10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:22

Hallo bokkers,

Ik heb een hengstenveulen gekocht van 10 mnd oud. Nu is het de bedoeling om hem te vervoeren naar de opfok. Hij is vast staan niet gewend en staat nog bij zijn moeder. Het is twee uren rijden, in een 2-paards Hotra jumper. Hij wordt wel gesedeerd door een veearts.

Heeft iemand tips voor mij om hem te vervoeren? Wel of niet vast? Schot erin laten of niet?

Met vastzetten lijkt het mij dat hij nog meer in paniek kan raken. Maar helemaal los ben ik als de dood als hij gaat steigeren en eventueel over een laadklep springt ( of het mogelijk is geen idee). Een ervaren paard erbij ben ik aan het regelen, maar ik ben bang dat dat niks gaat worden.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile


PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:25

Niet sederen. Schot er uit. Veulen los er in en zeil dicht en zsm gaan rijden. Zo is mijn destijds 4 maanden oude veulen ook vervoerd. Niks aan de hand.

blackstar

Berichten: 3187
Geregistreerd: 03-10-04

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:26

Ook mijn mening, schot eruit, merriestangen erin (lange stangen), niet suf maken, zeil naar beneden en rijden.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:27

Niet sederen. Veulen opladen, alles dicht en goed afsluiten en en rijden maar.

Niet stoppen onderweg, gewoon doorrijden. Gaan eigenlijk altijd goed.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:41

Oké, waarom niet sederen? Is dat niet veiliger?

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:42

Als hij nog bij zijn moeder staat, zou het mijn voorkeur hebben om de moeder ook mee te nemen (als zij rustig is op de wagen). Dat maakt zijn reis prettiger en leert hij van zijn moeder.
En dan neem je de moeder weer mee terug naar huis.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Setteli

Berichten: 3153
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:43

Kun je de merrie niet mee nemen?

Dan zou ik schot eruit doen en merrie en veulen naast elkaar, maar wel vast zetten. En zeil zekers dicht doen
En misschien even een keer proberen voordat je echt op pad gaat.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:48

armyhorse schreef:
Oké, waarom niet sederen? Is dat niet veiliger?

Dan wordt hij wankel en is de kans op vallen groot.

Ik zou de achterkant ook goed afsluiten, een zeil kunnen ze alsnog onderdoor.
En idd de merrie mee als die makkelijk is op de trailer

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:48

Alles dicht, schot eruit en merrie meenemen. Veulen los laten staan :)

❥ Esprit

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:55

janouk schreef:
Als hij nog bij zijn moeder staat, zou het mijn voorkeur hebben om de moeder ook mee te nemen (als zij rustig is op de wagen). Dat maakt zijn reis prettiger en leert hij van zijn moeder.
En dan neem je de moeder weer mee terug naar huis.


Mijn merrie ging compleet over de rooie toen haar veulen er af ging. Ik ben blij dat ik haar niet op de trailer had staan toen. Die was over het schot gegaan..Veulen daarentegen heeft geen kick gegeven en liep zonder om te kijken mee de trailer op. Zij was al wel eens eerder vervoerd met merrie. Dat wel.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 11:57

Ik zou graag de merrie mee willen nemen, maar die is niet van mij. Die krijg ik jammer genoeg ook niet mee :(

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:59

Wij vervoeren jongen dieren naast een oudere pony die reizen gewent is. Is dat geen optie?

Sederen zou ik niet doen, kans op omvallen/door de benen zakken in bochten over hobbels is groot omdat evenwicht deels wegvalt. Hierdoor weer meer kans op verwonding door spartelen. Ze raken er gedesoriënteerd van, kans dat ze angstig worden om later weer eens vervoerd te moeten worden is reëel.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:03

Ik zou wel, als die tijd er nog is, eerst afspenen. Een 10 maanden oud veulen mag écht wel van z'n moeder af. Dat maakt het hele proces een stuk makkelijker. Merrie meenemen terwijl veulen niet gespeend is geeft het risico dat je met een merrie die knettergek is 2 uur terug in de trailer moet, dat zou ik ook geen goed idee vinden als eigenaar.

Verder idd niet sederen, worden ze wiebelig van, plus dat de herrie veel sterker binnen komt bij het veulen terwijl het veulen niet kan reageren, dus de paniek wordt onopgemerkt alleen maar groter.
Los in de trailer, punt van de trailer vullen met hooi- of strobalen zodat-ie niet onder de voorstang door duikt en zichzelf klem zet (plus de balans van de trailer verstoort), zeil dicht (bij voorkeur een veulenrek er in) en gaan.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 12:10

Ibbel schreef:
Ik zou wel, als die tijd er nog is, eerst afspenen. Een 10 maanden oud veulen mag écht wel van z'n moeder af. Dat maakt het hele proces een stuk makkelijker. Merrie meenemen terwijl veulen niet gespeend is geeft het risico dat je met een merrie die knettergek is 2 uur terug in de trailer moet, dat zou ik ook geen goed idee vinden als eigenaar.

Verder idd niet sederen, worden ze wiebelig van, plus dat de herrie veel sterker binnen komt bij het veulen terwijl het veulen niet kan reageren, dus de paniek wordt onopgemerkt alleen maar groter.
Los in de trailer, punt van de trailer vullen met hooi- of strobalen zodat-ie niet onder de voorstang door duikt en zichzelf klem zet (plus de balans van de trailer verstoort), zeil dicht (bij voorkeur een veulenrek er in) en gaan.


Klopt, hij had allang bij de moeder weg gekund, maar diegene waar ik hem heb gekocht heeft niet meer stallen.

Bedankt iedereen voor de tips. Ik zal proberen om een ouder paard of pony te regelen. En anders ga ik misschien toch los in de trailer proberen, ook al vind ik dat een eng idee.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:17

Wij zetten de paarden altijd wel vast, in een 1,5 paards trailer. De truc is inderdaad, inladen, alles dichtmaken en gaan rijden en blijven rijden. Zodra we bij een stoplicht stonden begonnen ze altijd wat praatjes te krijgen, maar onderweg zijn ze zo gefocussed op het blijven staan dat ze geen tijd hebben om herrie te maken.
En er gewoon geen issue van maken van de trailer, alle jonge paarden hier lopen er eigenlijk meteen op, gelijk iemand erachter die de stang dichtmaakt en klaar.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:36

Als je het zelf allemaal ook spannend vindt, laat hem dan laden door iemand die hem er nuchter no-nonsense op loopt.
Kan je zelf evt al achter het stuur zitten om gelijk te vertrekken ;)


TROY (2019) & LAYS (2014)

rensju

Berichten: 1579
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:50

Hmmm ik ga binnenkort een 11 maanden oud hengstveulen vervoeren naast een rustige maar onbekende merrie.

Wilde hem ook sederen omdat ik denk hem anders nooit in die trailer te kunnen krijgen. (Heeft met veel moeite 1x halster om gehad). Heb een spuit domosedan gel liggen..
Ik lees graag jullie meningen/ervaringen

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:51

Grappig dat iedereen zegt niet sederen. Ik doe altijd juist wel sederen, nooit geen problemen gehad, veulens hebben ook geen nare ervaring daarna met trailers. Wiebelig valt wel mee, je moet ze niet zo spuiten dat ze niet meer op de benen kunnen staan. Verder zijn die ritten meestal snelweg, rechttoe rechtaan.
Hier worden de veulens ook niet eerder gespeend, een zelfde situatie dus. Meeste veulens zijn naar plekken gegaan waar het 3 uur rijden was.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 12:54

Neonlight schreef:
Grappig dat iedereen zegt niet sederen. Ik doe altijd juist wel sederen, nooit geen problemen gehad, veulens hebben ook geen nare ervaring daarna met trailers. Wiebelig valt wel mee, je moet ze niet zo spuiten dat ze niet meer op de benen kunnen staan. Verder zijn die ritten meestal snelweg, rechttoe rechtaan.
Hier worden de veulens ook niet eerder gespeend, een zelfde situatie dus. Meeste veulens zijn naar plekken gegaan waar het 3 uur rijden was.


Ja, daarom vroeg ik mij ook af waarom juist niet sederen. Het is natuurlijk niet zo dat we hem plat spuiten, het is alleen om het iets rustiger te krijgen.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Setteli

Berichten: 3153
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:37

Ik heb mijn veulen destijds ook gesedeerd. Echt 1 of 2 streepjes. Zo vanuit de stal bij moeders, de trailer op en 5 uur rijden naar de Eiffelopfok. Merrie had er meer problemen mee, maar die had nog wat vriendjes bij haar die achterbleven.
Ze had al wel vaker op de trailer gestaan, maar niet alleen.
Ze heeft onderweg geen kik gegeven. Af en toe op parkeerplaatsen even stoppen en dan gekeken. Maar stond heel rustig

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:50

Ik ben ook voor sederen. Mijn destijds 6 maanden oude veulen zo ook naar de opfok vervoerd. Werd ook gelijk gespeend. Schot eruit zeiltje dicht en snel gaan rijden.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:04

Het is heel fijn voor die ukjes als er een ander paard met ze op de trailer staat. Dat maakt het verdriet om de moeder een stuk minder erg.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:06

Merrie mee, en los laten staan. Gaat 9 van de 10 keer gewoon goed

~Riding is the best solution to any problem~

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:37

Zou zelf de trailer afsluiten met een veulenrek en als kan met een ouder paard vervoeren.
De veulens die ik allemaal heb geladen/zien laden gingen allemaal echt heel makkelijk. Je moet er alleen niet zo over nadenken, veulen er in, trailer dicht en karren.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: 10 mnd oud veulen voor het eerst vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:41

Niet te veel over nadenken, maar absoluut WEL een veulen rek!!


Iedereen een Connemara!!


.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers