Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shana123
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-08-18

Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 10:04

Afgelopen week hebben wij twee keer gekeken bij een superlief en leuk paard, dat we na de 2e bezichtiging besloten om te kopen. Verkoper gaf na 1e bezichtiging wel aan dat ze pijn in dr buik er van had, maar bij de 2e afspraak gaf ze aan dat ze bij ons een goed gevoel had. Knoop doorgehakt, en toen begon een beetje het onderhandelen over welke spullen er wel/niet bij zouden zitten. Daar zijn we uit gekomen. Daarna was er nog wat gedoe over de keuring, keuren mocht, maar alleen op de stal waar het paard staat. Wij hebben rondgebeld naar diverse klinieken en (na ook weer wat gedoe via de app en telefonisch) uiteindelijk afgesproken het paard op locatie te laten keuren waarbij verkoper de voorrijkosten zou betalen. Ging ze allemaal mee akkoord. Afgesproken wanneer de keuring plaatsvindt en bij goedkeuring dat we het paard gelijk meenemen.
Gisteravond uiteindelijk de bevestiging via app gehad dat het oke was wat we allemaal afgesproken hadden.
Vanochtend via een appje het bericht dat ze van de koop afziet. Haar gevoel is niet goed zegt ze.
Dit kan toch niet zomaar? We hebben een overeenkomst waar zij mee akkoord gegaan is (hebben we zwart op wit staan in de app).
Wat kunnen we nu het beste doen?? We zijn hier echt ziek van, al een half jaar op zoek, heb je eindelijk de match gevonden en dan gebeurd dit :-(
Hoor graag wat jullie zouden doen, of advies


dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:08

Denk dat je niets kan doen. Je hebt het op app staan maar is dat een contract met handtekening?

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:10

Tja, lastig. Even los van de wettelijke regels.. wat wil je doen? Wil je er gewoon stug heen gaan en dat paard ophalen, terwijl de verkoper dat niet wil?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:11

Enerzijds kan het niet zomaar, anderzijds ook weer wel want zie je 'recht' maar te halen. Ik zou naar ze toe gaan zodat je elkaar in de ogen kunt kijken en een echt gesprek kunt hebben over wat er nu precies speelt.

koeien op de weg...

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:11

Tja, of ze voorziet problemen met de keuring of ze kan echt geen afscheid nemen. Je zou haar kunnen vragen of je het paard zonder keuring kunt krijgen, zegt ze daar ja op dan weet je genoeg. En dus zeker niet kopen dan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Blackberry28

Berichten: 2966
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:12

Kun je weinig aan doen denk ik, je hebt geen koopovereenkomst getekend nog en het paard is nog niet gekeurd enzo...zit niets anders op dan weer verder te zoeken, hoe jammer dat ook is.

Denk dat de verkoper eigenlijk het paard gewoon niet kwijt wil en daar moeite mee heeft.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:24

Mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig , dus dit kan inderdaad niet zomaar.
Maar zie het paard nu maar eens mee te krijgen..

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Keandra
Berichten: 1171
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:29

Zo lang het paard niet betaald is (keuring of niet), kun je als verkoper gerust nog weigeren om door te gaan met de verkoop.
Zeker omdat ze al enkele keren aangehaald heeft te twijfelen.

Denk dat het pushen (sorry voor het woord) over het gerief en de keuring (die laatste is zeker handig daar niet van) het wel moeilijker gemaakt heeft en het telkens bevestigen via die app maakte het vermoedelijk nog erger.

Ik kan die verkoper zeker verstaan. Wij hebben net onze 3 pony's verkocht en bij de kopers zijn er verdomd veel die heel hoge eisen hebben (tot het onmogelijke). Als er dan zo al verschillende geweest zijn en je nu niet anders bezig bent met bevestigen en toch nog altijd niet een effectieve verkoop eraan over houdt, dan is dat emotioneel een zware belasting voor de verkoper waardoor ik haar ten volle begrijp. (Snap ergens niet goed waarom je bij je 2e bezichtiging niet direct een DA meegenomen hebt om een keuring te doen. Weer de koper die het moeilijk moet maken?)

Zolang je niet weet hoelang het paard al te koop staat en de reden, heb je eigenlijk niet veel om daar nog maar een beetje bij na te denken.
Want jij kijkt enkel naar jezelf en niet naar de verkoper.
En voor het ogenblik een paard verkopen is heel moeilijk.
Aangezien de meeste kopers verwachten dat elk knopje erop zit zoals op een auto en het minste dat er 'mis' is, is het direct een drama.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:29


Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:29

Vreselijk balen, maar kun je weinig aan doen denk ik.. Wel jammer dat het zo moet, maar het lijkt mij dat mevrouw paardlief eigenlijk niet kwijt wil. Ik zou weer verder gaan zoeken als ik jou was.

Anoniem

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:30

Ik zou eens kijken of rechtsbijstand iets voor je kan betekenen. Paard is kostbaar, schriftelijk en mondeling is er een overeenkomst. Volgens mij maak je goede kansen om het paard gewoon geleverd te krijgen. (Paard even gezien als goederen zoals volgens de wet)

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:53

Er liep laatst hier een topic op bokt over iemand die een paard zou kopen en hier later toch vanaf zag. Iedereen vond dat ze verplicht was om nog het paard over te nemen omdat ook via Whatsapp besproken was dat ze het paard zou nemen.
Snap niet waarom in dit topic te koper nu pech heeft en het paard moet vergeten?

Wel is de vraag of je een paard wil wegnemen bij een eigenaar die ontzettend veel van het dier houdt

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:02

In principe is een mondelinge overeenkomst gewoon rechtsgeldig. De Whatsapp gesprekken zouden kunnen dienen om bij een rechter aannemelijk te maken dat de overeenkomst gesloten is. Theoretisch is de verkoper verplicht om volgens de afspraken het paard te verkopen. Voor zover ik het verhaal begrepen heb is de enige voorwaarde de keuring. Dit werkt 2 kanten op.
Zodra de keuring heeft plaats gevonden en het paard is goed, dan ben je als koper ook verplicht om te betalen en het paard mee te nemen.

Echter kun je jezelf afvragen of het de moeite waard is om deze situatie juridisch verder af te wikkelen. Paarden zijn niet zeldzaam, je kunt ook gewoon op zoek gaan naar een ander paard.

Dit laatste is mijn mening over de situatie. Houdt er rekening mee dat een juridische procedure, zoals deze, meestal niet door een juridische bijstandsverzekering gedekt wordt en dat je dit bedrag eerst voor moet schieten.
Griffierecht €226,-
Hier komen eventueel nog kosten bij voor de behandeling van de zaak en eventueel zijn er nog kosten voor juridisch advies.
Daarbuiten kan een procedure ook maanden duren.

Vervolgens is het niet zeker dat een rechter je in het gelijk stelt. Als er veel twijfel is geweest en dat komt naar voren in de berichten dan kan een rechter besluiten dat er spraken is van dwang en kan de overeenkomst vernietigd worden. In dat geval gaat de verkoop natuurlijk niet door èn heb je geen recht om de gemaakte kosten bij de tegenpartij te verhalen.

Dit is alles dat er over te zeggen valt met de gegeven informatie.

Het is een interessante casus. Ik zal dit topic proberen te blijven volgen. Wellicht dat er meer gegevens boven water komen of dat er specifieke vragen zijn waar ik eventueel antwoord op zou kunnen geven.

Dit jaar is er iets aan de hand, hij namelijk met een ander paard in het land!nieuwe heet Ozosnel, maar dat wisten jullie vast al wel heeft last van koudwatervrees echt waar! Dus kwam niet stoomboot dit jaar.Per stoomtrein kwamen de Sint,en pieten aan, om direct keihard het werk te gaan.kent weg nog zo goed, leren hem enige spoed.Ook hebben wij weer wat leuks bedacht om doen, namelijkzetten je 'schoen'.leuk cadeau staat verschiet, pas op voor Malle piet!Zet nu snel 'codewoord' onderschrift neer

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:05

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:05

Hanafubuki schreef:
Verkoper mag zich na overeenkomst, zowel mondeling als schriftelijk niet zomaar terugtrekken.
http://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/


Inderdaad. En met je app sta je best wel sterk want bij mondeling is het altijd lastig te bewijzen.
Het is dus maar net wat jij wil
- het paard na goedkeuring alsnog afnemen - dan zou ik een aangetekende brief met de afspraken sturen en alsnog een uiterlijke datum afspreken. Schakel zeker je rechtbijstandsverzekering in als je die hebt.
- een vergoeding voor de door jou gemaakte kosten (tijd/geld)
- of je laat het maar zo en gaat verder zoeken.

Bedenk wel, het terugkomen op de afspraak kan nog andere redenen hebben dan het gevoel bv
- ze heeft ondertussen een hoger bod gekregen
- ze weet dat het paard de keuring niet doorkomt.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Verkoper trekt zich terug na mondelinge overeenkomst, wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:12

Eerlijk? Ik zou het laten gaan.
Je staat in je recht verwacht ik.
Maar ben je nog steeds even blij met het paard als er zoveel gedoe aan vasthangt?

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:14

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook ooit zo'n verkoper ben geweest..

Vrouwtje kwam kijken naar mijn tweejarige welsh partbred merrie.. Leuk vrouwtje.. Ze kwam aan huis en het jaar erna zou hun ggk shethengst erbij komen en wilden ze een veulentje fokken.. Helemaal leuk..
Prijs en aflevering overeen gekomen.. Pony zou betaald worden bij aflevering.. Prima..

Savonds krijg ik via app te horen dat ze de hengst al meteen bij mijn merrie gingen zetten.. Ik heb de verkoop meteen geannuleerd.. Ik wilde pertinent niet dat mijn (net) tweejarige merrie gedekt ging worden..

Dus als verkoper wegens emotionele redenen toch van de verkoop afziet, kan ik dit goed begrijpen.. :j

Ja het is wel zuur voor jou ts, maar ik hoop dat je alsnog een leuk paard tegenkomt.. :)

<3 Sneakers <3

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:17

Oei wat een lastige situatie..
Enerzijds snap ik dat je het er niet bij wil laten zitten, anderzijds vraag ik me wel af of je de verkopende partij min of meer moet gaan dwingen om het paard te verkopen terwijl ze dat niet wil.

Ik zou wel het gesprek met haar aan gaan en vragen naar de eerlijke reden waarom ze het paard nu toch niet wil verkopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:20

Ik zou opbellen of langsgaan, op een goed bedoelde emphatische wijze. Gewoon er over praten.

Juridisch gezien heb je gelijk maar krijg het maar eens.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:22

Geef de verkoper even tijd. Wellicht wanneer je de druk er af haalt, kan/wil ze wel verkopen.
Wil ze niet. Dan houd het op. Als de situatie andersom was geweest was je ook niet blij geweest als mensen, koste wat het kost, hun recht willen halen. Nou zeg ik niet dat dat zo is bij jullie hoor.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:23

Stel dat je in je recht bent, wil je dan op zo'n manier je gelijk halen? Ze wil niet.

Ik zou het loslaten..

PS ik vind het wel sneu voor je hoor! Begrijp de teleurstelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:40

Een paard kopen wat al zo veel gedoe geeft, dat zou voor mij persoonlijk al een domper zijn. Normaliter ben ik zeker geen wantrouwend type, maar ook niet gek. Het zou mij niks verbazen dat er ergens nog een verscholen 'iets' zit als een verkoop zo stroef verloopt. En dat hoeft niet persé een verborgen gebrek te zijn hoor. Dat kan van alles zijn natuurlijk.
Het loopt niet voor niks zo stroef, dus daar zit nog een onuitgesproken iets waardoor het zo loopt.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:42

Ik zou in gesprek proberen te gaan, gevoel niet goed ineens is erg vaag. Misschien spelen er ongegronde angsten een rol..door open in gesprek te gaan zou je die eventueel weg kunnen nemen.

Ik zou er geen druk op gaan zetten, niks pushen en niet ten koste wat het kost het paard willen hebben ookal sta je in je recht.
Maar wel aangeven dat je erg teleurgesteld bent, dat het voor jou juist een 100% match is/ was na een lange zoektocht en of ze er anders toch niet nog een week over na wil denken. (wat je allemaal kunt aangeven/ zeggen in een open gesprek)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Shana123
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 11:50

Keandra schreef:
Zo lang het paard niet betaald is (keuring of niet), kun je als verkoper gerust nog weigeren om door te gaan met de verkoop.
Zeker omdat ze al enkele keren aangehaald heeft te twijfelen.

Denk dat het pushen (sorry voor het woord) over het gerief en de keuring (die laatste is zeker handig daar niet van) het wel moeilijker gemaakt heeft en het telkens bevestigen via die app maakte het vermoedelijk nog erger.

Ik kan die verkoper zeker verstaan. Wij hebben net onze 3 pony's verkocht en bij de kopers zijn er verdomd veel die heel hoge eisen hebben (tot het onmogelijke). Als er dan zo al verschillende geweest zijn en je nu niet anders bezig bent met bevestigen en toch nog altijd niet een effectieve verkoop eraan over houdt, dan is dat emotioneel een zware belasting voor de verkoper waardoor ik haar ten volle begrijp. (Snap ergens niet goed waarom je bij je 2e bezichtiging niet direct een DA meegenomen hebt om een keuring te doen. Weer de koper die het moeilijk moet maken?)

Zolang je niet weet hoelang het paard al te koop staat en de reden, heb je eigenlijk niet veel om daar nog maar een beetje bij na te denken.
Want jij kijkt enkel naar jezelf en niet naar de verkoper.
En voor het ogenblik een paard verkopen is heel moeilijk.
Aangezien de meeste kopers verwachten dat elk knopje erop zit zoals op een auto en het minste dat er 'mis' is, is het direct een drama.


a) ze heeft maar 1x aangegeven te twijfelen over de verkoop, wij waren de eerste kijkers, paard staat net ruim een week te koop
b) een 2e keer kijken lijkt me geen rare optie. Op dat moment hebben we gezegd dat we haar willen kopen mits ze goedgekeurd wordt (ze had nl. een bobbel op haar been door rollen in de stal, die we na wilden laten kijken)
c) het verschil tussen op kliniek keuren of op locatie zou ons 163 euro meer kosten, daar mag je toch over onderhandelen? ze mocht het paard zelf brengen naar de kliniek, ze mocht onze trailer gebruiken, maar dat wilde mw allemaal niet. dus wie doet er nou moeilijk..

Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:51

Ook al is mondeling ook rechtsgeldig .
Ik zou niet pushen .
Hooguit een gesprek proberen aan te gaan hoe het komt dat haar gevoel zo veranderd is .
En ook zeggen dat je heus begrip hebt dat ze het moeilijk vindt t dier te verkopen .
Maar onder dwang zou ik ook geen koop laten doorgaan .

Edit
Wellicht vermoed ze al dat t paard afgekeurd wordt en wil ze daarom geen geld meebetalen.
En t niet op de kliniek keuren .
Mogelijk is t dier slecht te laden of een drama eenmaal geladen.

Chasing Dreams ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers