Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MichelleRaas

Berichten: 2
Geregistreerd: 22-04-18

Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 16:20

Beste allemaal,

Ik ben Michelle en al zo'n 20 jaar actief in de paardenwereld. Ik heb eigenlijk altijd voor andere mensen gereden (springstallen) en ook een periode fulltime. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een jong paard dat ik mag zadelmak maken/doorrijden en eventueel in de toekomst te starten.

Nu heb ik een leuke 5-jarige merrie v. Falaise De Muze gevonden die ik mag doorrijden. Ze is vorig jaar ergens zadelmak gemaakt en de eigenaar wil graag dat ze de sport in gaat.

Nu heb ik er gisteren voor de eerste keer opgezeten en ze is inderdaad zadelmak, als in; je kan er een zadel opleggen en er op gaan zitten. Daar is ook alles mee gezegd.

Nu wil ik haar graag verder doorrijden maar ik ben een beetje bang dat ik er uiteindelijk heel veel tijd en energie in steek (plus ik moet mijn uitrusting aanschaffen; zadel, hoofdstel, peesbeschermers, etc), wat toch wel een investering is, en dat het paard uiteindelijk verkocht wordt of dat er een andere ruiter/amazone gevonden wordt en dat ik er niks aan over houd.

Hebben jullie tips over hoe hiermee om te gaan of ervaringen met contracten betreffende dit soort materie?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Michelle Raas

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:32

Hoezo jij moet een zadel ed aanschaffen vr een paard van een ander?
Dat is volgens mij de taak van de eigenaar?
Zoiets zou ik dus nooit doen...na 2 keer rijden kan de eigenaar zeggen dat het niet meer hoeft en sta je daar met je zadel....de kans dat het een volgend paard past is nihil.

Als je zoiets start zou ik vooral zorgen dat je in orde bent met papieren,verzekeringen,....
(want stel paard loopt blessure op tijdens je trainingen en eigenaar stelt je verantwoordelijk....)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:05

https://www.paardenverzekeraar.nl/hippi ... strainers/

Dit is handig om te hebben als je paarden voor anderen traint, dan dek je jezelf in.

Daarnaast kijken naar een rechtsgeldig contract met duidelijke afspraken, over ALLE kosten en comissie geld bij verkoop. En afspraken over eventuele verkoop, bijvoorbeeld dat het paard minimaal een jaar of twee jaar beschikbaar voor je blijft of totdat er een bepaalde niveau is bereikt.
Maar goed, je kan een eigenaar eigenlijk nooit dwingen een paard niet te verkopen..dat is gewoon het risico van het vak.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:20

Inderdaad hoef jij zelf natuurlijk geen tuigage voor het paard van een ander te kopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:51

Wat heeft de eigenaar zelf in gedachte?
Ik veronderstel dat jullie toch wel al met elkaar gesproken hebben er over?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:33

anjali schreef:
Inderdaad hoef jij zelf natuurlijk geen tuigage voor het paard van een ander te kopen.

Ligt er natuurlijk aan of de eigenaar ook tevreden is als zijn paard als weidevulling dient en ts (bij gebrek aan eigen paard bijv) gevraagd heeft of ze deze aub mag rijden.
In dat geval zou ik als eigenaar niet speciaal tuig aanschaffen, want ik heb (nu) geen belang bij dat het dier gereden wordt.
Dat de eigenaar wel de vruchten van het werk van ts kan plukken is duidelijk en daarom zal ze een contract willen opstellen om niet met lege handen achter te blijven.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:20

Als jij iets wilt overhouden aan het rijden van een paard van n ander dan moet je een eigen dier kopen en die inrijden. Eventueel doorverkopen dan heb je de winst in je zak. Paarden rijden van een ander is in mijn ervaring altijd gevaarlijk. Met gevaarlijk bedoel ik: zodra je een hechte band krijgt met het dier ben je kwetsbaar. Het is me tweemaal gebeurt dat als ik het niet eens was met de manier van handelen van de eigenaar of de eigenaar van mijn laatste verzorg/bijrijdpaarden wilde dat ik de valse waakhond ging straffen. Als hij blafte dan moest ik de kennel in met de riek. Ik heb dit pertinent geweigerd en toen vroeg hij zichzelf af wat ik nog daar deed.
Ik was echt verliefd op de ruin die zij hadden, want die had ik ingereden en was echt 100% mijn type paard. Ik kon oprotten en alleen nog terugkomen om mijn spullen op te halen (waarvam hij ook bepaalde onderdelen nog achter slot en grendel had gelegd zodat ik die niet terug zou krijgen) en uiteindelijk stond ik met lege handen en een gebroken hart buiten de poort.
Het dier is uiteindelijk binnen enkele weken verkocht. En ik heb geen idee waar ie is gebleven.
Als je rijdt voor n ander, moet je er vanuit gaan dat ze je het dier elk moment kunnen ontnemen. Als er een koper komt die goed geld biedt, is hij/zij verkocht. En sta je met niks.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:47

naar mijn idee kun je de eigenaar niet/nauwelijks verplichten om het paard een bepaalde tijd te houden. als er iemand genoeg geld bied dan is het dier helaas snel weg. Daarom zou ik persoonlijk ook geen tuig en zadel aanschaffen. die investering is duur en misschien kun je het maar 3x gebruiken. daar sta je dan uiteindelijk met duur spul zonder paard....

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contract opmaken bij rijden/doorrijden andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:59

Je kunt het paard natuurlijk ook voor de helft overkopen..dan heb je al weer meer rechten.

Voor wbt de rest, ik heb als prof ook veel paarden gereden en meestal als ze lekker gingen lopen etc. dan werden ze inderdaad verkocht of kwam er een andere ruiter op. Maar als je het op een prof manier doet kun je er ook voor zorgen dat je betaald word per keer dat je rijdt. Dat is dan jouw "winst".