Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laserwoman

Berichten: 17
Geregistreerd: 29-10-13

Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 13:54

Hallo allemaal,

Op 2 januari 2018 hing er een envelop aan mijn stal met de mededeling dat per 1 februari 2018 de stalhuur met €12,50 omhoog gaat.
a. Mag dat zo kort van te voren opgelegd worden?
b. Ik vind het te duur voor wat ik ervoor krijg. In de longeercirkel staat al weken een laag water met hopen mest, dus onbruikbaar, in de stapmolen ligt een dikke laag mest die vind ik ook niet echt bruikbaar. Ik heb een tinker met mooie lange witte sokken en vind het smerig als die door de mest van andere slepen. In november heb ik met een stalgenoot de hele stapmolen schoongemaakt (4 volle kruiwagens mest er uit gehaald) in de hoop dat het dan bijgehouden zou worden. In 5 dagen was het weer net zo erg.
Nu wil ik weg mede door de huursverhoging, maar moet volgens de eigenaren gewoon januari (prima) maar ook februari betalen omdat ik een maand opzegtermijn heb. Kan dat geëist worden als de verhoging van de huur zo laat bekend is gemaakt ? Is daar niet een bepaalde termijn voor zodat je de keuze hebt om voor de verhoging (met inachtneming van je maand opzegtermijn) een andere stal te zoeken.
In mijn ogen is dit een eenzijdige contractswijziging waar ik niet mee akkoord hoef te gaan en dan het contract op die gronden ontbonden kan verklaren, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.


Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:58

Nee. Als het contract wordt gewijzigd heb je het recht dit contract op te zeggen met ingang van het moment dat de wijziging in gaat.

Dus als de prijs per 1 februari omhoog gaat, moet je of de mogelijkheid krijgen per 1 februari te vertrekken (31 januari eigenlijk) of als de eigenaresse vasthoudt aan de opzegtermijn, februari nog de oude prijs te betalen en per 1 maart ergens anders te staan.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:00

Bij een eenzijdige prijsstijging is een overeenkomst direct opzegbaar. Dus jij kunt, als je dat zou willen, prima t/m januari betalen en per februari geen klant meer zijn.

Helemaal netjes is de aankondiging misschien niet, het is wel ruim 4 weken van tevoren en als je het er niet mee eens bent, kun je opzeggen en je paard ergens anders stallen. Staat je paard daar op 1 februari nog wel, dan zul je ook het nieuwe stalgeld van feb moeten betalen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:04

Het had wat netter geweest van de stalhouder om die verhoging in december kenbaar te maken zodat je nog voor 31/12 kon opzeggen en per 01/02 vrij bent van stalhuur. Door de verhoging begin januari pas op te geven verzekert de stal zich ervan dat ze in ieder geval februari ook nog van je krijgen.

Maar wat is dat voor stal eigenlijk? Geen regels? Niemand die zijn zooi opruimt?
Alleen dat al zou me een reden zijn daar niet te willen staan.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

duikpaardje

Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:04

Ik ben van mening dat de stalhouder dit een week eerder had moeten doorgeven , dus voor 1 januari dan stelt ze de pensionklant nog in de gelegenheid voo 1 januari op te zeggen en dan kan je per 1 februari (prijsverhoging) weg.
Verder vind ik het ook fijn als er een duidelijke uitleg voor de prijsverhoging is bv verbeterde faciliteiten of 1 x in de 3 jaar een grotere prijsverhoging ipv elk jaar.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:07

de stal verzekert zich helemaal niet dat ze in ieder geval februari ook krijgen. Ja bij klanten die niet weten wat hun rechten zijn en/of klakkeloos alles maar aannemen.
Het is precies zoals de eerste 2 comments zeggen; bij een wijziging in het contract heb je het recht het contract per direct op te zeggen, zonder opzegtermijn.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:15

En hoe zit dit als je geen contract hebt? Ik heb bv alleen betalingsbewijs omdat ik het geld overmaak naar de stalbaas ovv Stalling 'naam paard'

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:31

Je hoort gewoon weg te kunnen voordat ze de prijs verhogen. Weet niet hoe je contact is met de eigenaren want het is echt niet netjes dit zo kort van de voren te zeggen!

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:45

eilleen333 schreef:
En hoe zit dit als je geen contract hebt? Ik heb bv alleen betalingsbewijs omdat ik het geld overmaak naar de stalbaas ovv Stalling 'naam paard'

Dan heb je geen contract en kan je vertrekken waarneer je wilt.Uit fatsoen is het netjes om aan het begin van de maand je stalling op te zeggen.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:47

beatje schreef:
eilleen333 schreef:
En hoe zit dit als je geen contract hebt? Ik heb bv alleen betalingsbewijs omdat ik het geld overmaak naar de stalbaas ovv Stalling 'naam paard'

Dan heb je geen contract en kan je vertrekken waarneer je wilt.Uit fatsoen is het netjes om aan het begin van de maand je stalling op te zeggen.

Maar de stalbaas kan dus wel ten alle tijden het pensiongeld verhogen? Eigenlijk ook wel logisch, want wat wil je als klant doen? Ookal heb je wel gelijk, dan laat je je paard daar alsnog niet daar staan als de verhoudingen slecht zijn lijkt me.

Ik heb vage roddels gehoord dat de stalling bij ons met 50% omhoog zou gaan door investeringen in het bedrijf. Dan wordt het financieel wel heel lastig om mijn paard daar te houden. Momenteel is iedereen ziek, dus is het niet echt mogelijk om hier een gesprek over aan te gaan, maar maak me er een beetje zorgen over.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 07-01-18 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:47

beatje schreef:
eilleen333 schreef:
En hoe zit dit als je geen contract hebt? Ik heb bv alleen betalingsbewijs omdat ik het geld overmaak naar de stalbaas ovv Stalling 'naam paard'

Dan heb je geen contract en kan je vertrekken waarneer je wilt.Uit fatsoen is het netjes om aan het begin van de maand je stalling op te zeggen.

Zover ik weet klopt dat ook niet.
Al je elke maand betaald heb je ook zonder contract een maand opzeg termijn.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:48

beatje schreef:
eilleen333 schreef:
En hoe zit dit als je geen contract hebt? Ik heb bv alleen betalingsbewijs omdat ik het geld overmaak naar de stalbaas ovv Stalling 'naam paard'

Dan heb je geen contract en kan je vertrekken waarneer je wilt.Uit fatsoen is het netjes om aan het begin van de maand je stalling op te zeggen.

Zo werkt dat niet.
Als je geen contract hebt getekend en je betaald netjes per maand, heb je wettelijk gezien wel een contract.
Je hebt dan 1 betalingstermijn als opzegtermijn (zo ook de stalbaas).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:51

Hoe kan je dan een maand opzegtermijn hebben? Dat is dan nergens te vinden want er is geen contract.

Ik stond bij vrienden en dat was ook zonder contract (wel anders dan in dit geval maar goed) ik kon gewoon weg wanneer ik wilde zonder opzegtermijn. Ik liet het wel gewoon op tijd weten....wel zo netjes ;)

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:53


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:59

Dan doe ik het verkeerd, heb zelf een stalling en werk zonder contracten.Als je geen contract heb werkt het langs twee kanten.Een contract wat er niet is kan je niet opzeggen dus dat je dat een maand van te voren moet doen is onzin.Alleen als je voor een maand betaald heb mag je die maand ook blijven.Als er iemand nieuw komt vraag ik wel altijd laat even aan het begin vd maand weten of je vertrekt dan kan als jij weg gaat weer iemand anders zijn stal optijd opzeggen om te komen.

Bij mij is toevallig de huur ook verhoogd(voor het eerst in 30 jaar)Ik heb het 3 maanden van te voren laten weten.Maar een maand van te voren is wettelijk genoeg voor stalling.Hier in belgie toch als je niet met contracten werkt.Voor ons dus een reden om zonder contract te werken het heeft voor en nadelen.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:01

@Beatje
In Nederland heeft "De Wet van Dam" heeft er voor gezorgd dat er wel wat rechten (en plichten) zijn als er geen contract is.
Dan geldt de betalingstermijn als opzegtermijn.
Dit om te voorkomen dat de staleigenaar op de 30ste zegt, je moet vandaag/morgen vertrekken.
Ook hij heeft dan 1 maand opzegtermijn. (het werkt dan 2 kanten op).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:06

Bentheeee schreef:
Hoe kan je dan een maand opzegtermijn hebben? Dat is dan nergens te vinden want er is geen contract.

Ik stond bij vrienden en dat was ook zonder contract (wel anders dan in dit geval maar goed) ik kon gewoon weg wanneer ik wilde zonder opzegtermijn. Ik liet het wel gewoon op tijd weten....wel zo netjes ;)



Artikel 228 bw

1. Een huur voor bepaalde tijd aangegaan, eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd is verstreken.

2. Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:10

Dus dat ia altijd een maand.Dan ia het ook zo dat er nergens staat waarneer de maand ingaat.Dus als ts 2 januari de verhoging krijgt kan ze per 3 januari op zeggen en dan per 3 februari naar een andere stalling gaan ?Er staat nergens begin van de maand

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:38

Wist je al dat je niet verplicht bent om akkoord te gaan met de verhoging (en dus gewoon de huidige prijs aan mag houden)? Je maakt er geen vrienden mee, maar je bent NIET verplicht die verhoging te betalen. Daarentegen mag de stalhouder dan wel jou de huur opzeggen, maar dat vind je zo te lezen niet zo'n probleem.


Over de andere zaken waar je niet tevreden over bent: als daar afspraken over zijn dan kun je de stalhouder in gebreke stellen. Zijn er geen afspraken over dan zul je in overleg moeten kijken wat er mogelijk is.


Edit: bovenstaande doet echter niets af aan de wettelijke opzegtermijn waar je je aan dient te houden.

koeien op de weg...

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:25

beatje schreef:
Dus dat ia altijd een maand.Dan ia het ook zo dat er nergens staat waarneer de maand ingaat.Dus als ts 2 januari de verhoging krijgt kan ze per 3 januari op zeggen en dan per 3 februari naar een andere stalling gaan ?Er staat nergens begin van de maand

Nope, 1 volledige betaaltermijn.
Als je betaald van de 1ste tot de laatste van de maand, heb je die periode een opzegtermijn.

Dus als je op 3 januari opzegt, moet je heel februari ook nog blijven.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:31

Als je Februari dient te blijven, dan zou ik de verhoging van het stalgeld niet betalen maar het oude bedrag.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Laserwoman

Berichten: 17
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 18:15

Jeetje wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! Iedereen bedankt zover. Ik ga nog even voor de zekerheid naar het juridisch loket met een door mij opgestelde brief om zeker te zijn dat ik goed zit.
In het stalreglement staat dat iedereen alles netjes achter moet laten. Als dat niet gebeurt moet de eigenaar daar toch iets mee doen. Ik als betalende klant mag toch geen hinder ondervinden van klanten die zich aan de regels houden. Lijkt mij hoor.
Laatst bijgewerkt door Laserwoman op 07-01-18 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:18

Ik als betalende klant mag GEEN hinder ondervinden, bedoel je waarschijnlijk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:23

Dan moet de stalbaas wel weten dat jij daar hinder van ondervind. Nu je een huurverhoging krijgt ga je er over beginnen, dan ben je te laat. Het een heeft niks met het ander te maken.

Laserwoman

Berichten: 17
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 18:33

Heb een aantal keer aangegeven.
Het heeft er in zoverre mee te maken dat ik in deze omstandigheden de verhoging niet op z'n plaats vind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers