Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:00

Is het niet een optie om een nieuwe advertentie op marktplaats te zetten met de pony, die naar de koper opsturen. En daarmee 'dreigen'?


Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:01

Myou schreef:
Is het niet een optie om een nieuwe advertentie op marktplaats te zetten met de pony, die naar de koper opsturen. En daarmee 'dreigen'?

Dan verlaag je jezelf naar haar niveau lijkt me.. Is ook niet echt professioneel toch?

Never apologize for being yourself

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:05

SaraViavia schreef:
beatje schreef:
Ik snap erkelijk niet om te beginnen al dat je een paard aan zo iemand verkoopt.Eeen alleenstaande moeder.Hoe moet zo iemand stalling betalen?Zeker als ze het paard al niet in 1x kunnen betalen.Ik zou niet kunnen leren omdat ik mezorgen zou maken hoe het met het paard zou gaan.

En om je advocaat zou ik me niet druk maken wat die zegt.Als ze geen paard kunnen betalen hoe willen ze dan een advocaat betalen?Dus gewoon geld terug storten en laat ze lekker een ander zoeken die ze zo gek krijgt.


Alsof een alleenstaande moeder met kind geen paard kan betalen... Je kunt toch niet alles van tevoren weten??? Bij een gezin kan zoiets net zo goed gebeuren hoor. Vind je advies niet al te best, sorry.. Een advocaat weet meestal wel wat je beter wel en niet kan doen, dus diens advies aan je laars lappen lijkt me niet helemaal verstandig.

Iemand die van te voren al geen geld blijkt te hebben?Anders moet je toch niet op afbetaling kopen.Iemand die alleenstaande is en een kind te onderhouden heeft,heeft nu eenmaal meer kosten als mensen die met zijn tweeen wonen en allebei een baan hebben.En laten we eerlijk zijn paarden kosten veel geld.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:09

beatje schreef:
Iemand die van te voren al geen geld blijkt te hebben?Anders moet je toch niet op afbetaling kopen.Iemand die alleenstaande is en een kind te onderhouden heeft,heeft nu eenmaal meer kosten als mensen die met zijn tweeen wonen en allebei een baan hebben.En laten we eerlijk zijn paarden kosten veel geld.


Dat weet je niet. Ik weet 100% zeker dat ik meer kosten heb dan een alleenstaande moeder.
Ben het er wel mee eens over op afbetaling kopen.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:23

Myou schreef:
Is het niet een optie om een nieuwe advertentie op marktplaats te zetten met de pony, die naar de koper opsturen. En daarmee 'dreigen'?


Dat mag niet, want het is nu haar pony.

Raar hoor, dat half bokt het weer beter denkt te weten dan 3 advocaten :) .

Jij kan de koop niet zomaar ontbinden door geld terug te storten. De belangrijkste vraag is nu: wat heb jij zwart op wit staan over de betalingstermijnen? En wat staat er in het contract over ontbinden?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:29

Wat heeft ze wel betaald? Nadat je alles terug gestort hebt niets meer?
Dan zou ik een uiterlijke datum aan haar doorgeven dat ze de pony kan halen en betalen en anders ontbind je de koop en gaat hij opnieuw op internet. Ben benieuwd wat je advocaat morgen zegt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:34

Ik zou gewoon even niks doen. En afwachten hoe het balletje gaat rollen. Als het al gaat rollen. Komt ze over een maand? Dan bereken je voor een maand de extra kosten die je hebt gemaakt voor de pony. Stalling, voer en verzorging en dat tel je dan bij de koopsom op. En dan wacht je rustig nog even af wat er gebeurd.
Met geduld en een lange adem kom je in dergelijke situaties vaak ver zonder dat je er zelf gek bij wordt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:37

ruitje schreef:
Myou schreef:
Is het niet een optie om een nieuwe advertentie op marktplaats te zetten met de pony, die naar de koper opsturen. En daarmee 'dreigen'?


Dat mag niet, want het is nu haar pony.

Raar hoor, dat half bokt het weer beter denkt te weten dan 3 advocaten :) .

Jij kan de koop niet zomaar ontbinden door geld terug te storten. De belangrijkste vraag is nu: wat heb jij zwart op wit staan over de betalingstermijnen? En wat staat er in het contract over ontbinden?


Maar de koper blijft duidelijk ook in gebreke, daar moet toch ook iets aan te doen zijn.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 16:41

Ik ben zo dom geweest om niets over een ontbinding in het contract te zetten.. 8)7

Wel staat er alles over de pony in het contract, net zoals ze ook niet gekeurd word, ze indien verlies van veulen terug mag komen mits stallingsgeld, wanneer ontwormt en met wat, wanneer gevaccineerd etc. Ook de betalingsregeling waarop staat wanneer er hoeveel gestort moet worden (bv. 1/12 €300, €1/01: €350 etc). In contract staat ook pas dat de pony eigendom wordt van koper, bij de complete betaling van de aankoopprijs, dus niet voordien en dat pony pas het erf mag verlaten bij complete betaling. Nu ik alles teruggestort heb niets meer, gezien ze het allemaal cash ging meenemen gisteren. Heb haar een sms gestuurd met een uiterlijke datum en bel morgen mijn advocaat voor info in te winnen. In ieder geval weet ik 1 ding: Indien ik later ooit weer eentje verkoop, dan zet ik mijn eigen regels (afbetaling in termijn) niet meer aan de kant, enkel en alleen omdat er een kind een grote rol speelt. Dan is het gelijk een dag afspreken voor ophalen..zonder dat de pony ook nog maanden hier moet staan. Het liefst van al ontbind ik de (ver)koop, gezien ik hier geen goed gevoel meer aan overhoud.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:44

Je hoeft niets in het contract te zetten over ontbinden.. dat staat in de wet. Zie ook mijn post hierboven.
En je hoeft ook niet meer in gebreke te stellen, en nog een kans te geven, zie ook mijn post hierboven.

Alleen jammer dat je toch een sms hebt gestuurd met een uiterste datum, dat had dus niet gehoeven, maar nu kun je inderdaad pas ontbinden nadat die datum is verstreken.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-01-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:55

Volgens de wet is ook op afbetaling de pony haar eigendom dus je kan zoveel in je contract zetten maar is niet rechtsgeldig.

Harde leerschool: niemand is te vertrouwen.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:06

Volgens mij is het geen koop op afbetaling als er als er nog geen levering heeft plaatsgevonden, dus pony is nog geen eigendom van de koper.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:10

Maar waarom vraag je dan verder geen raad aan de advocaten die je al eerder gecontacteerd hebt?

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:38

Maar,zolang de hele koopsom nog niet betaald is,is de pony toch nog geen eigendom van de would-be koopster?Ze zou hem toch pas krijgen nadat het hele bedrag was afbetaald? En daar schijnt de koopster problemen mee te hebben.Er was toch een datum afgesproken waarop het hele bedrag afbetaald moest zijn ,als ze op of voor die dag met dat hele bedrag komt dan mag ze de pony dus meenemen,als ze dan niet met het volledige geld op de proppen komt dan heeft ze het contract zelf verbroken en kan ts de pony opnieuw aanbieden.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 18:21

In mijn ogen is de koper dan inderdaad (nog) niet de eigenaar, gezien het volledige bedrag nog niet betaald is. Maar ik wacht een antwoord af van de koper en bel morgen mijn advocaat voor info in te winnen. Er is een overlijden geweest, dus weet niet of dat als contractbreuk gezien word..maar als het niet zo is, dan vind ik het enorm jammer dat koper mij helemaal niet op de hoogte houd. Ze stuurde dus gisten dat er een familielid overleden was en ze haar gsm dus thuis vergeten was, ze ging naar de bank en nadien ging ze mij bellen..maar niets meer teruggehoord. Ik vind dat ik dan als verkoper wel moet weten hoe het er voor staat en niet zo'n slechte communicatie..want ik moet het als het ware eruit krijgen, want zelf zegt ze niets..waardoor ze dan boos word/werd, omdat ik steeds hoe (of wat) vroeg.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:08

Daar ga je echt de mist in. Paard is gewoon verkocht. Als jij het dier nu verkoopt, verkoop je het paard van een ander. Paard is toch gewoon geleverd, afspraak was dat ze daar zou blijven vanwege veulen aan de voet.

Luisteren naar je advocaten, die vertellen je niet het leukste en niet de makkelijkste weg. Maar wel de juiste en dat levert uiteindelijk het minste gezeik op :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:22

ruitje schreef:
Daar ga je echt de mist in. Paard is gewoon verkocht. Als jij het dier nu verkoopt, verkoop je het paard van een ander. Paard is toch gewoon geleverd, afspraak was dat ze daar zou blijven vanwege veulen aan de voet.

Luisteren naar je advocaten, die vertellen je niet het leukste en niet de makkelijkste weg. Maar wel de juiste en dat levert uiteindelijk het minste gezeik op :)

Hoe kan het paard nu verkocht zijn als er niet betaald wordt.Ze hoeft hem toch niet af te staan zonder de betaling ontvangen te hebben?Ik zie bij de supermarkt wel eens dat iemand bij de kassa komt met een product,maar dat dan niet kan betalen. Dat product blijft dan toch daar,de te kort schietende klant mag het niet meenemen!

Anoniem

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:24

Jeetje wat pittig.. Maar goed ik ben het er wel mee eens ze heeft zich aan geen enkele afspraak gehouden en is niet op komen dagen en heeft uit zichzelf niks laten horen over waarom ze niet kwam dus de koop gaat gewoon niet door. Dan nog wat wil ze doen? Alleen met die dreigementen (wat laag trouwens..) sta jij al sterker dan haar..

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 19:27

Ik ga het paard ook nog niet verkopen aan een ander hoor, zo ben ik gewoonweg niet. Ik heb de koper een termijn gegeven en doe morgen navraag bij mijn advocatenkantoor, gezien nu de situatie anders is dan 3 dagen geleden. Want voor hetzelfde geld komt ze bij wijze van spreken pas over 2 maand, sorry maar dat moet echt niet voor mij. Ik ben echt niet van de slechtste en en over alles kunnen we wel onderling uitkomen, tenminste als ik op de hoogte gehouden word van hoe of wat en niet er zelf achter moet zitten..want dat is dan geen respect tegenover mij, vind ik dan toch.

Telpeva

Berichten: 14598
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:40

Prosecco schreef:
Ik ga het paard ook nog niet verkopen aan een ander hoor, zo ben ik gewoonweg niet. Ik heb de koper een termijn gegeven en doe morgen navraag bij mijn advocatenkantoor, gezien nu de situatie anders is dan 3 dagen geleden. Want voor hetzelfde geld komt ze bij wijze van spreken pas over 2 maand, sorry maar dat moet echt niet voor mij. Ik ben echt niet van de slechtste en en over alles kunnen we wel onderling uitkomen, tenminste als ik op de hoogte gehouden word van hoe of wat en niet er zelf achter moet zitten..want dat is dan geen respect tegenover mij, vind ik dan toch.

Heb je eigenlijk nog extra kosten moeten maken al? dan denk ik aan stalling, voer en dergelijke. Misschien dat je alvast informatie in kan winnen of je zulke kosten, als die ooit komen, eventueel nog terug kan eisen van de koper. Want dat het dier op jouw kosten ergens gestald staat terwijl het voor de wet hun paard is (wat ik van de advocaten begrijp?) zou ik wel heel raar vinden.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:49

Sowieso nu gelijk een herinnering maken en haar 14 dagen te tijd geven om de achterstand in te lopen, volgens afspraak.

Die morgenochtend aangetekend versturen. En gelijk per email en gewone post.

Heeft ze over 14 dagen nog niet betaalt dan manen, weer 14 dagen geven. En dan kan je haar dagvaarden.

Het ligt er een beetje aan wat je in het contract hebt opgenomen of de overdracht al heeft plaatsgevonden. Sommige contracten bepalen dat er pas een overdracht is geweest als de volledige betaling heeft plaatsgevonden.

Belangrijke les, en ik denk dat je dat ook wel weet (ik WEET het ook, en ook ik stink er gewoon keer op keer in) Maar als ze nu het geld niet hebben, hebben ze dat morgen ook niet.

Maar je hebt ook kans dat ze over een jaar ineens op de stoep staat en haar geld terug vraagt, of je ziet haar nooit meer, dat kan ook. Rare mensen heb je in de wereld, echt!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:56

Of je doet gewoon nog even niks en wacht het advies van je advocaten af.

Anjali, je vergelijking met de supermarkt klopt niet. Er zijn zoveel verschillende opties. Ik kan tegenover jouw vergelijking 5 andere vergelijkingen zetten.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:00

ruitje schreef:
Of je doet gewoon nog even niks en wacht het advies van je advocaten af.

Anjali, je vergelijking met de supermarkt klopt niet. Er zijn zoveel verschillende opties. Ik kan tegenover jouw vergelijking 5 andere vergelijkingen zetten.

Die vergelijking klopt wel degelijk. Als je niet betaald, krijg je het niet mee. Dat is overal zo toch? Hoezo zou dat hier dan niet het geval zijn?

Never apologize for being yourself

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:13

Nico_lette schreef:
ruitje schreef:
Of je doet gewoon nog even niks en wacht het advies van je advocaten af.

Anjali, je vergelijking met de supermarkt klopt niet. Er zijn zoveel verschillende opties. Ik kan tegenover jouw vergelijking 5 andere vergelijkingen zetten.

Die vergelijking klopt wel degelijk. Als je niet betaald, krijg je het niet mee. Dat is overal zo toch? Hoezo zou dat hier dan niet het geval zijn?


Je kan ook dingen op afbetaling kopen. Dat kan niet in de supermarkt. Maar denk bijvoorbeeld aan online kopen.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:14

Nee want bij de supermarkt is er nog geen wederzijdse overeenkomst gesloten. Bij recht komt veel meer kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers