3 pony's op 2 paards trailer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

3 pony's op 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:38

Ik zoek voorbeelden of mensen die ervaring hebben met het vervoeren van 3 pony's (of 2 pony's en 1 veulen) op een 2 paards trailer.

Ik heb een Atec Olympialine 2 paards trailer. Die ik graag om wil bouwen zodat er en 2 paarden in kunnen. En eventueel 3 pony's. Die waarschijnlijk dan horizontaal op de trailer komen te staan. Ik ben alleen bang dat ze te weinig ruimte in de lengte gaan krijgen.

Ik wil dit graag zo gaan doen zodat dat ik een pony mee kan nemen. En in een groter gedeelte dan de merrie met veulen neer kan zetten. (Dan zou het als het echt nodig is ook eventueel een 3de pony mee kunnen als er geen veulen mee hoeft.)

In de trailer is hier volgens mij plek genoeg in. Alleen de indeling..
Dus ik zoek mensen die een constructie hebben die hier mee te vergelijken is. :D

We hebben het over Welsh Atjes dus van +/- 1.20m

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:40

In Australië laadde ze zo 3 paarden schuin op een trailer die iets groter was dan een 2 paards trailer hier, denk dat dat met ponys in een 2 paards ook wel te doen is. Probleem is denk ik wel de stevigheid als je zelf gaat ombouwen.

EDIT: zaten wel tussenschoten tussen, was echt zo gebouwd.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 14-05-18 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:40

Ik ken er die het doen ja maar die doen het of zonder tussenschot of zetten er twee achter elkaar maar wel in zo'n trailer waar het tussenschot half draaibaar is.

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:47

Zonnetje81 schreef:
Ik ken er die het doen ja maar die doen het of zonder tussenschot of zetten er twee achter elkaar maar wel in zo'n trailer waar het tussenschot half draaibaar is.


Dit zou eventueel ook een optie zijn. Alleen dan zou de pony zonder veulen aan de smalle kant moeten staan. Alleen ik ben bang dat,dat veel te krap gaat worden. En mij lijkt dat de voorste stang erin moet blijven voor de stevigheid?

Het liefste zou ik een constructie zien met Schotten. Ik heb meerder mensen om me heen die dat wel kunnen maken en zorgen voor de stevigheid van de trailer.

Azmay schuine Schotten zouden dan misschien wel een optie zijn. Nog niet eens zo over nagedacht :')

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:55

Ik heb wel 4 shetten van 100cm in een 2paards trailer gehad, niet ideaal. Gewoon schot er in en in beide vakken 2 achter elkaar, voorstang omhoog, pony's er onder met hun hoofd in de punt. Dit is alleen op korte ritjes gedaan.

In die zelfde trailer heb ik ze ook zonder schot er in overdwars gehad met z'n 3en. Lange voor en achter stang er in en pony's zonder schotten er tussen er in. Dit waren mijn pony's met z'n 2en al gewend van mijn vee-trailer zonder schot die ik toen had.
En ik heb ze in die trailer ook in de rijrichting gehad met z'n 3en naast elkaar, paste makkelijk.

Mijn instructrice had haar fries en haar shet vroeger in een 1,5 paards trailer, schot op 2/3e ipv in het midden, fries aan de ruime kant, shet aan de krappe kant.

In mijn eigen trailer 2-pony's trailer (tot grote B/kleine C'tjes) ook 3 shetten naast elkaar gehad zonder schot. Gaat prima, alleen mijn eigen auto mag dat niet trekken als ik ook mijn wagen op het koetsframe heb staan.

2 schotten er in voor 3 vakken moet te doen zijn. Maar of het makkelijk zo te maken is zodat je er ook gewoon nog 2 paarden in kan hebben.

Ik zou bij Marsman-Hati vragen, die doet ook veel speciaalbouw voor de mensport (ook voor mensen met een 2span met 3 pony's op pad, combinaties om te bouwen naar stallen enz), maar die heeft ook vast goede ideeen voor een gewone trailer. http://marsman-hati.nl/hati-speciaalbouw/

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 15:35

Shetten hebben wij ook wel is zo vervoerd Dennis. Gaat inderdaad makkelijk en veel mogelijkheden. Echter wil ik dus echt een tussenschot voor eventueel merrie met veulen. Mocht de merrie ooit willen trappen naar de ander of de andere naar het veulen. Dan heb ik ze liever apart.
Vroeger hadden wij een systeem in de vrachtwagen bedacht ik me net. Afbeelding
Hier mee te vergelijken. Volgens mij moet zo iets te realiseren en dan dat het hele tussenschot eruit kan. Dan zitten de strips met gaten er nog wel. Maar kan het andere tussenschot er weer in om 2 paarden te vervoeren en dan eventueel iets voor het stoten om die strips heen.
Ik heb wat passen en meten te doen aankomende week denk ik. :+

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 3 pony's op 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:55

Ik zou gewoon even contact zoeken met Marsman-Hati. Die denken graag mee.

Ik ken ook 2paards shetten trailers met een rails aan de zijkant en dan schotten er tussen. Dus echt dwars. Maar dit moet schuin ook mogelijk zijn voor iets meer ruimte. Voor welsjes denk ik dat de breedte wat te kort is en ze met hun kin op hun borst moeten staan ;) . Schuin heb je net wat meer ruimte.

xjamilla

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-04-09

Re: 3 pony's op 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 21:57

Ik ga inderdaad met wat mensen contact opnemen!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: 3 pony's op 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:36

Ik wilde ook schrijven, Marsman-Hati. Hij heeft voor mij een trailer vanaf tekening gebouwd. Erg blij mee!

Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: 3 pony's op 2 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:15

Marsman-Hati is top!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:42

Dennis schreef:
Ik heb wel 4 shetten van 100cm in een 2paards trailer gehad, niet ideaal. Gewoon schot er in en in beide vakken 2 achter elkaar, voorstang omhoog, pony's er onder met hun hoofd in de punt. Dit is alleen op korte ritjes gedaan.

Dat zou ik dus echt nóóit kop aan kont doen. Als er eentje begint te slaan heb je de poppen aan 't dansen.

Eentje met de kont in de punt zou ik doen. Dan kan de voorste stang gewoon blijven zitten, die zit dan een eind boven de rug van de pony. En dan 1 of 2 flinke hooinetten zodat ze niet bij elkaar kunnen. En dan de tweede er in. Hoofden naar elkaar toe dus, met een hooibuffer. De voorste pony heeft dan meteen een soort airbag (hooibag :D ) wanneer je remt. Zo zou ik 2 A-tjes in 1 vak zetten. En dan in het andere vak pony nr 3, met ook een hooinet voor z'n snufferd zodat hij niet bij de kont-in-punt-pony kan. Die pony zet je dan wat verder naar achteren dan je normaal zou doen. Kont zeg maar tegen de achterstang, daarvoor een hooinet (kun je vastmaken aan het schot of even een ringetje in de wand van de trailer maken). Dan heb je genoeg afstand tot de voorste pony.

Als er ruimte voor is zou je ook de kleinste overdwars in de punt kunnen zetten, en dan de andere twee min of meer normaal elk in een vak. Hoewel natuurlijk diagonaal met schotten de beste optie is als je altijd alleen maar kleine ponies vervoert. Maar in een "normale" tweepaardstrailer (met twee vakken) zou ik het doen zoals bovenstaand.