trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:47

Ik heb vorige week een trailer gekocht van een particulier na aanleiding van deze

TE KOOP:
Mooie anderhalf paardentrailer van Hotra.
Reserve wiel aanwezig,splinter nieuwe banden, veilig en direct te gebruiken.
Goede bodem, rubber gietvloer, goed werkende remmen en verlichting.
Zadelkamer voor twee zadels en twee hoofdstellen, interne vaste voerbak, trapbescherming tegen de zijwanden, dakraam.
Automatisch rolzeil boven de klep.
Achter klep bekleed met rubber gietvloer en houten treden.
Polyester kap.
Eigengewicht: 520 kg
Toegestaan totaal gewicht 1500 kg
2250 euro


We hebben telefonisch contact gehad en ze bevestigde inderdaad dat het om een goede trailer ging.
We hebben een afspraak gemaakt en ik heb de trailer bekeken. Er waren een paar kleine tegenvallers maar ik ben akkoord gegaan. Het ging om waterschade bij de zijdeur en een beetje aanslag onder de trailer van ca. 3 cm. Die aanslag kon ik met mijn nagels wegkrappen. Thuis viel me op dat het gene wat me tegenviel bij de koop wel heel erg tegenviel De Laadklep had rotte plekken onder de gietvloer). Ik heb gebeld en gevraagd of ik hem terug kon brengen voor 100 euro minder maar dat wilde ze niet. De trailer was verkocht zonder een verborgen gebrek (Oké mijn naïviteit) .

Een paar dagen later wilde ik het plekje met aanslag even schuren en behandelen maar ik kwam tot de ontdekking dat het steeds natter werd. Met de verfbrander heb ik het geprobeerd te drogen maar toen kwamen er grote natte plekken in de trailer door de rubberen gietvloer heen.
Ik heb een stukje rubbergietvloer uitgesneden en zag dat de vloer helemaal en dan ook echt van voor naar achteren kletsnat was onder de rubberen gietvloer. Er moet een hele nieuwe vloer in. Dit had ik niet kunnen doen voor de aankoop natuurlijk want dan verniel je iemand haar bezit.
De verkoper reageert niet op de vraag om een tegemoetkoming. Reageert helemaal nergens op..

Mijn vraag is;
• Heb ik de trailer gekocht met een verborgen gebrek?
• Is de advertentie misleidend geweest en is de trailer aan mij verkocht onder valse voorwendselen?
• Misschien heeft de verkoper echt niet geweten dat de trailervloer slecht was maar heb ik dat het recht om te vragen om een tegemoetkoming in de kosten voor een nieuwe vloer?


eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:51

Omdat het een particuliere koop betreft had jij zelf meer onderzoek voor de koop moeten doen. Bv de trailer eerst laten keuren door een bedrijf alvorens hem aan te schaffen. De verkoper kan nu heel makkelijk zeggen dat zij hier niet van wisten, en gezien het feit dat de verkoper een particulier/leek is, kan je er ook niet van uit gaan dat ze het hadden moeten weten.
Als de trailer bij een bedrijf was gekocht, was het een consumentenkoop geweest, en dan moet de verkoper aantonen dat hij een degelijk product heeft verkocht. Bij een particuliere koop ligt de bewijslast bij de koper (jij dus).

De trailer heeft in zoverre een verborgen gebrek dat het niet super duidelijk te zien was, maar er waren dus wel aanwijzingen dat er iets niet helemaal 100% was (dat plekje wat je beschreef). Maar het kan heel goed dat de verkoper dit ook gewoon echt niet wist. Het is dan chique als verkoper om de koper tegemoet te komen, maar dat is niet verplicht.
De advertentie is niet perse misleidend. Ja, ze schrijven "goede vloer" maar het kan heel goed dat zij echt dachten dat het een hele goede vloer was.

Ik beroep me hier op kennis opgedaan na de aanschaf van een auto die niet goed was. De verkoper was discutabel bedrijf of particulier, dus toen heeft de rechtsbijstand het uitgezocht/ toegelicht. Maar ik kon weinig verhalen op de verkoper in elk geval. Ik had de auto zelf moeten laten keuren voor de aankoop, omdat ik er zelf ook geen verstand van had, en de verkoper dus ook niet.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 17-04-18 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:54

De waterschade bij het deurtje in combinatie met een gietvloer had je al aan het twijfelen moeten brengen. Heb je een handige harry in de familie dan kun je er beter een nieuwe vloer in gooien.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:02

Dankjewel Eilleen333
Jammer dat je ook zoiets ondervonden hebt. Het is dus duur leergeld geweest zeg maar |(

Bigone; Ik ben inmiddels zelf alvast maar begonnen met het leeghalen van de trailer. Zadelkast eruit enz.
Ik heb inderdaad iemand in de familie die me wil helpen. Ik heb gebeld naar een bekend bedrijf voor een nieuwe vloer maar schrok er nogal van wat dat gaat kosten.

Ik zit zelf gewoon niet zo in elkaar. Ik behandel mensen zoals ik zelf ook graag behandeld wil worden. Als ik de verkoper was geweest zou ik me erg rot hebben gevoeld. Ik had gewoon nog graag wat van haar willen horen. Maar goed, ik blijf gewoon bij mezelf en neem mijn verlies :(:)
Laatst bijgewerkt door Nienke_ op 17-04-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:03

Kun je ook veel goedkoper zelf doen. Goede beslissing, er staat straks toch iets in wat je zeer dierbaar is en met een nieuwe vloer weet je zeker dat het goed komt. Het kan trouwens echt wel zo zijn dat de verkoopster wel wist van een enkel plekje maar niet van de totale toestand. Maar netjes is anders.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

absque_dubio

Berichten: 7842
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:08

Ik heb het idee dat ik deze ook voorbij heb zien komen, advertentie komt me in ieder geval erg bekend voor.
Ontzettend rot, dat je voor zo'n bedrag een misser hebt. Dan denk je een fijne trailer te hebben gekocht..
Ik vrees dat je er niks meer mee kan, behalve zelf een nieuwe bodem erin te laten doen.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:01

Heel vervelend maar dit kan gebeuren. Hebben wij met onze eerste trailer ook gehad. Die hebben we na jaren fijn gebruik verkocht en een maand later gaan ze door de bodem. Dat wisten wij echt niet. Wij hadden echt geen idee dat de bodem slecht was. Daarom kan je beter bij een bedrijf kopen, dan heb je nog garantie. Ik koop ook geen auto's van particulieren, dat durf ik gewoon niet aan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:58

Maar ook bij een bedrijf met tweedehands trailers kun je een gigantische miskoop doen. Dat hebben wij helaas ook mogen ervaren. Dan is het overigens niet gezegd dat het bedrijf of verkoper van het probleem af wist, maar lastig is het wel.
Gelukkig heb je bij een bedrijf wel meer rechten bij problemen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:03

Gietvloeren verbergen helaas heel vaak een rotte vloer. Hoop dat je het een beetje makkelijk op kan lossen!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 13:56

We doen er bewust niet weer een gietvloer in. We kiezen voor een losse rubberen mat. Die heb ik ook in mijn oude trailer en als we de trailer niet gebruiken halen we die eruit. Een hele kleine moeite en zo zie je altijd wat de vloer doet. Zo'n gietvloer klinkt mooier dan het is.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 13:59

Ja die worden uiteindelijk poreus en blijft er vocht onder zitten.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:08

Wat ontzettend vervelend!
Gietvloer en 'trapbescherming' daar houd ik sowieso al niet van. Je kan dan niet op het materiaal kijken wat er achter/onder zit. En vaak is die 'trapbescherming' al een middel om de staat van de zijwanden te verdoezelen.

Toevallig is mijn schoonzus vorige week ook bij een 1,5 trailer gaan kijken die wel erg op jouw verhaal lijkt. Zij heeft hem laten staan, want ze vertrouwde het niet en zou ook om een 'hele goede trailer gaan'. Niet dus.

Balen van je miskoop :( Hopelijk kan je er nog iets moois van maken.

Elegance
Berichten: 445
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:36

Heel marktplaats staat vol met trailers "in goede staat". Helaas komen wij het regelmatig tegen dat we trailers in moeten ruilen die vol verborgen gebreken blijken te zitten. Bij ons gaat een trailer eerst op de brug voor een controle voordat we een inruilprijs geven. Het is verbazingwekkend dat je een dergelijke trailer de volgende dag op marktplaats ziet staan voor de "volle mep".

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:46

Nienke_ schreef:
Dankjewel Eilleen333
Jammer dat je ook zoiets ondervonden hebt. Het is dus duur leergeld geweest zeg maar |(

Bigone; Ik ben inmiddels zelf alvast maar begonnen met het leeghalen van de trailer. Zadelkast eruit enz.
Ik heb inderdaad iemand in de familie die me wil helpen. Ik heb gebeld naar een bekend bedrijf voor een nieuwe vloer maar schrok er nogal van wat dat gaat kosten.

Ik zit zelf gewoon niet zo in elkaar. Ik behandel mensen zoals ik zelf ook graag behandeld wil worden. Als ik de verkoper was geweest zou ik me erg rot hebben gevoeld. Ik had gewoon nog graag wat van haar willen horen. Maar goed, ik blijf gewoon bij mezelf en neem mijn verlies :(:)

Die bedrijven berekenen zulke hoge kosten omdat het simpelweg een hoop werk = veel manuur = veel uurloon. Zo'n vloerplaat zijn niet echt de kosten en de wandpanelen ook niet, maar voordat je alles uit elkaar, op maat gemaakt en weer in elkaar hebt staan, ben je een paar dagen verder (understatement)

Voor die vloer geef ik je even de enige juiste gegevens om er voor de komende 15 jaar vanaf te zijn:
Koop een plaat multiplex, watervast verlijmd, buitenkwaliteit, 25mm.
Leg de plaat enkele weken in een droge, niet te koude ruimte.
Maak plaat op maat, inkl alle benodigde gaten.
Zet de plaat in een hufterproof lak, zoek in de zeewaardige botenhoek of autoschade. bijvoorbeeld de Beer lakken.
Zet er minimaal 3 - 4 lagen lak op, die je steeds goed laat drogen en netjes schuren en schoonmaken voor de volgende laag.
Let erop dat je alle gaten goed meeneemt bij die verfrondes!!
Monteer de plaat op het frame met RVS A2 kwaliteit bouten en moeren. Gebruik hierbij een anti-seizing voor montage!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:05

Hier een paar jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt!

Eerste trailer gaan kopen en leek tijdens het kijken wel in orde, tot dat we thuis kwamen en het tussenschot eruit gingen halen en die perongeluk door de klep heen zakte toen we hem even neerzette omdat die zo zwaar was, toen bleek ineens dat heel de laadklep rot was, en het zeiltje kwam ineens naar beneden, zat behoorlijk provesorisch vast gemaakt :?

Wij hebben er toen geen punt van gemaakt, wij hadden gewoon beter moeten opletten met aankoop,

We hebben hem daarna keurig compleet laten vernieuwen en jaren plezier van gehad!

Lord Gossa's Charm B+11 L1+12 L2+12 M1+10 M2+11 Z1+10 Z2+7 <3
Lady Hillie's Melody B+10 L1+12 M1+2 <3
Jade <3
Jildou <3

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:27

Volgens mij geen bedrog of verborgen gebrek, maar gewoon waar naar geld.
Een Hotra, tweedehands, voor 2.250 euro vraagprijs....
Puur op basis van die gegevens weet je dat er al een hoop werk aan moet zitten.
Leeftijd maakt niet uit, sommige Hotra's zijn binnen enkele jaren al rot in het houtwerk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:48

In principe is een gietvloer geen probleem zolang je de afsluitende kitnaad maar in de gaten houd.
Hotra's staan er wel bekend om dat de vloer snel kan gaan rotten.
Heb zelf een Hotra nieuw aangeschaft en gelukkig geen problemen met de vloer. Je kunt dit zelf heel makkelijk controleren of de vloeren en de wanden nog hard zijn door met het handvat van bijvoorbeeld een schroevendraaier overal te kloppen dan hoor je zelf het verschil in geluid tussen de zachte en harde plekken.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:08

Een gietvloer is gegoten (vandaar de naam) dus heeft geen afsluitende kitnaad zoals een mat. Een gietvloer kan poreus worden en uitdrogen, dan onstaan er overal gaatjes en daardoor gaat de urine in de onderplaat. Dan snap je wel wat er met die plaat gebeurt.
Ik had ook een gietvloer en nu ligt er een mat in die wel degelijk is afgekit.
Daarop heb ik bij de voorbenen nog extra mat voor de schrapers met ijzers.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 15:26

Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan... Hoe hadden zij met een gelijke inspectie als die van jou kunnen zien dat de vloer zo slecht was? Als zij die aanslag net zo beoordelen als jij?

Een paar jaar geleden hebben wij twee merries in de trailer gezet, die niet zo vaak op de trailer kwamen (waren in hun 14 jarige leventje misschien 3 keer op de trailer geweest). Eigenaar had de trailer gekocht als nieuw (was korte tijd van een hengenhouder geweest die er jonge hengsten mee vervoerde, trailer was 1,5 jaar oud), inmiddels was de trailer 12 jaar in zijn bezit en liet hij de trailer elk jaar controleren door de verkoper. Kan weinig mis mee zijn, zou je zeggen.

Afijn, die merries moesten op de trailer en dat ging met behoorlijk wat bombarie. Eentje schoot er zo snel in dat het tussenschot werd gelanceerd, en scheef terecht kwam in de trailerbodem. Bodem werd meteen doorboord. -O- De gietvloer heeft de kapotte bodem gewoon verborgen. Dat zag de trailerboer zelf ook niet.

Er is meteen een nieuwe bodem in gezet en de eigenaar heeft een nieuwe trailer aangeschaft. De nieuwe bodem was de inruil wel waard.

Nienke_
Berichten: 1936
Geregistreerd: 10-01-05

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 15:53

Bedankt iedereen voor de reacties en tips. Ik ben er nu wel wat rustiger onder. De onduidelijkheid van waar ik wel of geen recht op heb is mij nu duidelijk en daar leg ik me bij neer. De trailer wordt opgeknapt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: trailer met verborgen gebrek of opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:52

Waardeloos, maar inderdaad pech. Ik heb ook wel eens een miskoop gedaan bij een particulier. Maar bij een trailerboer heb ik ook wel eens een trailer laten staan. Zogenaamd opgeknapte Hotra, maar vloer opgebouwd uit steigerplanken, geroeste achterbalk overgespoten, dakluik lek. Daarna ben ik gestopt met kijken. Helaas diezelfde middag verkocht aan een andere koper, die minder kritisch was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 97 bezoekers