Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:59

Klop hengsten praat me er niet over :) zeker niet als ze in jou kudde kunnen komen pepper3 ;)
Kan nog goed gevaarlijk zijn ook :)
Ik zou er niet eens aan beginnen tenzij het beest eerlijk gecastreerd word.
Maar voor je je iets op de nek haalt zou ik gewoon uitkijken naar wat fatsoenlijks waar eens niets aan mankeert :')

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:06

Klophengsten zijn wel een graadje moeilijker dan hengsten, dus op basis van hengstenervaring kan het lelijk tegenvallen.
Omdat de bal(len) in de buikholte zitten, zijn ze te warm. Dat zorgt voor een slechte zaadkwaliteit (maar niet standaard onvruchtbaarheid, ik ken veulens van klophengsten), maar ook een verhoging in testosteron productie. Wat ze dus onberekenbaar kan maken en op zijn best nog wat hitsiger dan de gemiddelde hengst. Let er ook op dat je een verhoogd risico hebt op teelbalkanker bij een klophengst.

Naar mijn persoonlijke mening ben je zo'n dier verplicht om hem te castreren als je hem humaan wilt houden. Ze hebben er gewoon op meerdere vlakken echt last van. Dus lief dat je wilt helpen, maar ga het alleen aan als je ook de operatie wil en kan betalen.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:25

Domme vraag.Kan de da de laatste bal er niet afhalen.Of is dat een hele operatie?Sorry off topic.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:27

Dat is een lastige buikoperatie, toch wel een flinke kostenpost. Alles kan en zou de pony zelf flink mee geholpen zijn, maar kan me voorstellen dat ts hier niet op zit te wachten indien de pony terug kan.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:14

Dier kan via een kijkoperatie geholpen worden maar moet wel volledig onder narcose dus zitten er risico's en kosten aan vast. Zo'n dier weer de handel ingooien vind ik heel onsympathiek eerlijk gezegd. En zo'n handelaar heeft het misschien niet geweten gezien de winterperiode maar diegene die hem naar de handelaar gedaan heeft zeker wel. En idd, klophengsten zijn een geval apart, heel apart in de meeste gevallen. En zeker niet geschikt bij kinderen of mensen die al niet goed met hengsten om kunnen gaan, hoe klein ze ook zijn.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:27

Bij de stal waar ik op met mijn paardje stond hadden we ook een klophengst. In de hand een super, maar dan ook super lief dier - wilde heel graag voor je werken. Tot hij in de kudde werd gezet, dan werd hij onhandelbaar en heel vervelend naar de merries. Tussen de ruinen ging het wel. Er zijn uiteindelijk drie pogingen gedaan om de tweede teelbal te vinden. Litteken naast litteken, maar uiteindelijk is het mini-ding gevonden en verwijderd.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:34

Het is totaal geen feit dat alle klophengsten link en moeilijk zijn.
Er zitten gewoon ook leuke en makkelijke dieren tussen.
Nu,dat de kopers hem terugbrengen zegt ook iets,een makke,brave kinderpony zal het dan ook wel niet zijn.

Nu,eerlijk,bij een brave,makke kinderpony die bij een handelaar staat,zou ik me altijd vragen stellen.
Een handelaar geeft vaak een prikje voor een pony,terwijl brave,goed gereden kinderpony's goud waard zijn en enorm gewild.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:56

vind het maar raar dat de handelaar zegt geen geld te hebben om jou terug te betalen. Dat gaat er bij mij echt niet in. Die legt het probleem zo wel erg makkelijk bij jou neer.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:31

ben ook benieuwd, hoe het nu afgelopen is :-) ...

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:41

ik ook!

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:08

Misschien mosterd na de maaltijd nu maar de rechten en plichten zijn de volgende:
- Is de pony verkocht als ruin en blijkt het een klophengst te zijn dan is dat een verborgen gebrek in de zin van de consumentenkoopwet. De handelaar is volgens de wet verplicht om de pony terug te nemen, maar.... nu komt het... heeft ook het recht om "de fout te herstellen" en een andere vergelijkbare pony aan te bieden.
- Heb jij als particulier een pony met een dergelijk "gebrek" verkocht als ruin, ook dan is er sprake van een verborgen gebrek. Ook al wist je er niks vanaf; er kan natuurlijk makkelijk worden aangetoond dat de pony het gebrek al voor de verkoop had. Ook jij hebt het recht om een andere passende pony aan te bieden. Willen ze dat niet, dan heb jij het recht om te onderhandelen over de prijs die je moet terug betalen.

In dit geval maakt keuren helemaal niks uit.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:20

bigone schreef:
Ts, ik hoop dat je de pony goed terecht laat komen, zou in het vervolg wel de grillen van je dochter een halt toeroepen. Hard misschien maar idd een pony,hond of welk dier dan ook is geen wegwerpding. En als ouders heb je verantwoording wanneer je een dier aanschaft. Ik snap je wel maar vind het jammer dat je dochter er mee weg komt, natuurlijk kun je ze niet dwingen maar wanneer ze in vervolg om een dier vraagt maar even pas op de plaats en wat langer afhouden.


Dat was ook het eerste wat in mij opkwam na het lezen van de OP. Jammer voor zo'n dier :(:)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:38

Ik word eerlijk gezegd ook altijd een beetje triest van dit soort topics. Er wordt op meerdere manieren weinig vanuit het belang van het dier geredeneerd/gehandeld.
Wij hebben ooit een klophengstje gehad, had best wat praatjes maar was niet onmogelijk in de omgang. Die is in Utrecht probleemloos geruind dmv een kijkoperatie - moest daar wel een paar dagen blijven maar al met al waren we er zo'n EUR 750 voor kwijt en dat hadden we er graag voor over. M.i. gaat het om het nemen van je verantwoordelijkheid tegenover het dier.
Ik zou mijn verlies nemen, zorgen dat hij gecastreerd wordt (want wedden dat die handelaar daar geen geld in wil gaan steken, zodat ie vrolijk weer het verkoopcircuit in gaat als klophengst), hem daarna een tijdje door (laten) rijden en dan een goede plek voor hem proberen te vinden. Of hem over laten nemen door de bokker die aangegeven heeft dat wel te willen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:17

Dat is wat ik ook zou doen. Maar ik heb zomaar het idee dat de dochter van TS een paar slechte ervaringen had en er toen "klaar" mee was. Ik snap dat wel. Je hebt zo'n pony daar natuurlijk niet voor gekocht. Maar het is jammer altijd zoiets. Beter nadenken een volgende keer.

Hoeft niet altijd brave pony te zijn ook als je het wordt voorgespiegeld. In dit geval was er een oorzaak voor.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:22

Wie weet hoe leuk de dochter pony en paardrijden weer was gaan vinden als ie eenmaal echte ruin zou zijn. Mischien was de lol er wel helemaal van af omdat ie steeds net iets te brutaal voor haar was en ze daardoor onzeker is geworden.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:33

oji schreef:
Wie weet hoe leuk de dochter pony en paardrijden weer was gaan vinden als ie eenmaal echte ruin zou zijn. Mischien was de lol er wel helemaal van af omdat ie steeds net iets te brutaal voor haar was en ze daardoor onzeker is geworden.


Ja sneu he?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:28

Tsja paarden zijn levende wezens... met een eigen wil. Als ouder had je daar ook even over na kunnen denken. Dat ze niet altijd volgens het perfecte plaatje lopen. Misschien kan je beter leren om je kind er goed mee om te laten gaan ipv verkopen en hup wat anders. Zo leren ze niks in t leven als alles omgeruild/ weg gedaan kan worden als t even niet mee zit.
(Uitzonderingen daar gelaten)
Maar triest voor t paardje, hopelijk komt die nog goed terecht

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:54

Hoe is het afgelopen TS?

Rizette
Berichten: 4366
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:09

Ben ook wel benieuwd. Heb je hem aan Pepper3 gegeven?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:10

Ben ook benieuwd hoe het is afgelopen.

Ik kocht 18 jaar terug een klophengst, toen ik wilde reclameren, bleek het geen verborgen gebrek te zijn (had het dier zelfs klinisch laten keuren, de ironie). Heb het dier uiteindelijk laparoscopisch laten steriliseren op de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:15

miesnaom schreef:
Tsja paarden zijn levende wezens... met een eigen wil. Als ouder had je daar ook even over na kunnen denken. Dat ze niet altijd volgens het perfecte plaatje lopen. Misschien kan je beter leren om je kind er goed mee om te laten gaan ipv verkopen en hup wat anders. Zo leren ze niks in t leven als alles omgeruild/ weg gedaan kan worden als t even niet mee zit.
(Uitzonderingen daar gelaten)
Maar triest voor t paardje, hopelijk komt die nog goed terecht

Maar een klophengst is toch ongeschikt voor een klein kind.Dat zou zelfs gevaarlijke situaties kunnen opleveren.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:17

Heb ooit ook een ruin gekocht die een klophengst kreeg. T paard kwam uit de handel en was wat schraal, maar tja dat kan goed komen toch. Ook was wat te braaf voor een jong paard. Toen er wat gewerkt werd met hem kwam hij niet bij in conditie, sterker nog hij ging achteruit. Bloedje getrokken en het paard bleek zwaar bloedarmoede en allerlei tekorten te hebben. De veearts spoot om hem wat op te peppen cortico's en ja hoor daar kwam de aap uit te mouw. Cortico's spuiten bij een hengst is geen goed idee. Kortom hij werd staatsgevaarlijk en bleef staatsgevaarlijk. Toen hij klophengst bleek is hij terug gegaan naar de handelaar zonder probleem. Het was mijn eerste eigen paard en ik had hem daar duidelijk niet voor gekocht. Ik kocht een brave jonge ruin en dat was het niet. Hij stond voortdurend op zijn achterbenen en klom letterlijk uit zijn box als er een merrie langs kwam. Wij wisten toen nog niet dat hij hengst was.