DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:06

oji schreef:
Kendra schreef:
Volgens mij hoort een dierenarts te keuren. Op basis van zijn bevindingen maakt hij een rapport op. De conclusies daarin kunnen verschillen afhankelijk van het gebruiksdoel. De dierenarts dient zich verder te onthouden van adviezen, behalve als daar om wordt gevraagd.
Uhhh...als je een aankoopkeuring doet vraag je de DA per definitie een advies en een waardeoordeel. Dus ja dat dient hij te geven. Als ie zich onthoudt van adviezen voldoet hij niet aan datgene wat een aankoopkeuring is. En ja een advies is altijd gekleurd door de persoonlijke kennis en ervaring van een DA, er zit dus altijd een subjectief element in. Maar dat geldt ook als je met een dier met een blessure naar de DA gaat, dan krijg je ook een advies over de behandelmethode...dus ja...je krijgt bij een DA altijd een advies erbij. Het is aan jou wat je er mee doet en hoeveel geloof je er aan hecht. Heb je geen vertrouwen, dan haal je een second opinion...maar ook dat blijft een "opinion".

Het ligt er aan wat je als 'advies' omschrijft. Een dierenarts spreekt bij een aankoopkeuring over geschikt/ongeschikt, over verhoogd risico, enz. Dat zijn wat mij betreft conclusies die worden getrokken op basis van de bevindingen, maar geeft geen advies over wel/niet kopen. Dat besluit de koper zelf. Dat bedoel ik. Ik denk dat onze ideeën niet zo heel ver uit elkaar liggen, het is meer de interpretatie.
Dat niet alle DA's hetzelfde oordelen klopt ook. Daarom nemen wij het liefst een DA die ook voor verzekeringen werkt, dat is toch een soort van kwaliteitskeurmerk (hopen we dan maar).
Laatst bijgewerkt door Kendra op 24-06-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:08

Vreemd dat iedereen hier vindt dat de verkoper recht heeft op (de uitslag van) het keuringsrapport, alleen om de reden dat het paard van hem/haar is?

De koper betaald het keuringsrapport. Het rapport en de uitslag erin zijn door hem/haar gekocht. Ik kan me voorstellen dat de verkoper de uitslag graag wil weten, maar die heeft daar naar mijn mening geen recht op. Dan moet de verkoper zélf het paard maar laten keuren, als hij/zij zo nieuwsgierig is.

Ik vind ik dan ook een vreemde gang van zaken, maar goed.. breek me de bek niet open over dierenartsen en keuringen :D

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:12

Ik vind het wel opvallend dat diegenen die hier stellig beweren: verkoper heeft geen recht op de info, ook diegenen zijn die blijkbaar al verschillende slechte ervaringen gehad hebben met keuringen en dierenartsen... Waar zou het probleem dan eigenlijk liggen? ;-)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:13

Als je een paard verkoopt onder voorbehoud van goedkeuring en de verkoop gaat niet door op basis van de keuring, dan is het wel redelijk dat de verkoper weet wat er aan de hand is.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:15

@Maximus: Die snap ik niet helemaal? Wat heeft dat met elkaar te maken? Ik heb geen slechte ervaringen met keuringen omdat ik iets soortgelijks heb meegemaakt namelijk..?

@Kendra: Okee, dat is niet meer dan redelijk inderdaad.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:23

@ Martine: we mogen je de bek niet openbreken over dierenartsen en keuringen? Heel positief klinkt dat niet...

Ik bedoel dat sommigen nogal muggenziften bij/tijdens het verhandelen van paarden en dus meer kans hebben op slechte ervaringen (soms geraakt het geduld van de tegenpartij op). En dat de fout dan niet helemaal bij de tegenpartij ligt...

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:26

Je kunt concluderen dat er hier een paar muggenzifters zijn.. of je kunt concluderen dat er regelmatig wat mis gaat bij het keuren van een paard.. Waarom kies je ervoor om dat eerste te concluderen? Je kent mij niet en je hebt ook geen idee wat er mis is gegaan.

De situaties die ik heb meegemaakt.. ik zou mezelf zeker geen muggenzifter noemen :=

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:28

Martine_R schreef:
@Kendra: Okee, dat is niet meer dan redelijk inderdaad.
Maar dat is toch ook waar we het hier over hebben. Koper ontbindt de koop op basis van de keuring door de DA. Wat ik al eerder zei, als de koop gewoon door gaat is het een ander verhaal en dan heeft de verkoper geen belang bij het oordeel van de DA. Bij ontbinding van de koop is de informatie wel degelijk relevant voor de verkoper om te weten of de ontbinding conform afspraak is of niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:29

Als ik het hier op bokt zo lees dan gaat er vooral in NL veel mis tijdens keuringen ;-)...

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:31

oji schreef:
Martine_R schreef:
@Kendra: Okee, dat is niet meer dan redelijk inderdaad.
Maar dat is toch ook waar we het hier over hebben. Koper ontbindt de koop op basis van de keuring door de DA. Wat ik al eerder zei, als de koop gewoon door gaat is het een ander verhaal en dan heeft de verkoper geen belang bij het oordeel van de DA. Bij ontbinding van de koop is de informatie wel degelijk relevant voor de verkoper om te weten of de ontbinding conform afspraak is of niet.


Ik reageer op de beginpost van TS. En op de reacties van anderen. Die zeggen dat de DA die info mag delen, wanneer het eigenlijk zo hoort te zijn dat de houder van het keuringsrapport (de al-dan-niet-koper) dat hoort te delen wanneer de koop niet doorgaat. Maar maakt verder ook niet uit, daarin zijn we het met elkaar eens.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:35

upendo schreef:
Zoeken naar een paard en de tegenvaller hebben dat hij niet goedgekeurd worden is naar mijn mening iets wat er behoorlijk toe doet.

Als je dan op deze manier onduidelijkheid krijgt over de uitslag vind ik persoonlijk dat ik daar best bij stil mag staan.

Voor iedereen die voornemens is om nog zo'n opmerking te doen; is niet nodig joh. ;)


Reken er maar op dat er nog meer afgekeurd gaan worden voor je er een hebt staan. Het is tegenwoordig best lastig een paard te vinden wat klinisch en röntgenologisch geen aanmerkingen heeft. En hierbij zal je ook bijzondere eigenaren en dierenartsen treffen

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:47

Martine_R schreef:
Je kunt concluderen dat er hier een paar muggenzifters zijn.. of je kunt concluderen dat er regelmatig wat mis gaat bij het keuren van een paard..


Nu ja, is ook een kwestie van perspectief. Als je een persoon bent die twee omgewisselde telefoontjes al schaart onder de noemer 'misgaan', dan zal er inderdaad regelmatig wat mis gaan. Maar ik ben een persoon die liever nog wat vertrouwen heeft in de beste bedoelingen en goede wil van mensen, zeker wanneer het om een situatie gaat waar ik geen nadeel of schade ondervindt of regelrecht belogen wordt. Draai of keer het hoe je wil, dit is een principekwestie. Dat mag, iedereen mag zijn eigen principes hebben en bepaalt zelf wat die belangrijk vindt in het leven, maar ook dan kan het geen kwaad van even 10 minuten stil te staan bij de situatie en het verhaal even te relativeren en te bepalen welke battles in het leven écht de moeite waard zijn om voor te vechten. Als voor TS deze kwestie die moeite waard is, dan is ze volledig vrij om morgen de DA te vertellen hoe onheus ze zich behandeld voelt, zijn die 10 minuten van de dag ook weer goed besteed en weet de DA meteen weer waarom hij voor dit vak gekozen heeft.
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-06-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:48

@ Genja: Ben het met je eens.
Wij hebben 3x een paard laten keuren wat niet in orde bleek. Dus 3x +/- € 500 verder hadden we nog geen paard staan. De paardenhandel is ook best verrot vind ik. Niemand wil die keuring betalen (vrijwel altijd k.k., ook bij bemerkingen) en ook bij de klinieken gaat het nog wel eens mis (eigen ervaring).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:54

maximuss schreef:
Als ik het hier op bokt zo lees dan gaat er vooral in NL veel mis tijdens keuringen ;-)...


Of paardenvolk is gewoon een beetje een ingewikkeld volkje.
Niet voor niks dat ik ermee gekapt ben ;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:56

Polly schreef:
maximuss schreef:
Als ik het hier op bokt zo lees dan gaat er vooral in NL veel mis tijdens keuringen ;-)...


Of paardenvolk is gewoon een beetje een ingewikkeld volkje.
Niet voor niks dat ik ermee gekapt ben ;)


Ik denk dat het vooral de mensen met paarden zijn die nogal ingewikkeld zijn... ;-) ;-)
Bij echt paardenvolk heb ik dat soort problemen nog niet geweten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:04

Scherp, je hebt helemaal gelijk :D

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:14

maximuss schreef:
Ik denk dat het vooral de mensen met paarden zijn die nogal ingewikkeld zijn... ;-) ;-)
Bij echt paardenvolk heb ik dat soort problemen nog niet geweten.


Wat een vreemde opmerking. Dat jij schijnbaar nooit de pech hebt gehad een frauderende DA tegen te komen, betekent niet dat jij een 'echt' paardenmens bent en ik (of anderen die een slechte ervaring hebben met keuren) niet. Ik heb bemiddeld in de aankoop van 3 paarden, 2x hebben de mensen waarvoor ik toentertijd bemiddelde een paard moeten laten staan door gebreken en ik ben blij dat ik schijnbaar zo'n ''muggenzifter'', zoals jij het graag noemt, ben, anders hadden deze mensen nu geen gezond paard gehad.

Gini schreef:
Martine_R schreef:
Je kunt concluderen dat er hier een paar muggenzifters zijn.. of je kunt concluderen dat er regelmatig wat mis gaat bij het keuren van een paard..


Nu ja, is ook een kwestie van perspectief. Als je een persoon bent die twee omgewisselde telefoontjes al schaart onder de noemer 'misgaan', dan zal er inderdaad regelmatig wat mis gaan. Maar ik ben een persoon die liever nog wat vertrouwen heeft in de beste bedoelingen en goede wil van mensen, zeker wanneer het om een situatie gaat waar ik geen nadeel of schade ondervindt of regelrecht belogen wordt. Draai of keer het hoe je wil, dit is een principekwestie. Dat mag, iedereen mag zijn eigen principes hebben en bepaalt zelf wat die belangrijk vindt in het leven, maar ook dan kan het geen kwaad van even 10 minuten stil te staan bij de situatie en het verhaal even te relativeren en te bepalen welke battles in het leven écht de moeite waard zijn om voor te vechten. Als voor TS deze kwestie die moeite waard is, dan is ze volledig vrij om morgen de DA te vertellen hoe onheus ze zich behandeld voelt, zijn die 10 minuten van de dag ook weer goed besteed en weet de DA meteen weer waarom hij voor dit vak gekozen heeft.


Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat iemand een omgewisseld telefoontje een 'slechte ervaring' zou noemen. Maar zoals overal op de wereld zijn er inderdaad ook in de paardenwereld dat soort mensen. Van het onderwerp van dit topic denk ik ook; Niet netjes van de DA, maar ik zou er ook geen officiële klacht over indienen o.i.d. Volgens mij was dat ook niet de insteek van TS.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:20

Helaas is het noodzakelijk muggenzifter te zijn bij aankoop van een paard. Helaas worden er namelijk nogal veel willens en wetens met gebrek of (voormalige verzwegen) blessure de verkoop in gedaan omdat de eigenaar er klaar mee is of niet nog meer kosten wil en graag de verantwoordelijkheid kwijt is.


Dat noodzaakt dus dat je als koper zeer alert moet zijn en zeker ook kritisch.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:30

@ Martine: ik bemiddel de internationale koop/verkoop voor mijn schoonouders en ben betrokken bij de handel van de fokker waar ik voor rijd: in totaal 50-60 paarden per jaar... En dat ondertussen een jaar of 5. Reken maar uit :-)...

En ja, de kenners zijn geen muggenzifters: die weten wat ze willen en wat er voor hun neus staat, te nemen of te laten...
En daar drink je daarna een pint mee...

De muggenzifters komen 10 keer kijken, sturen nog 30 mails en wisselen 20 keer van mening... En doen vooral heel gewichtig en hautain alsof ze de volgende Anky zijn. Daar verkopen wij niet aan maar dan beginnen de klaagmails...

Maar ik denk dat wij niet in hetzelfde deel van de markt zitten.
Nederland staat nogal gekend als een rotte paardenmarkt.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:37

@Maximus: Ah, dat verklaart een hoop :D Je komt inderdaad wel over als iemand die de zaken meer vanuit het perspectief van de verkoper bekijkt. Voor jou is dit dagelijks werk, maar veel andere mensen kopen maar 1 of 2 keer in hun leven een paard. Vervelend, als mensen een weloverwogen keuze willen maken he? ;)

Overigens ben ik nog nooit meer dan 2x bij een paard wezen kijken, ik weet meestal precies wat ik zie en of het bij die mensen past, maar de mensen voor wie ik bemiddelde, waren een stuk onzekerder en hadden jarenlang gespaard voor wat ze zochten, en waren zonder mij erbij waarschijnlijk wel jouw type 'muggenzifters' geweest. Als je iets verkoopt dat geen pak suiker is, heb je daar nu eenmaal mee te maken. Maargoed. Volgens mij zijn we wat aan het afdwalen..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:55

En de ene dierenarts is de andere niet.
Het woord fraude wil ik echt niet in de mond nemen, ook de 'claimcultuur' heeft invloed. Dat maakt dierenartsen juist extra voorzichtig.

Want wat als de dierenarts zegt dat het een aanvaardbaar risico is en later blijkt toch dat ... enz, enz.
Ook al staan alle voorbehouden over geldigheid enz. op het keuringsrapport, je kunt er niks aan doen als mensen een klacht tegen je indienen. Sommige dierenartsen zijn daarom juist héél voorzichtig geworden - en sommige kopers durven ook geen enkel risico meer te nemen. Terwijl ik denk dat de meeste paarden die voor de recreatie worden gekocht het ook wel redden met een paar 2tjes of 3tjes (natuurlijk afhankelijk van de plek).

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:54

maximuss schreef:
@ Martine: ik bemiddel de internationale koop/verkoop voor mijn schoonouders en ben betrokken bij de handel van de fokker waar ik voor rijd: in totaal 50-60 paarden per jaar... En dat ondertussen een jaar of 5. Reken maar uit :-)...

En ja, de kenners zijn geen muggenzifters: die weten wat ze willen en wat er voor hun neus staat, te nemen of te laten...
En daar drink je daarna een pint mee...

De muggenzifters komen 10 keer kijken, sturen nog 30 mails en wisselen 20 keer van mening... En doen vooral heel gewichtig en hautain alsof ze de volgende Anky zijn. Daar verkopen wij niet aan maar dan beginnen de klaagmails...

Maar ik denk dat wij niet in hetzelfde deel van de markt zitten.
Nederland staat nogal gekend als een rotte paardenmarkt.


Ik ben ook van de meer professionele verkopers gewend (en dat zul je dan denk ik ook kunnen beamen Maximuss) dat die geen problemen hebben met kosten verkoper bij keuring dan wel een paard gekeurd en al aanbieden.
Die willen goede waar verkopen en geen gezeur. Verkopen in de regel ook gewoon een paard met een keurig koopcontract. Dat is een verademing, eerlijk gezegd.
Het probleem zit me in de regel met de laag eronder. De zogenoemde 'snelle' handel.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:03

Ik weet wel weer waarom de paarden hier gewoon meegaan met de eerste die betaald :+
Om dit soort gekkigheid te voorkomen. Mensen willen dingen afsluiten van een paard wat ze nog nooit in bezit gehad hebben. Het is toch lachwekkend. TS WEET NIET eens of de dierenarts eerder met de andere partij heeft gebeld.
Ze heeft namelijk de dierenarts nog niet gesproken en enkel een bijrijder.
Bel maandag die dierenarts en vraag eerst eens gewoon:goh, ik hoorde dit en dit en ik denk er zo en zo over. Wat is er volgens u gebeurd? Waarom moet daar een topic over geopend worden? Je bent volwassen? Dan kun je dit toch zelf bedenken?

Echt, we zijn hard bezig te 'ver-amerikaniseren'. Gewoon normaal elkaar aanspreken lukt niet meer. We gaan liever achter de rug om met een half verhaal alvast nadenken over een klacht. Wat een topic.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:12

En ik kan me idd goed voorstellen dat het allemaal wat anders ligt dan TS hier schetst.
Ik zou als voorrijder van een paard ook niet bepaald ‘amused’ zijn als mijn paard als afgekeurd wordt neergezet in een advertentie. Mensen gaan dan toch diegene benaderen welk paard dat dan was. En mogelijk zijn de bemerkingen idd helemaal niet van dien aard dat dat paard per definitie ‘afgekeurd’ is. Mogelijk heeft de voorrijder er zelf een andere draai aangegeven om te voorkomen dat het paard zo te boek komt te staan. We zullen het nooit weten.

TS moet gewoon zelf contact opnemen met de DA en dat iig doen in een minder aanvallende toon dan ze hier ten toon spreidt. C’est le ton qui fait la musique, ook voor TS zelf.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:23

@ babootje: inderdaad en voor zover ik weet zijn wij de enige die een dossier van de dikte van een telefoonboek meegeven met de zelfgefokte paarden: alles staat erin van conceptie tot verkoop. Elk bezoek van de Da, osteopathie, tandarts, alle medicatie ooit, bloedonderzoeken, foto's van om de 6 maand, de echo's van tijdens de dracht, filmpjes als veulen tot en met de training, maten en soorten harnachement, voedingsschema's... Elke scheet dat het paard ooit gelaten heeft staat er in ;-)...

Bij de aangekochte paarden beginnen we hiermee vanaf het moment van aankoop en met de info van de verkoper.