Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petronella09
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-09

Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:28

Hallo,

Ik heb gezocht naar een topic over dit onderwerp maar kon het niet echt vinden, dus vandaar zelf maar 1 geopend. Mocht het hier niet goed staan, dan alvast excuses.

Ik ga waarschijnlijk een paard laten keuren binnenkort omdat ik hem graag zou kopen, maar ik weet niet precies welke afspraken te maken met de verkoper over goed- en afkeuren.
Het gaat om een 8 jarig springpaard, heeft B/L niveau gesprongen, redelijk intensief.
Ik kan me haast niet voorstellen dat bij een 8 jarig paard waar redelijk wat mee gedaan is, er helemaal niets te zien zal zijn op de rontgenfoto's - geen enkel paard is perfect. Dus om af te spreken dat het paard alleen goedgekeurd is als er helemaal niets geks te zien is op de foto's lijkt me niet echt realistisch.
Maar waar leg je dan de grens? Klinisch moet het paard wel helemaal goed zijn, anders houdt het op. Maar rontgenologisch is misschien een ander verhaal?

Ik wil gaan springen, beetje crossen en dressuren met het paard, dus echt allround inzetten. Het hoeft allemaal niet hoog, zeker in het begin niet. L niveau springen en M dressuur is zo'n beetje het maximale wat ik van hem zal vragen verwacht ik.

Wat is jullie mening?
Toch alleen kopen als hij helemaal goed is rontgenologisch?
Of 1 of 2 bemerkingen die een licht verhoogd risico veroorzaken is ook nog ok?
Of laten keuren als sportpaard en dan de inschatting of hij al dan niet geschikt is als sportpaard aan de dierenarts overlaten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:31

Ik heb al vele paarden laten keuren en bespreek dit altijd met mijn dierenarts. Wij vertrouwen hem eigenlijk blind in mijn opinie omdat we weten dat hij vrij streng is. Als hij zegt dat het ok is, dan geloven we hem :)
Ik heb bijvoorbeeld 2 paarden staan met OCD. RX afgekeurd, maar wij hebben dit risico genomen omdat de OCD's op plekken zaten waar ze enorm goed ingekapseld waren en de kans op irritatie klein was. Mochten ze toch irritatie veroorzaken zou dit simpel te opereren zijn.

Andere paarden met hartruis, slechte hoefstanden, OCD op 'gevaarlijke' plekken ed hebben wij dan op zijn aanraden laten staan. Het is misschien zelf ook een stukje kunnen relativeren en soms een risico durven nemen :) Wij hebben tot nu toe nog geen enkel paard met problemen gehad. :)

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:35

Dat laatste, rontgenologisch laten keuren als sportpaard en de dierenarts geeft dan aan of hij geschikt is als sportpaard met eventuele bemerkingen.

Sommige bemerkingen zijn niet erg, andere weer wel.

Met de verkoper kun je afspreken dat bij afkeur de kosten voor de verkoper zijn en bij goedkeuring voor jou. Laat de dierenarts beginnen met de klinische keuring..als hij daar al niet doorheen komt hoef je ook niet meer rontgenologisch te keuren en houd je de kosten ook laag voor de verkoper.

Is het dier al eens eerder gekeurd geweest? voor jouw doel moet je wel een paard hebben die rontgenologisch ggk word voor de sport.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:36

Laurievc schreef:
Ik heb al vele paarden laten keuren en bespreek dit altijd met mijn dierenarts. Wij vertrouwen hem eigenlijk blind in mijn opinie omdat we weten dat hij vrij streng is. Als hij zegt dat het ok is, dan geloven we hem :)
Ik heb bijvoorbeeld 2 paarden staan met OCD. RX afgekeurd, maar wij hebben dit risico genomen omdat de OCD's op plekken zaten waar ze enorm goed ingekapseld waren en de kans op irritatie klein was. Mochten ze toch irritatie veroorzaken zou dit simpel te opereren zijn.

Andere paarden met hartruis, slechte hoefstanden, OCD op 'gevaarlijke' plekken ed hebben wij dan op zijn aanraden laten staan. Het is misschien zelf ook een stukje kunnen relativeren en soms een risico durven nemen :) Wij hebben tot nu toe nog geen enkel paard met problemen gehad. :)
Sorry, stukje vergeten :P

Wij begonnen altijd met klinische keuring. Sommigen kwamen daar al niet door en dan hield het voor ons zoiezo al op. RX maakten wij altijd de afspraak goedgekeurd = verkocht = kosten koper. Afgekeurd = kosten verkoper en daar heeft niemand moeilijk over gedaan :)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:41

Laurievc schreef:
Ik heb al vele paarden laten keuren en bespreek dit altijd met mijn dierenarts. Wij vertrouwen hem eigenlijk blind in mijn opinie omdat we weten dat hij vrij streng is. Als hij zegt dat het ok is, dan geloven we hem :)
Ik heb bijvoorbeeld 2 paarden staan met OCD. RX afgekeurd, maar wij hebben dit risico genomen omdat de OCD's op plekken zaten waar ze enorm goed ingekapseld waren en de kans op irritatie klein was. Mochten ze toch irritatie veroorzaken zou dit simpel te opereren zijn.

Andere paarden met hartruis, slechte hoefstanden, OCD op 'gevaarlijke' plekken ed hebben wij dan op zijn aanraden laten staan. Het is misschien zelf ook een stukje kunnen relativeren en soms een risico durven nemen :) Wij hebben tot nu toe nog geen enkel paard met problemen gehad. :)

Dit inderdaad, zo doen wij het ook vaak. Mijn paard heb ik wel zo gekocht, 3 jaar, net van t land en wel al RX gekeurd, was goed. De gok genomen, en 8 weken later was ik m bijna kwijt aan koliek. Hij kan fijn lopen, en nog niks gehad verder. Wel verstandig om iemand mee te nemen die veel verstand heeft van paarden, die al kan kijken of een paard op t oog goed loopt, zodat je geen onnodige kosten gaat maken als ie zo al niet goed loopt. Filmen en zo iemand laten kijken is ook een optie, zo heb ik een paard ooka l laten staan, die niet goed liep achter

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:44

Klinische keuring moet ruim RUIM meer dan goed zijn.
Rontgenologisch, met wat jij er mee wil doen, TS, zoals je opnoemt, springen, een (lichte) cross etc.zou een bemerking 1 voor mij al een reden zijn het paard dat allemaal niet aan te doen, en zou ik een paard zoeken dat dit nog aan kan. Wat jij wil is toch gewoon sportief bezig zijn, dan heb je ook een (vrijwel) gezond paard nodig, anders ben je in een paar jaar wel klaar met dat paard. met alle DA kosten in de tussentijd er bij.
Ik neem aan dat het betreffende paard niet al te veel kost, anders denk je hier toch geen 2x over na, over een volledige rontgenoligische sportkeuring?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:22

terpentijn schreef:
Klinische keuring moet ruim RUIM meer dan goed zijn.
Rontgenologisch, met wat jij er mee wil doen, TS, zoals je opnoemt, springen, een (lichte) cross etc.zou een bemerking 1 voor mij al een reden zijn het paard dat allemaal niet aan te doen, en zou ik een paard zoeken dat dit nog aan kan. Wat jij wil is toch gewoon sportief bezig zijn, dan heb je ook een (vrijwel) gezond paard nodig, anders ben je in een paar jaar wel klaar met dat paard. met alle DA kosten in de tussentijd er bij.
Ik neem aan dat het betreffende paard niet al te veel kost, anders denk je hier toch geen 2x over na, over een volledige rontgenoligische sportkeuring?

Ik denk dat je ervan zou schrikken hoeveel van de sportpaarden er afgekeurd wordt op een RX keuring... O.a. op OCD

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:34

Zo'n bemerking hoeft geen probleem te zijn als je management om dat dier heen gewoon klopt.

Veel van die sportpaarden zien regelmatig artsen en of therapeuten.

OT. Ts ik neem aan dat je eigen arts keurt? Die heeft geen connecties met de verkopende partij?

Maak ook afspraken met de verkoper wie het paard naar de veearts brengt er wie dan verantwoordelijk ervoor Is.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:47

Mijn advies, volg het advies van de dierenarts.

Ga niet vooraf aangeven dat je een bemerking geen probleem vind, dat levert altijd gedoe op. Het dier moet gewoon een positief advies krijgen van de dierenarts. Anders kan je, naar mijn beleving, net zo goed niet laten keuren, het geld hiervoor in de zak houden als reserve potje.

Ik weet niet of je weet hoe het werkt, maar de foto's worden beoordeeld en voorzien van een score, hoe lager de score hoe beter het is. 0 is geen bemerking, 4 is ernstige bemerking. Alles met een 3 of 4 zorgt voor afkeuring voor de sport.
Geen enkel paard scoort alleen maar nullen, in de praktijk zal het paard met eentjes en tweeëen goed worden gekeurd en bij een 3 afgekeurd.

Een paard hoeft dus niet perfect te zijn, maar het moet wel binnen bepaalde grenzen blijven.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:09

Ik zou echt op het advies van de dierenarts afgaan en hem duidelijk aangeven met welk doel je het paard koopt. Als er dan een bethoogd risico is zou ik van de koop afzien, kosten verkoper. Koop je het paard, dan kosten voor jou.

Petronella09
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:30

Bedankt allemaal voor de informatie, daar heb ik heel veel aan!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:37

paardje schreef:
Ik zou echt op het advies van de dierenarts afgaan en hem duidelijk aangeven met welk doel je het paard koopt. Als er dan een bethoogd risico is zou ik van de koop afzien, kosten verkoper. Koop je het paard, dan kosten voor jou.


Misschien een beetje off-topic, maar hoe realistisch is het dat de verkoper bereid is RX-keuring te betalen in geval dat het niet goed is? En wie is in dit geval de opdrachtgever? Wie kiest de DA?
In de meeste advertenties zie ik 'alle keuringen toegestaan kosten koper'. Tot nutoe hebben we alleen gekocht met klinische keuring en heb ik het gewoon betaald als koper (of als niet-koper in 1 geval :( ) daar gaat het ook niet om een groot bedrag.
Op bokt wordt vaak aangeraden toch een aantal foto's te nemen, dan hangt er toch een ander prijskaartje aan. Als er hier een paard bijkomt is het er eentje die tussen een recreatiepaard en een sportpaard inzit, ttz. bedoeld voor wandelritten en dressuur te starten op L-niveau.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:40

Sclimpre schreef:
paardje schreef:
Ik zou echt op het advies van de dierenarts afgaan en hem duidelijk aangeven met welk doel je het paard koopt. Als er dan een bethoogd risico is zou ik van de koop afzien, kosten verkoper. Koop je het paard, dan kosten voor jou.


Misschien een beetje off-topic, maar hoe realistisch is het dat de verkoper bereid is RX-keuring te betalen in geval dat het niet goed is? En wie is in dit geval de opdrachtgever? Wie kiest de DA?
In de meeste advertenties zie ik 'alle keuringen toegestaan kosten koper'. Tot nutoe hebben we alleen gekocht met klinische keuring en heb ik het gewoon betaald als koper (of als niet-koper in 1 geval :( ) daar gaat het ook niet om een groot bedrag.
Op bokt wordt vaak aangeraden toch een aantal foto's te nemen, dan hangt er toch een ander prijskaartje aan. Als er hier een paard bijkomt is het er eentje die tussen een recreatiepaard en een sportpaard inzit, ttz. bedoeld voor wandelritten en dressuur te starten op L-niveau.

Dat zijn afspraken die je van tevoren met de verkoper maakt. Als de verkoper al weet dat het paard gebreken heeft, zul je daar afspraken over moeten maken. Zijn er geen gebreken bekend, zal de verkoper er vanuit gaan een gezond paard te verkopen en het risico aanvaarden.

Het is maar net wat je afspreekt, maar dit is hoe ik het normal gesproken doe. Foto's van hals en rug (ook bij niet goed) wil ik nog weleens voor mijn rekening nemen, maar dat is dan afhankelijk van de prijsklasse van het paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:42

Dit was vroeger juist echt DE regel.
Verkoper betaald bij afkeuring.
Helaas is dat tegenwoordig steeds minder.
Maar je zou zo maar de pech hebben als aspirant koper dat er steeds paarden niet goed bevonden worden, dan ben je onderhand een half paard verder voordat je misschien wat hebt gevonden.

een eerlijke verkoper durft in te staan voor de gezondheid van zijn paard en durft te zeggen, bij afkeur kosten voor mij.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:46

Eerst idd klinisch keuren en als dat goed is door. Zou met rontgen ookvertrouwen opje da. Goed overleg.

Wij hebben paard gekocht en de verkoper heeft de keuring betaald. Net welke afspraak jij maakt.
Er zijn ook dagen dat keuren goedkoper is.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:26

Sclimpre schreef:
Misschien een beetje off-topic, maar hoe realistisch is het dat de verkoper bereid is RX-keuring te betalen in geval dat het niet goed is? En wie is in dit geval de opdrachtgever? Wie kiest de DA?
In de meeste advertenties zie ik 'alle keuringen toegestaan kosten koper'. Tot nutoe hebben we alleen gekocht met klinische keuring en heb ik het gewoon betaald als koper (of als niet-koper in 1 geval :( ) daar gaat het ook niet om een groot bedrag.
Op bokt wordt vaak aangeraden toch een aantal foto's te nemen, dan hangt er toch een ander prijskaartje aan. Als er hier een paard bijkomt is het er eentje die tussen een recreatiepaard en een sportpaard inzit, ttz. bedoeld voor wandelritten en dressuur te starten op L-niveau.


Persoonlijk vind ik het van de prijs afhangen, als ik een paard van €2000 verkoop zou ik ook niet willen betalen aan een RX keuring, maar bij 10.000 vind ik dat je dat wel kan verlangen, je krijgt het paard niet eens verzekerd zonder een RX rapport voor dat bedrag.
Als verkoper ben je dan slim bezig om vooraf al foto's te laten maken zodat je weet hoe het er voor staat. Het is kopers op kosten jagen om ze elke keer je paard op de foto te laten zetten op hun kosten terwijl je weet dat de uitkomst niet goed is.

Als koper zou ik er niet op zitten te wachten om elke keer een paar honderd euro weg te gooien aan paarden die niet door de RX keuring komen omdat de verkoper z'n kop in het zand steekt vwb de uitkomsten.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:36

Even inhakend op vorige post. Bij de meeste verzekeringen moet je RX keuren bij aanname van meer dan 4000 euro. Zorg dat je bespreekt met de da dat de foto's voor de RX keuring zijn en de verzekering. De verzekering stelt hogere eisen aan de foto's dan de keuring!

Gebeurd vaak dat mensen twee keer foto's moeten schieten omdat de verzekering de foto's te licht vinden. Dus even duidelijk aangeven, anders zegt de da ik wist het niet en mag je twee keer betalen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:49

Verzekeren hebben we nog nooit gedaan (behalve BA natuurlijk). Aankoopkeuring is dus enkel om onszelf voor vervelende verrassingen te behoeden, ik lijk hoe langer hoe voorzichtiger te worden :o . Voorziene budget is rond de 6000€, waarschijnlijk zo een beetje een budget dat tussen wal en schip valt.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:56

Meer dan klinisch keuren nooit gedaan en die rekening heb ik zelf betaald, niet de verkoper. Klinische keuring betalen al dan niet 50/50 bij afkeuring soit, maar je kan verkoper ook fors op kosten jagen met RX keuring. Hoe dan ook kost een paard kopen geld, en dat is altijd meer dan enkel het verkoopbedrag & transport. Er komt vervolgens altijd een lading bij aan tuigage/dekens/etc. wat je niet al passend over had en noodzakelijk blijkt. Over je budget ga je dus eigenlijk altijd wel.

En ja de kosten van RX keuren zullen zeker oplopen als dat meerdere malen moet zonder positief resultaat. Probleem is dat een afkeuring/probleem geen enkel probleem hoeft te zijn geweest voor de verkoper en die dus wel degelijk naar eer en geweten een gezond paard aanbied, manier van houden, trainen, voeren en hoeveelheid werk speelt zeker mee in of een paard ergens last van heeft.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:08

tamary schreef:
Meer dan klinisch keuren nooit gedaan en die rekening heb ik zelf betaald, niet de verkoper. Klinische keuring betalen al dan niet 50/50 bij afkeuring soit, maar je kan verkoper ook fors op kosten jagen met RX keuring. Hoe dan ook kost een paard kopen geld, en dat is altijd meer dan enkel het verkoopbedrag & transport. Er komt vervolgens altijd een lading bij aan tuigage/dekens/etc. wat je niet al passend over had en noodzakelijk blijkt. Over je budget ga je dus eigenlijk altijd wel.

En ja de kosten van RX keuren zullen zeker oplopen als dat meerdere malen moet zonder positief resultaat. Probleem is dat een afkeuring/probleem geen enkel probleem hoeft te zijn geweest voor de verkoper en die dus wel degelijk naar eer en geweten een gezond paard aanbied, manier van houden, trainen, voeren en hoeveelheid werk speelt zeker mee in of een paard ergens last van heeft.

Hangt van de prijs van een paard af. Ik vind dat bij een paard van 6 á 7 duizend of meer toch wel een röntgen rapport moet zitten.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 02:44

terpentijn schreef:
Klinische keuring moet ruim RUIM meer dan goed zijn.
Rontgenologisch, met wat jij er mee wil doen, TS, zoals je opnoemt, springen, een (lichte) cross etc.zou een bemerking 1 voor mij al een reden zijn het paard dat allemaal niet aan te doen, en zou ik een paard zoeken dat dit nog aan kan. Wat jij wil is toch gewoon sportief bezig zijn, dan heb je ook een (vrijwel) gezond paard nodig, anders ben je in een paar jaar wel klaar met dat paard. met alle DA kosten in de tussentijd er bij.
Ik neem aan dat het betreffende paard niet al te veel kost, anders denk je hier toch geen 2x over na, over een volledige rontgenoligische sportkeuring?


Een eentje stelt niets voor, dan zou die wel op een heel rottige plaats moeten zitten. Ik denk dat bijna elk paard wel ergens een eentje of tweetje heeft. En daarvan lopen er zat in de topsport.

Ts wil gewoon recreatief wedstrijden rijden, dat is geen zware belasting voor een paard.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 15:12

De paarden die ik heb laten keuren bij aankoop heb ik de opdracht gegeven tot keuren en hierdoor ook alle kosten voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:49

Sorry wilde geen nieuw topic openen..

Hoe bedenkelijk is het als verkopers niet willen betalen bij afkeuring?
( alleen klinisch).
Ik meende toch echt dat dit een beetje " normaal" was...bij goedkeuring betaalt koper en is paard verkocht.
Bij afkeuring verkoper..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:57

Hier zou ik niet betalen voor de keuring. maar dan hebben we het bij het paard dat bij mij te koop gestaan heeft over een dier van 2000 euro VP. Als ik daar ook nog eens het risico mee moet lopen de keuring te betalen kon ik 'm even goed weg geven. Dier had bij mij nooit een pas onregelmatig gelopen en dat was ook het enige dat ik beloofde. Ze was 16 toen dus allicht zal er op RX wel wat te zien geweest zijn en als je dan een muggenzifter hebt ben ik er op toe aan het leggen. Hier das het dus kosten koper. :) en nee, ze heeft me nooit reden geheven om aan haar te twijfelen. Da kwam er alleen bij voor entingen en bij haar dracht. :+
Oh en een blaasontsteking. Dus IMO hangt het van de situatie af. Klinische keuring vind ik sowieso beetje tja. Ik heb ten eerste al wat gevallen gekend waarbij het verkeerd uitgevoerd werd (ging om topspoetpaarden dus geen klungelaars van DA's er aan) en ten tweede is het een momentopname. Bloedje trekken vind ik dan nog Het enige nuttige om te zien dat ie niet gedrogeerd was of op pijnstilling stond.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-10-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welke afspraken maken over aankoopkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:59

Ik heb het iig
Over klinisch.