Auto op handrem bij inladen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:03

ikke schreef:
just_kiki schreef:
Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Waarom in z'n vrij?
Handrem wel of niet gebruiken kun je lang en breed over discussiëren maar een handbak zet je in z'n versnelling, altijd!

Ik zet de auto altijd in z’n vrij en op de handrem, waarom moet ie in de versnelling staan?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:40

Texas02 schreef:
Zo'n auto zou ik niet willen, waarbij de handrem er automatisch op gaat :(

Maar in de N? Ik neem aan dat het om een automaat gaat, een automaat zet je altijd in de P ;)


Niet elke automaat heeft een P.
Ik heb een R - achteruit. N- vrij en A - rijden.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:01

Ook ik heb geleerd de auto in de vrij te zetten. Auto van vrienden heeft schade omdat op een feest een ander stel hun auto in de 1 had staan zonder handrem. Weet niet hoe, maar die stond dus wel ineens een halve meter naar voren >;) Waarschijnlijk iemand die dat niet gewend was en zonder voet op de rem weg wilde en oeps, toen reed hij zelf al.

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:22

Welnee, dan slaat hij af. Of je moet de koppeling al ingedrukt hebben, maar dan weet je dat hij in de versnelling staat.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:39

Utixo schreef:
Welnee, dan slaat hij af. Of je moet de koppeling al ingedrukt hebben, maar dan weet je dat hij in de versnelling staat.


Ja maar je schrikt je dood :P .

Ik heb ook geleerd (20 jaar geleden) schakel in neutraal en op de handrem. Wel geleerd altijd eerst de koppeling in te trappen voor je de auto start.
Nu rijd ik ook veel automaat (dierenambulance bus) en die gaat altijd in de P en bij mij ook vaak op de handrem , ondanks de sticker die erop zit "niet op de handrem zetten" maar ja iets met automatisme. :D

Hoe ik het heb geen idee hoe ik dat met het E rijbewijs heb geleerd. Volgens mij heeft de instructeur daar nooit iets over gezegd.
Met paard laden zette ik de auto ook altijd op de handrem.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:15

Ik gebruik de handrem altijde en de eerste versnelling.
En ik heb dit voorgelegd aan mijn partner die automonteur is en die zegt: ook handrem en versnelling.
Hij zei ook dat bij volkswagen met een distributie ketting als de auto in de versnelling staat en hij zou iets naar achteren gaan dan verspringt de timing van de distributie, en zou dam je de auto starten dan slaat de zuiger tegen de kleppen waardoor je kromme kleppen krijgt. Reparatie ongeveer 1500 euro.
Dit is een klant van hem overkomen en is niet algemeen bekend bij volkswagen rijders.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:18

ikke schreef:
just_kiki schreef:
Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Waarom in z'n vrij?
Handrem wel of niet gebruiken kun je lang en breed over discussiëren maar een handbak zet je in z'n versnelling, altijd!


Omdat tie dan uitvalt als de motor loopt :')

Zoals ik zeg, normaal in de versnelling, als de auto dus uit staat

Topic gaat over paard laden he...

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:13

Ik laad ook moeilijke paarden ook altijd met auto in versnelling en zonder handrem. Knap paard dat de voorkant vd trailer (weegt een ton) én de auto (1800 kg) aan het bewegen krijgt door op de klep te stappen.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:07

mellen95 schreef:
Ik gebruik de handrem altijde en de eerste versnelling.
En ik heb dit voorgelegd aan mijn partner die automonteur is en die zegt: ook handrem en versnelling.
Hij zei ook dat bij volkswagen met een distributie ketting als de auto in de versnelling staat en hij zou iets naar achteren gaan dan verspringt de timing van de distributie, en zou dam je de auto starten dan slaat de zuiger tegen de kleppen waardoor je kromme kleppen krijgt. Reparatie ongeveer 1500 euro.
Dit is een klant van hem overkomen en is niet algemeen bekend bij volkswagen rijders.



Ik heb geen Volkswagen, maar op schaden zit ik niet te wachten.
Auto dus maar gewoon in de versnelling en op de handrem zetten. En het dan maar voor lief nemen dus, dat de handrem zo nu en dan waar opnieuw afgesteld moet worden.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:48

Anders trek je de trailer toch ook op de handrem? Klanten die bij ons hooi of stro komen halen laten we dat ook meestal doen. Dan kunnen we de balen er zo met de shovel in schuiven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:53

Ik heb een automaat en die zet ik altijd in P...of beter dat doet ie automatisch al.
Hij zal dus ook met tr ailer laden in P staan. Handrem dan niet nodig.

Volgens mij zette ik een schakelbare altijd in ze 1. Zelden op de handrem.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:25

just_kiki schreef:
Nee hoor staat normaal gewoon in de versnelling.

Enkel bij even snel laden in zn vrij en handrem erop. Maar 90% staat tie gewoon in de versnelling

Idem, hangt er vanaf of ik de motor laat draaien of niet :+

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:31

Saaams schreef:
Texas02 schreef:
Zo'n auto zou ik niet willen, waarbij de handrem er automatisch op gaat :(

Maar in de N? Ik neem aan dat het om een automaat gaat, een automaat zet je altijd in de P ;)


Niet elke automaat heeft een P.
Ik heb een R - achteruit. N- vrij en A - rijden.



Ik wilde net zeggen: mijn automaat heeft ook geen P, alleen een R, N, A en M. Hij kan ook in het luchtledige staan, maar daar trapt m'n auto niet in: ik krijg een pingeltje als ik uit de auto wil stappen wanneer hij niet in de N staat. :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:37

Het meest logische is de handrem gebruiken en de auto uit versnelling zetten. Daar dient een handrem dus voor :)
Pas wanneer je denkt dat je handrem niet goed werkt, of in extreme omstandigheden (bv. parkeren op een steile helling) kan de de auto in versnelling laten staan. Dat lijkt me voor de versnellingsbak niet ideaal, maar nog altijd beter dan je auto onderaan de helling moeten gaan terugzoeken.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:22

Sclimpre schreef:
Het meest logische is de handrem gebruiken en de auto uit versnelling zetten. Daar dient een handrem dus voor :)
Pas wanneer je denkt dat je handrem niet goed werkt, of in extreme omstandigheden (bv. parkeren op een steile helling) kan de de auto in versnelling laten staan. Dat lijkt me voor de versnellingsbak niet ideaal, maar nog altijd beter dan je auto onderaan de helling moeten gaan terugzoeken.

Wat is daar logisch aan? Waarom zou de versnellingsbak eronder te lijden hebben?

In tegenstelling tot vrachtwagens, waar de parkeerrem alle wielen vast zet, worden de de meeste auto's alleen op de voorwielen (o.a Citroen en Saab) of de achterwielen geremd. Dan mis je dus al de helft van je remoppervlak.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 13:11

Ik denk dat ik mijn auto gewoon in de 1ste versnelling laat staan en op de handrem zet. En het dan maar voor lief neem, dat ik met enige regelmaat de handrem weer moet laten afstellen

Utixo

Berichten: 6580
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Auto op handrem bij inladen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:37

Maarre, alle handremliefhebbers hier, zetten jullie de trailer dan ook op de rem? Want dat is dan wel zo eerlijk.

Ik gebruik dat ding echt nooit. Blijftie mooi heel en goed afgesteld van.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 17:58

flappie2 schreef:
Ik denk dat ik mijn auto gewoon in de 1ste versnelling laat staan en op de handrem zet. En het dan maar voor lief neem, dat ik met enige regelmaat de handrem weer moet laten afstellen

Wellicht moet je 'm gewoon niet zo strak aantrekken?