Schenken van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 19:13

Hallo allemaal,

Een jaar geleden heb ik mijn paard verkocht. Met een gewoon standaard contract. We hadden mondeling afgespronken dat als ze verkocht zo worden dat ik als eerste de keus zou krijgen haar terug te kopen. Maar nu hoor ik via via dat ze haar heeft weg gegeven. Via mijn andere bron hoor ik dan weet dat ze haar heeft gewisseld met een ander paardje. Kan dit zomaar ?

Grtz


ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:14

Zolang je geen contract bij de notaris hebt laten maken mag dit gewoon ja

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:15

Ja, dat kan zo maar. Bij verkoop raakte je ook het zeggenschap kwijt. Dus nieuwe eigenaar is vrij te beslissen wat die ermee wilt doen en aan wie verkopen/geven/ruilen.
Ik neem aan dat je tijdens de mondelinge deal niet hebt afgesproken wat voor sanctie erop staat als ze zich niet aan de afspraak houdt?

[o]

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 19:16

Nee we hebben gewoon afgesproken dat als ze weg moest ze mij als eerste de kans gaf om haar terug te kopen. Mijn vriendin was erbij als getuigen.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:18

Bij verkoop waar er voor is betaald, dan heb je er helemaal niets meer over te zeggen.

Als ik iets zou kopen dan wil ik ook niet dat de exbezitter / exeigenaar mij iets gaat zeggen over wat ik wel en niet mag doen met mijn eigendom.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-05-18 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:19

De huidige eigenaar heeft het dier te goedertrouw overgenomen dus die is rechtmatig eigenaar geworden.

[o]

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 19:20

Ook als je onderling die afspraak hebt gemaakt? Een mondelinge afspraak is toch ook bindend.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:22

roosjuh17 schreef:
We hadden mondeling afgespronken dat als ze verkocht zo worden dat ik als eerste de keus zou krijgen haar terug te kopen. Maar nu hoor ik via via dat ze haar heeft weg gegeven. Via mijn andere bron hoor ik dan weet dat ze haar heeft gewisseld met een ander paardje. ?


Daar zit al een probleem. Als er in het contract gesproken wordt over verkopen, staat weggeven en ruilen los ervan.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:23

roosjuh17 schreef:
Ook als je onderling die afspraak hebt gemaakt? Een mondelinge afspraak is toch ook bindend.

Dat maakt de nieuwste eigenaar nog niet te kwadertrouw. ;)

Jij hebt ook geen “schade”, je had het dier al zelf bewust verkocht.

De regeling van eerste kans op terugkopen is meestal een “gunst” naar de oude eigenaar toe (of nieuwe eigenaar als het dier geblesseerd of met pensioen moet).

Watje niet kwijt wilt moet je niet verkopen. ;)

[o]

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 19:23

We hebben helaas niets ervan in ons contract opgenomen. Enkel mondeling vermeld dat we haar graag als eerste terug zouden kopen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:28

Tja helaas je hebt niets meer te zeggen over waar het paard heen gaat nadat je het hebt verkocht

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:31

Bij verkoop gaat het eigendomsrecht over.
Zelfs bij vastleggen schriftelijk, Mag huidige eigenaar verkopen aan wie zij wil. Dit is namelijk onderdeel van het eigendomsrecht. Is het netjes? Nee. Ja het rechtmatig? Ja.

Heel simpel gezegd: wil je zeggenschap hebben/houden over het paard, moet je het paard niet verkopen. En zelfs dan zitten er nog haken en ogen aan.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:23

Zelfs een schriftelijk contract met een beding op 'eerste recht op terugkoop' is niet rechtsgeldig. Verkoop houdt in dat het eigendom volledig overgaat op de nieuwe eigenaar. Daar kun je geen beperkende voorwaarden aan hangen, dan is het geen verkoop meer nl.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:43

Waarom verkoop je een paard als je haar weer terug wilt? Oprechte interesse, ik snap de logica niet...

Zelf ook weleens zoiets aan de hand gehad trouwens...paard met peesblessure overgenomen voor een euro...diegene wilde 1e recht op terugkoop als ik hem wegdeed. Heb haar op de hoogte gehouden van hoe het ging..eerst nog wel reactie terug, maar toen ik meldde dat hij helemaal hersteld was en zo lekker reed (paard was geloof ik z of zz) nooit meer reactie op gehad. Toen hij nog fitter werd kon ik hem niet meer rijden, was echt een sportpaard en heb ik hem bij mijn rij instructrice gelaten. Ze had hem terug gemogen toen maar als iemand zoveel om haar paard geeft dat er nooit naar hem gevraagd wordt in een jaar dan is de afspraak voor mij ook niks meer waard.

Maar goed...eigendomsrecht idd..wettelijk gezien geen poot om op te staan. Alle evt beperkende voorwaarden zelfs schriftelijk zijn niks waard.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:45

Als je invloed wil hebben op waar een paard terecht komt moet je het gewoon zelf houden en eventueel onder een gedegen contract in bruikleen geven.
Nu heb je er niets meer over te zeggen en te beslissen namelijk, ook niet als jullie het wel op papier hadden staan.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:52

Ibbel schreef:
Zelfs een schriftelijk contract met een beding op 'eerste recht op terugkoop' is niet rechtsgeldig. Verkoop houdt in dat het eigendom volledig overgaat op de nieuwe eigenaar. Daar kun je geen beperkende voorwaarden aan hangen, dan is het geen verkoop meer nl.

Hoe werkt dat dan bij het terugkopen van een afgekeurd paard van de verzekering? Mogen die afdwingen dat een paard dat zij (terug)verkopen aan de vorige eigenaar niet meer in de sport wordt uitgebracht? Of gaan ze daarmee eigenlijk buiten hun boekje?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:55

Waarom neem je niet persoonlijk contact op met die persoon? Via via kan een verhaal heel anders worden en wel eens compleet niet kloppen.
Als het je zo zeer doet, ga je er achteraan.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:31

Had je het paard terug willen hebben dan?Dit soort zaken wordt vaak gevraagd\afgesproken ter bescherming van het paard,dat dat niet slecht terechtkomt.Maar als die geruild is zal die nu ook wel weer een goed plekje hebben.Het was netter geweest het even met jou te bespreken,maar inderdaad,als je je paard verkoopt dan ben je hem kwijt.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:36

oomens schreef:
Ibbel schreef:
Zelfs een schriftelijk contract met een beding op 'eerste recht op terugkoop' is niet rechtsgeldig. Verkoop houdt in dat het eigendom volledig overgaat op de nieuwe eigenaar. Daar kun je geen beperkende voorwaarden aan hangen, dan is het geen verkoop meer nl.

Hoe werkt dat dan bij het terugkopen van een afgekeurd paard van de verzekering? Mogen die afdwingen dat een paard dat zij (terug)verkopen aan de vorige eigenaar niet meer in de sport wordt uitgebracht? Of gaan ze daarmee eigenlijk buiten hun boekje?

Hmm dan wordt het weer een ander verhaal. Er wordt altijd een aantekening in het paspoort gemaakt dat het paard niet meer uitgebracht/verkocht mag worden (of tenminste, dat zou moeten).
Dat is eigenlijk hetzelfde als een de aantekening 'niet voor gebruik menselijke consumptie'. Als eigenaar mag je dat wel willen, maar als het in het paspoort staat, wat besloten is door een vorige eigenaar, gebeurd het niet.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:40

Ik verbaas me altijd over dit soort vragen.

Als je beslissingsrecht wil houden moet je het paard zelf onderhouden. Of op straffe van iets in het contract laten opnemen.

Waarom is het nu ineens zo belangrijk voor je. Ben je überhaupt bij je paard langs geweest nadat het verkocht is?

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:52

roosjuh17 schreef:
We hebben helaas niets ervan in ons contract opgenomen. Enkel mondeling vermeld dat we haar graag als eerste terug zouden kopen.


Waarom zou je op basis hiervan denken dat het wettelijk is?

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:14

Horsy83 schreef:
Ik verbaas me altijd over dit soort vragen.

Als je beslissingsrecht wil houden moet je het paard zelf onderhouden. Of op straffe van iets in het contract laten opnemen.
Waarom is het nu ineens zo belangrijk voor je. Ben je überhaupt bij je paard langs geweest nadat het verkocht is?


Snap ik ook nooit.
Dit is 1 van de meest voorkomende situaties in paardenland en anno 2018 snap ik niet dat mensen er nog steeds zo laks mee omgaan.
1x googlen en je komt genoeg voorbeelden tegen van wat je wel en niet moet regelen als je niet in deze situatie terecht wil komen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:49

oomens schreef:
Ibbel schreef:
Zelfs een schriftelijk contract met een beding op 'eerste recht op terugkoop' is niet rechtsgeldig. Verkoop houdt in dat het eigendom volledig overgaat op de nieuwe eigenaar. Daar kun je geen beperkende voorwaarden aan hangen, dan is het geen verkoop meer nl.

Hoe werkt dat dan bij het terugkopen van een afgekeurd paard van de verzekering? Mogen die afdwingen dat een paard dat zij (terug)verkopen aan de vorige eigenaar niet meer in de sport wordt uitgebracht? Of gaan ze daarmee eigenlijk buiten hun boekje?
Als een paard wordt overgenomen door de verzekering krijg je als eigenaar in ruil daarvoor volgens de overeengekomen voorwaarden de verzekerde waarde uitgekeerd (bijvoorbeeld 4500 euro). Wat in de volksmond “terugkopen” heet, is in feite instemmen met een verlaagde uitkering met behoud van het paard. Die verlaging van de uitkering is compensatie voor de vleesprijs (300-600 euro) die de verzekering misloopt.
Omdat je geld geaccepteerd hebt van de verzekering (laten we zeggen 4500 - 500 = 4000 euro) mogen ze ook voorwaarden stellen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:06

Jij was de eerste eigenaar, de koper was de tweede eigenaar, de derde is de nieuwe eigenaar.
Jij was beschikkingsbevoegd (mocht het paard verkopen), hebt geleverd, onder een geldige titel (koopovereenkomst).
Ook de tweede eigenaar was beschikkingsbevoegd, heeft geleverd en had een geldige titel (schenking). Indien in het contract vermeld stond dat jij op de hoogte moet worden gesteld bij verkoop, valt de beschikkingsbevoegdheid van de tweede eigenaar weg. Dan zou de derde géén eigenaar zijn geworden.
Aangezien het niet in een contract stond, is de derde gewoon eigenaar geworden volgens mij.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:17

Precies dat
Er is geen ontbindende voorwaarde opgenomen bij de eigendomsoverdracht van jou op de koper.
Dus vrees dat je geen poot hebt om op te staan. Het is niet netjes, maar wettelijk gezien kun je niets


Iedereen een Connemara!!


.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers