Opzegtermijn stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 15:54

beste bokkers.

ik sta op een stal (eigenlijk paddock) waar mijn pony 24/7 buiten staat met hooi. omdat ik een plekje dichter bij huis heb gevonden wil ik mijn pony per 1 april daar naartoe verhuizen.

op het begin heeft de boer tegen mij gezegd: als je weg wil is het fijn als je het een maand van te voren aangeeft, en anders zien we het vanzelf.
later (toen ik er een paar maanden stond) kreeg ik een contract onder mijn neus waar een opzegtermijn van 1 maand in stond. dit contract mocht ik mee naar huis nemen om door te lezen (want het klopte van geen kant met de afspraken die we gemaakt hadden..) en heb ik besloten dit niet te ondertekenen, omdat ik wist dat ik weg ging. ook hij wist dat ik deze niet ondertekend had.

nu heb ik dus afgelopen week mijn staleigenaar geappt met de melding dat ik hem afgelopen weken niet gezien had op stal, en het toch door wilde geven dat ik per 1 april weg ga.
hij reageerde hier vandaag op met dat ik nog moet betalen. ik betaalde de maand altijd vooruit dus heb verteld dat ik de maand maart al betaald had in februari. hij zei hierop: je hebt een maand opzeg termijn.

naar mijn idee heb ik geen opzegtermijn, want ik heb het contract niet getekend. er is mondeling verteld dat je mocht weggaan wanneer je wilde, en dat het fijn was als je iets zou laten weten van te voren (wat ik dus gedaan heb).

sta ik in mijn recht om die maand niet te betalen?

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:02

Je hebt niet getekend dus ook geen verplichtingen. Wel heb je monduale afspraken gemaakt, en dat wordt waarschijnlijk een welles-nietus verhaal. Tip; los het op door langs te gaan ipv dat geapp, kan een hoop (extra) miscommunicatie opleveren.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:02

Citaat:
Is sprake van een huurovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd?
Huurovereenkomst voor bepaalde tijd: in principe geen mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. De huurovereenkomst kan wel met wederzijds goedvinden beëindigd worden of als afgesproken is dat tussentijds opzeggen wel mogelijk is.
Huurovereenkomst voor onbepaalde tijd: opzegging mogelijk, mits in achtneming van minimaal één maand opzegtermijn. Uiteraard kunnen partijen overeenkomen dat zij afwijken van de maand opzegtermijn, maar dit kan alleen met wederzijds goedvinden.
bron: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ijzen.html

Je hebt een overeenkomst voor onbepaalde tijd, dus een maand opzegtermijn, of je nu een contract hebt getekend of niet. Echter kan je dus jezelf afvragen of je een mondelinge afspraak had of niet, en of het contract wat je aangeboden is die mondelinge afspraak al voor het tekenen doorbreekt. Volgens mij niet, maar daar zijn meer rechtsgeleerden voor aanwezig.

Andere kant, dit is puur op basis van de wet. er zijn ook nog fatsoensregels en normen en waarden. Ik vind het persoonlijk niet netjes als je zo weggaat zonder opzegtermijn. Dat je hem niet gezien hebt is geen excuus, je had ook een brief in de bus kunnen gooien met daarin schriftelijk je opzegging van de stalhuur. De boer gaat nu namelijk wel inkomsten missen voor een maand, terwijl hij de stal al had kunnen verhuren. Ik zou je verlies nemen, de maand stalling betalen en gaan. Wellicht nog een compromis sluiten, aangezien hij geen kosten hoef te maken alleen 'kale stalhuur'?

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:06

in mijn omgeving ook mee gemaakt, ik vind het totaal geen fatsoen en respect brengen naar de pensionhouder. Ga in gesprek en desnoods overeenkomend om de helft te betalen van april.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:08

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:09

even ter opheldering: ik heb géén stal. hij staat 24/7 in een zandpaddock met 7 andere paarden. het enige wat er verandert is dat mijn pony geen hooi meer van hem eet. mijn pony stond eerst met 1 andere shet, en ondertussen staan er al 6 grote paarden bij, en hij heeft er ook geen stop op..

daarnaast zag ik hem vaak op stal, maar heb ik hem deze maand niet gezien. ik had inderdaad een brief door de brievenbus kunnen doen, als ik wist waar die was :Y)

het gaat mij er dus om dat hij altijd heeft gezegd dat het niet uitmaakt wanneer je weg gaat, en nu begint over de opzegtermijn :=

heb ook besloten niet meer te appen, maar ik ga vanavond even langs.
Laatst bijgewerkt door xZiva_ op 21-03-18 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:11

maar je kan toch dan appen/bellen om te vragen of je een afspraak kunt maken met hem?

en dat er steeds meer bijkomen had je al eerder moeten/kunnen bespreken als je dat niet bevalt, en niet daarna met modder gaan gooien.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:12

Jeetje, je hebt hem 'geappt' met de mededeling dat je per 1 april weggaat? Dat is niet echt netjes zeg. Je had hem op z'n minst even kunnen bellen, dan had je ook meteen iets kunnen afspreken mbt de betaling. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij StalNolie.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:13

'Kale wei-huur'dan :+

Naja, dat appje had je ook eerder kunnen sturen, of een belletje, nog netter dan appen.
Mondelinge afspraken zijn wel gemaakt, zijn zeker geldig, echter is het moeilijk te bewijzen. Zeker omdat hij heeft gezegd, graag een maand van te voren 'en anders komen we er wel uit'.
Bedoeld hij daarmee, je kan weg maar je betaald de hele maand? halve maand? of je mag inderdaad weg zonder te betalen. Dat is namelijk niet duidelijk.

Als je had gebeld was het waarschijnlijk al een stuk vriendelijker geweest dan nu met een appje. Dat is misschien sowieso wel verkeerd overgekomen bij hem.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:17

:j
StalNollie schreef:
in mijn omgeving ook mee gemaakt, ik vind het totaal geen fatsoen en respect brengen naar de pensionhouder. Ga in gesprek en desnoods overeenkomend om de helft te betalen van april.


Dit. Waar is het fatsoen gebleven? Los van alle formaliteiten wist je dat de staleigenaar het liefst een maand opzegtermijn wilde. Hoe moeilijk is het om hier rekening mee te houden?
Ik snap dit niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:19

Ik had geen contract bij de vorige stal en toen ik van stal verhuisde heb ik gewoon nog 1 maand stalgeld betaald. Dit was mondeling overeengekomen en om problemen te vermijden heb ik dat gewoon betaald.
Lijkt me niet dat je 300€ moet betalen voor een weideplaatsje dus begrijp uw probleem niet goed.

Ik zou niet moeilijk gaan doen ga netjes in gesprek en probeer op een volwassen manier een uitkomst te zoeken.

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:20

ik ga niet op de beschuldigingen reageren. hij appt mij ook altijd over alles, dus ga me niet laten vertellen dat ik geen fatsoen heb omdat ik hem geappt heb.


verder krijg ik hier weinig adviezen goedbedoelde adviezen zonder mij compleet af te branden, dus doe ik hier ook niks mee.

de reacties van mensen die wél moeite hebben gedaan om mij te vertellen hoe het zit ga ik meenemen.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:26

:Y) gaat op haar handen zitten!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:30

Gewoon weggaan naar je nieuwe stal

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:32

StalNollie schreef:
en dat er steeds meer bijkomen had je al eerder moeten/kunnen bespreken als je dat niet bevalt, en niet daarna met modder gaan gooien.

En dat geldt ook voor het contract. Bij een wijziging in de overeenkomst, bij voorbeeld als er ineens een opzegtermijn van een maand in beeld komt, is het gebruikelijk dat je een periode de tijd krijgt om weg te gaan als je het niet met de wijziging eens bent. Als je besluit te blijven dan geef je daarmee aan dat je akkoord gaat met de wijziging.

Bij voorbeeld in een pensionsituatie waar het stalgeld verhoogd wordt. Als je niet akkoord gaat heb je meestal 1 of 2 termijnen (meestal dus 1 of 2 maanden) om te vertrekken, waarna het stalgeld verhoogd wordt. Als je wil blijven staan dan is dat tegen het nieuwe tarief, dus onder de nieuwe voorwaarden.

Welke les valt er uit dit topic te lezen: alle afspraken altijd op schrift stellen zodat er geen discussie over kan ontstaan.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:37


Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:39


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:40

Koper schreef:
Welke les valt er uit dit topic te lezen


Dat je beter geen pensionklanten Kan hebben op stal.

TS imo is appen prima als jullie dat altijd doen maar ik vind het wel een beetje kortdag als ik eerlijk ben.

Succes met het gesprek

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:40


Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:41

Polly schreef:
Koper schreef:
Welke les valt er uit dit topic te lezen


Dat je beter geen pensionklanten Kan hebben op stal.

Ook dat :D

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:43

Je stalhouder staat in zijn recht. Je hebt een maand opzegtermijn. Ook als dit niet zwart op wit staat. Dit is al het driehonderddduizendste topic over hetzelfde onderwerp en het is overal hetzelfde. Mijn ervaring is dat in goed overleg ontzettend veel mogelijk is en dat de meeste staleigenaren niet kijken op een paar dagen "te laat" opzeggen. Dat is wel coulance die je verliest als je via app dergelijke discussies aangaat. Gevalletje je eigen ruiten ingooien.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:46

Hoe lang sta je hier al?

Bij ons is er laatst ook iemand weg gegaan. Die nam gewoon het paard mee naar huis. Dus dat kreeg de stalhouder ook pas te horen toen ze het paard al in handen had. Tja dat kan ook natuurlijk.
Het gaat er natuurlijk ook om hoe je verder wil. Denk ook niet dat je bekent wil staan in de omgeving als iemand die gewoon "ineens" vertrekt.

Je kan het natuurlijk ook van de andere kant bekijken wat nu als de stalhouder jouw zou appen dat jij per 1 april weg moet? Zou je vinden dat hij gelijk heeft?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:49

xZiva_ schreef:
ik ga niet op de beschuldigingen reageren. hij appt mij ook altijd over alles, dus ga me niet laten vertellen dat ik geen fatsoen heb omdat ik hem geappt heb.


verder krijg ik hier weinig adviezen goedbedoelde adviezen zonder mij compleet af te branden, dus doe ik hier ook niks mee.

de reacties van mensen die wél moeite hebben gedaan om mij te vertellen hoe het zit ga ik meenemen.


Sorry meneer de Raadsman, dit advies had ik wel online gekregen maar heb ik niet opgevolgd want ze waren niet lief. :D

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:53

Om dus kort maar krachtig je vraag uit de OP te beantwoorden: Nee, je staat niet in je recht om niet te betalen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:58

Ik hoop dat jullie er mondeling uitkomen. Misschien komen jullie tot een oplossing die voor beide acceptabel is. (bijv. halve maand betalen... )
Dat je het contract wel hebt ontvangen maar niet hebt ondertekend en daar ook niet over gecommuniceerd, is niet netjes en geeft jou geen extra rechten. Had dan aangegeven dat je het niet eens bent en dat je op zoek gaat naar een oplossing. Zonder communicatie kom je nergens en geeft alleen maar ergernis.
p.s. Je betaalt niet alleen voor het hooi, maar ook voor het gebruik/onderhoud van de paddock/faciliteiten.