Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:47

Naskapower schreef:
Het gaat alleen niet om 12,50 maar om één maand extra stallling + 12,50.
TS wil namelijk verhuizen vanwege de prijsstijging en volgens de pensionhouder moet ze de maand februari ook nog betalen.

[naam verwijderd] schreef:
Bij een eenzijdige prijsstijging is een overeenkomst direct opzegbaar. Dus jij kunt, als je dat zou willen, prima t/m januari betalen en per februari geen klant meer zijn.

Helemaal netjes is de aankondiging misschien niet, het is wel ruim 4 weken van tevoren en als je het er niet mee eens bent, kun je opzeggen en je paard ergens anders stallen. Staat je paard daar op 1 februari nog wel, dan zul je ook het nieuwe stalgeld van feb moeten betalen.


Als TS haar paard daar op 31/1 vandaan haalt en er dus op 1/2 geen paard meer in stalling heeft, is zij, dankzij deze prijsstijging, niet gehouden aan het betalen van pensiongeld in de maand februari. Bij eenzijdige prijsstijgingen is een overeenkomst direct opzegbaar, dus zonder opzegtermijn.

Maar staat het paard op 1/2 nog altijd op het erf van de verhuurder, dan moet TS gewoon betalen. En als ze dan per 1/3 bijvoorbeeld wil opzeggen, dan moet ze weer wel rekening houden met een maand opzegtermijn (dus: opzeggen vóór 1/2).

Mocht TS dus per 1/2 haar paard elders hebben gestald als gevolg van de prijsstijging, dan is zij niet gehouden om de stalhouder wel een vergoeding voor februari te betalen.
Om echt gedoe te voorkomen (je weet nooit hoe "principieel" mensen erin willen staan) is het wellicht meest handig om gewoon een andere stal te vinden en dan per 1/3 te vertrekken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:52

Naskapower schreef:
Het gaat alleen niet om 12,50 maar om één maand extra stallling + 12,50.
TS wil namelijk verhuizen vanwege de prijsstijging en volgens de pensionhouder moet ze de maand februari ook nog betalen.

Lijkt me nog steeds geen onoverkomelijk bedrag. Hou gewoon de eer aan jezelf en bespaar je de irritatie en stress voor zo'n bedrag.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:07

Wil je werkelijk voor die 12,50 per maand je paard verhuizen??? Anders zou ik zeggen...waar maak je je druk om, die 2 dagen. Zijn toch wel belangrijker dingen in het leven om je druk om te maken.

En anders, dan sta je in feb nog een maandje daar en verhuis je 1 maart...dat kost je dan eenmalig 12,50 extra....daar vergaat de wereld toch niet van. Als 12,50 een issue is, is een paard houden uberhaupt niet realistisch.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:34


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:12

Ik verplaats dit topic naar Transport, Afspraken en overige.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:35

Laserwoman schreef:
Jeetje wat een hoop reacties in zo'n korte tijd! Iedereen bedankt zover. Ik ga nog even voor de zekerheid naar het juridisch loket met een door mij opgestelde brief om zeker te zijn dat ik goed zit.
In het stalreglement staat dat iedereen alles netjes achter moet laten. Als dat niet gebeurt moet de eigenaar daar toch iets mee doen. Ik als betalende klant mag toch geen hinder ondervinden van klanten die zich aan de regels houden. Lijkt mij hoor.



Eigenlijk bedoel je: Ik als betalende klant mag toch geen hinder ondervinden van klanten die zich NIET aan de regels houden. ;)

Wij hebben het ook een keer gehad, maar iedereen die daardoor wilde vertrekken moest toch de extra maand betalen of kreeg zijn borg niet terug. Wij werken trouwens wel met een contract. Dat gong om € 10,00.

Als die verhoging er niet was geweest, was je dan ook binnenkort vertrokken? Is het altijd zo geweest met die longeerbak in de winter en met die mest in de stapmolen? Als je er echt niet naar je zin staat, zou ik opzeggen, maar februari gewoon doorbetalen. Er blijven staan tot 1 maart of dubbel stalgeld betalen in februari. Voor hetzelfde geld wil je er later toch nog weer terugkomen en dan kan je beter de eer aan jezelf houden vind ik eprsoonlijk.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:34

Ts hoe is dit afgelopen?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:16

Nicje87 schreef:
Ts hoe is dit afgelopen?

Nog niets gehoord :P . Tenminste, niet over de verhoging van de stalhuur. Dus ik ga er dan maar van uit dat dat niet gaat gebeuren voorlopig.
Tenminste, ik ving de roddel al in november 2017 op, en er is nog niets gebeurd, dus dan zal het wel meevallen met het feit dat het bedrijf verlies zou draaien op mijn paard denk ik? Anders trek je wel echt aan de bel lijkt mij?

2horses
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:14

Onze pensionstalhouder heeft een verhoging van 25 euro per paar ingevoerd die ingaat 10 dagen na de mededeling van de verhoging. Een gesprek met de pensionstaleigenaar was niet mogelijk. Het was nou eenmaal zo. Toen de sfeer door boze gezichten en pesterijen van de staleigenaar naar mij toe onhoudbaar werden ben ik vertrokken. Ze verplichten mij echter om nog een maand extra te betalen en als dwangmiddel houden ze nu onze paspoorten in. Nu lees is overal dat als zij het contract openbreken met nieuwe prijzen ik eigenlijk weg mag gaan en geen extra maand hoef te betalen. Klopt dat? Weet iemand waar ik dit juridisch kan vinden?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:21


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:24

Als de prijs aangepast wordt op korte termijn, en jij gaat niet akkoord, mag je per die termijn dat de prijsstijging in gaat weg zonder opzegtermijn. Geven zij het netjes ruim een maand van te voren aan zodat jij netjes op tijd op kunt zeggen, dan moet jij ook je houden aan je opzegtermijn.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Stalhuur verhoging zonder aankondiging, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:57

Wat ze wél mogen doen is die opzegtermijn nog hanteren voor het oude tarief