Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:41

Popstra schreef:
En dan te bedenken dat deze wagentjes zowel nieuw als 2e hands Als warme broodjes over de toonbank gaan bij onze dealer verderop (Anemone) en elders........
Zal dus wel mee vallen met die regels of een enorm grijs gebied zijn.


Er is al meermaals verteld wat de regels zijn.
Dat mensen in het verleden er mee zijn weggekomen heeft met het handhavingsbeleid te maken.

Steeds vaker legt de overheid meetlussen aan in het wegdek. Het is hetzelfde met flitsers, tol, kentekencontrole. Er wordt steeds vaker daadwerkelijk gewichten vergeleken met kentekengegevens.

Ook het grijs gebied is er niet, verzekeringen hebben overtredingen van het wegen en verkeersregelement al lang uitgesloten van vergoeding. De hoogtes van boetes kan je ook wel ergens op internet googlen.

Van al die verkochte wagentjes heb jij geen idee hoeveel er regelmatig in overtreding zijn.
Overigens is de boete opzich vaak het kleinste probleem.

Indien een overbelading wordt geconstateerd wordt in veel gevallen het voertuig stilgezet.
Dat lijkt mij een veel groter probleem om op te lossen.


Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:45

Oh en jullie zijn allemaal heilig ja :=

Maak je niet druk, ik blijf er lekker mee rond rijden!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:49

Popstra schreef:
Oh en jullie zijn allemaal heilig ja :=

Maak je niet druk, ik blijf er lekker mee rond rijden!


Dat zegt toch niemand... wij zeggen alleen dat het wel kan, maar niet mag.

Zegt niemand dat jij niet zelf moet weten wat je doet of wij heilig zijn... beetje lichtgeraakt?? ;)

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:08

Ik breek even in. Want dat overbeladen gebeurd is wel duidelijk (zie ook youtubers zoals Jill die twee gp paarden laadt + aanhanger of Britt die een kwnper en fries laadt). Maar kennelijk wordt het op bokt ook gedoogd, waar iedereen altijd wild wordt als te kleine auto’s een trailer trekken.

Vraag ik me af: is het alleen wetgeving dat het niet kan? Of kan zo’n wagentje dat extra gewicht ook daadwerkelijk niet hebben? Dat laatste zou voor mij reden zijn om niet te overbeladen, maar die info mis is even.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:10

Die wagentjes kunnen dat perfect.
Je voelt het wel met rijden, maar technisch gezien zijn die daar perfect toe in staat.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:20

Auto trekvermogen 2800 + trailer TMM 2600 met ledig gewicht 910kg dus 1690kg laadvermogen en BE-rijbewijs met net weer vernieuwde APK voor zowel auto als aanhanger en uiteraard verzekering in orde.
Ik heb hooguit 1 paard dat boven de 600kg uitkomt (max. 650) en de rest is zeker weten minder (ze zijn ook maar 90cm hoog). Dus ja, mij mogen ze absoluut met gehele combinatie op de weegbrug zetten...

Het is een verschil tussen iets wat kan en wat veilig is. Als je een keer plots keihard moet remmen omdat een idioot voor/naast je een rotmaneuver uithaalt, dan voel je immens goed waar die combi met je heen wil gaan.

de regels zijn er niet voor niks. Zou jij gerust kunnen slapen als je met 200kg teveel rondrijdt en niet tijdig kan stoppen voor een plots overstekend kind omdat je door blijft schuiven? Wetende dat die 200kg wel degelijk het verschil kan maken in zo'n situatie?
Ben je akkoord dat je dan je hele leven jezelf rot mag betalen omdat je verzekering niet tussenbeide komt? Omdat JIJ door die 200kg een kind omver hebt gemaaid?

Als zoiets je overkomt, dan moet dat vreselijk zijn. Maar ik wil mezelf recht aan kunnen blijven kijken en weten dat mijn combinatie verantwoord en wettelijk gezien legaal was. En niet denken "wat als ik nu toch maar die 200kg teveel huis had gelaten".

ik heb het dit voorjaar gehad, zo'n plotse noodstop. Bal stuitert over een heg heen, kind vol gas er achteraan. Ik stond nét op tijd stil, met 2 paarden geladen en ik reed amper 50km/u. Ben alsnog eindje doorgeschoven ivm kasseien als wegdek. Eerlijk is eerlijk, met mijn vrachtwagentje, waar er ook 2 op konden maar niet mochten had dat kind het niet kunnen navertellen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:27

s0173957 schreef:
Popstra schreef:
Oh en jullie zijn allemaal heilig ja :=

Maak je niet druk, ik blijf er lekker mee rond rijden!


Dat zegt toch niemand... wij zeggen alleen dat het wel kan, maar niet mag.

Zegt niemand dat jij niet zelf moet weten wat je doet of wij heilig zijn... beetje lichtgeraakt?? ;)

Van sommige hier krijg ik wel een beetje de kriebels ja

Ik l*l niet met de wind mee nee...

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:31

Popstra schreef:
Van sommige hier krijg ik wel een beetje de kriebels ja


Welkom op Bokt :D :D :D

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:43

Varekaj schreef:
Auto trekvermogen 2800 + trailer TMM 2600 met ledig gewicht 910kg dus 1690kg laadvermogen en BE-rijbewijs met net weer vernieuwde APK voor zowel auto als aanhanger en uiteraard verzekering in orde.
Ik heb hooguit 1 paard dat boven de 600kg uitkomt (max. 650) en de rest is zeker weten minder (ze zijn ook maar 90cm hoog). Dus ja, mij mogen ze absoluut met gehele combinatie op de weegbrug zetten...

Het is een verschil tussen iets wat kan en wat veilig is. Als je een keer plots keihard moet remmen omdat een idioot voor/naast je een rotmaneuver uithaalt, dan voel je immens goed waar die combi met je heen wil gaan.

de regels zijn er niet voor niks. Zou jij gerust kunnen slapen als je met 200kg teveel rondrijdt en niet tijdig kan stoppen voor een plots overstekend kind omdat je door blijft schuiven? Wetende dat die 200kg wel degelijk het verschil kan maken in zo'n situatie?
Ben je akkoord dat je dan je hele leven jezelf rot mag betalen omdat je verzekering niet tussenbeide komt? Omdat JIJ door die 200kg een kind omver hebt gemaaid?

Als zoiets je overkomt, dan moet dat vreselijk zijn. Maar ik wil mezelf recht aan kunnen blijven kijken en weten dat mijn combinatie verantwoord en wettelijk gezien legaal was. En niet denken "wat als ik nu toch maar die 200kg teveel huis had gelaten".

ik heb het dit voorjaar gehad, zo'n plotse noodstop. Bal stuitert over een heg heen, kind vol gas er achteraan. Ik stond nét op tijd stil, met 2 paarden geladen en ik reed amper 50km/u. Ben alsnog eindje doorgeschoven ivm kasseien als wegdek. Eerlijk is eerlijk, met mijn vrachtwagentje, waar er ook 2 op konden maar niet mochten had dat kind het niet kunnen navertellen.

Laadvermogen en remvermogen is niet hetzelfde. Verder moet je er rekening mee houden dat een combi kan scharen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:46

@varakej: dat is dus exactly my point. Vandaar mijn vraag ook. Maar het lijkt of er veelvuldig overbeladen wordt. Dus is de regelgeving dan gewoon niet juist omdat het makkelijk kan? Of denkt iedereen dat het makkelijk kan maar hebben de regels het bij t juiste eind?

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:49

Overigens nogmaals staat in de OP dat TS wil gaan rijden met 1 paard.
Dat moet toch te doen zijn zonder overbeladen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:57

Hobbyhorse schreef:
Overigens nogmaals staat in de OP dat TS wil gaan rijden met 1 paard.
Dat moet toch te doen zijn zonder overbeladen.

Waarschijnlijk wel, maar zoals eerder gezegd: weegbrug. Ik las eerder (volgens mij door ikke hier op bokt) over een camper die een laadvermogen had (na wegen op de weegbrug) van - zoveel kilo. Negatief dus, het ding was van zichzelf al te zwaar. Zal je maar gebeuren :=

Oy with the poodles, already

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:31

Ja, daarom zei ik: ik breek even in.
Als ik de vraag ergens anders moet stellen, prima, maar wellicht vindt TS dit ok.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:48

Slmt9 schreef:
Of kan zo’n wagentje dat extra gewicht ook daadwerkelijk niet hebben? Dat laatste zou voor mij reden zijn om niet te overbeladen, maar die info mis is even.

Tenzij er een Technisch Maximale Massa bij staat is het moeilijk te bepalen waar de grens is voor een "technische" overbelading of niet. Want die zal bij elk vrachtwagentje anders liggen.

En wat betreft de trailers op hun kant, het blijft een kans, met een net-an combi zal het meestal wel goed gaan, met een overbemeten trekauto kan het ook verkeerd gaan. Toch valt me op dat de foto's meestal van kan-net trekauto's zijn...

En natuurlijk speelt ook de trailer zelf een rol. Ik merk b.v. dat onze huidige trailer toch wel een heel stuk fijner /stabieler achter de auto hangt dan de veel oudere die we hiervoor hadden. Daar was eigenlijk niets mis mee, zou zomaar niet denken dat het beter kon. Tot we deze aan de haak hingen.

Een dikkere trekauto is wat dat betreft net een airbag, je hoopt het nooit nodig te hebben, maar als het zo is dan is het maar wat fijn. Verschil is dat je met een airbag héél goed merkt als je 'm nodig had (zo'n ding gaat niet echt ongemerkt af :+ ), bij een dikke trekauto kan het heel goed zijn dat je niet eens in de gaten hebt dat je een situatie had die bij kleinere auto tot slingeren of andere problemen zou hebben geleid.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:38

Ik heb eens op FB bij de Boer Horsetrucks een kritische vraag over het laadvermogen gesteld. Sindsdien ben ik geblokkeerd en kan ik niet meer bij hun posts reageren. Heb overigens nooit antwoord van ze gehad.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:46

cissy schreef:
Ik heb eens op FB bij de Boer Horsetrucks een kritische vraag over het laadvermogen gesteld. Sindsdien ben ik geblokkeerd en kan ik niet meer bij hun posts reageren. Heb overigens nooit antwoord van ze gehad.

Natuurlijk niet. Een antwoord leidt op voorhand al niet tot verkoop, dus waarom zou je daar tijd en moeite in steken.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:47

cissy schreef:
Ik heb eens op FB bij de Boer Horsetrucks een kritische vraag over het laadvermogen gesteld. Sindsdien ben ik geblokkeerd en kan ik niet meer bij hun posts reageren. Heb overigens nooit antwoord van ze gehad.

Natuurlijk niet. Een antwoord leidt op voorhand al niet tot verkoop, dus waarom zou je daar tijd en moeite in steken.

Popstra schreef:
Oh en jullie zijn allemaal heilig ja :=

Maak je niet druk, ik blijf er lekker mee rond rijden!

Ik ben erg benieuwd hoe je hier, pak 'm beet, volgend jaar om deze tijd over denkt......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:49

cissy schreef:
Ik heb eens op FB bij de Boer Horsetrucks een kritische vraag over het laadvermogen gesteld. Sindsdien ben ik geblokkeerd en kan ik niet meer bij hun posts reageren. Heb overigens nooit antwoord van ze gehad.


Dat zegt wat mij betreft genoeg. Ze mogen uiteraard gewoon een b vrachtwagen "met plek voor 2 paarden" verkopen en daar liegen ze ook niets aan. Het probleem ontstaat pas zodra je de openbare weg op gaat (op privé terrein durf ik niet te zeggen hoe dat zit)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 18:56

Varekaj schreef:
TS geeft wel aan ernaar te willen kijken en informeren. Dan kan ze die info maar gewoon in haar achterhoofd houden. Of ze er uiteindelijk wat mee doet is haar eigen keuze.


Op dit moment zit ik inderdaad nog in de brede oriëntatiefase en is alle info meer dan welkom.
Ik vind het dus heel fijn om de verschillende ervaringen, voors en tegens te lezen.

Wat betreft de discussie over het laadvermogen van een klein paardenvrachtwagentje. Ik ben echt van plan om maar 1 paard te vervoeren. Dus het ding dat je er wettelijk geen twee paarden mee kan vervoeren, is voor mij niet echt een nadeel of een argument om een bepaalde keuze niet te maken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:02

Gini schreef:
Varekaj schreef:
TS geeft wel aan ernaar te willen kijken en informeren. Dan kan ze die info maar gewoon in haar achterhoofd houden. Of ze er uiteindelijk wat mee doet is haar eigen keuze.


Op dit moment zit ik inderdaad nog in de brede oriëntatiefase en is alle info meer dan welkom.
Ik vind het dus heel fijn om de verschillende ervaringen, voors en tegens te lezen.

Wat betreft de discussie over het laadvermogen van een klein paardenvrachtwagentje. Ik ben echt van plan om maar 1 paard te vervoeren. Dus het ding dat je er wettelijk geen twee paarden mee kan vervoeren, is voor mij niet echt een nadeel of een argument om een bepaalde keuze niet te maken.


Ook voor 1 paard zul je helaas goed op moeten letten, er staan soms wagens te koop met nog geen 500kg laadvermogen en die geven ze nog nieteens cadeau..

Weet niet of deze al voorbij is gekomen..
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Deze heeft bijvoorbeeld iets meer als 1000kg laadvermogen.
Daar gaan al geen 2 paarden +2 ruiters legaal in.

Met 1 paard a 600kg, ruiter en groom a 150kg, zadel, hoofdstel, hooi, water etc zal het zelfs aan de krappe kant zijn.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:53

Dat vind ik overigens een fijn wagentje voor 1 e-pony
Maar inderdaad dan is het nog oppassen.

Dus als ik het begrijp is de wet ook al oud en uit de tijd dat auto’s niet zoveel vermogen hadden?
Van mij mogen ze die dan aanpassen als de 2paardsvrachtwagentjes het eigenlijk goed aankunnen

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:10

palousa_boy schreef:
cissy schreef:
Ik heb eens op FB bij de Boer Horsetrucks een kritische vraag over het laadvermogen gesteld. Sindsdien ben ik geblokkeerd en kan ik niet meer bij hun posts reageren. Heb overigens nooit antwoord van ze gehad.


Dat zegt wat mij betreft genoeg. Ze mogen uiteraard gewoon een b vrachtwagen "met plek voor 2 paarden" verkopen en daar liegen ze ook niets aan. Het probleem ontstaat pas zodra je de openbare weg op gaat (op privé terrein durf ik niet te zeggen hoe dat zit)


Ik wel :)

Op prive terrein geld de wegen en verkeerswet niet. Je mag als 13 jarige een F1 auto met een paardentrailer rijden. Ik adviseer voor dat geval de meest paardenvriendelijke F1 auto een Ferrari :D :D :D. de verzekeingspolis maakt geen onderscheid tussen prive terrein of openbare weg, dat betekend dus dat je met dat soort grappen gewoon onverzekerd bent.

Het gedrag van een combinatie is erg gecompliceerd, ik heb in de R,damse haven (prive terrein) een dieplader met 2 tanks gereden, 100 ton op de schotel. een ongeremde combinatie. in die tijd was ik student met een B rijbewijs. De slechtse combi was mijn onbeladen caravan die ik kwam ophalen de eerste keer bij de dealer. De auto en caravan onbeladen en de voortent achterin ipv voor. De caravan was te licht op de kogel. bij 70 km werd je niet blij.

Met een anti slingerkoppeling heb ik met dezelfde auto en caravan 120-130 gereden op de tolweg.
Allemaal zonder overbelading.

Overbelading zijn regeltjes, dat zegt niets over hoe stabiel de combinatie op de weg ligt.
Het belangrijkste is dat de koppeling, de remmen, de banden niet berekend zijn op extreme handelingen zoals een noodstop. In alle regeltjes is ook geen rekening gehouden met een bewegende lading zoals een paard. Dat betekend dat van alles OK, in een seconde alles uit de hand loopt.

Om alles super relaxed te krijgen heb je serieus geld nodig.
Alles draait dan om gewicht en power. Een overbemeten comfortabele trailer, een nog zwaardere 4x4 trekauto. De omgekeerde weg is alles zo licht mogelijk en precies op elkaar afgestemd.
Elke verstoring verandering heeft gelijk veel invloed op de combinatie. Dat is gewoon niet prettig.
Het mag, nergens staat in de regelgeving dat alle speling in veiligheid is gebruikt. met 50 van je eigen stal 2 km verder naar de manege is er ook geen probleem, met 90 of 100 km een noodstop maken is wat je niet wilt.
Popstra schreef:
Oh en jullie zijn allemaal heilig ja :=
Maak je niet druk, ik blijf er lekker mee rond rijden!


Wij zijn geen politie, maar de waarheid is dat het een beetje dom is

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:17

palousa_boy, zou dat daadwerkelijk het laadvermogen zijn, of "laadvermogen voordat we de vloer, tussenschot en zadelkamer erin hadden gemonteerd"?

Oy with the poodles, already

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:20

Overbelading in realiteit (dus echt boven de max van wat je transport kan hebben) en overbelading op papier zijn 2 verschillende zaken. Ik mag toch hopen inderdaad dat de fabrikanten van voertuigen en aanhangers met die werkelijke max rekening houden en een lagere op papier zetten. Just to be sure. Niemand wil het risico dat je gloednieuwe transport op max beladen toestand staat te kreunen en te zuchten :=

De regels en getallen zijn er. Wat is er nou zo bijzonder moeilijk aan om dat gewoon op te volgen? Dat het dan duurder uitvalt dan je wil, tjah. Een ongeval waarbij je door die gierigheid onverzekerd blijkt gaat je een heuse hoop meer kosten. 1x de mist in gaan is genoeg om levenslang aan de grond te zitten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:42

Hilary schreef:
palousa_boy, zou dat daadwerkelijk het laadvermogen zijn, of "laadvermogen voordat we de vloer, tussenschot en zadelkamer erin hadden gemonteerd"?


Ik hoop het voor ze :+ ik mag in mijn Pajero al 800 kg laden geloof ik, het is dat er geen paard in past }:0

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Riviera87 en 69 bezoekers