Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LaFien
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-10-16

Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 19:04

Ik zit met een probleem en ik hoop dat ik via deze weg een paar tips kan krijgen om het op te lossen. Mijn paard (kwpn) is 4 jaar en ik heb een trailer (1.5) van 1 jaar oud. Ik rijd mijn paard onder het zadel sinds september vorig jaar. Rijden, omgang, grondwerk (trt) gaan goed. Ik ben nu zover dat ik hem mee wil nemen naar vreemd terrein, hem laten wennen aan kleine ritjes etc. Hiervoor ben ik lid geworden van de rijvereniging, slechts 10 min rijden. Het plan is om daar wekelijks op een ontspannen manier een lesje te volgen. Het trailerladen gaat best goed, hij loopt er vrij makkelijk in. Zolang ik naast hem blijf staan is hij relaxed. Dit is over als ik wegga en ga rijden. Hij breekt de boel af. Toont zich een ware Houdini. Ik heb hem al een keer achterstevoren teruggevonden. Ook heeft hij al met 2 benen over de voorstang gehangen. En dat allemaal in 10min. Een trajact met nauwelijks bochten, gewoon een rechte polderweg. Ik rijd zelf bijzonder rustig, maar dat maakt dus allemaal niets uit. Overigens gaat hij ook te keer als ik stilsta. Alleen als ik bij hem ben is het goed. Ik heb de indruk dat hij eerder boos dan bang is. Maar ja uiteraard wil ik hier wel vanaf. Wie heeft een tip voor mij?


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:09

Ik denk veel oefenen. Kort en aan beide kanten vastzetten zodat die niet zo hoog kan met zijn benen en gewoon gaan rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:10

Paard is waarschijnlijk bang om alleen te zijn.
Een paard is een kuddedier, in deze trailer staat hij in zijn eentje. Wellicht gaat het in een tweepaards trailer met een ander paard erbij wel goed.
Dit heeft mijn paard bijvoorbeeld in een box waarin zij geen contact kan leggen met de buren, bijvoorbeeld een simpele buitenbox. Als ik er bij blijf is het goed, ga ik weg breekt zij de tent af.

LaFien
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 19:28

Ja ik blijf zeker oefenen, al is het maar hele korte stukjes. Hij doet verder alles zo goed..

Kudde dieren, denk dat je gelijk hebt. Maar ja, ik kan niet zomaar beschikken over een 2-paards trailer en een maatje.. Overigens kan ik wel goed alleen rijden, maar ja dan is hij wel samen met mij.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:33

Misschien een keer een veewagen huren met hengsten uitvoering dan is het veiliger om te oefenen en kan je er een maatje naast zetten die dan ook in leven blijft...

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:01

Amiigo schreef:
Ik denk veel oefenen. Kort en aan beide kanten vastzetten zodat die niet zo hoog kan met zijn benen en gewoon gaan rijden...


Kort vastzetten is het meest slechte advies dat je kunt geven. Vermoedelijk heeft het paard een probleem met z'n stabiliteit. Méér ruimte geven om te bewegen is dan vaak de oplossing.
Is dat niet de oplossing, dan kun je kijken of het paard juist meer opgesloten wil staan met steun aan twee kanten (tweepaardstrailer, die dus een keer huren). Blijkt dat de oplossing, dan kun je extra stangen in een anderhalf trailer laten aanbrengen om hetzelfde effect te krijgen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:22

Bij die van mij is het vanzelf over gegaan. Ik denk dat het meegeholpen heeft dat we regelmatig leuke dingen gingen doen, lekker een buitenrit maken bijvoorbeeld. Op die manier heeft ze de trailer gekoppeld aan wat positiefs.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:26

Waarschijnlijk voelt hij zich nog niet op z'n gemak op de trailer. Wat kan helpen is zorgen dat de trailer een leuke plek wordt. Ga oefenen met hem. Dwz; trek een uurtje uit voor alleen trailerladen zonder ergens heen te moeten. Je laadt hem, en de eerste keer dat hij erop staat mag hij er meteen weer af en loop je een rondje weg bij de trailer (rust/weg bij de stressmakende situatie is beloning). Vanaf de tweede keer ga je in de trailer wachten op ontspanning, dan pas eraf en hup weer een rondje weglopen met hem. Kun je ongeveer een minuut zo blijven staan? Dan ga je schakelen in de trailer. De trailer op, een pasjes naar achteren en gelijk weer naar voren vragen. Dit kun je opbouwen tot een aantal passen. Als dat goed gaat kun je gaan. Afsluiten. Gaat dat allemaal relaxed. Dan ga je 10 meter rijden, paard eraf en er weer op. Dit ook uitbouwen.
Zo heb ik onlangs een van m'n trainingspaarden van zijn balansprobleem afgeholpen, die raakte uit balans omdat hij alleen maar bezig was met hoe kom ik hier zo snel mogelijk weer weg. Mocht je paard gemotiveerd zijn door eten dan kun je ook belonen met eten. Dit zou ik alleen doen als hij helemaal afgesloten staat, zodat hij niet ineens achteruit kan gaan na de beloning want dan werkt het averechts.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:38

Heb je lekker hooi in een hooinet hangen, zodat hij wat te doen heeft en zijn frustratie kwijt kan in het hooi uit het net trekken.
Vast zetten aan twee touwen zodat hij niet kan draaien.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:59

Probeer het eens uit met een tweepaardstrailer. De mijne gebruikte de ruimte van een 1,5 paards als dansvloer, terwijl hij in de 2 paards gewoon rustig staat.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:00

Ik heb er ook een die alleen staan in de trailer echt niet grappig vind. Bij hem uit zich dat niet in de trailer afbreken maar er eigenlijk niet in willen. Krijg hem áltijd wel in alle rust geladen maar dat sippe gezicht als hij de trailer ziet. ;(
Bij hem bij het oefenen alles prima tot het moment dat hij alleen achter bleef. Hij kan ook slecht alleen in een stal staan. Dan is het ook gelijk stress.
Ik ga toch eens een 2 paards trailer huren en mijn shetlander laden om te kijken of dat gaat helpen. Wij gaan al 1,5 jaar wekelijks op pad en het slijt niet. Als dat de oplossing is ga ik toch maar eens mijn trailer te koop zetten |o

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:37

Dit is een mooi filmpje waarin een paard helemaal in paniek is als ze kort vast staat in een smalle ruimte (normale plek in een 2-paardstrailer, zowel links als rechts), en volkomen rustig is aan een lang touw in een tweepaards zonder schot:



Met jouw paard zou best het omgekeerde het geval kunnen zijn: juist de voorkeur geven aan een smalle plek, omdat het paard dan lekker 'klem' staat. Maar veel losser zetten zodat je paard goed diagonaal kan gaan staan zou ook de oplossing kunnen zijn. Ultrakort vastzetten lijkt in ieder geval niet altijd even handig :=

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:46

Ibbel schreef:
Dit is een mooi filmpje waarin een paard helemaal in paniek is als ze kort vast staat in een smalle ruimte (normale plek in een 2-paardstrailer, zowel links als rechts), en volkomen rustig is aan een lang touw in een tweepaards zonder schot:

[ Video ]

Met jouw paard zou best het omgekeerde het geval kunnen zijn: juist de voorkeur geven aan een smalle plek, omdat het paard dan lekker 'klem' staat. Maar veel losser zetten zodat je paard goed diagonaal kan gaan staan zou ook de oplossing kunnen zijn. Ultrakort vastzetten lijkt in ieder geval niet altijd even handig :=


Claustrofobisch noemen ze dit.
Oplossing is idd meer ruimte geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Getup

Berichten: 8257
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:52

Estera schreef:
Probeer het eens uit met een tweepaardstrailer. De mijne gebruikte de ruimte van een 1,5 paards als dansvloer, terwijl hij in de 2 paards gewoon rustig staat.


Dit is de moeite waard om te proberen. Die van mij was niet zo extreem, maar staat veel liever op een 2-paards trailer

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:21

Ik zou een camerasetje kopen zodat je je paard in elk geval onderweg in de gaten kunt houden. Blijven oefenen is wel een leuk advies, maar het moet wel veilig blijven natuurlijk. Als hij al half over de voorstang gehangen heeft en omgekeerd, wat is dan het volgende? Dadelijk raakt hij (ernstig) geblesseerd voor je het eruit geoefend hebt. Met een camera kun je in elk geval zien wat hij doet en stoppen als hij in een onmogelijke positie staat. En misschien toch een keer iemand erbij halen die trailer problemen oplost. Die ziet misschien ook sneller waar het probleem vandaan komt en kan hier op een veilige manier aan werken.
Is ook minder ingrijpend dan je mooie trailer weer te moeten ruilen voor een andere ;)

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:25

Blaze08 schreef:
Paard is waarschijnlijk bang om alleen te zijn.
Een paard is een kuddedier, in deze trailer staat hij in zijn eentje. Wellicht gaat het in een tweepaards trailer met een ander paard erbij wel goed.
Dit heeft mijn paard bijvoorbeeld in een box waarin zij geen contact kan leggen met de buren, bijvoorbeeld een simpele buitenbox. Als ik er bij blijf is het goed, ga ik weg breekt zij de tent af.

Dit is precies wat ik dacht, hoe reageert hij als hij alleen in een stal staat?

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:37

Diddykong schreef:
Is ook minder ingrijpend dan je mooie trailer weer te moeten ruilen voor een andere ;)


Tja, ik heb het gedaan. Gloednieuwe 1,5 paards verkocht om een 2 paards te kopen. Het was zo duidelijk dat die van mij gewoon te veel ruimte had in de 1,5 en van links naar rechts zwierde. De hele trailer ging achter de auto heen en weer. Niet grappig kan ik je vertellen.

Nu dan de 2 paards en idd een camera er in. Nooit problemen meer gehad. Paard op het filmpje lijkt inderdaad gewoon claustrofobisch. Staat ook wel heeeel kort aangebonden. Arme beest kan haar hoofd ook niet gebruiken voor evenwicht.

LaFien
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 17:37

Wat fijn al deze reacties! Ik ben er blij mee. Ik blijf wel oefenen met mijn trailer, maar ga voorlopig niet meer dan 10 meter rijden. Bij het oefenen alleen streven naar een relaxte mindset. Kijken of ik daar verder mee kom. Verder ga ik de optie 2 paards trailer ook onderzoeken, niet zozeer vanwege het krapper staan, maar vooral vanwege het kunnen reizen met een maatje. Al heb ik nog geen idee hoe ik dat moet organiseren.

Ik neig er naar, dat het alleen zijn en het niet weten wat hij kan verwachten, bij hem stress geeft. Het is een paard dat dan heel erg boos kan worden en niet zomaar stopt..

Ik heb iets soortsgelijks mee gemaakt met het dragen van een deken. Op de een of andere manier irriteert hem dat en alles, echt alles maakt hij kapot en vertrapt hij.

Verder dus wel een lief paard, slim en aanhankelijk, ik heb echt een klik met hem.

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:01

Vaak zo he, die ingewikkelde persoonlijkheden maken het ook wel weer bijzonder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:19

Cowgirl schreef:
Ibbel schreef:
Dit is een mooi filmpje waarin een paard helemaal in paniek is als ze kort vast staat in een smalle ruimte (normale plek in een 2-paardstrailer, zowel links als rechts), en volkomen rustig is aan een lang touw in een tweepaards zonder schot:

[ Video ]

Met jouw paard zou best het omgekeerde het geval kunnen zijn: juist de voorkeur geven aan een smalle plek, omdat het paard dan lekker 'klem' staat. Maar veel losser zetten zodat je paard goed diagonaal kan gaan staan zou ook de oplossing kunnen zijn. Ultrakort vastzetten lijkt in ieder geval niet altijd even handig :=


Claustrofobisch noemen ze dit.
Oplossing is idd meer ruimte geven.


Dit noem ik nou echt niet claustrofobisch hoor, maar gewoonweg niet het kunnen vinden van balans en elke keer uitglijden, dat stro werkt ook niet echt mee, glijd behoorlijk.
Arme beest kan gewoon geen balans vinden, zodra ze los staat zie je haar meteen diagonaal staan voor balans.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:20

Mijn vorig paard vond de ruimte in een 1, 5 trailer ook te groot waardoor hij paniekerig werd. Ik heb zijn ruimte verkleind door nog 2 extra baren bij te voegen waardoor hij tussen 4 baren stond. 1 voor, 1 achter, 1 links en 1 rechts.

Hij had hierdoor meer steun en de rust keerde weer. Paard voelde zich dan top in de trailer.

LaFien
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 21:32

Heb je enig idee waar ik eventueel terrecht zou kunnen voor deze extra baren? Ik wil ook deze optie eens onderzoeken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:34

In welke regio zit je? Ik heb een losse achterstang laten maken bij Zuidzijde Trailers in Goudriaan (bij Noordeloos). Ze denken daar goed met je mee en leveren goed spul voor een nette prijs :j

Oy with the poodles, already

LaFien
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-10-16

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 21:36

Ik zit in Noord Holland. Trailer komt bij Theo Stett vandaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard gaat enorm te keer in 1.5 paards trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:16

Neem eens contact op met Imanse in Aalsmeer. Mijn ervaring is dat ze graag meedenken aan een oplossing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 70 bezoekers