Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:14

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met de aanschaf van mijn eigen paard. Waar ik op zoek naar ben is een paard tussen de 7 en 14 jaar ongeveer, een allrounder. Ik wil graag lekker naar buiten met het paard, ik vind het belangrijk dat hij netjes over zijn rug gereden is en af en toe een keer een sprongetje. Ik heb verder geen wedstrijdambitie, hooguit een keer een onderling wedstrijdje o.i.d.. Het liefst koop ik een paard inclusief zadel (mocht dit zadel goed liggen etc.). Ik vind het wel belangrijk dat het paard lichamelijk in orde is, dus geen blessures waardoor het paard ongeschikt is voor sport maar wel voor recreatie bijvoorbeeld.

Wat denken jullie dat een redelijke prijs is voor mijn 'wensenlijstje'?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:17

Paardenmarkt is enorm aangetrokken. Alles wat jij zoekt, zoekt een ander ook. snel erbij wezen dus als zoiets aangeboden wordt, is een tip. Denk wel dat je aan een budget van 4000/6000 zit voor een braaf paard wat gezond is + goed gereden en eigenlijk alles kan.

edit: wat hieronder wordt gezegd wilde ik net toevoegen.. fjorden, tinkers en haflingers kunnen hier ook aan voldoen. Mocht je geinteresseerd zijn in een draver, ken ik overigens nog wel een leuke die te koop staat..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-05-17 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:17

Je lijstje is enorm breed. Een kwpner zou erin kunnen vallen maar een draver bijv ook. Die laatste heb je voor minder dan 2000 terwijl je voor een 'simpele' kwpner met papier meer dan het dubbele neerlegt.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:19

Hmm ik schat dat je tussen de 6.000 en 8.000, goedgekeurd wel wat moet kunnen vinden voor die prijs, met zadel en toebehoren en denk ik tussen de 7.000 en 10.000, dan wel röntgenologisch goedgekeurd. Ik neem aan dat je een kwpner/warmbloed wil zoeken? Anders zit je inderdaad weer in een andere prijsklasse.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:22

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben inderdaad op zoek naar een kwpn'er of een soortgelijk ras :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:23

Dan zou ik inderdaad denken aan een budget tussen de 4 en 6k, excl spullen.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:25

November108 schreef:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben inderdaad op zoek naar een kwpn'er of een soortgelijk ras :)


Succes! Ik pb je even, weet nog wel een leuke 8 jarige allrounder vanaf de fokker die verkocht wordt :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:37

Hmm, inclusief zadel zou ik dan toch wel denken aan 5.000-6.000, of je moet net mazzel hebben.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:38

Ik denk dat je tussen de 4 en 8 een heel leuk paard kan vinden! Ligt er even aan hoe oud hij is en wat hij kent.

Zorg ervoor dat je je paard laat keuren voordat je hem echt koopt.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:39

Destination schreef:
Hmm, inclusief zadel zou ik dan toch wel denken aan 5.000-6.000, of je moet net mazzel hebben.

Zou altijd liever excl zadel kopen... zadel luistert best nauw, niet alleen op de rug van het paard maar ook op de ruiter en wat die doet op de rug in combi met het zadel

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 17:01

Bedankt voor de reacties! Heb ik in ieder geval een goed idee wat ik ongeveer kwijt zal zijn. Het paard gaat inderdaad gekeurd worden en er wordt ook goed naar het zadel gekeken! Als het nodig is komt er ook zeker een nieuwe, maar aangezien dat vaak dan weer even duurt tot hij binnen is, zou het fijn zijn als ik met het 'oude' zadel die tijd kan overbruggen. Maar dat natuurlijk alleen als deze voor het paard wel gewoon goed ligt.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:01

c_alsemgeest schreef:
Destination schreef:
Hmm, inclusief zadel zou ik dan toch wel denken aan 5.000-6.000, of je moet net mazzel hebben.

Zou altijd liever excl zadel kopen... zadel luistert best nauw, niet alleen op de rug van het paard maar ook op de ruiter en wat die doet op de rug in combi met het zadel

TS geeft alleen aan dat ze graag inclusief zadel wil kopen ;)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:11

Ligt eraan.
Als je een KWPN'er wil die een leuk papier heeft en goed is ingereden ben je al snel 6K kwijt zonder zadel.

Sluit me daarin wel aan bij C_alsemgeest. Ben wezen kijken bij paarden waar het zadel bij meeverkocht werd. Lag prima op het paard maar als ze me geld toe hadden gegeven had ik die nog niet gehoeven.... :=

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:23

Kijk ook eens over de grens in België; mijn ervaring is dat de prijzen voor dergelijke paarden daar wat lager ligt (een BWP - Belgisch Warmbloedpaard - is wel te vergelijken met een KWPNer en staan daar vaak te koop)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:28

Tussen 7 en 14 jaar is best een breed gebied. Rond 7 jaar zal een paard zowat op zijn duurste leeftijd zijn, op 14 jaar gaat hij al richting van de 'oudjes' met een lagere prijs. Schofthoogte speelt ook mee, kleiner dan 1.60m is wat minder gewild en dus goedkoper.
Voor het zadel zou ik niet veel extra betalen, tenzij recent zadel in goede staat en aangepast op dat paard.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 17:53

Jessica007 schreef:
Kijk ook eens over de grens in België; mijn ervaring is dat de prijzen voor dergelijke paarden daar wat lager ligt (een BWP - Belgisch Warmbloedpaard - is wel te vergelijken met een KWPNer en staan daar vaak te koop)


Bedankt voor de tip! Ga ik ook eens kijken.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 17:57

Sclimpre schreef:
Tussen 7 en 14 jaar is best een breed gebied. Rond 7 jaar zal een paard zowat op zijn duurste leeftijd zijn, op 14 jaar gaat hij al richting van de 'oudjes' met een lagere prijs. Schofthoogte speelt ook mee, kleiner dan 1.60m is wat minder gewild en dus goedkoper.
Voor het zadel zou ik niet veel extra betalen, tenzij recent zadel in goede staat en aangepast op dat paard.


Ja ik ben het er mee eens dat de leeftijd nogal een breed gebied is :o dit omdat ik het vooral belangrijk vind dat ik er met een gerust hart op kan stappen (al kan een paard natuurlijk altijd schrikken of even de lente in zn bol krijgen haha). Dat kan natuurlijk op sommige paarden van 7 al, sommige paarden van 14 en op sommige paarden wellicht helemaal niet :')

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:01

Mijn oude paard was mak al een schaap met 4, dus het zegt nog niks ;)

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:09

Ik denk zo tussen de 3.500-5.000, afhankelijk van afstamming en ervaring van het paard. Vind ik zelf nogal duur voor een paard zonder niveau, maar is helaas wel de stand van zaken tegenwoordig.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:12

Als je niet ver van de grens woont kun je zeker eens in België kijken. Mijn merrie voldoet aan al je eisen, was rontgen gekeurd en heeft stamboek, netjes gereden. 2000 thuisgebracht, wel zonder zadel natuurlijk.
Vriend heeft net een Hafruintje van 16, doodbraaf, incl papieren en materiaal voor 2250 gekocht.

Prijzen hierboven van 6-10.000 vind ik wel erg overdreven, je zoekt geen paard met topbewegingen of toppapier zo te lezen. Ik denk dat je voor 4000 zeker wel kunt slagen. Zelf raad ik ook aan om een eigen zadel erop te laten aanpassen: zadel moet niet enkel voor je paard passen maar ook voor jou ;)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:16

ZoZenn schreef:
Ik denk zo tussen de 3.500-5.000, afhankelijk van afstamming en ervaring van het paard. Vind ik zelf nogal duur voor een paard zonder niveau, maar is helaas wel de stand van zaken tegenwoordig.


Netjes over de rug gereden, braaf, je kan er zonder ongelukken mee buiten en gezond, dat is echt geen paard 'zonder niveau', dat is een paard waar je alle kanten mee uit kan en waar iedereen naar op zoek is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:18

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Paard kopen, wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:22

Leuk en interssant topic en benieuwd wat er op je pad gaat komen... Laat je ons weten wat je tegenkomt tijdens je zoektocht?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:25

Het is ook zeker de bedoeling dat er een goed zadel op komt, zowel voor het paard als voor mij! Alleen als er een goed zadel bij zit (wat in ieder geval goed ligt op het paard), vind ik het fijn deze er toch bij te hebben. Dit omdat ik bij mijn vorige paard ook een zadel op maat heb laten maken, maar hiervan de levertijd zeer onderschat heb en vervolgens twee maanden niet kon rijden! Dit probeer ik nu te voorkomen :)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 18:34

Only2Bianca schreef:
Leuk en interssant topic en benieuwd wat er op je pad gaat komen... Laat je ons weten wat je tegenkomt tijdens je zoektocht?


Zal ik zeker doen! Ik heb op dit moment een paar paarden op het oog, waarmee ik in contact ben met de eigenaren dus hopelijk kan ik snel gaan kijken :D