Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:02

Okay, ik zit met volgend probleem.
Een keer of 4/6 per jaar ga ik op meerdaagse wedstrijden (van woensdag tem zondag).
Op het moment rij ik eerst met de caravan + trekauto naar daar, om dan terug te rijden en trailer + trekauto weer mee te nemen. Dit is nogal omslachtig en vooral omdat het niet altijd dicht bij huis is -O-
Nu ben ik verschillende opties aan het overwegen maar heb daarbij even de mening van anderen nodig.
Op dit moment heb ik:
- Kleine wagen voor woon-werkverkeer
- Trekauto Jeep
- Caravan 2 persoons
- 2 paards trailer

Optie 1:
- Caravan behouden
- B rijbewijs vrachtwagentje kopen
- Trekauto verkopen
- Kleine wagen behouden
Nadeel: weinig laadvermogen van B rijbewijs wagentjes + heel duur in aanschaf

Optie 2:
- Caravan verkopen
- Trailer behouden
- Trekauto verkopen
- Camper kopen
- Kleine wagen behouden
Nadeel: ook naar lessen, clinics etc zal ik de camper moeten meenemen, campers zijn ook duur in aanschaf + vaak weinig trekvermogen.

Optie 3:
- Caravan verkopen
- Trailer verkopen
- Kleine wagen behouden
- Trekauto behouden
- Trailer kopen met livingruimte (fifth wheel maar dan met gewone koppeling)
Nadeel: voor lessen etc hele grote trailer bij hebben, lastig draaien/manoevreren en zo'n grote trailers zijn heel lastig aan te komen in aanschaf.

Dus wat zijn jullie meningen? Wat lijkt je de verstandigste oplossing?


Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:05

C rijbewijs halen en gewoon een klein vrachtwagentje kopen en laten ombouwen en omkeuren naar veewagen! zo hebben wij het gedaan.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:05

Optie 4: trekauto omruilen voor pick-up met losse caravanbak en daar de trailer achter knopen

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

lucifertje

Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:07

Kan je niet slapen in de B vrachtwagen? Of vind je dat niet hygiënisch?

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:08

Indi_Vito schreef:
C rijbewijs halen en gewoon een klein vrachtwagentje kopen en laten ombouwen en omkeuren naar veewagen! zo hebben wij het gedaan.

C rijbewijs halen is geen probleem, echter zijn deze vrachtwagens hier in België enorm duur in verzekering, verbruiken ze veel en betaal je overal waar je op de snelweg komt en dan moet ik met een grote vrachtwagen op pad om te gaan lessen. Omkeuren naar veewagen gaat hier in België ook niet zomaar.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:08

cissy schreef:
Optie 4: trekauto omruilen voor pick-up met losse caravanbak en daar de trailer achter knopen

Heb ik ook naar gekeken, maar vind zo'n losse bak echt te klein voor 5 dagen, zijn locaties waar geen douches aanwezig zijn op het terrein dus zoek iets waar ik op zn minst gewoon in kan douchen

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:09

lucifertje schreef:
Kan je niet slapen in de B vrachtwagen? Of vind je dat niet hygiënisch?

Zou best kunnen voor 1 of 2 nachten, maar voor 4 nachten is het geen optie want je kan er niet in koken/wassen/douchen, vandaar de optie om er een caravan achter te hangen

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Meerdaagse wedstrijden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:11

Kampeerbus voor de trailer. Of een tent mee. Het is maar voor 1 keer per jaar toch

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

lucifertje

Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:12

MelissaV schreef:
lucifertje schreef:
Kan je niet slapen in de B vrachtwagen? Of vind je dat niet hygiënisch?

Zou best kunnen voor 1 of 2 nachten, maar voor 4 nachten is het geen optie want je kan er niet in koken/wassen/douchen, vandaar de optie om er een caravan achter te hangen


Maar kan je op het terrein ook niet douchen? Die ervaring heb ik nml wel maar mss is dat in België wel anders.

Napie: TS gaat 4-6x pj

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:14

MelissaV schreef:
Indi_Vito schreef:
C rijbewijs halen en gewoon een klein vrachtwagentje kopen en laten ombouwen en omkeuren naar veewagen! zo hebben wij het gedaan.

C rijbewijs halen is geen probleem, echter zijn deze vrachtwagens hier in België enorm duur in verzekering, verbruiken ze veel en betaal je overal waar je op de snelweg komt en dan moet ik met een grote vrachtwagen op pad om te gaan lessen. Omkeuren naar veewagen gaat hier in België ook niet zomaar.


Oh maar wij gingen ook altijd met de kleine vrachtwagen lessen, gewoon zo'n kleine iveco zijn niet duur en fijn in gebruik! Veewagen is hier in nl goedkoper als een grote auto

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:14

Optie 4: tent(je) erbij kopen. Plus dan alleen een treksauto + trailer. Gaat bij mij op NK's altijd prima. Je kan hem vaak overal kwijt, zo ergens in een weiland ofzo als de organisatie daarmee akkoord is, of je zoekt een camping in de buurt.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:15

Ik denk dat een 3/4 paards camion met een leefruimte best goed te doen is. Qua aanschaf best te doen als je goed zoekt.
Taks valt echt goed mee, net zoals de belasting. Enige nadeel is inderdaad het zwarte doosje dat je tol-wegen bijhoudt. Maar valt dat niet goed mee? Je betaalt namelijk voor het heen- en terug rijdenm naar voor de rest ben je toch gewoon daar op het terrein?

Geen optie voor bv. groom/vriend/vriendin/manlief/... te laten meerijden met de caravan. Jij met de trailer?

Grote tent kopen en die langs de trailer zetten? Met een beetje juiste benodigdheden kom je een heel eind en kan je nog comfortabel slapen.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:19

Citaat:
Maar kan je op het terrein ook niet douchen? Die ervaring heb ik nml wel maar mss is dat in België wel anders.

Napie: TS gaat 4-6x pj


Er is 1 locatie waar je wel goed/netjes kan douchen, de andere locaties hebben of geen douche of echt ranzige douches vandaar dat ik heel graag een douchemogelijkheid in de caravan/camper wil daarom is een tent ook geen optie voor mij.

Kleine vrachtwagen is hier echt duurder als een grote auto. Trekauto die we nu hebben loopt op LPG en is lichte vracht kost ons 150 euro per jaar aan belasting en iets van 60/70 euro per maand aan verzekering dus voor dat geld kan ik geen C rijbewijs vrachtwagen rijden, daarbij heb ik maar 1 paard en vind een 3/4 paardsvrachtwagen dan echt te groot. Daarbij zijn ze vaak wat ouder (in de prijsklasse waarin ik zoek) en zijn ze dan absoluut niet zuinig qua benzine/diesel.

Meestal ga ik alleen op wedstrijd en daarbij heb ik maar 1 trekauto dus tegelijk rijden is ook geen optie.

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:19

Zo'n vrachtwagentje hadden wij, is officieel B rijbewijs bestelbus om t zo maar te zeggen. maar ivm gewicht hebben wij hem om laten keuren naar vrachtwagen en naar veewagen. Gingen wij altijd mee naar lessen en op vakantie ook ideaal je kan er zelfs een kleine box van maken mocht je maar met 1 paard gaan en geen stal hebben. en leefruimte voor jezelf ook mogelijk. echt ideaal ding!Afbeelding

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:20

_mexx_lady_ schreef:
Ik denk dat een 3/4 paards camion met een leefruimte best goed te doen is. Qua aanschaf best te doen als je goed zoekt.
Taks valt echt goed mee, net zoals de belasting. Enige nadeel is inderdaad het zwarte doosje dat je tol-wegen bijhoudt. Maar valt dat niet goed mee? Je betaalt namelijk voor het heen- en terug rijdenm naar voor de rest ben je toch gewoon daar op het terrein?

Geen optie voor bv. groom/vriend/vriendin/manlief/... te laten meerijden met de caravan. Jij met de trailer?

Grote tent kopen en die langs de trailer zetten? Met een beetje juiste benodigdheden kom je een heel eind en kan je nog comfortabel slapen.

Zwart kastje betaal je inderdaad op de heen en terugweg, maar buiten de 4/6x per jaar dat ik op wedstrijd ga, les ik ook 1 à 2x per week en dan wordt het een erg duur grapje met die kast.

Indi_Vito: Dat is een C rijbewijs neem ik aan?

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:22

officieel is het een B rijbewijs. maar omdat we paarden willen vervoeren (2 paards) om laten keuren tot vrachtwagen C rijbewijs.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:23

Indi_Vito schreef:
officieel is het een B rijbewijs. maar omdat we paarden willen vervoeren (2 paards) om laten keuren tot vrachtwagen C rijbewijs.

Dat vermoeden had ik al, dat gaat in België volgens mij niet. Als het op papier een B rijbewijs is, heb je in België volgens mij geen optie om er een C rijbewijs van te maken.

mvdende

Berichten: 5638
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:23

Trekauto houden
Trailer verkopen en 1 1/2 paard terug kopen. Deze mogen eerder achter een camper, minder trekvermogen nodig
Kleine wagen houden
Caravan verkopen

Camper kopen. Die ergens in een goede stalling en gebruiken tijdens de meerdaagse wedstrijden en eventueel vakantie weekendje weg.

Kan je gewoon met trekauto en trailer naar de lessen.

Als je echt een douche wil, gaat mijn plan wel erg duur worden.

Is wel een van de duurste opties denk ik. Maar een camper is zoo fijn! Onze oude "Bert" is dit jaar ook pas 1 of 2 keer mee geweest. Ouders zijn zelfs gaan vliegen in juni ipv met de camper.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:26

mvdende schreef:
Trekauto houden
Trailer verkopen en 1 1/2 paard terug kopen. Deze mogen eerder achter een camper, minder trekvermogen nodig
Kleine wagen houden
Caravan verkopen

Camper kopen. Die ergens in een goede stalling en gebruiken tijdens de meerdaagse wedstrijden en eventueel vakantie weekendje weg.

Kan je gewoon met trekauto en trailer naar de lessen.

Is wel een van de duurste opties denk ik. Maar een camper is zoo fijn! Onze oude "Bert" is dit jaar ook pas 1 of 2 keer mee geweest. Ouders zijn zelfs gaan vliegen in juni ipv met de camper.

Op zich helemaal geen slecht idee, echter heb ik mijn 2 paards trailer nodig voor de ponies thuis te kunnen laden, die gaan af en toe op jumping dus heb wel echt een 2 paards nodig.

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:27

MelissaV schreef:
Indi_Vito schreef:
officieel is het een B rijbewijs. maar omdat we paarden willen vervoeren (2 paards) om laten keuren tot vrachtwagen C rijbewijs.

Dat vermoeden had ik al, dat gaat in België volgens mij niet. Als het op papier een B rijbewijs is, heb je in België volgens mij geen optie om er een C rijbewijs van te maken.


mwah dan laat je dat toch in nl doen :P

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:29

Mmm, persoonlijk vind ik de tol duur hoor. Dat loopt echt op bij wat oudere (en dus meer vervuilendere) vrachtwagens. Onze wedstrijden waren ook niet in de buur-gemeentes dus ik weet echt waarover ik praat. Een modernere vrachtwagen vervuilt minder en is minder belast maar in aanschaf dan weer een heel pak duurder.

Over de vraag waarmee jij zit TS breken wij ook ons hoofd :) . Er zijn vele opties maar geen 1 lijkt ideaal. Bovendien heb je in België minder mogelijkheden dan in Nederland mbt trekvermogen.

De B vrachtwagen zou ik niet opteren. Die is echt duur in aanschaf en het laadvermogen is belachelijk laag. Dan ga je beter voor een kleine C die je wèl behoorlijk kan laden en neem je er de taks voor lief bij. Nog steeds goedkoper dan de aanschaf van een B.
Trouwens denk ik dat de B vrachtwagentjes binnenkort óók belast worden met wegentaks.

Oh ja, wij gaan trouwens op meerdaagse wedstrijd met C vrachtwagen, auto en caravan maar hebben dus steeds 2 chauffeurs bij. Eventueel kunnen we de caravan wel achter de camion hangen (mijn man heeft rijbewijs C + E) maar om de caravan te sparen doen we dat liever niet.

In de toekomst denken we mss aan een camper en daarachter de paardentrailer te hangen.

Don't take anything for granted

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:33

Indi_vito: Hoe zou ik dat moeten doen dan?

Lukasje: Ja ik ken het probleem maar al te goed, geen enkele optie is ideaal, vooral niet omdat ik vooralsnog geen vriend/groom mee heb, en dus om mezelf aangewezen ben qua rijden en dus liefst ook maar 1x op en neer rijdt.
Nu net terug van wedstrijd en deze keer trekauto + trailer meegehad, ouders lief aangekeken en die hebben met mijn kleine auto de caravan heen en weer gereden, maar die gaan dat niet iedere keer doen. Dit was nu maar 60km van huis, maar er zijn ook wedstrijden waarbij het gemakkelijk 150/160 km enkele reis is, en ik wil in de toekomst toch ook in Duitsland etc op wedstrijd dus dan ga ik ze helemaal niet meer zo gek krijgen dat ze op en neer rijden :+

Ik neig nu inderdaad ook het meeste naar camper + paardentrailer en dan eventueel mijn woon-werkverkeer auto vervangen voor een toffe trekauto.
De trekauto die ik nu heb is van mijn ouders maar is een USA 4x4 uit 1999 dus de vraag hoelang die nog goed blijft is ook nog een vraag die ik in mijn achterhoofd moet houden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:38

Ik zou gaan voor optie 2 of 3 en dan voor jezelf afwegen hoe groot de nadelen zijn. Kun je bij optie 3 wel echt douchen en koken?

koeien op de weg...

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:39

GDG schreef:
Ik zou gaan voor optie 2 of 3 en dan voor jezelf afwegen hoe groot de nadelen zijn. Kun je bij optie 3 wel echt douchen en koken?

Optie 3 zou dan de bedoeling zijn m een fifth-wheel idee te kopen en daar kun je in douchen en koken ja :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:43

MelissaV schreef:
Indi_Vito schreef:
officieel is het een B rijbewijs. maar omdat we paarden willen vervoeren (2 paards) om laten keuren tot vrachtwagen C rijbewijs.

Dat vermoeden had ik al, dat gaat in België volgens mij niet. Als het op papier een B rijbewijs is, heb je in België volgens mij geen optie om er een C rijbewijs van te maken.

Hangt van het type af. De iveco Daily T40 bv kan je sowieso naar C laten keuren.
En mobiholhomes hoeven geen kilometerheffing te betalen. Dus als je ‘m kan laten inschrijven als mobilhome ...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers