Waar op letten, aanschaf trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 10:09

Hoi hoi!

Goed, wij gaan rustig aan opzoek naar een geschikte trailer.

Ik heb 2 paarden, welke samen 1400kg wegen. Waarvan 1 een bijna 5jarige shire merrie, dus die zal ook nog wat uit gaan zwaren. En ze is rond de 1.80m en is dus wat groter als een doorsnee paard.

Wij hebben zelf een bmw 3 serie auto welke 2000 mag trekken, en mijn vader heeft een bmw x3 welke 2400kg mag trekken.

Zelf kan ik dus eigenlijk alleen met 1 paard op pad, maar het lijkt mij handig om op zoek te gaan naar een tweepaards trailer met een max gewicht van 2400kg zodat wel beide paarden erin kunnen, als het nodig is kan ik altijd mijn vader vragen :)

Ik heb uiteraard mijn BE rijbewijs gehaald afgelopen jaar en daar werd gezegd dat ik dan wel met die 2400kg trailer mag rijden mits ik hem niet zwaarder belaad dan 2000kg ivm onze auto. (nieuwe regelgeving, hadden ze het over)

Iedergeval, en dan?
De trailer ga ik stallen bij de paarden op stal, hier komt hij buiten te staan. Dus een houten trailer wil ik liever niet.


Oke, tot zo ver mijn kennis!
Wat is wijsheid? Waar moeten we op letten?

O, ik heb een budget van €2000
Ik heb al leuke tweedehandse gezien, wil geen opknapper, maar weet dus niet zo goed waar ik verder rekening mee moet houden.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:37

Banden dat deze niet uitgedroogd, afhankelijk van de bodem of deze nog hard/goed is, geen scheur in de kap achter bij je rolzijl, verlichting of deze op orde is, zitten de stickers op de boom van de onderhoudsbeurten. Alle onderdelen die erbij horen er ook bij zitten, dus de extra borgpennen bij de stangen. Deurtje wat goed sluit en makkelijk. Klep recht sluit niet scheef en de klep moet makkelijk omhoog gaan. Dat is waar ik zo op zou letten.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:38

Voor wat voor trailer je ook gaat..zet hem op de weegbrug zodat je weet wat hij daadwerkelijk weegt. Gewicht op papier en in werkelijkheid kan behoorlijk verschillen. Die trailers worden gewogen zonder tussenschot, borst- en bilstangen en andere eventuele accessoires.

Edit: weet je zeker dat je 3 serie 2000kg mag trekken? Mijn 7 serie mag 2100kg trekken. Vind ik best een klein verschil! :oo

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:47

De moeilijkheid gaat er vooral in zitten om een trailer te vinden die groot genoeg is voor je merrie, maar die in eigen gewicht laag genoeg zit om alsnog 1400kg te kunnen laden.
Ifor heeft goede trailers met veel laadvermogen (de mijne heeft 1696kg laadvermogen, weegt leeg 904kg en TMM is 2600) maar dat is dan het kleine standaard model zonder extra's: geen voorlader, geen dubbele deuren, geen zadelkamer, geen extra steunpootjes vooraan. Het model groter zou voor jouw paard denk ik wel passen maar die zal 1000 leeg wegen en dan wordt het toch wel eh... krap om onder de 2400 te blijven.

Ik denk dat je dan beter naar een polyester kan uitkijken (ifor was vroeger hout en is nu hout en alu). Polyester is veel minder gevoelig voor rotten en lichter in structuur. Of ze ook even goed op de weg liggen weet ik niet, mijn ifor is mijn eerste trailer en ik ben gek op dat ding :))

Wat NinaCharlie zegt is inderdaad héél belangrijk: ga ermee naar de weegbrug voor je hem koopt, of zorg dat je hem iig mag terugbrengen als hij zwaarder blijkt dan de verkoper beweert. Veel trailers worden opgeknapt met extra dikke houten wanden, een extra dikke rubber mat erin, extra dikke bescherming aan de binnenkant... Maar dat weegt allemaal een redelijk hoop en dat gaat dus allemaal van je laadvermogen af.

beste advies is dus: eerst wegen en NOOIT op de ogen van de verkoper geloven. Al is ie de week ervoor nog gewogen, altijd zelf opnieuw gaan. Het zou niet voor het eerst zijn dat ze enkel met het metalen of houten skelet of buitenbouw gaan, laten wegen en nadien dan de afwerking erin plaatsen.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 11:11

Ik haf inderdaad al bedacht ok hem sws te willen wegen! Fijn dat jullie dit beamen, dan is het ook geen gekke vraag!

Ifor williams had ik zelf ook al gezien, mooi ruim, stevig, voorklep, maar. Kwa gewichten zijn ze veel te zwaar helaas! Kijk er nu inderdaad 1 van polyester, zou zelf 650 wegen en 2000 mogen laden.

Weten jullie hoe het zit met omhoog keuren? Heb er net wel. Topic over gelezen, maar is het raar om dan aan de verkoper te vragen of je ermee naar een garage en weegbrug mag rijden om dit na tw kijken, of kan dit ook anders?

Goede tips inderdaad van de banden, lichten, en laadklep!
Ik wil graag mijn vader meenemem die heeft daar meer oog voor als ikzelf haha!

En inderdaad idee was gewoon enkel Tussenschot, mijn paarden zijn verder braaf dus al. Die extra bescherming heb ik niet nodig.
Heb er nu 1 op het oog, jammer is alleen. Dat die een zadelkamer heeft. Opzich heel fijn hoeft het niet in de auto, maar gaat natuurlijk wel van mijn laad gewicht af!

Afbeelding
Dit is onze bmw, maar op de. Kenteken papieren staat toch echt dat hij 2000kg mag trekken!
Ik was laatst 250 kilo overladen, want wou ze samen op de weegbrug zetten en iedereen zei "zo zwaar zijn ze echt niet hoor!"
Afijn, ik had achteraf dus wel gelijk, gelukkig was het maar klein stukje.. Maar die auto deed het met 2 vingers in zijn neus hoor! ;)

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:35

qua trekken zou ik toch altijd zorgen dat je 'overschot' hebt.

ook al trekt hij 'met 2 vingers in de neus',als je in de problemen komt(bv slippen,slingeren door onvoorziene omstandigheden,....),dan maakt je overschot of niptheid qua trekken enorm vaak het verschil tussen effectief een ongeluk of heel de boel nog kunnen redden door het overschot.

ik denk sowieso dat het nipt wordt qua gewicht.
een volwassen shire is groooot en zwaar.
daar moet je al bijna een extra hoge trailer voor kopen,die zijn altijd extra zwaar en wegen een stukje meer dan de standaard trailers(net omdat ze voorzien zijn om extra zware en grote paarden te vervoeren).
als je dan naar een 2-paards gaat,zit je sowieso over de 2000 kg,en naar mijn idee ga je ook zo goed als altijd over de 2400 kg gaan als je beide paarden op een trailer zet.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 11:43

Ze is al uitgegroeid en zit rond de 800 en mijn draver rond de 600 (gok ik, maar weet alleen de gewichten samen)

Ze word nog wel breeder, maar de 900 gaat ze echt niet redden en groter als 1.80m word ze ook niet meer.

Dus zo heeeeel groot is ze niet voor een shire ;)

Ik wil graag een tweepaards zodat de mogelijkheid er is om met 2 weg te kunnen, dan vraag ik mijn vader.
Er zijn ook. Tweepaards trailers die zelf maar 650 wegen. Dus met de aanschaf moet ik er zelf gewoon goed op letten wat de trailer weegt en wat hij totaal. Mag wegen.

Ik met mijn auto altijd met 1 paard erin, dus dan mag ik makkelijk met haar rijden.

Ik huur nu een tweepaards van 850kg, mag 2000 laden en mijn merrie weegt 800kg.

Zit.ik totaal op 1650kg.
Dus dan zit ik nog ruim onder die 2000

Samen zitten ze met die trailer op 2250kg en die trailer kan waarschijnlijk omhoog gekeurd worden naar 2400kg met andere banden eronder, hij is namelijk teruggekeurd.
En deze is ook hoger als een standaard trailer waardoor ze er goed in kan staan.

Dus dat is ideaal, zulke moeten dann te koop ook te vinden zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 01-02-18 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:46

Nadiine__x schreef:
Weten jullie hoe het zit met omhoog keuren? Heb er net wel. Topic over gelezen, maar is het raar om dan aan de verkoper te vragen of je ermee naar een garage en weegbrug mag rijden om dit na tw kijken, of kan dit ook anders?


Omhoog keuren kan eigenlijk alleen als de trailer eerder naar beneden is gekeurd.
Op de trailer zitten plaatjes met de gewichten voor de as en bv de koppeling.
Dat zijn bepalende gewichten.

Normaal zijn de volgende delen bepalend voor de maximale last.
chassis, over de maximale goedkeuring kan en mag je niet.
assen, onder een 2000 kg trailer ligt een as die ongeveer 1000 kg draagkracht heeft, voor 2600 kg heb je een as nodig die 1300 kg mag dragen hoger gaat niet zonder veranderingen aan de trailer.
Voor de koppeling en reminrichting geld hetzelfde.

Als laatste de banden, op elke band staat een load index met een bijbehorend maximale belasting.

Voor elke trailer die je koopt adviseer ik om de load index van de banden te chekken

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:01

Omhoog keuren kan alleen als ze van oorsprong ook op dat hogere gewicht geleverd zijn. Achteraf opkeuren geeft een hoop (onzinnige) rompslomp omdat JIJ (met behulp van de fabrikant) aan moet tonen bij de RDW dat het kan. Kun je goedkoper een nieuwe trailer kopen met 2400kg TMM op papier.

BMHP: de meeste trailers in NL worden gebouwd op 2400kg-spec, maar komen voor 2000kg TMM op kenteken. Punt is dat de RDW dat formeel niet accepteert en jij als aanvrager dus moet gaan aantonen dat die trailer ok is (constructiewerk).
Check je trailer maar, daar zitten 1250kg assen onder.
Alleen de hele goedkope budgettrailers worden nog wel uitgevoerd met 1000kg assen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:01

Ik heb een hotra elegance zonder de zadelkamer, dit is een hoge en ruime trailer, mijn ruin van 1.84 staat er super in en heeft veel ruimte bij zijn hoofd. Is een fijne trailer en ligt ook leeg fijn achter de auto. Wellicht zijn er ook maten te vinden van de 2 paards trailer met veel ruimte in de neus van hotra.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:08

Ik zou altijd kritisch zijn op de bodem. Ooit bedacht een 2e hands te kopen. Vele trailers in dat budget gezien. Allen met een slechte bodem. Opgemerkt of door ons gezien.

Of houd daar rekening mee ivm oplapkosten of verhoog je budget. Het kan wel voor 2000 maar dan moet je echt geluk hebben en goed kijken!!!!
Neem iemand mee!

Ik heb destijds na een zoektocht van een jaar nieuw gekocht. Nu paardloos... dus hij staat weer te koop.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:48

Ifors zijn inderdaad zwaar, maar net daarom liggen ze wel zo goed op de weg.

Bij nader inzien zit je met 2400 mogen trekken al bij al wel slecht voor de toekomst, aangezien je verwacht dat je merrie nog gaat uitzwaren. Als je nu een lege trailer 1000kg hebt en TMM 2400 mag ze bijvoorbeeld geen kilogram meer bijkomen. Je kan dan ook geen hooinetten meenemen in de trailer, geen watervaatje, geen dik pak stro/vlas/krullen op de bodem leggen want al bij al tellen al die kleine zaken OOK mee!

Met 1 paard op pad zal geen problemen geven, met beide is 2400 trekvermogen gewoon... kak.

Dat de auto die 250kg extra makkelijk kan trekken, dat is an sich normaal. Ze gaan nooit de maximale uitersten op het kentekenbewijs zetten, er wordt altijd rekening gehouden met een marge ivm veiligheid ;)
Het grote probleem bij overladen zijn is niet noodzakelijk "kan mijn auto het trekken" maar wel "kan mijn auto het nog redden in onvoorziene situaties". Dan bedoel ik niet alleen die ene dag in het jaar met felle wind of ijzel. Dan bedoel ik de wegpiraten en beroepsidioten die je zo vaak tegenkomt op de weg. Die je de pas gaan afsnijden om in te voegen, die vol op de rem gaan vlak voor je neus, die je langs rechts inhalen, die op een haar na naast je combi gaan langsvliegen, noem maar op. De momenten waarop je pijlsnel moet kunnen reageren en waar het er wél toe doet, DIE moet je in je achterhoofd houden. Een trailer trekken is 1 zaak. Diezelfde trailer met bewegende/levende vracht overal en altijd zo veilig mogelijk kunnen afzetten, dat is helemaal wat anders.

Bij de bodems geef ik persoonlijk voorkeur aan aluminium. Heb 1x ervaring met een houten bodem die ondanks alles TOCH onzichtbaar was doorgerot... Nooit meer. Echt van m'n leven nooit niet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:54

Om wat voor paarden gaat het?
1400 kg laadvermogen! 700kg paard is al aardig aan de maat! Trekpaarden?
Zo niet, dan is 2400kg ruim voldoende, lijkt me.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:58

Ze heeft een shire die nu 800 weegt en wss nog wat gaat uitzwaren.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:07

Hai TS, ik rijd ook een BMW 3 touring; een 320i. Ik heb een 1,5 paardstrailer met daarin een grote D pony.
Mijn auto trekt dit, maar als ik bijvoorbeeld achteruit een drempel op moet (inparkeren bijvoorbeeld) dan heeft mijn auto het al best lastig. Ik zou dus zelf nooit gaan trekken met de auto wat jij nu van plan bent.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:11

Je hebt geen 3 serie BMW maar een 5 serie BMW :+ *\o/* en die mogen 2000 kg trekken

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:15

Varekaj schreef:
Ze heeft een shire die nu 800 weegt en wss nog wat gaat uitzwaren.

Kolere!
Passen er daar überhaupt wel twee van in een normale trailer?
Moet je dan niet langzamerhand naar een 3 paards gaan kijken?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:24

:))

Lees de OP even. Het gaat om een shire en ik geloof een gewoon paard.

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:26

Koop altijd een trailer met het deurtje aan de rechterkant. Als je ooit eens langs de kant van de weg moet stoppen en bij je paard moet zijn sta je weg van het verkeer.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 19:20

miezelke schreef:
Koop altijd een trailer met het deurtje aan de rechterkant. Als je ooit eens langs de kant van de weg moet stoppen en bij je paard moet zijn sta je weg van het verkeer.


Ohhh dat is wel een goede!
Zijn er sirieus trailers met het deurtje links dan? Dat is echt dom..
Ga er op letten!


sflj schreef:
Varekaj schreef:
Ze heeft een shire die nu 800 weegt en wss nog wat gaat uitzwaren.

Kolere!
Passen er daar überhaupt wel twee van in een normale trailer?
Moet je dan niet langzamerhand naar een 3 paards gaan kijken?

Lol, ik heb een kleine shire van bijna 5jaar en ik. Gok haar nu op 800kg en ik. Heb een volwassen draver van ik gok 600kg.

De shire gaat nog uitzwaren.

Maar ik weet alleen dat ze samen 1400kg wegen.. De meningen zijn er over verdeeld wie wat weegt, er zijn er ook die denken dat mijn draver 650kg weegt en mijn shire dus 750kg

Maargoed dat is een wesselis nietis spelletje.

Feit blijft dat ik een laadvermogen van 1500kg wil.

blackstar schreef:
Je hebt geen 3 serie BMW maar een 5 serie BMW :+ *\o/* en die mogen 2000 kg trekken

Oh.. :+ blond, goed excuus? :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:42

Ik zou voor de zekerheid de eindmassa van beide op 1600 zetten hoor. Denk dat ze dat zeker wel zullen halen met z'n 2 als ze allebei op hun volwassen gewicht en formaat zitten. Tenzij je shire al redelijk volledig is, want 100kg is voor zo een reus niks.

Stiekem wel jaloers dat je een shire hebt, prachtig ras is dat.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:47

Hoe weet je dan dat je paarden samen 1400 kg wegen?

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:09

NinaCharlie schreef:
Hoe weet je dan dat je paarden samen 1400 kg wegen?

Omdat ik naar een weegbrug gereden ben, en daar prachtig overladen stond met een mond vol tanden :+
En de trailer daarna ook leeg gewogen heb ;)


Varekaj schreef:
Ik zou voor de zekerheid de eindmassa van beide op 1600 zetten hoor. Denk dat ze dat zeker wel zullen halen met z'n 2 als ze allebei op hun volwassen gewicht en formaat zitten. Tenzij je shire al redelijk volledig is, want 100kg is voor zo een reus niks.

Stiekem wel jaloers dat je een shire hebt, prachtig ras is dat.


Ze is al wel redelijk uitgegroeid vermoed ik, Als gelopen jaar is ze al flink de breedte in gegaan namelijk. Maarja goed, eind resultaat weet ik natuurlijk niet..

Afbeelding
Even voor het idee, ik Ben 1.82m en heb vooral hele lange benen en broekmaat 44. ;)

Ze is dus al wel. Redelijk opweg ;)
Maargoed, het is mijn 1e shire, dus dat is eigenlijk een theorie waar we niks aan hebben :p

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Waar op letten, aanschaf trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:12

Kijken dat de wielen niet paraplu staan. Dan sowieso laten staan!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:17

Mijn warmbloed heeft me na zijn castratie op 6,5 jaar nog de verrassing gegeven om 5cm te groeien en van 485 naar 550 te gaan :Y) Uiteindelijk was hij rond zijn 7,5 jaar compleet. Hij is nu 1.65 hoog :P