Transport van Frankrijk naar Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 21:22

Hallo,
Ik moet een paardje van zuid Frankrijk naar Nederland getransporteerd hebben.

Ik voel niet zoveel voor een 'verzameltransport' aangezien ze dan vele uren extra onnodig op de wagen staan en soms tussendoor worden omgeladen ed.

Individueel Transport heb ik bij 'de groten' al opgevraagd en dan zit je aan 2800 euro en dat vind ik ook een beetje zonde geld.

Zelf gaan is ook een optie, heb iemand die wilt rijden maar die wil dan graag dat ik zelf meega en daar heb ik niet zo'n zin in omdat ik net die rit al heb gemaakt. Daarnaast heb ik geen trailerrijbewijs en kan dus niet overnemen indien nodig.

Weet iemand een goede betrouwbare (kleinere, particuliere) Transport optie die weten wat ze doen, maar niet belachelijk duur zijn?

100% Reiner


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:47



Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:10

Ik heb alleen maar goede ervaringen met verzamel transport.
Houden goed de maximale tijden in de gaten, prima overnachtings plekken en de paarden hebben steun aan elkaars aanwezigheid. Ik heb ook al 3x een veulen op verzameltransport gehad en die kwamen uitstekend kalm op bestemming aan.

Prive transport is nou eenmaal duur, logisch ook.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 22:17

Ik heb liever dat een paard zo min mogelijk tijd op transport staat en niet onnodig lang door welke redenen dan ook...
Als je op wedstrijd gaat naar Italië of weet ik waar rij je ook in 1 ruk door.

En heb verhalen uit betrouwbare bron dat de transporteurs zelf niet altijd paardenmensen zijn en heb er geen gevoel bij als die dan de paarden tussendoor gaan op of afladen.

100% Reiner

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:26

Dat moet uiteraard iedereen zelf weten uiteindelijk, wilde alleen even meegeven dat ik tot nu alleen maar zeer tevreden ben was over de rust en professionaliteit bij transport (3x een veulen, 2x drachtig dier, 2 groene jonge paarden en een paard dat 9 jaar amper in handen was geweest). Lieten zich daarna ook probleemloos weer inladen en geen een ervan had duidelijk stress en geen gewicht verlies.

Voor betaalbaar prive transport kun je het beste direct met iemand persoonlijk afspraken maken of zelf een klein vrachtwagentje huren.
Echter komt iets huren ook al snel op 2000 euro ivm de extra kilometers.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 22:30

Sizzle, met welke transporteur heb jij gewerkt?

100% Reiner

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:31

quarterH schreef:
Ik heb liever dat een paard zo min mogelijk tijd op transport staat en niet onnodig lang door welke redenen dan ook...
Als je op wedstrijd gaat naar Italië of weet ik waar rij je ook in 1 ruk door.

En heb verhalen uit betrouwbare bron dat de transporteurs zelf niet altijd paardenmensen zijn en heb er geen gevoel bij als die dan de paarden tussendoor gaan op of afladen.


Ze MOETEN er vanaf na 8 uur. Dierenwelzijn heet dat...

Ik heb uitstekende ervaringen met paardentransporteurs. Juist die kleine prutsers moet je niet hebben.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:34

Potijk.
Allemaal hele nuchtere mensen zonder heisa.

Frankrijk is trouwens erg secuur met de maximale rijtijden. Voor het export moest ik ook nog extra bevestigen dat ik zeker wist dat ze op tijd uitgeladen werden.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-05-18 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 22:36

Er is geen een wedstrijdruiter die ze onderweg naar een wedstrijd er tussendoor vanaf halen...
Ik denk dat een Transport (of ze er nu tussendoor even af gaan of niet) hoe dan ook stressvol en vermoeiend is voor een paard. Dan liever dat het 10 uur duurt dan 20 uur en een keer ff eraf....

100% Reiner

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:39

Een kennis van mij is laatst 15 uur doorgereden met een 3 jarige ivm problemen aan de grens.
Dit paard stond de volgende dag randje van bevangen en heeft 2 weken herstel nodig gehad.
Op een vrachtwagen gaat het meestal wel goed kwa belasting, maar een trailer is veel heftiger kwa inspanning.
Een sportpaard is uiteraard meer gewend dan een puppy.

Overigens zal een proffesionele prive transporteur ook gewoon uitladen. Die hebben ook geen keus.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 01:51

Ik denk dat als je niet wil dat het dier tussendoor van de wagen komt dat je zelf moet gaan rijden.
Er is geen weldenkende chauffeur die zolang door gaat rijden.

Ik zou kiezen voor een groepstransport die hebben goede adressen waar de dieren netjes kunnen staan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:03

Het is niet omdat jij denkt dat het het beste is om in 1 ruk door te rijden dat dit het ook is...

vraag me af uit welke bronnen jij trouwens hoort dat dit geen paarden mensen zijn :n
Transport firma die ik ken rijd de familie zelf, dan nog een ex internationale groom, een rij instructeur, ...
Maw: alleen maar paarden mensen.
https://www.dehoefslag.nl/belgisch-nieuws/vervoer-van-paarden-wanneer-doe-je-het-goed.html
Vanaf commercieel vervoer (wat elk vervoer is zolang jij er niet bij bent. Ookal is het dus een kennis met trailer voor jou)

En dat internationale ruiters in 1 ruk doorrijden? Laat me niet lachen aub. Als ze dat zouden doen zouden ze niet eens kunnen presteren...
Mag WETTELIJK trouwens niet eens. Ook niet voor eigen vervoer.

Het is niet voor niks dat deze paarden VERPLICHT na 8h eruit moeten, maar ook om de zoveel uur water en hooi (en indien nodig brokken, medicatie,...) moeten hebben.
Niet voor niks dat paarden voor transport medisch goedgekeurd worden.

Van alle verzameltransporten die ik heb meegemaakt heb ik na levering geen 1 paard nat of gestrest de wagen zien afkomen. In tegenstelling.

Maar weet je wat, houd je vast aan je principes, rijd zelf of vind een gek die aan die mishandeling wilt meedoen en houd ons op de hoogte hoeveel veearts kosten je hebt zodra je paardje is afgeleverd. Want die ga je dan hebben
Cortisol gaat omhoog, shipping fever kan ontstaan ten gevolgen van tekorten aangezien paarden water verliezen tijdens het transport...
http://www.dienstpaardenvoeding.be/docs/transport_van_paarden.pdf

Site van de wetgeving kan ik je op het einde van de week mooi samengevat bezorgen. Aangezien ik een heel proefwerk rond transport van dieren gedaan heb maar nu zelf op de baan ben.

Dus denk aub aan je paard en ga voor een verzameltransport. Ookal druist dit tegen je eigen principes in.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 07:12

Wil ook niet zeggen dat t nooit paarden mensen zijn. Maar het schijnt dat de 'groten' vaker gebruik maken van zzp chauffeurs die dus lang niet altijd iets met paarden hebben. En nee, daar heb ik dus geen vertrouwen is. Wel als ze de vrachtwagen rijden, maar niet als ze moeten opladen of afladen onderweg.

En als jij denkt dat iedere wedstrijdruiter onderweg naar wedstrijd paarden gaat uitladen of overnachten als de rit langer dan 8 uurtjes is heb je het toch echt mis. Ik ken niemand die dat doet. Er wordt veelal snachts gereden (rustiger op de weg) en dan zo snel mogelijk door.

Maargoed, ik begon dit topic met de vraag naar tips voor GOEDE transportbedrijven. Dus geef maar door die bedrijven die alleen met echte paardenmensen werken.

100% Reiner

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 07:16

Owja en welke medische goedkeuring heb jij het over eigenlijk? Mag hopen niet de gezondheidsverklaring?
Want als jij denkt dat dit ook maar iets met gezondheid te maken heeft heb je het flink mis...
Ze scannen alleen de chip en dat was t. Kost je in nl wel 250 euro. (Terwijl het in België en Zwitserland paar tientjes kost maar goed)

100% Reiner

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:49

Gelissen.
Ook zij hebben zzp’rs als ik me niet vergis. Maar wel mensen met de nodige ervaring.

En paarden horen tijdens/vlak voor het opladen en het controleren van de chip (dat ze het juiste paard mee hebben) een check-up/visuele controle te ondergaan.
Idd die gezondheidsverklaring. En dit is dan idd jammer genoeg soms gewoon een veearts die een krabbel zet. Echter ken ik de ex-veearts bij gelissen en deze controleerde daar dan weer wel de paarden grondig voor vertrek van gelissen uit. Dit is dus niet bedrijf maar veearts afhankelijk.

En over dit en uitladen?
Als jij zelf rijd of aanwezig bent bij het transport en de chauffeur geen cent betaald? Dan heb je idd vrij spel.
Maar aangezien je niet mee kunt/wilt dan zullen ze zich toch aan de wetgeving van commercieel vervoer moeten houden.
En op de wetgeving na: moet je echt langdurige cortisolpieken willen bij je paard?

Ik weet niet waar uit Zuid-Frankrijk je naar Ned wilt, maar ik zou voor het paard zijn gemoedsrust en fysieke toestand toch verzameltransport heroverwegen.
Zijn ze met twee chauffeurs (paardgerichte mensen), die ervaring hebben in het laden en lossen, en vaak een stabielere/rustigere groep omdat ze steun hebben aan elkaar.

Nogmaals, ik spreek dus niet uit denken.
Ik spreek uit:
- basis kennis van de internationale wetgeving naar aanleiding van mijn proefwerk tijdens mijn opleiding tot chauffeur
- ervaring als medebestuurder bij transport
- ervaring als vriendin van de (ex)veearts bij gelissen
- verhalen verteld door de lesgever die op stal lesgeeft aan een kennis
- eigen sollicitatie bij gelissen (en nee, geen chauffeur van hun wegens er niet doorkomen door gebrek aan rijervaring)

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:08

Ik vind dat je je behoorlijk baseert op ´van horen zeggen´. Paarden staan op een vrachtwagen inderdaad vaak veel rustiger en ik ken vooral de goede verhalen. Potijk en Gelissen staan sowieso goed bekend en ik weet dat BSS hier heel veel op Spanje rijdt. Ze schijnen er goed en paardvriendelijke te zijn, al zijn ze wellicht niet de goedkoopste.

Wij hebben zelf onze paarden een aantal jaren geleden naar Frankrijk gebracht vanuit Nederland. In totaal met een paar korte stops voor water en eten (zonder uit te laden) 11 uur gereden. De eerste 10 uur gingen prima, we hadden een camera in de trailer en konden ze goed in de gaten houden. Daarbij is mijn man een heel ervaren chauffeur, ook met vrachtwagens en in de bergen. Maar toch kwamen ze uiteindelijk, na een uurtje door vrij heuvelachtig landschap, zeiknat van de trailer af.

Laat je scepsis eens varen en luister naar de goede ervaringen met de professionals.

Voor mij is het trouwens onvoorstelbaar dat je zegt dat je je paard wel met iemand mee zou geven en dan niet zelf mee zou gaan omdat je de rit pas gemaakt hebt. Wij zijn de eerste maanden gewoon twee keer gaan kijken in Frankrijk en rijden trouwens nog steeds drie keer per jaar heen en weer van Spanje naar Nederland. Ik krijg meer het idee dat de transporteurs je te duur zijn?

Webshop - digital art: MoTekent

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:15

Ik ben toch wel benieuwd waar jullie het idee vandaan halen dat na 8 uur het paard er af MOET. Voor transport langer dan 8 uur heb je als bedrijf bepaalde vergunningen nodig. Daarna zit je aan wettelijke regels van chauffeurs die beide maximaal 9 uur mogen rijden en dan minimaal 9 uur rust moeten maken waarbij dan ook de paarden van de wagen komen en op een stal staan. Als ze elke 8 uur moesten stoppen is een rondje Spanje niet te doen.

Dat is zoals ik het weet en ken :)

Dus in theorie kan een verzameltransport van Zuid-Frankrijk in 1 keer in midden Nederland komen, met die tijden kun je ongeveer 1200 km halen.

En inderdaad de keuring hangt per arts af. Sommige hebben de papieren al klaar en checken alleen de chip, sommige gaan een heel stuk verder. In Spanje is dit zelfs nog een stuk goedkoper, NVWA is echt belachelijk duur hier..

Maar TS, je zou zelfs in vriendenkring/stal kunnen vragem voor iemand met BE bewijs die wilt rijden. Vast wel iemand met ervaring en kennis die wilt helpen :)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:19

BSS zelf geen ervaring mee, maar idd, hier hoor ik alleen maar goede ervaringen over.
Transporteurs zijn trouwens ook verzekerd, moest er iets met je paard gebeuren. Want deze vallen onder het CMR verdrag

TS: als deze transporteurs je privé te duur zijn (en ook dan horen ze zich nog aan de wetgeving te houden) en je blijf vasthouden aan geen verzameltransporten moet je mischien nadenken of het wel eerlijk is voor het paard om deze naar Ned te halen.

Waar ik dit vandaan haal? Wetgeving van commercieel dieren vervoer. Wat weer losstaat van de rij en rusttijden van de vrachtwagenchauffeurs.
Moet hierin wel mijn excuses geven. Ze zijn verplicht te stoppen om minimum eten en drinken te geven. Wat vaak gepaard gaat met even benen strekken indien de stopplaats dit toelaat. Na 24h moeten ze 24h stilstaan. En in die 24h zit dus ook het stoppen voor het drinken en wettelijke pauzes van de chauffeur.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 22-05-18 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 08:25

Ik wil best 1000 ofzo uitgeven aan Transport. Maar 3000 vanuit Frankrijk gaat me te ver.
Het gaat me niet om het geld, maar vooral om wat volgens mij het beste is voor het paard.
En mijn grootste probleem met het verzameltransport is de 100den km die extra worden gereden om anderen op te halen of af te geven.
Als je geluk hebt is die van jou de laatste stop met ophalen en de eerste met afleveren. Als je pech hebt andersom en dan staat ie uren extra op de wagen wat dus ook risico is.
Dat vind ik t lastige aan de keuze.
De afstand is wat mij betreft ook net zo'n twijfelgeval over wat t beste is.

En de gezondheidsverklaring in Nederland heb ik al tig keer laten doen en meegemaakt ivm internationale wedstrijden. Nog nooit meegemaakt dat ze meer doen dan chip controleren.
Komen niet verder dan de nek van het paard. Hoe het in andere landen gaat weet ik niet.

100% Reiner

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:29

Deze extra km en uren vallen in de praktijk eigenlijk echt wel mee.

En dan kan hij beter 100km en 1,5uur extra erin staan met ervaren bekwame chauffeurs die weten wat ze doen. Waar ze steun hebben aan elkaar en waar ze stabieler staan dan in een trailer.
En in overleg is veel mogelijk bij een transporteur.

Als jou paard als eerste opgehaald word, dan nog gaan ze niet eerst verder naar onder om dan terug te stijgen.
Want ook dit kost de transporteur heel veel geld.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 22-05-18 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:29

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als je iemand hebt die zelf wil rijden. Kun je je dan niet beter over de tegenzin hen zetten om nog een keer te rijden?

Dan houd je in ieder geval alles zelf in beheer.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Transport van Frankrijk naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 08:36

Ik hoef er niet zelf bij te zijn, ben niet totaal wantrouwend naar anderen en denk zeker niet dat ik er zelf bij moet zijn. Zoals ik al zei, heb zelf geen BE dus heb ook geen meerwaarde om mee te rijden.

En ja, op vrachtwagen staan ze zeker beter dan op een trailer. Dat is ook mijn twijfel tussen de 2 opties.

En als t gaat om 100 km is t geen probleem, maar als hij er 5 uur extra op staat ivm omwegen vind ik t minder..

Nog een vraagje aan mensen met ervaring met georganiseerde transporten, ik moet natuurlijk ook de eigendomspapieren van het paard krijgen. Kan de transporteur deze meenemen? Dan bedoel ik dus niet het paspoort maar stamboekpapieren.

100% Reiner

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:39

Deze worden normaal gezien samen met het paspoort met de transporteur meegegeven :j
5h extra gaat het echt niet zijn.
Als het dat is heb je veel meer kans dat ze verzameld worden, 24h gestald worden en dan aan het transport beginnen.
Dit om de paarden terug tot rust te doen komen en om met zuivere rij en rust tijden te kunnen beginnen.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:57

Een beetje transportbedrijf maakt de route zodat die gunstig is voor het paard, omwegen zijn voor niemand handig en onnodig.

GUSTIxBILL: de reden dat ik zo benieuwd ben is omdat ik een tijd voor een (groot) internationaal transport bedrijf heb gewerkt en ook de planning en documentatie deed. De regels die jij geeft heb ik nog nooit van gehoord.
Voor keuring in het buitenland sturen wij documenten met route, tijden, data, eventuele rustplaatsen en wagen informatie. Dit is nog nooit niet geaccepteerd. En daar staat duidelijk hoe lang het paard op de wagen staat en hoe lang en waar rust.

QuarterH: je wilt niet weten wat er af en toe mee word gegeven met wagen/chauffeur :+ zolang het kan en past is het geen probleem

Edit: wellicht dat verschillende bedrijven het anders doen, maar zo doen wij (en partners) het. Zover ik weet allemaal absoluut binnen de wetgeving :)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 58 bezoekers