kliniek en terug naar huis moest maar heb daar vrij weinig verschil in gemerkt. Verder had ze wat moeite met hoeven uitkrabben en bij de smid. Heeft die van jou daar ook last van? Verder liep ze als een zonnetje en het leek erop dat van rijden ze alleen maar profijt had. Acupunctuurbehandelingen knapte ze ook altijd goed van op maar hou er rekening mee dat als je paard zenuwbeschadigingen/beknelling heeft dit niet beter kan worden en uiteindelijk alleen maar achteruit zal gaan.



Smid en hoeven uitkrabben gaan gelukkig probleemloos!
Ze zal sowieso niet lang meer meegaan. Ondanks dat ze eigenlijk nog prima liep verder blijkt ze artrose, spondylose en kissing spines te hebben. De verwachting is dat ze, met medicijnen, nog 3 tot 5 jaar mee kan als grasmaaier. Grote kans dat ze daar dus eerder zodanig last van gaat krijgen dat we zeggen dat het klaar is dan die zenuwbeknelling... maar we gaan het zien!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:10

Realiseer je je wel dat paarden vaak hun pijn niet tonen?!
Met zulke klachten zou ik haar een tijdje op pijnstillers zetten om te zien of ze geen pijn maskeert.
Goede reis gewenst samen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:08

TS ik kom nog heel even terug naar dit topic. Vanochtend heb ik mijn paardjes verhuisd, lopend. Afstand was weliswaar "maar" 11 a 12 kilometer maar ik wil je toch even een hart onder de riem steken. Vlak voordat we op pad gingen galoppeerde mijn ruin om onbekende redenen ineens bokkend in het rond, en aangezien hij nogal een mening heeft, snel overprikkeld is en wéét dat hij sterker is dan ik, en het NIET leuk is om met hem te wandelen heb ik me wel afgevraagd hoe het zou gaan := Mijn merrie is overigens de braafheid zelve, het probleem met haar is het tempo. Het eerste uur is ze een stoomlocomotief die het liefst in gestrekte draf de wereld in rent, om daarna moe te zijn. Haar tempo ligt dus in het begin een stuk hoger dan dat van mijn ruin, en daarna lager. Bovendien is het niet leuk om een moeie pony mee te moeten sleuren. De eerste paar kilometers heb ik haar een paar keer een knietje moeten geven. In de zin van mijn knie even tegen haar borst zodat ze wat zou indammen. Overigens was het wél heel fijn dat ze grote stukken wat voor mij en mijn ruin uit liep. Dat gaf hem net de houvast die hij nodig had.

Een groot deel van de route was verhard, waar mogelijk heb ik mijn ruin in de bermen laten lopen. Voor mijn paardjes is dit een lange tocht, mijn ruin heeft een vrij ruige zomer achter de rug waarin hij heeft moeten herstellen en mijn merrie wandelt wel graag maar ik neem 'r eigenlijk niet meer mee omdat mijn ruin het dan op een gillen zet. Ze zijn dus niet gewend om zo lang te lopen. Althans niet aan de hand, langs de weg, in een tempo en richting die ze niet zelf bepalen. Op de wei lopen ze natuurlijk zelf wel heel wat af.

En het ging zo goed! Ze waren heel, heel braaf en het ging veel vlotter dan ik gedacht had. Ook het stuk door de stad (dat was nou eenmaal de kortste route :Y) ) en de grote brug gingen heel goed. Mijn ruin heeft een paar keer stilgestaan onderweg, om te mesten, omdat hij ernstige jeuk kreeg aan zijn hoofd :+ en een keer om wat te drinken uit een plas. Normaal staat hij met wandelen om de paar honderd meter stil. Maar hij liep heel zoet mee, kon 'm zelfs gewoon aan het touw leiden ipv steeds het halster vast te moeten houden. Één keer heeft hij zich losgetrokken, toen waren we al twee uur onderweg en was zijn emmertje al redelijk gevuld. Hij is nogal gauw overprikkeld, hoewel het met de jaren wat gematigder is geworden lijkt wel. Kwam er net een combine van een maisveld die te vlug wilde passeren. Hij is goed verkeers-, hond-, luchtballon-, helicopter- en treinmak maar dit was 'm even te veel. Hij kon niet kijken, ik was bezig om 'm wat te draaien zodat hij dat ding kon zien maar die combine zat toen al op zijn hielen. Gelukkig waren we er toen al bijna. Eenmaal aangekomen waren ze meteen op het gemak, even kennismaken met de pony van de buren en toen zijn ze maar gaan eten.

Ik heb gewoon rustig aan gedaan, en er zo veel mogelijk een gezellige tocht van gemaakt. Zonder haast, en met af en toe wat praten tegen de paarden. Ze wat aanmoedigen enzo. Het viel me énorm mee. Dus maak je geen zorgen, ga lekker op pad met je paard en zorg dat je een route en een alternatieve route hebt. En dat je goed naar je paard blijft kijken zodat je niet méér doet dan ze aankan. Dan zal het vast meevallen :) Kies er wel een mooiere dag voor uit dan vandaag, ik heb het heel koud gehad onderweg door de regen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 02:16

Delaja schreef:
Smid en hoeven uitkrabben gaan gelukkig probleemloos!
Ze zal sowieso niet lang meer meegaan. Ondanks dat ze eigenlijk nog prima liep verder blijkt ze artrose, spondylose en kissing spines te hebben. De verwachting is dat ze, met medicijnen, nog 3 tot 5 jaar mee kan als grasmaaier. Grote kans dat ze daar dus eerder zodanig last van gaat krijgen dat we zeggen dat het klaar is dan die zenuwbeknelling... maar we gaan het zien!


Als je tot vorige week nog buitenritten maakte, dan zou ik voor de zekerheid nu alvast beginnen met (korte) wandelingen aan de hand als je dat nog niet deed. Sommige paarden zijn onder de man een stuk braver dan aan de hand en reageren ook anders op verkeerssituaties als er een ruiter op zit. Het klinkt alsof je merrie erg braaf is, maar het kan nooit kwaad om wat extra vertrouwen op te bouwen voor je aan zo'n reis begint.
En waarschijnlijk ten overvloede, laat de smid de hoeven 1 a 2 weken voor de tocht controleren om te kijken of die wel goed zijn. Je moet er niet aan denken dat de problemen helemaal niet in de rug zitten maar in de hoeven en je er na een paar kilometer achter komt dat je een hoefbevangen paard loopt te verhuizen aan de hand. :x