Zowel in het gaval van een vrachtwagen als van een auto + trailer zijn er 2 vragen :
- wat is veilig?
- wat is wettelijk in orde?
In het geval van een vrachtwagentje met B-rijbewijs zou ik enkel kijken naar professioneel gebouwde wagens, niet naar doe-het-zelf wagentjes. Idd goed naar het gewicht vragen. Ik dacht dat er een een verschil is ts B en NL wat betreft de manier van wegen. In B moet er met een gevulde tank gewogen worden en wordt er bij de gewongen tarra 75kg gerekend voor de chauffeur. In NL weet ik het niet.
Bij auto + trailer ruim marge nemen wat betreft de auto. Het is niet omdat een bepaalde auto x kg mag trekken dat hij dat ook op een veilige manier kan. Hoewel het wettelijk niet (meer) verplciht is, zou ik altijd zorgen dat je auto zwaarder weegt dan de geladen trailer.
In beide gevallen zit je tegen de limiet aan van wat kan en mag. Persoonlijk voel ik me veel veiliger bij een vrachtwagentje dan bij een auto + trailer combinatie.