Keuren toegestaan k.k

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 12:02

Ik verbaas me hier de laatste tijd veel over.
Ik ben 2 jaar uit de paardenwereld sinds ik mijn laatste merrie heb verkocht, maar dit was toen volgens mij nog niet?
Is dat iets nieuws of normaals?

Toen in mijn merrie verkocht of een nieuw paard zocht was het altijd dat als je het paard wilde keuren en hij was goedgekeurd de koper het betaalde. Werd het paard afgekeurd dat de verkoper het (deels) betaalde.

Maar tegenwoordig zie ik onder elke advertentie wel staan keuringen toegestaan op kosten van de koper, of het paard is al gekeurd en dan zit je direct in een volledig andere prijscatogorie.

Edit: Ik heb mijn paard overigens ook op deze manier verkocht. Keuren mocht maar niet op mijn kosten. Eerlijk verteld dat het paard nog nooit gekeurd was geweest. Maar ik vond toen dat met een vraagprijs van 2700,- dat niet mijn kosten hoefde te zijn. Ligt het misschien aan de vraagprijs van het paard? Ik heb het altijd een rot principe gevonden hoor, en vroeger kon ik om deze reden mijn vader ook nooit overhalen een paard te keuren. :+ Maargoed, dat staat los van het verhaal over wat vandaag de dag aan de orde is.

Wat vinden jullie van dit principe?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 28-07-18 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt


Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:04

Ik zou t als verkoper ook zo doen.. ik ben eerlijk over mn paard.. maar ik kan er ook niet inkijken.. dus keuren mag best maar wel op eigen kosten


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 12:06

Licor schreef:
Ik zou t als verkoper ook zo doen.. ik ben eerlijk over mn paard.. maar ik kan er ook niet inkijken.. dus keuren mag best maar wel op eigen kosten



Ik heb even ge-Edit. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:07

In België nog nooit anders geweten

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:09

De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:12

Ja mijn pony heb ik vorig jaar verkocht (2000).. eerlijk verteld dat haar knie wat los is, maar daar nog nooit last van heeft gehad.. keuren mocht maar hebben ze toen niet eens gedaan.. meisje heeft nog steeds veel plezier van de pony..
Mijn paard verkoop ik nooit.. maar zou ook lagere prijsklasse zijn en zou ik ook op die manier verkopen..

Wat voor de een afkeuring is, is voor een ander acceptabel.. ik ben eerlijk in wat ik verkoop en wat t mogelijke gebruiksdoel zou zijn.. maar principe blijft.. ik kan er ook niet inkijken dus daar ga ik ook niet voor betalen..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 12:13

Melissa1996 schreef:
De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.



Dit vond ik ook altijd. Maar toch zijn de ongeschreven regels wel anders...

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:15

Maar dan kan toch niemand meer een paard kopen? Stel je wil een paard kopen en laat hem keuren op je eigen kosten. Als hij afgekeurd wordt, moet je weer een volgend paard gaan laten keuren. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om 20 paarden te laten keuren alvorens hij er eentje koopt..

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:18

Als koper vind ik het prima om de keuring te betalen als het goedgekeurd wordt. Maar bij afkeuring zie ik die kosten toch graag bij verkoper. Voor je het weet ben je met keuren zoveel geld kwijt dat je budget om een paard te kopen op is.
Daarnaast ook meegemaakt dat men gewoon wist dat het paard niet goed was en dan de koper toch de keuring volledig laten betalen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:19

isabel_94 schreef:
Maar dan kan toch niemand meer een paard kopen? Stel je wil een paard kopen en laat hem keuren op je eigen kosten. Als hij afgekeurd wordt, moet je weer een volgend paard gaan laten keuren. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om 20 paarden te laten keuren alvorens hij er eentje koopt..

Nou inderdaad en tegenwoordig laten mensen steeds meer rongtenlogische keuren (rond de €500), hier word juist zo op gehamerd maar als er een paar paarden worden afgekeurd ben je zo honderden euro’s lichter zonder paard. Het mooiste zou zijn dat bij elke verkoop het paard al is gekeurd, zo weet de eigenaar en de nieuwe koper waarvoor het paard geschikt is en komen er weinig verassingen, en mocht de koper opnieuw willen keuren kan dit k.k. Mij lijkt het toch dat je wilt weten wat je verkoopt.. dit kan ook veel ellende besparen voor zowel de koper als verkoper in de toekomst.

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:22

luffwinny schreef:
isabel_94 schreef:
Maar dan kan toch niemand meer een paard kopen? Stel je wil een paard kopen en laat hem keuren op je eigen kosten. Als hij afgekeurd wordt, moet je weer een volgend paard gaan laten keuren. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om 20 paarden te laten keuren alvorens hij er eentje koopt..

Nou inderdaad en tegenwoordig laten mensen steeds meer rongtenlogische keuren (rond de €500), hier word juist zo op gehamerd maar als er een paar paarden worden afgekeurd ben je zo honderden euro’s lichter zonder paard. Het mooiste zou zijn dat bij elke verkoop het paard al is gekeurd, zo weet de eigenaar en de nieuwe koper waarvoor het paard geschikt is en komen er weinig verassingen, en mocht de koper opnieuw willen keuren kan dit k.k. Mij lijkt het toch dat je wilt weten wat je verkoopt..


Als ik mn paard wil verkopen voor 2000 euro ga ik toch niet rontgen betalen van 500 euro als er een (kleine) bemerking is en de koper ervan af ziet? Dan kan ik na 3 kopers mn paard net zo goed gewoon weggeven :+
Dus dat principe werkt andersom net zo goed..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:24

isabel_94 schreef:
Maar dan kan toch niemand meer een paard kopen? Stel je wil een paard kopen en laat hem keuren op je eigen kosten. Als hij afgekeurd wordt, moet je weer een volgend paard gaan laten keuren. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om 20 paarden te laten keuren alvorens hij er eentje koopt..


Zo heb ik dus 3 keuringen betaald, allemaal afgekeurd en dus nog geen paard. Met de laatste had ik afgesproken verkoper betaalt bij afkeuring, maar die smeerde hem direct na keuring |o

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:24

Bij goed bevonden voor de koper en bij afkeuren voor de verkoper is ook wat ik dacht dat normaal was. Denk ook niet dat ik af zou gaan op een advertentie waarin je standaard betaald, blijkbaar gaan verkopers er dan van uit dat er iets mis is.

Toen ik mijn pony kocht, lang lang geleden, stond de eigenaar er op dat hij de klinische keuring betaalde, blijkbaar was dat toen vanuit het fjorden stamboek de norm. Ik wilde graag wat dingen op de foto, dat heb ik betaald.
Hij was ook vastbesloten dat ik hem met halster en halstertouw geleverd kreeg toen ik hem kwam halen, dat was de regel, daar ging hij zich aan houden. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:25

Als verkoper laat ik de paarden sowieso als 3 jarige op de foto zetten en weet ik dat ik gezonde paarden verkoop, keurings kosten durf ik dus wel op mij te nemen bij afkeuren. Nog nooit voorgekomen dat er 1 is afgekeurd.

Als koper zou ik niet kopen bij iemand die niet hetzelfde principe hanteert. Als je niet achter de gezondheid van je eigen paarden staat ga ik wel ergens anders kijken :wave:

Edit, typo
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 28-07-18 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:27

Melissa1996 schreef:
De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.

De prijs is gebaseerd op een gezond paard, als uit de keuring blijkt dat dat niet zo is dan vind ik het niet meer dan normaal dat de verkoper dit betaald.
De verkoper is immers verplicht om te verkopen wat die zegt dat die verkoopt.
maar dan wel alleen een basiskeuring en bij twijfel evt rontgen maar allerlei andere onderzoeken zijn voor de koper.
Wanneer het paard wordt goed gekeurd dan zijn de kosten voor de koper

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:28

]
Maar dan kan toch niemand meer een paard kopen? Stel je wil een paard kopen en laat hem keuren op je eigen kosten. Als hij afgekeurd wordt, moet je weer een volgend paard gaan laten keuren. Denk niet dat iemand erop zit te wachten om 20 paarden te laten keuren alvorens hij er eentje koopt..
[/quote]
Nou inderdaad en tegenwoordig laten mensen steeds meer rongtenlogische keuren (rond de €500), hier word juist zo op gehamerd maar als er een paar paarden worden afgekeurd ben je zo honderden euro’s lichter zonder paard. Het mooiste zou zijn dat bij elke verkoop het paard al is gekeurd, zo weet de eigenaar en de nieuwe koper waarvoor het paard geschikt is en komen er weinig verassingen, en mocht de koper opnieuw willen keuren kan dit k.k. Mij lijkt het toch dat je wilt weten wat je verkoopt..[/quote]

Als ik mn paard wil verkopen voor 2000 euro ga ik toch niet rontgen betalen van 500 euro als er een (kleine) bemerking is en de koper ervan af ziet? Dan kan ik na 3 kopers mn paard net zo goed gewoon weggeven :+
Dus dat principe werkt andersom net zo goed..[/quote]
Dit kun je toch gewoon doorberekenen in de vraagprijs. Als een paard goed gekeurd is dat voor veel mensen een pluspunt, daarbij als er wel een bemerking uitkomt zal de verkoper de prijs daar ook op moeten aanpassen. Als je al weet dat je paard bv atrose heeft ga je hem niet keuren van te voren maar dan geef je dat uiteraard aan. En je hoeft maar een keer te keuren. Neem aan dat een paard niet jaren te koop staat;) nogal een verschil met iemand die 3 paarden laat keuren en nog zonder paard zit.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 28-07-18 12:36, in het totaal 4 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:30

Mijn ervaring is dat als de verkoop eenmaal rond is de keuring ook vaak verrekend wordt. Maar alles hangt af van wat de verkoper wil, wordt het paard aangeboden met recente keuring is het toch aan te raden nogmaals te keuren met je eigen DA, dan begrijp ik goed dat er geen extra kosten gemaakt willen worden. Of wanneer de koper een zeer uitgebreide keuring wil waardoor de kosten ook oplopen, dan is het goed om vanaf de start al duidelijk te hebben wie dat betaald.

Dit is overigens al minimaal 10 jaar zo, ik vermoed ervoor ook al, maar toen had ik er nog weinig mee te maken.

De beste aanpak is denk ik gewoon gaan kijken en rijden bij de paarden die je aanspreken en als je over wilt gaan op keuren een met de verkoper spreken over de mogelijkheden.
Of gewoon 2-3x die keuringskosten reserveren in jouw budget zodat je ruimte hebt om te keuren.

"Een draver, is gaver" :D

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:31

@Gillbo
De prijs is gebasseerd op wat ik weet van het paard.. ik zeg niet dat ik een gezond paard verkoop want dat weet ik gewoon niet 100% zeker.. ik zeg alleen dat hij de afgelopen 13 jaar nooit iets gemankeerd heeft.. dat is namelijk wat ik weet..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:34

luffwinny schreef:
Dit kun je toch gewoon doorberekenen in de vraagprijs. Als een paard goed gekeurd is dat voor veel mensen een pluspunt, daarbij als er wel een bemerking uitkomt zal de verkoper de prijs daar ook op moeten aanpassen. Als je al weet dat je paard bv atrose heeft ga je hem niet keuren van te voren maar dan geef je dat uiteraard aan. Een je hoeft maar een keer te keuren. Neem aan dat een paard niet jaren te koop staat;)


1x keuren.. maar mensen willen altijd zelf de keuring doen want met n oud keuringsrapport kan gesjoemeld zijn..

Daarnaast lukt doorberekenen niet altijd.. een draver van 15 jaar die 2500/3000 kost omdat die rotgen gekeurd is verkoop je gewoon niet..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:37

Maar als er een goed rapport bij zit en de kopers willen alsnog opnieuw keuren dan is het logische dat het kk is, maar dat bedoelt ts ook niet.

Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:38

Licor schreef:
luffwinny schreef:
Nou inderdaad en tegenwoordig laten mensen steeds meer rongtenlogische keuren (rond de €500), hier word juist zo op gehamerd maar als er een paar paarden worden afgekeurd ben je zo honderden euro’s lichter zonder paard. Het mooiste zou zijn dat bij elke verkoop het paard al is gekeurd, zo weet de eigenaar en de nieuwe koper waarvoor het paard geschikt is en komen er weinig verassingen, en mocht de koper opnieuw willen keuren kan dit k.k. Mij lijkt het toch dat je wilt weten wat je verkoopt..


Als ik mn paard wil verkopen voor 2000 euro ga ik toch niet rontgen betalen van 500 euro als er een (kleine) bemerking is en de koper ervan af ziet? Dan kan ik na 3 kopers mn paard net zo goed gewoon weggeven :+
Dus dat principe werkt andersom net zo goed..
Als je er een beetje zuinig op blijft tijdens de verkoop periode, zal er niet snel iets nieuws ontstaan, toch :P

Ik vind het ook een dingetje, toevallig zelf ook wat aan het rondkijken (inbox staat open, lol), echter zoek ik een dressuurveulen/jaarling dus dan heeft keuren nog weinig zin. Wel prettig als de merrie gekeurd is.

Wat betreft verkoop volwassen paard: Het meest eerlijke zou zijn of 50/50 of bij goedkeuring koper en afkeuring (deels) verkoper. Ik denk dan wel aan paarden vanaf €4000,-/€5000,- daaronder zou ik denk ik de gok wel durven nemen. Oude foto's zou ik dan weer niet zo snel vertrouwen, zou ze sowieso door mijn eigen DA laten keuren en 100% garantie dat de foto's bij het paard (be)horen heb je geloof ik ook niet.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:58

Ik koop alleen een paard als de eigenaar van het paard ermee akkoord gaat dat bij afkeuren de kosten voor hem zijn en bij goedkeuren de kosten voor mij.
Zit er al een recent rapport met foto’s bij dan keur ik die foto’s over bij mijn da op mijn kosten.
Als ik een paard koop zal het paard minimaal 5000€ zijn.
Zo verkoop ik zelf ook als ik een paard verkoop. Ik wil zeker weten dat ik iets goed verkoop. En is tevens een stukje zelf bescherming.

Stel ik koop een beestje van 10 jaar voor 2000 dan keur ik hem alleen klinisch.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:01

Ik vind het prima. Zeker als het paard al is gekeurd. Als het paard nog nooit is gekeurd vind ik het zelf eerlijker om bij afkeuren de kosten voor de verkoper te doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:30

Licor schreef:
@Gillbo
De prijs is gebasseerd op wat ik weet van het paard.. ik zeg niet dat ik een gezond paard verkoop want dat weet ik gewoon niet 100% zeker.. ik zeg alleen dat hij de afgelopen 13 jaar nooit iets gemankeerd heeft.. dat is namelijk wat ik weet..

Maar als het paard de buigproef niet haalt blijft de prijs dan hetzelfde?
Ws wordt die dan lager dus de prijs is wel op een gezond paard gebasserd.
Als je daarop vertrouwt kan je toch ook gewoon laten keuren want als je paard gezond is kost jou als verkoper dat niks.

Als een verkoper niet bereid is bij afkeuring de kosten opzich te nemen dan laat ik het paard staan.Dan heb ik het niet over foto's e.d.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-07-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:34

Eigenlijk heb je in dat geval er helemaal geen belang bij. Jouw paard heeft het 13 jaar prima gedaan. Daar baseer je de prijs op. Echter, kun je er niet inkijken en ook een buigproef doe je in het dagelijks leven niet. Dus als verkoper heb je totaal geen belang bij een keuring.
Want stel idd dat er uit komt dat hij niet goed is op de buigproef, heb je ineens een waardeloos paard, waar je dat zonder keuring nooit gehad zou hebben en je 13 jaar probleemloos hebt gereden. Blijkbaar functioneert het paard dus prima, óók met een mindere buigproef.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annemarieL en 29 bezoekers