Verborgen gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:36

Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Overdrijven is ook een vak...


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:38

Even simpel gezegd.
Vorige eigenaar indien die het wist en daarom paard 5 maand in de wei heeft gezet, moet zich ogen uit zijn kop schamen en ja, dit gebeurt heel vaak, paard niet goed, tijd stilzetten, loopt ie dan redelijk oke, snel verkopen, weg is weg en cash in het handje.
Dit gebeurt echt heel vaak, want naar de slacht brengen of in laten slapen of in de wei laten staan kost geld en als je ze kan verkopen krijg je nog wat geld terug.
Kan ook zijn dat vorige eigenaar het niet wist en dier rad de wei op is gegaan en daar keer tik heeft gehad? Of in verder verleden, waarbij ze niet verder hierop kreupel is geweest. Bij jou is ze ook tijden wel goed geweest, tot dat je haar door iemand anders liet rijden.

Koper, verstandig om haar te laten keuren, heb je gedaan. Niet verstandig, paard dat bij proefrijden niet goed loopt willen kopen, had je beter kunnen laten staan, maar dat is wijsheid achteraf en aan de andere kant voor het zelfde geld had ze toen iets totaal anders. Bij keuring spijtbloedje laten trekken (bloedje trekken ze dan, kijken ze niet na, bewaren ze, blijkt er na aankoop wat te zijn kan je het laten controleren op bv pijnstillers/ontstekingsremmers of andere medicatie) gebeurt niet standaard, moet je echt om vragen. En de vraag is of ze haar wat gegeven hebben, kan ook zijn dat met de rust die ze gehad heeft manco zo rustig was geworden dat ze keuring wel doorkwam maar dat blessure echt later wel terug zou gaan komen.

Deel geld terug krijgen doen ze hier in NL doorgaans niet, het is paard terug geven en je geld terug krijgen of paard houden en niets krijgen.

Momenteel is het half mei, aankoop was in december, wanneer is de afwijking geconstateerd? En is het zeker dat ze daarop kreupel loopt en heb je toen direct verkoper verwittigd? Je zegt het is op foto's te zien, als de afwijking eventueel op foto's direct na aankoop zichtbaar is en echt door DA is uitgesloten dat ze door iets anders kreupel is en dan het echt daardoor moet zijn kan je er allicht nog iets mee (moet te antedateren zijn tot voor aankoop).
Ik lees nog nergens dat de DA erbij is geweest voor dat been, die ga je sowieso nodig hebben om te kunnen antedateren van het mankement en om aan te tonen dat het daar weg komt en niet bv lager uit het been aan recente blessure. Als dat aan te tonen is en je hebt foto's van haar direct na / voor of bij aankoop waarop je het kan zien, maak je wel een kans.

Kortom je moet best wel waterdicht verhaal hebben wil je er iets mee. Maar ik geloof ook meteen van je dat ie verkocht is met manco hoor, dat gebeurt zo veel, wil je niet weten, als het om centjes gaat dan worden de grootste wrakken nog verkocht als oke indien mogelijk.

Wat je sowieso kan proberen is vragen of ze haar terug willen voor aankoopbedrag, sommige eigenaren doen dat, uiteraard niet die die willens en wetens kapot paard verkocht hebben. Echt paardenwereld is net zo verrot als autowereld, alleen gaat het dan wel over levende dieren, dat is zo triest....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:05

Debby34 schreef:
De schuld vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik had alleen gehoopt wat kosten te kunnen verhalen. Dit probleem kan wel opgelost worden gelukkig.

Voor dat eventuele verhalen van kosten is er niets belangrijker dan de schuldvraag, dus je bericht is wat paradoxaal.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:15

Een (klinische) keuring is een moment opname, dan kan het zo zijn dat deze pony bij het moment van de keuring klinisch op orde was, dat wilt dus niet zeggen dat je zekerheid hebt voor de toekomst. Aan de DA valt dus niets te verwijten. Jij hebt als koper een onderzoeks plicht , dus door te keuren en te vragen of het dier eerdere blessures heeft gehad of dat het gebreken heeft.

Wij hebben een aantal jaar geleden een ontzettend goed paard gekocht, helemaal binnenstebuiten gekeerd en klinisch en rontologisch 100% goed.
Bij aankoop ook navraag gedaan of er dingen zijn de we moeten weten, o.a de vraag gesteld of het dier zomerexceem of andere gebreken had. Hierop heeft zij geantwoord dat hij geen zomerexceem en geen gebreken heeft.
Wij hadden het dier in de winter gekocht, en in de zomer begon de ellende... beest had gigantisch zomer exceem en had een pollen allergie en een licht allergie waardoor het dus ook begon met headshaken. Wij hadden het dier gekocht bij een handelaar met gebruiksdoel voor de dressuur sport, dit paard kon niet functioneren voor het doel waar wij hem voor hadden gekocht. Na in contact te zijn gekomen met de vorige eigenaar wisten wij dat hij het vanaf jongs af aan al had, en had de vorige eigenaar het hele verhaal aan die handelaar gemeld. De handelaar heeft dit dus voor ons achter gehouden terwijl wij er naar hebben gevraagd, en uiteindelijk hebben we dit paard na een hele hoop gedoe met rechtsbijstand en advocaten terug kunnen krijgen naar stal waar wij hem vandaan hebbben....

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 15:58

Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Dank je. Ik vraag alleen tips of ervaring. het korte lopen was minimaal en tijdens de keuring niet te zien. Ik ben op niemand boos, ik vraag me alleen af of het mogelijk zou zijn om kosten te verhalen, omdat deze 'blessure' al aanwezig was voor de aankoop. Meer niet.

Bedankt allen... :(

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:02

Sjolvir schreef:
Even simpel gezegd.
Vorige eigenaar indien die het wist en daarom paard 5 maand in de wei heeft gezet, moet zich ogen uit zijn kop schamen en ja, dit gebeurt heel vaak, paard niet goed, tijd stilzetten, loopt ie dan redelijk oke, snel verkopen, weg is weg en cash in het handje.
Dit gebeurt echt heel vaak, want naar de slacht brengen of in laten slapen of in de wei laten staan kost geld en als je ze kan verkopen krijg je nog wat geld terug.
Kan ook zijn dat vorige eigenaar het niet wist en dier rad de wei op is gegaan en daar keer tik heeft gehad? Of in verder verleden, waarbij ze niet verder hierop kreupel is geweest. Bij jou is ze ook tijden wel goed geweest, tot dat je haar door iemand anders liet rijden.

Koper, verstandig om haar te laten keuren, heb je gedaan. Niet verstandig, paard dat bij proefrijden niet goed loopt willen kopen, had je beter kunnen laten staan, maar dat is wijsheid achteraf en aan de andere kant voor het zelfde geld had ze toen iets totaal anders. Bij keuring spijtbloedje laten trekken (bloedje trekken ze dan, kijken ze niet na, bewaren ze, blijkt er na aankoop wat te zijn kan je het laten controleren op bv pijnstillers/ontstekingsremmers of andere medicatie) gebeurt niet standaard, moet je echt om vragen. En de vraag is of ze haar wat gegeven hebben, kan ook zijn dat met de rust die ze gehad heeft manco zo rustig was geworden dat ze keuring wel doorkwam maar dat blessure echt later wel terug zou gaan komen.

Deel geld terug krijgen doen ze hier in NL doorgaans niet, het is paard terug geven en je geld terug krijgen of paard houden en niets krijgen.

Momenteel is het half mei, aankoop was in december, wanneer is de afwijking geconstateerd? En is het zeker dat ze daarop kreupel loopt en heb je toen direct verkoper verwittigd? Je zegt het is op foto's te zien, als de afwijking eventueel op foto's direct na aankoop zichtbaar is en echt door DA is uitgesloten dat ze door iets anders kreupel is en dan het echt daardoor moet zijn kan je er allicht nog iets mee (moet te antedateren zijn tot voor aankoop).
Ik lees nog nergens dat de DA erbij is geweest voor dat been, die ga je sowieso nodig hebben om te kunnen antedateren van het mankement en om aan te tonen dat het daar weg komt en niet bv lager uit het been aan recente blessure. Als dat aan te tonen is en je hebt foto's van haar direct na / voor of bij aankoop waarop je het kan zien, maak je wel een kans.

Kortom je moet best wel waterdicht verhaal hebben wil je er iets mee. Maar ik geloof ook meteen van je dat ie verkocht is met manco hoor, dat gebeurt zo veel, wil je niet weten, als het om centjes gaat dan worden de grootste wrakken nog verkocht als oke indien mogelijk.

Wat je sowieso kan proberen is vragen of ze haar terug willen voor aankoopbedrag, sommige eigenaren doen dat, uiteraard niet die die willens en wetens kapot paard verkocht hebben. Echt paardenwereld is net zo verrot als autowereld, alleen gaat het dan wel over levende dieren, dat is zo triest....



Ze gaat volgende week voor echo van schouder en been. Door een orthopeed, die zal zien dat het om een oude blessure gaat... Ik heb heel rustig met haar gereden en weinig gevraagd, tijdens omscholen werd er natuurlijk echt wat gevraagd en toen echt mis. Maar goed, laat maar, ik wacht de echo af en ga aan voor herstel.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:06

maximuss schreef:
Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Overdrijven is ook een vak...


Sorry, maar de reacties zijn best heftig. Ik stel alleen een vraag... Wat is toch altijd. Als iemand een vraag stelt op de forum heeft iedereen een mening. Ik heb deze pony met de beste bedoelingen gekocht, keuringsarts voorzag geen problemen, dus mee genomen... En nu komt er iets ouds aan het licht en mag ik mij niet afvragen hoe dat in zijn werk gaat, bij dit soort dingen?? Apart.

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:09

De reacties zijn niet heftig, ze geven enkel niet het gewenste antwoord ;)


Nogmaals, heb je nog contact met de vorige eigenaar?

Black is the colour of my true love's hair

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:13

Dit zijn geen heftige reacties... Dit zijn recht door zee en realistische reacties...

Wat had je gewild: "oooohh zielig, sleep ze voor de rechter"-reacties voor een paar bladzijden die uiteindelijk juridisch op niks gegrond zijn en waar jij niks mee bent maar je misschien wel even een goed gevoel geven?

Waarom was het omscholen heftig? Een oude blessure die ineens opspeelt kan heel goed te wijten zijn aan de huidige manier van werken...

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:23

Onali schreef:
De reacties zijn niet heftig, ze geven enkel niet het gewenste antwoord ;)


Nogmaals, heb je nog contact met de vorige eigenaar?


Wel even gehad, maar niet hierover, ik weet dit nog maar kort. Ik vind de reacties wel heftig. en dat ik geen geld terug kan krijgen interesseert me nu nog het minst, ik heb mijn conclusies al getrokken.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:24

maximuss schreef:
Dit zijn geen heftige reacties... Dit zijn recht door zee en realistische reacties...

Wat had je gewild: "oooohh zielig, sleep ze voor de rechter"-reacties voor een paar bladzijden die uiteindelijk juridisch op niks gegrond zijn en waar jij niks mee bent maar je misschien wel even een goed gevoel geven?

Waarom was het omscholen heftig? Een oude blessure die ineens opspeelt kan heel goed te wijten zijn aan de huidige manier van werken...



realistische reacties kunnen ook anders gebracht worden...

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:27

Maar dan weer;

wat wil je nu? Onkostenvergoeding? Maar je geeft nu aan dat het je niet om het geld gaat.
Wil je van het paard af?

Ga dus eerst na bij jezelf wat je dus eigenlijk wilt.

Black is the colour of my true love's hair

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 16:29

Onali schreef:
Maar dan weer;

wat wil je nu? Onkostenvergoeding? Maar je geeft nu aan dat het je niet om het geld gaat.
Wil je van het paard af?

Ga dus eerst na bij jezelf wat je dus eigenlijk wilt.


Ik heb het over de reacties hier! Het liefst wil ik natuurlijk onkosten vergoeding, voor iets wat in mijn ogen gezien had moeten worden. Maar blijkbaar kan dit dus niet. Jammer, maar het is zo.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:30

Ze zijn heel goed objectief en to the point gebracht... Je hebt heel klaar en duidelijke info gekregen...
Dat dit voor jou een emotionele zaak is tot daar aan toe maar je hebt hier wel heel erg lange tenen...

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:35

Debby34 schreef:
Onali schreef:
Maar dan weer;

wat wil je nu? Onkostenvergoeding? Maar je geeft nu aan dat het je niet om het geld gaat.
Wil je van het paard af?

Ga dus eerst na bij jezelf wat je dus eigenlijk wilt.


Ik heb het over de reacties hier! Het liefst wil ik natuurlijk onkosten vergoeding, voor iets wat in mijn ogen gezien had moeten worden. Maar blijkbaar kan dit dus niet. Jammer, maar het is zo.


Maar het is toch ook gezien? Je zag zelf dat de pony kort liep. Iedereen weet dat een klinische keuring een momentopname is. Heb je je twijfels over het kort lopen met de DA gedeeld voor de keuring?

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:37

Debby34 schreef:
Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Dank je. Ik vraag alleen tips of ervaring. het korte lopen was minimaal en tijdens de keuring niet te zien. Ik ben op niemand boos, ik vraag me alleen af of het mogelijk zou zijn om kosten te verhalen, omdat deze 'blessure' al aanwezig was voor de aankoop. Meer niet.

Bedankt allen... :(


Dat kan alleen als jij voor de keuring daar afspraken over gemaakt hebt. Je wist ervan dus daarmee snijd je jezelf in de vingers.
Heb je het op de keuring wel aan de arts benoemd dat ze niet goed liep?
En daarnaast is niet vast te stellen of dat dezelfde blessure was. Dat kan ook heel goed iets anders zijn geweest. Dus hoe wil je dat bewijzen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:56

Ik de k dar je deze vraag met je dierenarts moet overleggen, hij kan zien en inschatten hoe groot het trauma in die spier is geweest, misschien is die schouder erg omderontwikkeld en krijg je gelijke bespiering met juist trainen, rechtrichten dus...maar je dierenarts kan het beste beoordelen of dit een oude blessure is en je verder adviseren of dit paard afgekeurd is om correct mee te gaan rijden en hoe je met verborgrn gebreken om moet gaan...hij zal dan zijn bevinding op papier gaan zetten...hier mee heb je bewijs dat er medisch iets niet in orde is en kan je verder

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:27

Aanvullend op de informatie van Sjolver. Het klinkt onlogisch dat een manege een goede gebruikspony vijf maanden in de wei zet. Dus dat de pony kampt met de gevolgen van een oude- bekende- blessure, zou ik niet uitsluiten. Niet iedereen is eerlijk in de handel. Ik zou gaan overleggen met de dierenarts.

Als je als liefhebber een paard wilt kopen,is het raadzaam om een onafhankelijk iemand mee te nemen, die minder risico heeft op een 'roze bril'.
Ik hoop voor je dat het meevalt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 18:44

Indestal schreef:
Ik de k dar je deze vraag met je dierenarts moet overleggen, hij kan zien en inschatten hoe groot het trauma in die spier is geweest, misschien is die schouder erg omderontwikkeld en krijg je gelijke bespiering met juist trainen, rechtrichten dus...maar je dierenarts kan het beste beoordelen of dit een oude blessure is en je verder adviseren of dit paard afgekeurd is om correct mee te gaan rijden en hoe je met verborgrn gebreken om moet gaan...hij zal dan zijn bevinding op papier gaan zetten...hier mee heb je bewijs dat er medisch iets niet in orde is en kan je verder


De fysio heeft gefilmd en overleg gehad met de orthopeed. I.p. kan het met oefeningen allemaal goed komen gelukkig! Alleen de echo nog even afwachten.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 18:46

senna21 schreef:
Aanvullend op de informatie van Sjolver. Het klinkt onlogisch dat een manege een goede gebruikspony vijf maanden in de wei zet. Dus dat de pony kampt met de gevolgen van een oude- bekende- blessure, zou ik niet uitsluiten. Niet iedereen is eerlijk in de handel. Ik zou gaan overleggen met de dierenarts.

Als je als liefhebber een paard wilt kopen,is het raadzaam om een onafhankelijk iemand mee te nemen, die minder risico heeft op een 'roze bril'.
Ik hoop voor je dat het meevalt.



Ze komt van een pensionstal, dus geen manege. En zij vertelde (of het waar is, weet niemand) dat zij stopte met de ponylessen met deze pony. Zij rijdt zelf jonge paarden in, dus op zich is het verhaal niet heel vreemd geweest... Ik had iemand mee, we hebben goed gekeken, maar we zijn geen dierenarts... Haar bouw is top. De fysio heeft overlegd met de orthopeed en het kan gewoon goed komen met oefeningen.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:26

Zeg, is degene die jou oplicht niet de paardenmasseur/fysio? Die trekt zonder een echo enorme conclusies over ongelukken en afgescheurde spieren.

En nu komt het met wat goed betaalde behandelingen vast weer goed?

Ik zou dit dier binnenstebuiten laten keren op een goede kliniek :) . Kan ook zo zijn dat er meer mis is als er wel iets afgescheurd is geweest :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:29

Onali schreef:
Dressage_Haf schreef:
TS stelt in mijn ogen een keurige vraag en krijgt van jullie alleen maar afbranders. Het is echt te walgelijk voor woorden.


Dan lees jij een ander topic dan ik.

TS stelt een vraag waarop het antwoord helaas nee is. En dan krijgt ze er nog onderbouwing bij ook.


Jij vind serieus dat TS "normale" antwoorden krijgt?

Blog website online, alles over het leven van mij en mijn 3 gouden vrienden.
https://officialbyhaflingers.com

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:31

En jij niet?

Serieus stop hier nou gewoon mee, je loopt alleen maar te stoken.

Black is the colour of my true love's hair

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:51

Ik zie geen nare reacties hier staan hoor, alleen realistische.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:08

Ik zie ook geen nare reacties. Er worden normale vragen en adviezen gesteld. Dressage_haf zorgt zelf voor onrust in dit topic.

TS, ik ga erin mee dat je fysio wel heel snel conclusies stelt. Daar is zonder diagnose door een goede paardenarts geen uitspraak over te doen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avatar22 en 26 bezoekers