Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:51

Hi bokkers,

Ik heb zelf 2 paarden aan huis, waarbij ik middels een advertentie een 'pensionklant' erbij heb gezocht. De data dat de paarden zouden komen staat al vast. Echter wilde ik ivm een mogelijke gezamelijke enting weten of haar paarden toevallig ook nog ingeënt moeten worden eerdaags. Hierop zei ze dat ze dit nog nooit heeft gedaan.

Nu zit ik zelf met een dilemma, ik vind het vreemd dat zij mij dit niet vooraf heeft gevraagd. Mijn merrie gaat met regelmaat op concour, dus er zouden gemakkelijk virussen overgedragen kunnen worden. Mede hierom vind ik het een fijner idee wanneer alle paarden ingeënt zijn. Dit om besmetting/overdraging te voorkomen.

Is het raar om als nog te verplichten om dit te laten doen? Of heb ik het recht hier niet toe?

:o (excuus als het fout staat)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:52

Jouw stal jouw regels en eisen dat de dieren ge-ent zijn is volkomen normaal. Sterker nog ik zou de basis enting eisen voordat de dieren bij jou komen.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:55

Ik vind het vrij realistisch dat je het wilt en zou zeker uitspreken wat en waarom
Enten is nu eenmaal zeer verstandig zeker tetanus
Ik ent ook niet elk jaar maar laat wel titteren heb ze gelukkig aan huis staan dus niemand die ik tot last ben verder
Maar als een pension eigenaar dit vraagt zou ik het respecteren en doen of iets anders zoeken

Word ze boos of geïrriteerd dan weet je direct dat het geen juiste kandidaat is voor op stal bij joi

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:56

Eens met Troi!

Mijn vorige en huidige paard waren niet geënt ( :') ). Mijn vorige heb ik op de 2e stalling geënt (3 maandjes op vorige stalling gestaan) en mijn huidige paard heb ik direct na de keuring laten enten. Hij was goedgekeurd en ging toch direct mee.
Ik vind het niet gek dat je graag wilt dat zij haar paard(en) laat enten! Dat is op veel(/alle?) stallen verplicht toch?

En zoals Troi zegt; 'Jouw stal jouw regels'. Dus als jij dat wilt, zou ik dat gewoon tegen haar zeggen.

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:56

Dat was mijn eerste gedachte eigenlijk ook.

Krijg nu al een beetje een naar onderbuik gevoel. Afgesproken was een x aantal keer komen helpen per week, in overleg hebben we dit al geminderd. En de al lage stalprijs is nog lager geworden..

Zou het slim zijn om een simpel contractje op te stellen? Over het inenten, stalgeld, frequentie van uitmesten van het weiland en opzegtermijn van beide partijen?

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:59

als je nu al buikpijn krijgt zou ik het helemaal afblazen. Dit klinkt als gegarandeerde ergernis en problemen.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:59

Ik zou er niet eens aan beginnen nu ik je 2de post lees... je hebt 2 paarden staan dus je paard heeft geen maatje nodig dus er is lijkt me geen noodzaak aan pension?
Zeker als je er zelf alleen maar op moet toegeven

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:05

Ik ben verder heel makkelijk, maar twee maal per week komen uitmesten is twee maal per week komen uitmesten. Mijn voorgevoel zegt nu, mede door het bericht dat ze nooit hebben geënt, dat dit misschien niet waargemaakt wordt.
Wanneer dat netjes wordt gedaan is er niks aan de hand. Ik zocht er een of twee paarden bij als speelmaatje voor mijn jongere merrie. De andere heeft ze helaas geen klik mee.

Echter kan ik het nu niet afblazen. Over een kleine anderhalve week zouden ze al komen. Is het raar om als nog een contractje op te stellen?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:06

Ik zou van in het begin zekr gn toegevingen doen, er zijn zat mensen die een stalling zoeken, wees selectief en volg je gevoel.

Wat inenting betreft, bepaal je idd zelf. Hier is het omgekeerd: ik als pensionhouder vaccineer zelf niet, enkel om de 5 jaar tegen tetanus, maar pensionklanten hebben de vrije keuze. Idem met ontworming: hier met mestonderzoek en minder frequent, de anderen beslissen zelf. Vroeger werkte ik wel standaard, en toen verplichtte ik het wel om mee te doen. Is juist extra voordelig, kan je de DA-kosten delen.

Ik zou contractje maken, laten nalezen en vooraf laten ondertekenen, en zeker voorafbetaling vragen voor de eerste maand, zo weet je direct welk vlees je in de kuip hebt. En beter nu afblazen of uitstellen dan dat je ze na een maand eruit moet gooien.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:07

Nee hoor, gewoon contractje met wederzijdse opzegtermijn.
Als ze redelijk is zou ze dit geen probleem moeten vinden. Kaart in ieder geval alvast het enten aan, wie weet is het geen enkel probleem

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:08

Ik zou nu gewoon een contract opstellen ja. Eventueel een berichtje doen dat je toch graag een contract op wilt stellen zodat alles duidelijk op papier staat.
Lijkt me aardig normaal, een contract. En dan alles er maar inzetten. Van enten tot 2x per week uitmesten, opzegtermijn etc.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:08

Enten doe ik ook niet aleen tegen tetanus. Zie er het nut niet van in behalve dan dat t moet met concours.
Contract opstellen zeker doen!!
Al is het maar de prijs, waar je aanbied, opzegtermijn en betaaltermijn

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:11

Zeker nu ze er nog niet staan zou ik wel aangeven dat je er vanuit bent gegaan dat de paarden geënt waren en dat dit wel één van jou voorwaarden betreft. Dan is het aan de eigenaren de keus toch........geënt aankomen of opzoek gaan naar een andere stalling.

Op mijn vorige stal was ik verplicht te enten en was dit oa contractueel vast gelegd. Huidige stal gaat uit van goed vertrouwen, maar we enten collectief dus iedereen gaat daar vaak wel in mee.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:12

Mijn paard was ook niet inge-ent tot dat ik maand geleden verhuisde naar een pensionstal. 2 dagen van te voren heb ik haar dus inge-ent. Het is verplicht en het moest gebeurd zijn en in het paspoort staan voor dat ik kwam en ook aantonen. Paspoort moet ook ten alle tijde bij de pensionstal zijn ivm controles. En ik zou zeker weten een contract opstellen. Helemaal niet raar. Ik was verhuist naar een andere stal omdat ik daar op een gegeven moment alle klusjes zelf moest doen. :7
Laatst bijgewerkt door Mies op 14-02-18 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:13

Als jij wil dat dat paard ge-ent bij je op stal koopt, moet je dat aangeven. Is ze het daar niet mee eens? Kan ze op zoek naar een andere stal.

Jouw stal, jouw regels. Zo simpel is het.

Een contractje opstellen vind ik zo gek nog niet, dus dat zou ik zeker even doen.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:16

Nu is er nog tijd om dingen af te spreken en te regelen. Als ze er zijn ben je te laat.

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:16

Bedankt voor alle reacties, het niet inenten hebben we het al over gehad, maar ze is er niet heel happig op. Heb nu duidelijk aangevend dat ik de paarden graag ingeënt hier wil hebben.

Contractje ga ik nu mee bezig. Is het rechtsgeldig wanneer ik er zelf eentje maak met enkel opzegermijn, stalkosten en wat ik doe qua verzorging en wat ik van de huurder verwacht?

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:17

Het is sowieso verstandig om een contract op te stellen, dat kan een hoop gezeur voorkomen als het straks toch wat minder soepel verloopt. In dit contract kun je dan alle afspraken en voorwaarden vermelden.

Voor nu zou ik aangeven bij de eigenaresse dat je wil dat de paarden geënt worden als ze bij jou komen staan. De eigenaresse kan dan zelf bepalen of zij haar paarden wil laten enten of dat ze dan op zoek gaat naar een andere stalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:18

Als mensen niet enten dan zou ik meteen even vragen of ze wel ontwormd zijn, of er mestonderzoek is gedaan en wanneer. Je wilt namelijk niet dat jouw weiland besmet wordt met hun wormen.

Op een stal hier in de buurt is een hectare aan weiland vrijwel verwoest doordat er een paar maanden jonge paarden van een boer op gelogeerd hebben. Niet gevraagd naar wormen en dus was het weiland daarna vergeven van de bloedwormen - en de eigen paarden die altijd schoon waren en daar vervolgens weer op kwamen dus ook elke keer weer als dat weiland gebruikt moest worden. :(

Gewoon een contractje maken. Bij mijn eerste stal was dat al aanwezig, bij mijn tweede pensionstal heb ik er zelf een gemaakt. Ik zou ook absoluut laten enten, alleen al omdat als zo'n paard op jouw erf ziek wordt je er bij een hoop baasjes op kunt rekenen dat jij degene bent die een groot deel van de ziekenzorg moet overnemen, omdat zij maar 1x in de week 'kunnen'. Als 2x in de week klusjes op stal doen al teveel werk is, hoe gaat dat dan als het paard een onschuldig oogontstekingkje krijgt en 2x per dag even een zalfje in zijn oog moet krijgen?
Volgens mij ben jij bij deze mensen kandidaat nummer 1...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:21

Ik deed mijn paarden ook niet enten. Alleen omdat ik aan evenementen mee ging doen moest het wel gebeuren. Dat ik niet aan enten deed wil niet zeggen dat ik niet voor mijn paard Zorg. Ik ga als het kan dagelijks en als het nodig is 2x per dag. Ik ben ook de enige die mest en sta pension. Ik zorg er voor dat de paarden eten krijgen, dat er brokken zijn en vitaminekorrel, de hoefsmid, tandarts en ontworming. O ja, ik poets hun paard ook en geef het ook zo nu en en beweging.
Dus niet enten betekend niet direct dat iemand zijn afspraken niet nakomt. Nou heb ik een stalbaas die een paard heeft als weideversiering dus dat ligt iets naders maar toch.

Een contract is niets mis mee, gewoon doen.

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:22

xyzutu2 schreef:
Gewoon een contractje maken. Bij mijn eerste stal was dat al aanwezig, bij mijn tweede pensionstal heb ik er zelf een gemaakt. Ik zou ook absoluut laten enten, alleen al omdat als zo'n paard op jouw erf ziek wordt je er bij een hoop baasjes op kunt rekenen dat jij degene bent die een groot deel van de ziekenzorg moet overnemen, omdat zij maar 1x in de week 'kunnen'. Als 2x in de week klusjes op stal doen al teveel werk is, hoe gaat dat dan als het paard een onschuldig oogontstekingkje krijgt en 2x per dag even een zalfje in zijn oog moet krijgen?
Volgens mij ben jij bij deze mensen kandidaat nummer 1...


Dit dus... Ze leek mij een erg makkelijk type, (ben ik in principe ook), maar volgens mij is zij wel erg makkelijk... Ga snel wat in elkaar zetten en doormailen. Mocht ze het er niet mee eens zijn, dan houdt het op.

Is een wederzijdse opzegtermijn van een maand of desnoods 2 maanden redelijk? Moet dit als verhuurder altijd onderbouwd met een reden?

Happinessx

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-04-13
Woonplaats: Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:24

No_No schreef:
Ik deed mijn paarden ook niet enten. Alleen omdat ik aan evenementen mee ging doen moest het wel gebeuren. Dat ik niet aan enten deed wil niet zeggen dat ik niet voor mijn paard Zorg. Ik ga als het kan dagelijks en als het nodig is 2x per dag. Ik ben ook de enige die mest en sta pension. Ik zorg er voor dat de paarden eten krijgen, dat er brokken zijn en vitaminekorrel, de hoefsmid, tandarts en ontworming. O ja, ik poets hun paard ook en geef het ook zo nu en en beweging.
Dus niet enten betekend niet direct dat iemand zijn afspraken niet nakomt. Nou heb ik een stalbaas die een paard heeft als weideversiering dus dat ligt iets naders maar toch.

Een contract is niets mis mee, gewoon doen.



Heb nergens gezegd dat ze niet komt voor de verzorging. Echter was mijn 'eis' vooraf vier maal per week. Heb dus al water bij de wijn gedaan, omdat zij niet redde om vier maal per week te komen. Lijkt mij toch een geheel andere situatie als het geen jij nu beschrijft. :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:32

Nou, ik vatte het wel zo op dat je nu bang bent dat ze haar afspraken misschien niet nakomt omdat ze ook niet ent.
Maar ik begrijp dat ze wel een beetje te makkelijk overkomt. Dat staat los van het wel of niet enten lijkt mij. Als jij je zorgen maakt of Ze zich wel aan de afspraak houdt raad ik aan om dan ook in het contract te zetten wat de consequenties zijn als ze die niet nakomt. Als de afspraak is twee keer per week dan is het misschien verstandig om de dagen er bij te vermelden en wat ze moet doen als Ze verhinderd is.

Als jij wil dat de paarden geënt zijn zou ik dat wel nog even aangeven. Ik vind het redelijk dat je dat als eis hebt om bij jou te staan. Eventueel ook ontwormen voor het paard bij jou komt.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:33

Ik vind 4 keer per week best veel moet ik heel eerlijk zijn, helemaal als ze ook nog een bedrag pensiongeld betaalt. :o

Enten en ontwormen mag je gewoon eisen. Ik zou er ook niet teveel omheen draaien wat je wil en wat je verwacht, gewoon duidelijk zijn en duidelijke afspraken maken. Daarna op papier zetten zodat je het voor elkaar hebt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:34

Je kunt vragen naar paard nu alvast de eerste keer te laten enten. Voor een basisenting moet het paard binnen 1 tot 3 maanden er na nog een keer geënt. Als de basisenting jou niet uitmaakt zou je met 1x genoegen kunnen nemen.

Ik zou ook eerst de afspraken op papier zetten en laten tekenen. En dan paspoort checken of paard inmiddels geënt is. Ook mijn ervaring is dat je niet gelijk al te veel toe moet geven en afspraken afzwakken. Bepaalde Mensen proberen dan toch bij een vinger de hele hand te krijgen. Liever wat langer doorzoeken naar iemand met de juiste klik en beste match qua wederzijdse verwachtingen dan straks wekelijkse ergernissen... Er komt wel weer een ander als dit het niet is.