Advies verzekering veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:12

Dag allemaal,

Ik heb een veulen gekocht van 4 maanden oud, uit een zeer goede sportlijn. Heb hier een flink bedrag voor neer moeten tellen. Het veulen gaat natuurlijk naar de opfok. Is het slim om het veulen te verzekeren? Lijkt mij wel, maar wat voor verzekering dan eventueel? En dan ook ziektekosten?
Qua kosten voor eventueel ziekte: ik heb een buffer om op terug te vallen en mijn ouders kunnen mij ook altijd ondersteunen financieel.

Maar wat is slim om te verzekeren? Alleen de basis? Ik zie dat er tot 4500 euro meestal geen keuring nodig is en dat er bij ziektekosten ook per jaar niet meer wordt uitgekeerd dan 4500 euro.

Kunnen jullie mij adviseren?


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:17

Ik verzekerde de veulens voor 4500 vooral wanneer ze naar de opfok gingen. Weet niet of je een hengst of merrieveulen hebt maar bij de hengsten gaat het er na een half jaar tot jaar nogal stoer aan toe. En het is een feit dat in de opfok de percentages ongevallen met verkeerde afloop ong 10 % is gemiddeld.
Ziektekosten legde ik zelf een pot voor aan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:24

Ik heb een hengst... Kan me idd voorstellen dat de hengstjes nog iets wilder zijn dan de merries.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:27

Mijn 2jarige hengstje heb ik toentertijd verzekerd voor dood en blijvende ongeschiktheid, ook voor 4500. Toen hij uit de wei kwam, heb ik hem uit de verzekering gehaald (omdat je na 10 jaar premie je paard twee keer betaald hebt ;-) ).

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Cowboy55
Berichten: 8444
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:30

Even een algemene opmerking: verzekeringen die struktureel geld (willen) toeleggen op hun verzekering bestaan niet. (zie hierboven: na 10 jaar premie heb je je paard 2x betaald)

Dus als jij en/of je ouders over genoeg geld beschikken om desnoods serieus de beurs te trekken om medische kosten te betalen dan zou ik persoonlijk nooit kiezen voor een verzekering als het gaat om kosten van paarden. De enige uitzondering is de WA, maar daar kan een paard op als 'huisdier' en dat is gratis.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:30

De keuring zoals bedoeld bij verzekerde bedragen tot 4500 euro (deze drempel verschilt een beetje tussen de verzekeringen) geldt eigenlijk alleen voor paarden ouder dan zeker 18 maanden. Daaronder is het nemen van Rx-foto's, in elk geval voor bijv. OCD niet zinvol.

Ik heb toen geïnformeerd naar een veulenverzekering, en daar was de max. verzekerde waarde 2x het dekgeld.

Of verzekeren verstandig is kan alleen jij beslissen. Je moet datgene verzekeren waarvan je zelf de kosten niet kan (of wil) dragen.

Ik zou een paar maatschappijen benaderen met je vraag en vrijblijvend een offerte en voorwaarden laten sturen. Kan je daarna rustig kijken en vergelijken of en welke verzekering je het beste lijkt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:32

Het gaat mij erom dat mijn investering qua geld redelijk afgedekt is. Daarbuiten dat als hij bv in de opfok een tik krijgt dat ik daar dus voor verzekerd ben.
Daarbuiten zou ik het dus jammer vinden als hij over 2,5 jaar uit de opfok komt en bv er iets aan over blijft te houden en daardoor niet geschikt is als rijpaard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:28

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:43

Ik heb voor mijn jaarling merrie veulen in de opfok een verzekering bij Equipe Paardenverzekeringen. Ik wou haar om dezelfde reden verzekering als jij.

Ik heb haar in oktober gekocht, en toen naar de opfok verhuisd. Ik heb haar direct verzekerd, er is toen iemand van de verzekering gekomen en die heeft haar goed bekeken. Verder kun je niet zoveel in zo'n groep. Daarna is opgenomen in de verzekering. We betalen elk kwartaal rond de € 50 en hebben haar voor ziekte en ongeval etc. verzekerd (Equipe 2). Ben toe nu toe prima tevreden. :)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:52

EJV schreef:
Ik heb voor mijn jaarling merrie veulen in de opfok een verzekering bij Equipe Paardenverzekeringen. Ik wou haar om dezelfde reden verzekering als jij.

Ik heb haar in oktober gekocht, en toen naar de opfok verhuisd. Ik heb haar direct verzekerd, er is toen iemand van de verzekering gekomen en die heeft haar goed bekeken. Verder kun je niet zoveel in zo'n groep. Daarna is opgenomen in de verzekering. We betalen elk kwartaal rond de € 50 en hebben haar voor ziekte en ongeval etc. verzekerd (Equipe 2). Ben toe nu toe prima tevreden. :)



Heb jij hier ook ziektekosten bij? Maar ik zie dat bij Equipe 2 geen kreupelheid is verzekerd..
Ik ben vooral bang op een tik van een ander en dat ie blijvend kreupel is..
Maargoed in hoe verre ga je daar de komende 2,5 jaar achter komen als ie in de opfok staat.
Stel het veulen heeft iets, het valt niet op. En je haalt m uit de opfok en je gooit dan de verzekering naar de hoogste variant. Je gaat inrijden en paard loopt kreupel door een aandoening, dan kom je er alsnog achter en heb je wel recht op uitkering.

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:04

Romeo2007 schreef:
EJV schreef:
Ik heb voor mijn jaarling merrie veulen in de opfok een verzekering bij Equipe Paardenverzekeringen. Ik wou haar om dezelfde reden verzekering als jij.

Ik heb haar in oktober gekocht, en toen naar de opfok verhuisd. Ik heb haar direct verzekerd, er is toen iemand van de verzekering gekomen en die heeft haar goed bekeken. Verder kun je niet zoveel in zo'n groep. Daarna is opgenomen in de verzekering. We betalen elk kwartaal rond de € 50 en hebben haar voor ziekte en ongeval etc. verzekerd (Equipe 2). Ben toe nu toe prima tevreden. :)



Heb jij hier ook ziektekosten bij? Maar ik zie dat bij Equipe 2 geen kreupelheid is verzekerd..
Ik ben vooral bang op een tik van een ander en dat ie blijvend kreupel is..
Maargoed in hoe verre ga je daar de komende 2,5 jaar achter komen als ie in de opfok staat.
Stel het veulen heeft iets, het valt niet op. En je haalt m uit de opfok en je gooit dan de verzekering naar de hoogste variant. Je gaat inrijden en paard loopt kreupel door een aandoening, dan kom je er alsnog achter en heb je wel recht op uitkering.


Nee, ik heb geen ziektekosten. Ooit een paard met ziektekosten verzekerd, en uiteindelijk werd er bijna niets vergoed. Daar begin ik niet meer aan. Kreupelheid zit er inderdaad niet bij en inderdaad wat je zegt, je merkt dat waarschijnlijk pas veel later als je er mee aan de slag gaat. Ik haal de mijne denk ik uit de verzekering als ze weer naar huis komt. Het ging mij er vooral omdat de grootste risico's gedekt waren, ook omdat ze zomers dag en nacht op de wei staan met rondom sloten. Nu moet ik wel zeggen dat ze in een goede redelijk rustige groep staat wat ik er van zie. Ik kan me herinneren uit een andere opfok waar ook hengsten stonden, dat het erbij hengsten wel een heel stuk anders aan toe gaat.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:56

Cowboy55 schreef:
Even een algemene opmerking: verzekeringen die struktureel geld (willen) toeleggen op hun verzekering bestaan niet. (zie hierboven: na 10 jaar premie heb je je paard 2x betaald)


Klopt helemaal! ;) Ik snap ook wel dat als je geen (of niet genoeg) buffer hebt voor als je paard iets mankeert, je hem dan verzekert voor medische kosten. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan.

Echter, als je alleen een verzekering hebt voor dood of blijvende ongeschiktheid, vind ik het een ander verhaal. Met een premie van €400 - €500 per jaar bij een uitkering van €4500 (waar nog €500 vanaf gaat als je je paard in laat slapen, ipv naar de slacht doet), is zo'n verzekering op de lange termijn eigenlijk heel erg zonde van je geld.

Je kun dan in plaats van verzekeren, net zo goed elk jaar die €500 apart zetten. Dan heb je na 8 jaar ook €4000 en hoef je, als bijkomend 'voordeel', ook nooit met de verzekering in discussie over het wel of niet in mogen laten slapen van je paard (ja, heb ik echt meegemaakt). Plus, stel je paard wordt 20. Dan wordt 'ie alsnog uit de verzekering gegooid, zonder dat je ooit nog een euro uitgekeerd krijgt. Snel sommetje leert dan: 20 jaar verzekeren * €500 per jaar = €10.000, waar je bij je verzekering nooit meer wat van terug krijgt, maar wat je dus ook op een spaarrekening had kunnen hebben staan.

Plus, anders geredeneerd.... Als je jaren plezier hebt van je paard, wat maakt het dan uit dat je de aanschaf uiteindelijk 'kwijt' bent? Stalling en verzorging kosten ook nog eens heel veel geld, daar kun je je ook niet voor verzekeren.

Eigenlijk alles wat je koopt verliest uiteindelijk zijn (financiële) waarde. En da's ook logisch. Je autoverzekering keert ook dagwaarde uit (en hooguit de eerste 2 of 3 jaar aanschaf-/nieuwwaarde). Dus in dat opzicht vind ik het helemaal niet zo gek om een jong, onstuimig paard de eerste 2 of 3 jaar te verzekeren. :j

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:00

Romeo2007 schreef:
Ik heb een hengst... Kan me idd voorstellen dat de hengstjes nog iets wilder zijn dan de merries.


Nee hoor.
Als bij hengsten de groep gevormd is valt het wel mee.
Merriegroep is meestal onrustiger.

Ik zou hem nu verzekeren voor alleen dood en blijvende ongeschiktheid. Eventueel medische kosten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 07:24

Roodvos schreef:
De keuring zoals bedoeld bij verzekerde bedragen tot 4500 euro (deze drempel verschilt een beetje tussen de verzekeringen) geldt eigenlijk alleen voor paarden ouder dan zeker 18 maanden. Daaronder is het nemen van Rx-foto's, in elk geval voor bijv. OCD niet zinvol.

Ik heb toen geïnformeerd naar een veulenverzekering, en daar was de max. verzekerde waarde 2x het dekgeld.

Of verzekeren verstandig is kan alleen jij beslissen. Je moet datgene verzekeren waarvan je zelf de kosten niet kan (of wil) dragen.

Ik zou een paar maatschappijen benaderen met je vraag en vrijblijvend een offerte en voorwaarden laten sturen. Kan je daarna rustig kijken en vergelijken of en welke verzekering je het beste lijkt.


Ik wil hier toch even op reageren.
Juist is het zinvol om een veulen/jong paard op ocd te controleren via foto,s,
ocd word namelijk het eerste levensjaar ontwikkeld,
Dus een foto maken is niet zo gek, als hij het heeft kan het verwijderd, wat beter is bij een jong paard , want bij een ouder paard is het al in ingekapseld
en als hij het niet heeft zal hij het nooit meer krijgen.
Tenzij hij een ongelijk krijgt er een stukje bot afbreekt , maar weet niet of ze dat dan ook ocd noemen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Advies verzekering veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:06

Ik heb mijn jaarlingmerrie ook verzekerd bij equipe. Ik heb Equipe 4 paardenverzekering en aanvullend equipe 4 ziektekostenverzekering. In totaal ben in zo’n €65 per maand kwijt, maar ik heb mijn vorige paard moeten verkopen omdat ik de veearts rekening van koliek niet kon betalen en dat wil ik echt nooit meer meemaken, dus daarom heb ik gekozen voor de meest uitgebreide verzekering :)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-18 10:44

Emita schreef:
Ik heb mijn jaarlingmerrie ook verzekerd bij equipe. Ik heb Equipe 4 paardenverzekering en aanvullend equipe 4 ziektekostenverzekering. In totaal ben in zo’n €65 per maand kwijt, maar ik heb mijn vorige paard moeten verkopen omdat ik de veearts rekening van koliek niet kon betalen en dat wil ik echt nooit meer meemaken, dus daarom heb ik gekozen voor de meest uitgebreide verzekering :)


Ik heb precies hetzelfde nu gekozen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers