Paard bokt in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 10:56

Hallo allemaal

Ik zal de situatie kort proberen uit te leggen.

Ongeveer 2 jaar geleden kocht ik een nieuw paard,het was een sensibele zwarte merrie. Toen we ze in de trailer wouden zetten begon ze te stijgeren,de vorige eigenaars zeiden dat ze dit normaal niet doet. Na lange tijd stond ze er dan toch in.toen we ze thuis in de trailer wouden zetten deed ze dit opnieuw.
Na zeker een half jaar er mee te sukkelen loopt ze er nu zo mak als een lammetje in maar nu zitten we weer met een ander probleem.

Van zodra we de klep vanachter toedoen begint ze heel zenuwachtig te doen. Eenmaal we dan aan het rijden zijn begint ze heel hard ophoog te springen in de trailer en te bokken (echt heel eng om te zien). We hebben al geprobeerd met confidence eq dat ze wat rustiger wordt maar dat helpt niet.
Sommige mensen zeggen dat ze dit doet omdat ze blij is dat ze mag gaan werken (doet ze ook wel heel graag), zou dit kunnen?

Wat raden jullie aan om te doen?

Alvast bedankt!


Kokopelli

Berichten: 1
Geregistreerd: 17-01-18

Re: Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:29

Ik zou je aan willen raden om hulp in te schakelen, zodat je veilig op pad kunt. Ik heb zelf zeer goede ervaring opgedaan met Equinologica.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:34

Inderdaad een deskundige erbij halen. Niet meer op pad gaan tot die tijd. Als ze toch eens zo overstuur raakt dat je trailer uit balans raakt heb je de poppen aan het dansen. Levensgevaarlijk. Kan me ook echt niet voorstellen dat de oude eigenaren daar niets vanaf weten. Zoiets ontstaat toch niet in 1 keer?

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:18

Kokopelli schreef:
Ik zou je aan willen raden om hulp in te schakelen, zodat je veilig op pad kunt. Ik heb zelf zeer goede ervaring opgedaan met Equinologica.


Ga ik zeker doen! Heb ook al wat opzoekwerk gedaan op internet maar daar is nog niet echt iets bruikbaars uitgekomen.
Bedankt voor je antwoord!

NinaCharlie schreef:
Inderdaad een deskundige erbij halen. Niet meer op pad gaan tot die tijd. Als ze toch eens zo overstuur raakt dat je trailer uit balans raakt heb je de poppen aan het dansen. Levensgevaarlijk. Kan me ook echt niet voorstellen dat de oude eigenaren daar niets vanaf weten. Zoiets ontstaat toch niet in 1 keer?


Bedankt voor je antwoord! Niet meer op pad gaan tot het opgelost is zou kunnen, maar wat als het niet opgelost raakt? (het is namelijk een wedstrijdpaard). Volgens mij weten de vorige eigenaars er ook wel meer van en is dit ook de reden waarom zij haar verkocht hebben :/

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:20

Wel vervelend hoor, denk je een fijn paard gekocht te hebben zit er zo’n staartje aan! Probeer niet te negatief te denken over wat als het niet lukt. Ik snap goed dat zo’n gedachte door je hoofd schiet maar probeer bezig te blijven met wat wel kan of wat wel een oplossing kan zijn. :)

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:24

Ik heb er ook een gehad die het deed en toen we een grotere trailer hadden niet meer. De trailers van vroeger zijn een stuk korter en krapper. Zou dat kunnen?

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:26

NinaCharlie schreef:
Wel vervelend hoor, denk je een fijn paard gekocht te hebben zit er zo’n staartje aan! Probeer niet te negatief te denken over wat als het niet lukt. Ik snap goed dat zo’n gedachte door je hoofd schiet maar probeer bezig te blijven met wat wel kan of wat wel een oplossing kan zijn. :)


Inderdaad is echt heel jammer vond voor de rijden is ze echt zo fijn! <3
Was zo blij dat ze na heel lang sukkelen eindelijk in de trailer ging en nu dit weer! Maar dat probleem is opgelost, dus hopelijk krijgen we dit probleem ook opgelost!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:28

Zonnetje81 schreef:
Ik heb er ook een gehad die het deed en toen we een grotere trailer hadden niet meer. De trailers van vroeger zijn een stuk korter en krapper. Zou dat kunnen?


Gho hier heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Mij lijkt het dat ze wel genoeg plaats heeft, maar ga hier toch nog is naar kijken. Bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:28

In wat voor trailer staat ze?
Wat als je haar in een grotere of juist kleinere zet?
Edit; bedoel van 1.5 naar 2 of andersom.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:30

Ik zou echt een proffesional inschakelen.. geen idee hoe je dit aan zou moeten pakken :?

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:34

Amy schreef:
In wat voor trailer staat ze?
Wat als je haar in een grotere of juist kleinere zet?
Edit; bedoel van 1.5 naar 2 of andersom.


Ze staat nu in een 2paards, we hebben nog niet geprobeerd om ze in een kleinere te zetten (zouden we wel eens kunnen doen).
We wouden ook eens zien of ze het op een camion ook doet, maar daar wilt ze nog niet eens in. We hebben ook de touwen waar ze mee vaststaat al korter gezet maar dit helpt ook niet.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:34

Sxnnelenix schreef:
Ik zou echt een proffesional inschakelen.. geen idee hoe je dit aan zou moeten pakken :?


Toch bedankt voor je antwoord!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:36

Kleine insteek,
Heeft ze in de trailer hooi ofzo waar ze zich mee kan bezig houden?

Ik vind dit een serieus levensgevaarlijke situatie.

Leef en laat leven.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:38

Art_Ificious schreef:
Kleine insteek,
Heeft ze in de trailer hooi ofzo waar ze zich mee kan bezig houden?

Ik vind dit een serieus levensgevaarlijke situatie.


Ze heeft niks waar ze zich mee bezig kan houden,maar zelfs als ze dat zou hebben zou ze het nog doen

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:41

melissa57 schreef:
Art_Ificious schreef:
Kleine insteek,
Heeft ze in de trailer hooi ofzo waar ze zich mee kan bezig houden?

Ik vind dit een serieus levensgevaarlijke situatie.


Ze heeft niks waar ze zich mee bezig kan houden,maar zelfs als ze dat zou hebben zou ze het nog doen

Dat weet je dus niet, gewoon proberen, goed gevuld hooinet en dan een stukje rijden. Wanneer dat de manier is dan doe je dat toch gewoon??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:42

Staat ze in een twee paards met schot ertussen? Mijn merrie deed dit ook maar die was zo claustrofobisch dat ze zo onzeker werd tussen dat schot dat ze ook ging bokken en zich flink verwonde aan het schot...ik reed erachter en zag zo de stang over de klep naar buiten vliegen.....wij hebben het schot eruit gehaald, met rust weer vertrouwd in de trailer gemaakt en nu stapt ze zonder problemen op en t rijden gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft nu de ruimte, kan lekker breed gaan staan....

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:47

Mandy73_unes schreef:
Staat ze in een twee paards met schot ertussen? Mijn merrie deed dit ook maar die was zo claustrofobisch dat ze zo onzeker werd tussen dat schot dat ze ook ging bokken en zich flink verwonde aan het schot...ik reed erachter en zag zo de stang over de klep naar buiten vliegen.....wij hebben het schot eruit gehaald, met rust weer vertrouwd in de trailer gemaakt en nu stapt ze zonder problemen op en t rijden gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft nu de ruimte, kan lekker breed gaan staan....



Ja ze staat in een 2paards met tussenschot. Zouden we hier dan ook eens moeten proberen met het eruit te halen. Heb alleen schrik dat ze zich op een of andere kan omdraaien in de trailer, of kan dit niet?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:49

Bigone, Dat dus idd. Gewoon proberen, wie niet waagt niet wint zeggen ze toch?
Desnoods tussen het hooi wortels of iets anders super lekker doen. De trailer moet een plezante ervaring worden.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:52

melissa57 schreef:
Mandy73_unes schreef:
Staat ze in een twee paards met schot ertussen? Mijn merrie deed dit ook maar die was zo claustrofobisch dat ze zo onzeker werd tussen dat schot dat ze ook ging bokken en zich flink verwonde aan het schot...ik reed erachter en zag zo de stang over de klep naar buiten vliegen.....wij hebben het schot eruit gehaald, met rust weer vertrouwd in de trailer gemaakt en nu stapt ze zonder problemen op en t rijden gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft nu de ruimte, kan lekker breed gaan staan....



Ja ze staat in een 2paards met tussenschot. Zouden we hier dan ook eens moeten proberen met het eruit te halen. Heb alleen schrik dat ze zich op een of andere kan omdraaien in de trailer, of kan dit niet?
als ze vastgezet staat (desnoods met twee kettingen) kunnen ze in principe niet omdraaien.

Leef en laat leven.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:52

@ bigone
Als mijn paard zenuwachtig is maakt het haar niet uit of ze eten heeft of niet. Maar ga zeker wel proberen wat Art_Ificious heeft gezegd

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-18 18:53

Staat ze in een twee paards met schot ertussen? Mijn merrie deed dit ook maar die was zo claustrofobisch dat ze zo onzeker werd tussen dat schot dat ze ook ging bokken en zich flink verwonde aan het schot...ik reed erachter en zag zo de stang over de klep naar buiten vliegen.....wij hebben het schot eruit gehaald, met rust weer vertrouwd in de trailer gemaakt en nu stapt ze zonder problemen op en t rijden gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft nu de ruimte, kan lekker breed gaan staan....
[/quote]


Ja ze staat in een 2paards met tussenschot. Zouden we hier dan ook eens moeten proberen met het eruit te halen. Heb alleen schrik dat ze zich op een of andere kan omdraaien in de trailer, of kan dit niet?[/quote]als ze vastgezet staat (desnoods met twee kettingen) kunnen ze in principe niet omdraaien.[/quote]

Dan ga ik het zeker eens proberen met het tussenschot eruit

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard bokt in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:55

Je kunt het ook combineren schot eruit en hooi geven.
Als ze rustig is kan je nog zien of ze rustig blijft zonder hooi.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:55

Ik ga ook voor meer ruimte. Kennis van mij haar merrie trapte haar benen kapot. Bleek haar evenwicht niet te kunnen houden in een 2 paards op 1 plaats. Schot eruit en probleem opgelost.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:01

melissa57 schreef:
Mandy73_unes schreef:
Staat ze in een twee paards met schot ertussen? Mijn merrie deed dit ook maar die was zo claustrofobisch dat ze zo onzeker werd tussen dat schot dat ze ook ging bokken en zich flink verwonde aan het schot...ik reed erachter en zag zo de stang over de klep naar buiten vliegen.....wij hebben het schot eruit gehaald, met rust weer vertrouwd in de trailer gemaakt en nu stapt ze zonder problemen op en t rijden gaat eigenlijk heel goed. Ze heeft nu de ruimte, kan lekker breed gaan staan....



Ja ze staat in een 2paards met tussenschot. Zouden we hier dan ook eens moeten proberen met het eruit te halen. Heb alleen schrik dat ze zich op een of andere kan omdraaien in de trailer, of kan dit niet?


Aan twee anten vast zetten dan kan het niet. Onze trailer was van voor ook kort dat ze met haar hals weinig ruimte had. We hadden een sluis 1,5 trailer en toen ze op een westfalia 2 paards zonder schot en achterstang stond is ze van brabant naar noord flevoland gegaan zonder bokken of raar doen. Eerst begon ze meteen voordat je uberhaupt weg kon rijden. En dan hoog springen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 29-01-18 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:16

melissa57 schreef:
Dan ga ik het zeker eens proberen met het tussenschot eruit

Wel even lange stang halen dan. De stang(en) zorgt/zorgen ook voor extra stevigheid van de trailer. Die kun je dus niet zomaar weg laten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers