Trailer vs vrachtwagentje/bus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:18

Hoi!

Over een jaar wil ik graag een andere trailer. Ik heb nu een oude 1.5 paards maar wil in de toekomst graag 2 paarden kunnen vervoeren.

Nu kom ik ook niet zulke dure vrachtwagentjes of omgebouwde bussen tegen. Ik ben benieuwd wat daar de voor en nadelen van zijn, zoals kosten, rijplezier etc...

Ik heb nu alleen rijbewijs B.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:33


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:59

Probleem van de vrachtwagentjes is idd vaak het laadvermogen dat overblijft na het ombouwen van de wagen. 2 paarden op een vrachtwagen die 1000 kg laadvermogen heeft gaat bijvoorbeeld niet lukken (oké, kan wel maar in geval van een ongeval ben je niet verzekerd).

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:01

Als je 1 paard hebt, je gaat vaak op verplaatsing en je wil graag snel en handig kunnen laden/lossen dan kan ik een vrachtwagentje zeker aanraden! Je kan er bij de meeste super veel spul in kwijt, geen gedoe met aankoppelen of moeilijk parkeren/draaien, etc... Ik vind het super handig en ga steeds met een vrachtwagentje op pad, ik heb al jaren geen trailer meer gebruikt :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:10

Zowel in het gaval van een vrachtwagen als van een auto + trailer zijn er 2 vragen :
- wat is veilig?
- wat is wettelijk in orde?
In het geval van een vrachtwagentje met B-rijbewijs zou ik enkel kijken naar professioneel gebouwde wagens, niet naar doe-het-zelf wagentjes. Idd goed naar het gewicht vragen. Ik dacht dat er een een verschil is ts B en NL wat betreft de manier van wegen. In B moet er met een gevulde tank gewogen worden en wordt er bij de gewongen tarra 75kg gerekend voor de chauffeur. In NL weet ik het niet.
Bij auto + trailer ruim marge nemen wat betreft de auto. Het is niet omdat een bepaalde auto x kg mag trekken dat hij dat ook op een veilige manier kan. Hoewel het wettelijk niet (meer) verplciht is, zou ik altijd zorgen dat je auto zwaarder weegt dan de geladen trailer.
In beide gevallen zit je tegen de limiet aan van wat kan en mag. Persoonlijk voel ik me veel veiliger bij een vrachtwagentje dan bij een auto + trailer combinatie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:03

cissy schreef:
Begin eens met dit topic te lezen [TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Voor een 2paards trailer heb je BE nodig en een auto die het mag trekken.

Afbeelding

Het C1 rijbewijs is niet zo heel duur of ingewikkeld om te halen. Meen me te herinneren dat een 'echte' vrachtwagen (TMM >3500 kg) ook qua kosten als wegenbelasting gunstiger is dan een B vrachtwagen maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:08

Wrm zou je in godsnaam voor een C1 gaan als je ook voor een C kan gaan??

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:45

Ik dacht dat er verschil in keuringen en/of kosten zat. Maar als dat net zo weinig uitmaakt in kosten ed als bij B+ (code 96) vs BE dan inderdaad C.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:21

Scheelt minimaal de helft qua geld plus een hoop onnodige theorie (gevaarlijke stoffen, dat soort ongein). C zit al gauw op 1500-2000 euro, C1 kan je onder rond de 750 doen.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:25

En het moment dat je dan toch een grotere vrachtwagen zou kopen kan je opnieuw beginnen...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer vs vrachtwagentje/bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:37

Ik heb geen enkele behoefte om vrachtwagenchauffeur te worden, noch om meer dan 2 paarden en een koets te vervoeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: PowerPoef en 24 bezoekers