Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:20

Wauw als ik zoiets zou zien, zou ik niet voor mezelf in staan :n arm dier, dat dit nog gebeurd ;(

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:23

Somboby schreef:
Wat een bruut om zo met een dier om te gaan! Voor de pensionhouder heb ik ook geen goed woord over, zorgen dat je genoeg bewijs in handen hebt, aangeven eruit gooien zo eentje. Zo eentje is geen dier waardig. Je geeft trouwens een mooi voorbeeld aan de andere pensionklanten.

Waarom? TS schrijft al dat de stalhouder de mishandelingen nog nooit heeft gezien.
Ik zou zelf ook niet zomaar op verhalen afgaan.
Als TS of die betreffende vriendin van die stal bewijs filmt en daarmee naar de stalhouder gaat, dán is het anders.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:26

Filmen en 144 bellen.

Aanspreken zou ik doen als de hoeven elke keer te lang zijn of als een paard wellicht wat te weinig naar buiten komt of iets dergelijks. Niet bij keiharde mishandeling. Dan bel ik gewoon 144.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:32

Aanspreken kan ook prima als ze bezig zijn, waarom zou je dat niet doen?
Je bespaart een dier er veel ellende en pijn mee door dat te doen.
Zou je het ook negeren als het een mens betrof dat mishandeld werd?

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:34

BarbaLala schreef:
Aanspreken kan ook prima als ze bezig zijn, waarom zou je dat niet doen?
Je bespaart een dier er veel ellende en pijn mee door dat te doen.
Zou je het ook negeren als het een mens betrof dat mishandeld werd?


Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het niet bij aanspreken zou laten.
Ik zou hem zeker wel aanspreken op het moment dat ik het zag. Maar daar zou het voor mij niet bij blijven, in de hoop dat hij het voortaan nooit meer zou doen.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:35

Bij ons op stal ook gebeurd met een ex stalgenoot.
De staleigenaar zag hoe ze haar paard de hoek in sloeg omdat deze niet deed was zij wilde.
Ze kon binnen een week andere stal zoeken en vertrekken.

Zou er toch iets van zeggen hoor.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:41

Dat is het nadeel van stalhouders, de meesten knijpen de ogen toe als een andere keuze maken ze geld kost. :\

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:10

xyzutu2 schreef:
tamary schreef:
Kan heel goed dat deze meneer niet anders weet en ja er valt wat te zeggen voor brave/veilig in de omgang paarden, want er komen er zat langs waarvan de paarden ronduit gevaarlijk gedrag aangeleerd hebben. Er zit eigenlijk net zo goed mishandeling in aai-aai trainen als in deze oude(rwetse) paard hoe dan ook braaf krijgen aanpak.

Bizar dat je een man die zijn zweep stukslaat op een paard als producent van brave/veilige paarden neerzet, en gevaarlijke paarden als resultaat van de aai-aai trainers afschildert...
Ik zou willen dat mensen eindelijk het lef zouden hebben om af te stappen van dat idiote idee dat een paard nou eenmaal wat geweld nodig heeft om braaf te worden. Als puntje bij paaltje komt dan krijgt een paard bij mij in de buurt ook een tik als zijn gedrag niet door de beugel kan, maar een zweep op een paard kapotslaan goedpraten met dat zijn paarden vast wel allemaal heel erg braaf zijn (dus dat het dan geoorloofd is???)

Ben punt vergeten te zetten tussen 1e 2 zinnen zie ik.
Nee, ik praat dit niet goed, keur dit ook niet goed. Ik weet wel dat er aan beide uiteinden van het trainingsmethoden spectrum van mishandeling gesproken kan worden. Te lief en geen grenzen stellen is net zo funest als alles oplossen met slaan, want paard moet maar helderziend zijn en nederlands perfect begrijpen van 1/2 woord. Neemt niet weg dat ieder weldenkend mens 500kg paard liever met fatsoenlijke opvoeding heeft dan zonder. Zelfs al is dat enkel voor de eigen veiligheid van die persoon. Dus hoewel de manier waarop absoluut onacceptabel is, is het aangegeven trainingsdoel ook voor iedereen hier gewenst. 2 verschillende dingen dus, probleem zit in manier van bereiken en daar heeft meneer in het voorbeeld kennelijk een heel foute lesgever in gehad.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:59

Daar ben ik het mee eens: iedereen die een dier heeft is verantwoordelijk voor de veiligheid van het dier en zijn/haar omgeving. Dus als je een paard hebt dat is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat een goed opgevoed en braaf paard is. Ik vind vervolgens dat je er verantwoordelijk voor bent dat die opleiding van het paard zo helder, duidelijk en positief mogelijk verloopt. Dus niet een paard een paar maanden tot een jaar in elkaar slaan tot hij uiteindelijk braaf is, want dat is een hel. En bovendien een hel die niet eens gegarandeerd tot een braaf paard leidt, want een deel van die paarden draait door door de stress of overlijdt aan de gevolgen van de training zelf. Tot zover een leven.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:30

Ineke2 schreef:
Somboby schreef:
Wat een bruut om zo met een dier om te gaan! Voor de pensionhouder heb ik ook geen goed woord over, zorgen dat je genoeg bewijs in handen hebt, aangeven eruit gooien zo eentje. Zo eentje is geen dier waardig. Je geeft trouwens een mooi voorbeeld aan de andere pensionklanten.

Waarom? TS schrijft al dat de stalhouder de mishandelingen nog nooit heeft gezien.
Ik zou zelf ook niet zomaar op verhalen afgaan.
Als TS of die betreffende vriendin van die stal bewijs filmt en daarmee naar de stalhouder gaat, dán is het anders.


Ts schrijft ook dat de pensionhouder zich er niet mee wil bemoeien, en bang is voor wat de bruut aan andere zou gaan vertellen omdat hij de buurt nogal goed kent. In mijn ogen was het niet meer dan normaal geweest bij de eerste melding van deze bruut om hem in de gaten te houden en hem daar op aan spreken. Indien er geen verandering in zijn brute gedrag zou komen dan meteen vertrekken en melding maken. Er is een tijd van praten en er is een tijd om op te treden. Alhoewel, over dit soort gedrag moet je niet in discussie willen gaan.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:42

Ik heb gelukkig niemand op stal die zijn paard niet goed behandelt. Het kwaad worden op het paard ken ik helaas wel. Zeker toen ik op een paardenschool zat en er veel druk op me lag. Echter heb ik nooit een zweep gebruikt om mijn paard te slaan. Ik trok hem dan stil en ging wenen of kwaad praten, gelukkig nu waar hij 24/7 buiten staat en ik niet meer 1m moet springen met giga angst, is deze periode verlede tijd. Heb ik achteraf gezien heel veel spijt van, maar paardje is het allang vergeten :+ . Hij vertrouwd me en doet niets liever als knuffelen. Nu werk ik met geduld in plaats van gestress en afreageren...
Op stal staan wel mensen waarvan hun pony énorm dun is. Hier heb ik wel naar gevraagd, waarom het desbetreffende paard zo dun was. Als ik iemand zie kwaad worden op hun paard na dat deze weigert, wanneer het de ruiters fout is, wordt ik ook echt kwaad in mezelf op die persoon. Maar als ik op stal iemand zijn paard zou zien 'mishandelen' op de manier die jij beschrijft, zou ik er iets aan doen

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:04

Ik vind het altijd nog wel een lastig onderwerp om iemand op aan te spreken.
Op concours is een ding, daar zijn vaak omstanders en kun je misschien een paar verwensingen naar je hoofd geslingerd krijgen.

Maar alleen op stal iemand aanspreken die helemaal los gaat, ik weet niet of ik er dan direct iets van zou zeggen eerlijk gezegt. Ik heb het al een een keer vreselijk mis zien gaan toen een toenmalige pension klant werd aangesproken op zijn gedrag door een van de manege klanten. Deze man zag witheet voor de ogen was al een tijdje aan het martelen met desbetreffende paard die ondertussen zeiknat van het zweet niet meer wist waar die het zoeken moest.
Manege klant liep erop af en zei er wat van, springt die man van zijn paard en begint me toch in te slaan en te schreeuwen, maakte op mij als meisje van 13 een beste indruk. Gelukkig grepen er mensen in en is die gozer uiteindelijk meegenomen door politie. Nooit meer weer gezien, paard is verkocht door de manege zelf nadat die man dus nooit meer is terug gekomen schijnt het. Weet het hele verhaal ook niet natuurlijk.
Maar was onwijs heftig.

Ik zeg er wel wat van als ik manege klanten zie rondrijden wat echt niet kan op de lease paarden. Maar doe dit wel met tact, soms hebben mensen helemaal niet door hoe ze overkomen op een paard.
Mijn zus had er ook een handje van om zich soms wat lomp af te reageren op een paard, maar die trok ik er altijd gewoon af. Maarja, dat is familie.

Mocht ik ooit zo gefrustreerd raken dat ik rare dingen ga doen hoop ik dat er iemand in de buurt is die me daar op aanspreekt, en verantwoordelijkheid voor houd.


Beeldmateriaal zal niet slecht zijn, op woord alleen afgaan vinden mensen vaak moeilijk helemaal als de persoon die het zegt minder ervaring heeft. Anders is het ook alleen een beschuldiging en niets meer. Snap ook wel dat een pensionhouder niet alleen op woord af kan gaan.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:19

Ook ik ken dit soort mensen helaas. Menen dat anderen die jonger zijn niet zoveel van paarden weten en allemaal te soft zijn, van het soort die ieder paard wel op de trailer krijgt dmv een jas over de kop en een klap met een bezem op de kont. Tja, het resultaat is inderdaad dat het paard op de trailer springt van angst, dus resultaat bereikt en dan ook nog trots rondkijken ook .
Paard dat niet goed gelopen had vastzetten aan een touw en dan flinke klappen uitdelen met de zweep.
Gelukkig was onze stalhouder daar snel klaar mee en kon deze man vertrekken. Heb gehoord dat hij inmiddels al 2 andere stallen heeft versleten, daar wil je als fatsoenlijke stal toch niet mee geassocieerd worden.
Ik zou inderdaad zorgen dat de stalhouder deze persoon in de gaten houdt zodat deze hem zelf kan betrappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:22

Mando schreef:
Bij ons op stal ook gebeurd met een ex stalgenoot.
De staleigenaar zag hoe ze haar paard de hoek in sloeg omdat deze niet deed was zij wilde.
Ze kon binnen een week andere stal zoeken en vertrekken.

Zou er toch iets van zeggen hoor.


En dan gaat de mishandeling op de volgende stal gewoon weer verder -O-

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:51

Moet al de hele dag aan dit topic denken, de rillingen lopen me gewoon over de rug. Een zweep stukslaan en een paard waterboarden. Afschuwelijk... Doe er alsjeblieft wat mee, inderdaad, filmen, er wat van zeggen cq uit je dak gaan, en 144 bellen en hen je film materiaal geven. Desnoods film je stiekem en speel je het via de dieren politie. Of eigenlijk ging het om je vriendin toch die hiermee te maken heeft. Succes en sterkte!

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:53

Hij is nog van het principe om een paard tegen de grond te werken en met een tuinslang zeiknat te spuiten. Dat doet ie dan in het begin



wat bedoel je daarmee??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stalgenoot gaat regelmatig los op paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:55

Hoe werk je trouwens een paard tegen de grond? Omduwen lijkt me wat moeilijk gaan? :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:06

Jeetje ik zou me dood schamen als ik mijn paard zo zou behandelen.
Als ik in een bak rijd met meerdere mensen voel ik mij altijd al te streng als ik een paar keer mijn zweep gebruik omdat iets echt niet kan, maar laat staan dat er dus mensen zijn die hun hele paard kapot slaan. Daar kan ik echt niet bij komen.

Lastig geval, ik snap gewoon niet hoe iemand zijn aggressie op een paard kan uiten.
Als ik zelf te gefrustreerd ben tijdens het rijden door iets ga ik meestal stappen en helemaal niks vragen van paard totdat ik zelf weer bij zinnen ben en weer fatsoenlijk en eerlijk door kan gaan. Tuurlijk heeft iedereen weleens een actie mbt paarden waarbij je achter af denkt: dat had ik anders aan kunnen pakken maar nooit zulke doelbewuste agressie acties.

Filmen lijkt mij in dit geval de beste optie: dan is er bewijs: geen woorden maar daden die op beeld staan. Hopelijk kunnen jullie iets aan de situatie veranderen!

S <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:21

Cayenne schreef:
Hoe werk je trouwens een paard tegen de grond? Omduwen lijkt me wat moeilijk gaan? :+


Vrij makkelijk als je weet wat je doet en een halstertouw om 1 of 2 benen slaat. En het klinkt alsof deze meneer ruime ervaring op dit vlak heeft. :(

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:29

Cayenne schreef:
Hoe werk je trouwens een paard tegen de grond? Omduwen lijkt me wat moeilijk gaan? :+


Pff ja vroeg ik me ook direct af. Denk dat mijn shet mij sneller omver krijgt dan ik hem :=

Zonder gekheid, wat een moeilijke situatie.. Denk dat ik ook niet zo goed zou durven zo'n persoon erop aan te spreken, maar misschien is dat wel beter dan stiekem te gaan filmen. Zo'n persoon met een kort lontje zou best nog heftig kunnen reageren als hij erachter komt dat er achter zijn rug om beeldmateriaal van hem wordt gemaakt..

Heb je nog andere stalgenoten die hier ook van op de hoogte zijn?

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:36

Heftig! Ik zou zo'n persoon ook niet direct durven aanspreken, alleen op stal terwijl hij zo bezig gaat... Hooguit filmen op dat moment. Zou er wel een volgende keer, als hij nog rustig naast zijn paard staat er op terug komen; wat ik zag, hoe het op mij overkwam, en wat zijn gedachtegang daar achter is... Met video naar stalhouder of 144 kan dan altijd nog.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:38

Filmen en met naam en toenaam op Facebook zetten, dan wordt het vanzelf wel opgelost. Ik ben daar toch echt vrij makkelijk in...

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:48

valine schreef:
Filmen en met naam en toenaam op Facebook zetten, dan wordt het vanzelf wel opgelost. Ik ben daar toch echt vrij makkelijk in...


Denk eigenlijk dat je daarmee meer kwaad dan goed doet..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:53

valine schreef:
Filmen en met naam en toenaam op Facebook zetten, dan wordt het vanzelf wel opgelost. Ik ben daar toch echt vrij makkelijk in...

dat kan je wel duur te komen staan, letterlijk zelfs (iets met privacywetgeving en rechtzaken... :+ )

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:59

Kan me haast niet voorstellen dat dit echt gebeurt... :oo zit al vanaf mijn 7e 'in de paarden' en ben nu 55 heb hier nog nooit van gehoord in het 'echt' ... ja van dit soort verhalen maar irl nooit gezien....

In mijn ogen is iedereen die dit ziet er niets aan doet medeschuldig. Als ik zie dat een paard verkeerd behandeld wordt zeg ik er wat van. Net als bij een kind, hond, kat, of wat dan ook in een situatie van machtsmisbruik. En ik ben echt geen penny, maar het moet wel fatsoenlijk blijven. Er zijn grenzen! En dan mag het een boom van een vent zijn of een heks van een 'wijf', ze krijgen met me te maken, zijn ze nu helemaal gekgeworden :oo

Walgelijk als dit blijkbaar kan en ook nog getolereerd wordt. Dan is iedereen die dit weet en er niets aan doet in mijn ogen een totale loser en medeplichtig _-:(

Die pensionhouder is in mijn ogen werkelijk geen knip voor zijn neus waard en iedereen die daar op stal staat net zo min.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: komone, Rex_Rolfo en 29 bezoekers