Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:41

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar advies en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Mijn merrie is afgelopen weekend in trailer gevallen. Hoe het is kunnen gebeuren daar heb ik helaas geen idee van, het enige ik merkte was dat mijn rubberen gietvloer een beetje nat was van de mest en vermoedelijk is ze dus onderuit geschoven.

Nu ben ik er dus niet meer gerust in en zoek ik dus advies.
Mijn trailer is een 1,5 atec royal class. Ik vervoer haar al 6 jaar met deze trailer en heb dit nog nooit meegemaakt. Hiervoor had ik een 2 paards ifor. Hierop had ik de indruk dat ze veel stabieler stond.
Heb ook al een keertje achter de trailer gereden en heb toen gemerkt dat ze heel veel moeite moet doen om haar evenwicht te houden maar verder is dat dus in die 6 jaar nooit een probleem geweest.
Ik ben een erg rustige chauffeur en het is gebeurd op een stuk dat recht was, ietsje ervoor was een bocht maar die waren we al ruim gepasseerd voor ze viel.

Wat is nu wijsheid?
Vlas of houtkrul in de trailer proberen? Stro wil ik niet want heb ik ooit al geprobeerd dat was te glad.
Ofwel een soort van tussenschot maken zodanig ze wel wat steun vind?
Misschien een soort stang die de voor en de achterstang met elkaar verbind?
Ofwel toch de 1,5 trailer de deur uit doen en een 2 paard kopen?
Alleen vind ik het zonde van mijn trailer want die heb ik destijds nieuw gekocht, goed onderhouden, altijd binnen gestaan, als ik 2de hands eentje moet kopen weet ik natuurlijk niet wat ermee gebeurd is en nieuw kan mijn budget niet direct aan momenteel.

Wie heeft er advies of tips ik hoor het graag :)
Misschien ben ik wat overbezorgd maar ben er heel erg van geschrokken...


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:45

Hang een camera in de trailer, dan kan je zien waar ze moeite mee heeft.
Ik heb onlangs mijn go pro eens in de trailer gehangen.
Ik reed heel langzaam. En toch ging mijn haflinger bijna onderuit in de bocht! Wat bleek? Op de beelden was te zien dat hij had gemest, in de bocht wilde hij zich schrap zetten, maar gleed uit over de mest!
Hij had ook moeite met staan. Ik ben nog langzamer gaan rijden in bochten. Gaat beter zo! :D en hij heeft er zelf ook wat meer handigheid in gekregen.
Maar zo te lezen heeft ie van jou al wat ervaring.
Camera is erg handig! Kan je goed zien wat je eventueel kunt verbeteren.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 15:50

Aan een camera heb ik inderdaad ook gedacht, dan heb ik er ook wat meer zicht op, ervaring is het probleem niet want in die acht jaar dat ik haar heb gaat ze wekelijks meermaals mee op de trailer overal naartoe. Heb jij er dan een bodembedekking bij in gedaan om het gladde te verbeteren chasey? Ik rijd eigenlijk al zo langzaam in de bochten omdat ik dus een keer achter de trailer gereden heb en toen gemerkt heb dat ze zoveel spierspanning nodig had om in de trailer te staan, maar misschien dat ik inderdaad beter nog langzamer moet. Ik heb het idee dat het aan de nattigheid van de trailermat ligt in combinatie met haar natte hoeven.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:15

Zaagsel als bodembedekking. Vlas is nog gladder dan stro.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:16

als het in al die jaren nog nooit is voorgekomen dat ze viel of uitgleed in de trailer zou ik aan de trailer niks veranderen. zorg dat je bodem niet glad is als ze mest of plast.
wij hebben altijd een dikke laag stro er in. eventueel kun je wat vlas of zaagsel onder het stro doen. neemt meteen vocht op.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:19

Ik heb zelf altijd stro in mijn 1.5 paardstrailer al 10 jaar.
Nooit geen problemen met gladde vloer.

Ik heb ook ooit vlas en zaagsel erin gehad dat vond ik zelf een ramp.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 16:23

Ja ik vind het ook een beetje moeilijk, omdat ik zo tevreden ben van de trailer en het altijd goed gegaan is zou ik het jammer vinden om de trailer te wisselen, maar als dat beter is voor mijn merrie dan komt dat uiteraard op de eerste plaats. Ik heb een maal stro geprobeerd en dat was geen succes, maar misschien moet ik het gewoon nog een proberen, heb zowel stro als zaagsel thuis voor de stallen dus misschien is dat wel eerst het proberen waard. Mijn Man is ook nogal handig misschien kan die een stang maken die de voor en de achterstang verbind zodanig ze daar wat steun aan heeft, maar weet niet of dat verstandig is...

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:40

wij hebben zaagsel in de wagen liggen op het werk, nu scheelt het dat ze op de vrachtwagen schuin staan en zowieso schotten hebben en dus veel stabieler staan, maar stro wordt idd ook alleen maar glad als ze plassen of mesten, zaagsel zuigt het vocht op

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:44

wellicht een gevalletje vette pech ? Wanneer het alle jaren goed gaat en nu 1 keertje niet kan het ook gewoon toeval zijn....Misschien een combinatie van om/verstappen in de trailer op een mesthoop oid?

Heb je een antislipvloer in de trailer ?
Ik heb juist geen zaagsel, vlas of stro erin omdat hij dan juist uitglijdt. Ik heb een rubberen gietvloer erin, en wanneer je die steeds goed schoonmaakt na gebruik dan glijden ze daar niet op uit.

Ik zou het even aankijken voordat je van alles gaat veranderen, het kan natuurlijk meer gaan gebeuren en dan zou ik een camera ophangen zodat je kunt zien wát er precies misgaat.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:46

Hoe is de vloer van de trailer? Misschien wat afgesleten? Een goede, stroeve ondergrond is natuurlijk belangrijk.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:49

Even op je vraag beantwoorden. Ik heb geen bodembekking in de trailer.
Volgend jaar wordt de bodem vervangen, dan zit ik ook te denken aan een rubber mat of gietvloer.
In ieder geval iets om de bodem stoever te maken.
Elke keer als de haf erin heeft gestaan, maar ik de vloer wel helemaal schoon.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 17:07

Er zit een rubberen gietvloer met van die noppen op in de trailer, na gebruikt wordt de trailer altijd schoon geveegd met een borstel dus de vloer ziet er echt nog als nieuw uit, de noppen zijn ook nergens weggesleten ofzo dus echt nog in prima staat. Maar haar mest was een beetje nattig en ik denk dat dat misschien wat onder haar voeten is gaan plakken of dat ze erover uit gegleden is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:09

OlympicOrry schreef:
Ja ik vind het ook een beetje moeilijk, omdat ik zo tevreden ben van de trailer en het altijd goed gegaan is zou ik het jammer vinden om de trailer te wisselen, maar als dat beter is voor mijn merrie dan komt dat uiteraard op de eerste plaats. Ik heb een maal stro geprobeerd en dat was geen succes, maar misschien moet ik het gewoon nog een proberen, heb zowel stro als zaagsel thuis voor de stallen dus misschien is dat wel eerst het proberen waard. Mijn Man is ook nogal handig misschien kan die een stang maken die de voor en de achterstang verbind zodanig ze daar wat steun aan heeft, maar weet niet of dat verstandig is...


Hoeveel stro had je erin gedaan?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:11

Op de film van mijn haf die in de mest ging staan, ging hij echt bijna onderuit, omdat ie precies in de mest ging staan om schrap te zetten en schoot zo in een flits met zijn achterbeen tegen de zijwand aan. Hij schrok er zelf ook van.
Maar kan me goed voorstellen dat je daar ook lelijk van onderuit kunt gaan! Ook met een rubber vloer. Die mest glijdt wel.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:22

Ik heb in mijn anderhalf paards trailer voorin onder de voorhoeven een rubberen mat liggen. Een degelijke die ze in de autobranch ook wel gebruiken. Op maat gesneden zodat die mooi voorin ligt. Die schuift ook echt niet en dan staan de voorhoeven mooi stevig.
Bodem is een gietvloer en kan wat glad worden van mest maar met rustig rijden heeft ze voor genoeg steun en is er nog nooit iets gebeurd..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:30

Ik heb een extra stang laten maken in mijn 1,5paards. Mijn kleine merries rond heel onrustig toen ze de volle breedte had. Nu kan ze links en rechts leunen en staat ze zoveel rustiger. Groot voordeel voor mij is dat ik geen losse stang meer heb. Als ik alleen laad, hoef ik daar niet mee te goochelen.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 19:04

Mrijn heb je daar toevallig een foto van hoe dat eruit ziet bij joow trailer? Is misschien voor ons een optie.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:11

Rubber en nat = glad, denk dat je net pech hebt gehad.
Ik gooi er doorgaans OUD (dus vies vlas uit de stal) in op het stukje dat ze mesten of plassen (ruin/merrie verschil). Of ik schuif de voordroog die gemorst is op dat stuk.
Dat is naar mijn ervaring het minst glad.

Extra small maken van 1.5 paards trailer zou ik juist niet doen, veel paarden willen juist breed staan met de voeten, dat kan dan niet meer.

En filmen tijdens rijden kan helpen, kan ook incidentje zijn geweest uiteraard.
Bij mij is er keer 1 onderuit gegaan op rotonde aan lawaai te oordelen (ree echt voorzichtig) toen was het ook natte mest bende en zat er bij aankomst inderdaad vlek op kont van pony dus die had inderdaad onderuit gelegen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:36

OlympicOrry schreef:
Mrijn heb je daar toevallig een foto van hoe dat eruit ziet bij joow trailer? Is misschien voor ons een optie.


Ik heb er geen foto's van helaas. maar, het systeem is gelijk aan een tweepaards trailer, alleen is een deel heel smal (wel breed genoeg om tussen door te lopen) en het andere deel net zo breed als bij een tweepaards. Ik heb alleen een stang van voor naar achter.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:01

Rubber hoeft helemaal niet glad te worden als het nat wordt.

Pas op met schoon vlas dat is super glad.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:07

Over bodembedekking is al het e.e.a. gezegd zie ik...
Heeft je paard beenbescherming aan op de trailer en hoe strak zet je haar vast? Mijn paard kreeg ook ineens evenwichtsissues en nu we hem met andere bescherming vervoeren is dat een stuk minder geworden. Ook zetten we hem zo strak mogelijk met de achter- en voorstang, het touw waarmee hij vast staat is ook aan de lange kant zodat hij zijn hoofd en hals kan gebruiken om evenwicht te houden.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 07:59

Ze staat met trailerkettingen vast maar lang genoeg want ze kan ermee omkijken dat doet ze graag om achterliggend verkeer in de gaten te houden. Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad idd. Gelukkig loopt ze nog steeds even blij de trailer weer op.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Paard valt in 1,5 paard trailer, tussenschot maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:39

Daar heb je veel geluk aan, dat ze er nog op wilt zonder twijfels!

Niet echt tips voor je maar hoop dat het eenmalig was voor je


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 73 bezoekers