Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
defauwhelena
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: België

Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 16:41

Hoi allemaal :)

Ik heb een vraag i.v.m het kopen van een nieuw paard.
Ik was opzoek naar een nieuw paard voor mezelf.
Dat is mij gelukt. (Ik heb hem nog niet gekocht, maar hij spreekt me wel aan)
Het paard is een Arabische volbloed en is 7jaar oud.
Maar dat paard heeft geen paspoort wel een chip en stamboek.
Ik vroeg aan de eigenaar van het paard waarom het paard geen paspoort had (omdat dat verplicht is las ik overlaatst).
Zij antwoordde daarop dat een paard dat ingeschreven staat bij een stamboek geen paspoort nodig heeft.
Maar ik heb hierzelf echt bijna geen verstand van dus daarom vroeg ik mij af of het daatwerkelijk klopt dat een paard met stamboek geen paspoort meer nodig heeft.
Ik woon in België dus ik weet niet of het hier anders is dan in Nederland.

Met vriendelijke groeten
Helena *D
Laatst bijgewerkt door defauwhelena op 29-07-18 16:58, in het totaal 9 keer bewerkt


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:44

Een paard moet altijd een paspoort hebben.

Sommige stamboeken hebben een los stamboek papier, andere stamboeken hebben alle gegevens in het paspoort staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:45

Als een paard ingeschreven staat bij een stamboek dan krijgt/heeft het paard automatisch een paspoort. (vanuit het stamboek) Deze ben je namelijk nodig en hier staan alle gegevens van het paard in. (stam, chipnr, entingen enz).

Als je op wedstrijd staat ben je het nodig maar ook om te kunnen aantonen wie het dier is

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:45

Paspoort is bij elk paard verplicht in nederland. Bij stamboek paarden is dat vaak in 1 boekje verwerkt.

speurneusc

Berichten: 5361
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:47

in het paspoort worden de medische gegevens genoteerd

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:49

misz_blont schreef:
Als een paard ingeschreven staat bij een stamboek dan krijgt/heeft het paard automatisch een paspoort. (vanuit het stamboek) Deze ben je namelijk nodig en hier staan alle gegevens van het paard in. (stam, chipnr, entingen enz).

Als je op wedstrijd staat ben je het nodig maar ook om te kunnen aantonen wie het dier is


Bij oudere paarden niet hoor. Van voordat een paspoort verplicht was. Maar dat is al even geleden ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:50

Wat een vreemd verhaal. Een paspoort is inderdaad verplicht. Hoe oud is het paard? Misschien heeft het wel een paspoort gehad, maar is het zoek? In dat geval kan er een duplicaat worden aangevraagd, maar dat is bepaald niet gratis.

defauwhelena
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: België

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 16:50

Het paard dat ik op oog heb is een Arabische Volbloed en is op dit moment 7j oud.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:53

Dennis schreef:
misz_blont schreef:
Als een paard ingeschreven staat bij een stamboek dan krijgt/heeft het paard automatisch een paspoort. (vanuit het stamboek) Deze ben je namelijk nodig en hier staan alle gegevens van het paard in. (stam, chipnr, entingen enz).

Als je op wedstrijd staat ben je het nodig maar ook om te kunnen aantonen wie het dier is


Bij oudere paarden niet hoor. Van voordat een paspoort verplicht was. Maar dat is al even geleden ;) .


Nee inderdaad, maar dan moet het paard al best op leeftijd zijn. Volgens mij moet je dan alsnog een paspoort aanvragen. Zeker weten geen idee.
Maar weet wel dat het verplicht is en dat een paspoort eventueel overnieuw als duplicaat aangevraagd kan worden. Niet geheel een leuk goedkoop grapje.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:53

Ik weet niet hoe het in België gaat, maar als je bij het AVS een veulen wilt registreren krijg je gelijk een factuur voor de hele mikmak. Geen paspoort is dan helemaal geen optie.

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:54

defauwhelena schreef:
Het paard dat ik op oog heb is een Arabische Volbloed en is op dit moment 7j oud.


Dan zou er een paspoort bij moeten zitten. Anders contact opnemen met het stamboek en navraag doen. Dat kan altijd.

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:00

Oudere paarden moeten ook een geldig paspoort hebben en een chip. Die moet met invoering van de paspoortplicht zijn aangevraagd.
Dit is Europese wetgeving dus voor alle EU landen gelijkt.
Paspoorten dienen te zijn voorzien van een bladzijde Medische behandeling of een los inlegvel bij oudere paspoorten. Zonder dit inlegvel is het paspoort niet geldig en is het dier niet meer geschikt voor consumptie/slacht.

Als het paspoort niet (meer) bij het paard is moet je een duplicaat aanvragen bij het stamboek waar het is ingeschreven. Zij dienen dan de identiteit van het paard te controleren, chip uitlezen. De aanvraag van een duplicaat is duur, reken op €150-€200. Laat de verkoper daar voor zorgen. Die moet het paard met paspoort aan jou leveren. Zonder paspoort mag je het dier niet vervoeren of op een pensionstal plaatsen.

Een afstammingsbewijs/stamboekpapier vervangt het paspoort niet.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

defauwhelena
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 17:00

Bedankt voor alle info.
Heeft me veel verder gebracht. :)

Anoniem

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:57

Ik verplaats dit topic van Wie, wat, waar naar Transport, afspraken en overige, daar past het beter. :)

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:07

Daphneeeej schreef:
Paspoort is bij elk paard verplicht in nederland. Bij stamboek paarden is dat vaak in 1 boekje verwerkt.


De boete voor het niet hebben van een paspoort bij het paard (bv. tijdens vervoer of een controle op stal) bedraagt 1500 euro. Dus regel het aub. voor je hem meeneemt.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:17

Paspoort hoort er gewoon bij. Heb van mijn Belgische AV ook een paspoort én (inmiddels Nederlands) stamboekpapier. Vreemd verhaal van de verkoper, laat die idd zorgen dat het paspoort in orde komt voor je tot koop overgaat!

Lukasje
Berichten: 11206
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:21

Er hoort een paspoort bij hoor! Daar staan o.a. Chipnummer en inentingen in

Don't take anything for granted

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Heeft een paard met een stamboek nog een paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:24

Als er een chip inzit moet er ook een paspoort zijn

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 58 bezoekers