hengst veulen verzekeren wel of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 11:08

Hoi,

a.s. zondag gaan wij kijken voor een hengst veulen.
Deze zal in het na jaar na het spenen naar de opfok gaan.
Nu is de vraag, wel of niet verzekeren?
zo ja waar tegen?
Welke ervaringen hebben jullie positief en negatief ten aanzien van dit onderwerp.
En wat betalen jullie voor de verzekering?

Groetjes.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:14

Verzekeren is zeer persoonlijk.
De verzekeringsmaatschappij wil geen verlies maken dus het is geen liefdadigheidsinstelling.

Wanneer je voldoende geld achter de hand hebt en het veulen mankeert zeer weinig dan is niet verzekeren voordeliger.
Wanneer het een brokkenpiloot blijkt te zijn dan heb je vaak wel je verzekeringsbedrag eruit.

Laatste tijd lees ik dat wanneer je redelijk wat claimt je ook de verzekering uit gezet kan worden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:42

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:47

Ik had mijn hengstveulen wel verzekerd en god wat was ik daar uiteindelijk blij mee.
(Helaas) heeft verzekering zowel ziektekosten als ingeslapen vergoeding kosten uitgekeerd en het heeft mij toen maar 1 jaar verzekering gekost.

Veulens tot en met een jaar of 3/4 geven gewoon veel risico.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:21

Ik verzeker geen enkel paard, puur omdat verzekeringen geld moeten verdienen. Ik hoor steeds vaker verhalen van paarden die met hun 18 jaar uit de verzekering worden gegooid of dat de premie ineens omhoog gaat en dat je dat dan maar moet accepteren...
Je kunt natuurlijk net die uitzondering zijn die wel beter af is met verzekering maar verreweg de meesten zijn beter af zonder, en het geld gewoon opzij leggen

KingsJewel

Berichten: 397
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:22

ik heb mijn hengstveulen toen ook verzekerd hij ging ook de opfok in en heb het specifiek verzekerd ook tegen ataxie omdat daar een groot risico voor is met jonge hengsten.
hij is nu 3 jaar en ik haal hem volgend jaar uit de verzekering omdat het toch 320 euro kost in het jaar.
ik heb liever het zekere voor het onzekere.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:27

Mijn merrieveulen is direct dat ik haar kocht verzekerd. En daar ben ik ontzettend blij mee. Ze kreeg koliek en moest geopereerd. Verzekwring keerde netjes 3/4 van het bedrag uit. Ik kan me voorstellen dat zeker met een hengstveulen (die toch vaak wat wilder zijn) je wilt verzekeren.

Er wordt veel gezegd en geschreven over dat verzekeraars afspraken niet nakomen etc. Ik deel die ervaring niet. Het is een kwestie van je goed inlezen en vergelijken. Op mijn paard zit nu een uitsluitingsclausule op maag en darmen voor een jaar. Dit omdat het risico op verkleving groot is. Jammer, maar logisch.

Het argument "zelf sparen" sla ik direct in de wind. Erg leuk ala je paard de eerste tien jaar niets mankeert, maar bij mij was het na een jaar goed raak. Ik had nog niet een tiende van de rekening kunnen sparen.

Laat je goed voorlichten, vergelijk verzekeraars en maak dan je besluit. Succes!

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:40

Gimme_Spurs schreef:
Mijn merrieveulen is direct dat ik haar kocht verzekerd. En daar ben ik ontzettend blij mee. Ze kreeg koliek en moest geopereerd. Verzekwring keerde netjes 3/4 van het bedrag uit. Ik kan me voorstellen dat zeker met een hengstveulen (die toch vaak wat wilder zijn) je wilt verzekeren.

Er wordt veel gezegd en geschreven over dat verzekeraars afspraken niet nakomen etc. Ik deel die ervaring niet. Het is een kwestie van je goed inlezen en vergelijken. Op mijn paard zit nu een uitsluitingsclausule op maag en darmen voor een jaar. Dit omdat het risico op verkleving groot is. Jammer, maar logisch.

Het argument "zelf sparen" sla ik direct in de wind. Erg leuk ala je paard de eerste tien jaar niets mankeert, maar bij mij was het na een jaar goed raak. Ik had nog niet een tiende van de rekening kunnen sparen.

Laat je goed voorlichten, vergelijk verzekeraars en maak dan je besluit. Succes!


Of je spaart een medische pot bij elkaar voordat je het paard koopt. En ja, die is dan soms hoger dan de aanschafprijs.

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 13:20

Balou_k schreef:
Ik had mijn hengstveulen wel verzekerd en god wat was ik daar uiteindelijk blij mee.
(Helaas) heeft verzekering zowel ziektekosten als ingeslapen vergoeding kosten uitgekeerd en het heeft mij toen maar 1 jaar verzekering gekost.

Veulens tot en met een jaar of 3/4 geven gewoon veel risico.


Wat verschrikkelijk naar voor je.

Mag ik vragen waar je verzekerd was?
en waar tegen?
en wat de kosten waren?

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:22

Waar: VanBierum
Waartegen: dood, ongeschiktheid en zieke
Kosten: ongeveer €300,- per jaar.

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 13:28

Gimme_Spurs schreef:
Mijn merrieveulen is direct dat ik haar kocht verzekerd. En daar ben ik ontzettend blij mee. Ze kreeg koliek en moest geopereerd. Verzekwring keerde netjes 3/4 van het bedrag uit. Ik kan me voorstellen dat zeker met een hengstveulen (die toch vaak wat wilder zijn) je wilt verzekeren.

Er wordt veel gezegd en geschreven over dat verzekeraars afspraken niet nakomen etc. Ik deel die ervaring niet. Het is een kwestie van je goed inlezen en vergelijken. Op mijn paard zit nu een uitsluitingsclausule op maag en darmen voor een jaar. Dit omdat het risico op verkleving groot is. Jammer, maar logisch.

Het argument "zelf sparen" sla ik direct in de wind. Erg leuk ala je paard de eerste tien jaar niets mankeert, maar bij mij was het na een jaar goed raak. Ik had nog niet een tiende van de rekening kunnen sparen.

Laat je goed voorlichten, vergelijk verzekeraars en maak dan je besluit. Succes!


Bedankt voor je reactie,

Ik heb wel wat geld achter de hand, maar je weet het idd nooit, als een een operatie en een aantal dagen kliniek en dure behandelingen bij komt kijken loopt het al gauw in de duizende euro`s

en idd, een hengst kan een wildebras zijn, hij komt ook in opfok in een hengsten groep te staan, dus er is een groter risico op "letsel/ongelukjes"better safe than sorry"

ik begrijp dat jij tevreden bent met jouw huidige verzekering, graag hoor ik waar je verzekerd ben, waar tegen en tegen welke prijs.

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 13:32

Of je spaart een medische pot bij elkaar voordat je het paard koopt. En ja, die is dan soms hoger dan de aanschafprijs.[/quote]

Er is wel een nood budget achter de hand, maar dan nog vind ik het een redelijk groot risico.
Bovenstaand staat ook een verhaal met een 1 jarig paard welke geopereerd moest worden.
Dat zijn al haast kosten waar niet tegen aan te sparen valt.

rockwitch

Berichten: 11726
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:32

Ik heb mijn paard ook als hengstveulen gekocht en niet verzekerd, wel de opfok in gegaan. Hij heeft me eigenlijk 12 jaar weinig gekost aan medische kosten, alleen op het laatst toen hij koliek kreeg en na een operatie het helaas toch niet heeft gehaald, kostten het me 4600,- Maar goed, ik heb het geluk dat mijn ouders het me geleend hebben. Ik vond bij de verzekeringen toen de voorwaardes niet altijd even prettig, dus niet gedaan, maar misschien is dat tegenwoordig weer anders.

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 13:34

Balou_k schreef:
Waar: VanBierum
Waartegen: dood, ongeschiktheid en zieke
Kosten: ongeveer €300,- per jaar.



Bedankt, die naam heb ik vaker goede recensies over gehoord. Ik ga ze benaderen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:39

Dat kan je doen MariekeS. Maar dan nog kan je het allemaal niet overzien. En als je dan 5000,- uitgeeft aan een operatie, kan je weer van voor af aan beginnen terwijl je paard er dan ook al is. Sorry, maar voor mij gaat dat gewoon niet werken :)

Ik zit bij de EFO TS. Kundig, snel en erg begripvol. Ik ben basis en ziektekosten beperkt verzekerd. Daarbij zit ook brand en hemelvuur. Zelfs ongelukken met de trailer zijn meeverzekerd. Voor meer dan dat kan je een veulen niet verzekeren. Ik betaal 320,- per jaar in twee keer. (Januari en mei 160,-).

Edit: ik ben dus verzekerd tegen dood door ongeluk en acuut verlopende ziekte. Daarbij alle
DA/kliniek kosten die komen kijken bij ongeluk/acuut verlopende ziekte.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:47

Ik snap het verzekeren wel hoor, zo bedoel ik het niet ;) Maar wat ik zei is óók een optie
(nee, ik kan in niemand's portemonnee kijken maar in de paardenwereld zijn er ook zat mensen die een hele flinke pot achter de hand hebben en om die reden dus niet verzekeren, en mensen die bij voorbaat een operatie van 5k gewoon niet doen)

In je afweging zou ik persoonlijk ook rekening houden met de waarde/kwaliteit van het veulen. Als je topsport ambities hebt verzeker je wellicht anders dan als het veulen voor andere doeleinden gekocht wordt.

Verder lees ik mee omdat ik ook wel benieuwd ben naar wat 'normaal/handig' is in de hengstenopfok

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:51

Haha soms lijkt het net alsof je een misdaad begaan hebt door je paard te laten verzekeren. Vandaar dat ik ook een beetje stekelig uit de hoek kwam.

Je moet zeker even kijken met welk doel je je paard koopt. Ik ben niet van plan heel hoog de spkrt in te gaan (tenzij blijkt dat Joy talent heeft), maar het is een quarter en die zijn (in aanschaf) nou eenmaal niet goedkoop :)

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:54

Oh nee haha, ik doel meer op wat iemand hierboven ook al zei...ze zijn geen liefdadigheidsinstelling en dat is wat ik veel om me heen hoor. Dan hou ik m'n hart vast voor het moment dat de verzekeraar ineens niet zo sympathiek blijkt te zijn ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:03

Ja dat hoor je inderdaad veel, maar ik blijf erbij dat als je de kleine lettertjes leest, je niet zo snel voor verrassingen komt te staan. . Maar je zag bij mij ook: koliek gehad en een uitsluiting op maag/darm voor een jaar door kans op verklevingen. "De verzekeraar behoudt zich het recht de polis ten alle tijden en naar omstandigheden te wijzigen". Daar ga je dan :)

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 14:13

MariekeS_ schreef:
Ik snap het verzekeren wel hoor, zo bedoel ik het niet ;) Maar wat ik zei is óók een optie
(nee, ik kan in niemand's portemonnee kijken maar in de paardenwereld zijn er ook zat mensen die een hele flinke pot achter de hand hebben en om die reden dus niet verzekeren, en mensen die bij voorbaat een operatie van 5k gewoon niet doen)

In je afweging zou ik persoonlijk ook rekening houden met de waarde/kwaliteit van het veulen. Als je topsport ambities hebt verzeker je wellicht anders dan als het veulen voor andere doeleinden gekocht wordt.

Verder lees ik mee omdat ik ook wel benieuwd ben naar wat 'normaal/handig' is in de hengstenopfok



Geen top sport ambities, geen peperduur top kwaliteit`s veulen.
Wel de beste bedoelingen, en insteek, better safe than sorry.

Ik ben er 13 jaar uit, ( uit de eigen paarden). Daarvoor had ik mijn ouders, en zelf geen financiële verantwoordelijkheid voor mijn toenmalige paard.

En nu is het gewoon alles opnieuw ontdekken, en zoveel mogelijk informatie inlezen etc.

Zoals waarschijnlijk alle andere bokkers, heb ik de beste bedoelingen, en hoop ik van andere hun ervaringen daar ook mijn lessen uit te leren.

Morgen ga ik kijken voor een opfok bedrijf hier in de buurt, ik ben reuze benieuwd ook daar heb ik veel voor maar ook tegen standers van gehoord,gesproken en ondervraagt.
Mijn top 3 aan opfok keuzes zijn helaas voor a.s winter al vol gereserveerd.
Morgen dus kijken bij de gene die het dichts bij is, en waar ik zelf de meeste hoop op had gevestigd maar door ervaringen van andere weer ben gaan twijfelen. Beter definitief besluiten als je het met eigen ogen gezien hebt. zoveel opties heb ik niet meer achter de hand, :(

Ik woon in zuid-holland als iemand me daar nog tips mee kan geven sta ik daar ook volledig voor open.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:16

Ik zou het dan ook gewoon bij de opfok zelf informeren waar zij ervaring mee hebben :)) Die zullen vast wel het een en ander meegemaakt en/of gehoord hebben

Als ik soms filmpjes zie van de hengstenopfok spelletjes hou ik al m'n hart vast voor andermans paarden, snap helemaal dat je er dan niet blasé in stapt. Wél heerlijk voor die jonge mannen 8-)
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 10-04-18 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:17

Toen ik mijn veulen moest plaatsen was ook alles al vol. Afgezien van een plekje bij een trainingsstal. Een kleinschalige "opfok" (3 veulens vam de eigenaresse). Ik ben onwijs blij dat Joy daar terecht kon. Een kleine kudde en dagelijks in hand. Zo'n grote kudde in een binnenstal... tja in mijn igen vraagt dat om ongelukken...

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:25

Ik had een merrieveulen in een uitstekende opfok staan. Heb de eigenaar gevraagd mbt verzekeren. Hij zei dat 10% van de opfokpaarden gezien over twee en half jaar uitvalt, hetzij dood of niet meer geschikt voor de doeleinden(meestal sport) . Wanneer je er een of twee thuis in de kudde hebt is het te overzien, echter, met de opfokkosten erbij kan het een flinke smak kosten wanneer je dier na twee jaar verongelukt. En toen ik er was om te kijken had hij net een hengstveulen apart liggen, deze heeft het niet gehaald. Hengsten vechten inderdaad veel ruwer maar ook merries kunnen een trap krijgen en een been breken. Dus doen.

Madeliefje86
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-17

Re: hengst veulen verzekeren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 09:57

Help!!

wat me nu opvalt, is dat er maar 80% vergoed wordt van de rekening, exclusief consult/ voorrijd kosten.

Er wordt 80% van het bedrag van de nota vergoed tot maximaal de verzekerde waarde van het paard, met een maximum van € 5.000,00 per jaar.

Dus stel mijn paard is verzekerd voor een aanschaf waarde van 5000,00 krijgt koliek, moet naar de kliniek, staat daar een aantal dagen, komen operaties bij kijken, en ik krijg alsnog een rekening gepresenteerd, waar ben ik dan nog voor verzekerd?

zijn er ook nog verzekeringen die niet kijken naar alleen het paard is 5000 waard, dus alles wat daar boven aan kosten vallen is niet voor eigen risico?
ik snap dat deze dan aanzienlijk duurder zullen zijn. En waarschijnlijk geloof ik nog in sprookjes.
maar ik vraag me gewoon af hoe dat in de praktijk dan werkt?
zegt de verzekering dan laat hem maar inslapen? of je krijgt zelf een rekening?

Wat valt dit me tegen zeg. gelukkig heb ik nog wel een potje achter de hand voor on-verwachtte kosten,
maar eigenlijk kun je er niet tegen op sparen. ( zo lijkt het) of ik ben een rampenplan denker.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:32

Ik kreeg de maximale vergoeding toen mijn paard geopereerd moest worden aan koliek. Daar ging de eigen risico en dus die 20% vanaf. Uiteindelijk moest ik nog 1000,- zelf bijleggen.