Ruiterbewijs behouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 11:49

Ik heb als kind ooit mijn ruiterbewijs gehaald. Op advies van paardenvrienden in die tijd heb ik het altijd verlengd, maar ik rijd al zeker 10 jaar geen paard meer. Ik heb nu wel een eigen paard, en heb nu nog steeds verlengd omdat het ruiterbewijs een stukje verzekering in zich heeft. Nu vraag ik me af, of dit eigenlijk wel zinnig is. Wat vinden jullie?

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:52

Je kunt nu bij de srr een levenslang geldige pas krijgen. Dan hoef je geen lid te blijven van de knhs.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:00

Verzekering is er uit (al een paar jaar dacht ik). Neem contact op met je avp (wa verzekering) en meld je paard aan (moet meestal), zodat die ook onder de verzekering valt.

Omzetten naar levenslange pas is wel handig mocht je ooit nog in een gebied willen rijden waar dat verplicht is. Examen veranderd nog steeds, ooit gehaald toen het nog simpel was en dan is vast houden wel zo handig.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:44

Precies wat tamary zegt. Als je het eenmaal hebt is het makkelijk te behouden. Ook als je in bepaalde gebieden wil rijden.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:55

Inderdaad omzetten naar de SSR (moet ik ook nog steeds doen) maar zou hem wel aanhouden. Je hoort de laatste tijd veel dat gemeentes gaan bezuinigen op onderhoud ruiterpaden dat de kans groot is dat gebieden niet meer vrij toegankelijk gaan worden.
Het hebben van een ruiterbewijs is dan een simpele eis om even snel in te stellen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:24

Misschien dat iemand hier het weet. Krijg net mailtje van de SRR (lijkt iig wel zo) en daar geven ze aan dat ik mijn ruiterbewijs kan heractiveren. Hartstikke mooi natuurlijk... en dat wil ik ook graag... maar vraag me af of ze echt zoveel moeite hebben gedaan om mijn mailadres te achterhalen.
Ik was 16 toen ik mijn ruiterbewijs haalde en heb sindsdien wel wat verschillende emailadressen gehad :Y) dus voordat ik op goed geluk €25,- overschrijf naar iemand die zijn eigen hobby ermee wil bekostigen.. anderen ook deze mail gehad? Is het bekend dat de SRR zoveel moeite doet om gegevens te zoeken?

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:25

Wat is eigenlijk het nut van een ruiterbewijs? Ik rijd al meer dan 40 jaar fanatiek paard, ook vaak buiten, maar heb dat ding nooit gehaald of ergens voor nodig gehad.
Inderdaad voor bepaalde gebieden is het verplicht, maar dat zijn er geloof ik vier in NL waar ik nooit kom.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:28

Heb hem ook afgelopen jaren niet echt gemist ofzo... maar heb als puber hem wel gehaald en misschien dat ooit die gebieden zich uitbreiden of dat als ik ergens paard wil huren voor buitenrit ik kan laten zien dat ik al wel tijdje aan het paardrijden ben...

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:35

Evelijn schreef:
Misschien dat iemand hier het weet. Krijg net mailtje van de SRR (lijkt iig wel zo) en daar geven ze aan dat ik mijn ruiterbewijs kan heractiveren. Hartstikke mooi natuurlijk... en dat wil ik ook graag... maar vraag me af of ze echt zoveel moeite hebben gedaan om mijn mailadres te achterhalen.
Ik was 16 toen ik mijn ruiterbewijs haalde en heb sindsdien wel wat verschillende emailadressen gehad :Y) dus voordat ik op goed geluk €25,- overschrijf naar iemand die zijn eigen hobby ermee wil bekostigen.. anderen ook deze mail gehad? Is het bekend dat de SRR zoveel moeite doet om gegevens te zoeken?


Gewoon even checken op de site of het rekeningnummer overeenkomt of ze bellen

https://www.srr-nederland.nl/

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:39

Bij de KNHS zit er wel degelijk nog een verzekering bij omdat je met je ruiterbewijs lid bent van de KNHS. Dat heb je niet bij de SRR, want het bestaat niet dat je verzekerd bent voor een eenmalig bedrag ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:59

Via de SRR is het geen 25,- maar 17,50 om je ruiterbewijs om te zetten naar levenslange pas.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:04

Op die website staat ook 25 euro... en het gaat bij mij niet om omzetten maar om heractiveren... heb al jaren geleden mijn ruiter- en menbewijs niet verlengd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:10

Koekeroekus schreef:
Inderdaad omzetten naar de SSR (moet ik ook nog steeds doen) maar zou hem wel aanhouden. Je hoort de laatste tijd veel dat gemeentes gaan bezuinigen op onderhoud ruiterpaden dat de kans groot is dat gebieden niet meer vrij toegankelijk gaan worden.
Het hebben van een ruiterbewijs is dan een simpele eis om even snel in te stellen.


Dan is vaak het hebben van een ruiterpenning vereist en heb je nog steeds in veel gevallen geen ruiterbewijs nodig
Zelfs in Soest is hij nu niet meer nodig om een ruiterpenning te kunnen kopen om daar buiten te rijden.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:18

Ik heb anders vorige maand nog 17,50 betaald.... recent aangepast zeker?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:37

@ Cissy: ik neem aan dat dit een reactie op mij is :) de ruiterpenning is nog wel nodig, maar het ruiterbewijs niet om hem te kunnen kopen. Voorheen mocht je daar niet rijden zonder ruiterbewijs en moest je die kunnen tonen om een penning te kunnen kopen.


http://www.soest.nl/natuurgebieden-betr ... iterbrief/
Zie de voorwaarden:
Voor het aanschaffen van een ruiterbrief of ruiterpenning is geen ruiter- of menbewijs meer verplicht.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:39

Nee was niet voor jou bedoeld, sorry, ik reageerde op de prijs voor het ruiterbewijs ;)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:48

Zou ik niet weten... ik was alleen benieuwd of de SRR daadwerkelijk zoveel moeite doet om mijn huidige emailadres te achterhalen... dat zou toch betekenen dat meer bokkers zo'n mailtje gehad hebben.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:02

droversrun schreef:
Bij de KNHS zit er wel degelijk nog een verzekering bij omdat je met je ruiterbewijs lid bent van de KNHS. Dat heb je niet bij de SRR, want het bestaat niet dat je verzekerd bent voor een eenmalig bedrag ;)

Wat voor verzekering is dat dan, waar ben je dan voor verzekerd?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:27

Evelijn schreef:
Zou ik niet weten... ik was alleen benieuwd of de SRR daadwerkelijk zoveel moeite doet om mijn huidige emailadres te achterhalen... dat zou toch betekenen dat meer bokkers zo'n mailtje gehad hebben.

Lijkt mij erg sterk. Vermoed oplichting. Mail srr even of je daar je pas kan laten omzetten voor die 17,50. Verzekering is amper meer dan je eigen avp/wa, die aanpassen zal goedkoper en simpeler zijn dan knhs blijven betalen. Of je moet toch al lid knhs willen/moeten zijn.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:56

Bloodymary schreef:
droversrun schreef:
Bij de KNHS zit er wel degelijk nog een verzekering bij omdat je met je ruiterbewijs lid bent van de KNHS. Dat heb je niet bij de SRR, want het bestaat niet dat je verzekerd bent voor een eenmalig bedrag ;)

Wat voor verzekering is dat dan, waar ben je dan voor verzekerd?


https://www.knhs.nl/lidmaatschap/uitgeb ... het-paard/

studentje_24
Berichten: 16
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:48

Kan je als je bij SRR een levenslange pas aanvraagt ook weer bij de knhs lid worden na een paar jaar ivm de verzekering? Ik rijd nu niet dus die verzekering heb ik nu niet nodig...

Knuffeldier

Berichten: 559
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:04

In principe ben je gewoon via je WA verzekering verzekerd. Daarmee zou een SRR pas + WA verzekering voldoende moeten zijn.

Ik heb ook van de SRR een mail gehad (in 1995 ruiterbewijs gehaald nota bene), 25 euro betaald, en netjes een ruiterbewijs-pas gekregen.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ruiterbewijs behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:07

In mijn ogen is die verzekering via KNHS totaal overbodig. Zoals zoveel aanvullende verzekeringen.
Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat men verzekert als men zich daar beter bij voelt.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:31

Evelijn schreef:
Misschien dat iemand hier het weet. Krijg net mailtje van de SRR (lijkt iig wel zo) en daar geven ze aan dat ik mijn ruiterbewijs kan heractiveren. Hartstikke mooi natuurlijk... en dat wil ik ook graag... maar vraag me af of ze echt zoveel moeite hebben gedaan om mijn mailadres te achterhalen.
Ik was 16 toen ik mijn ruiterbewijs haalde en heb sindsdien wel wat verschillende emailadressen gehad :Y) dus voordat ik op goed geluk €25,- overschrijf naar iemand die zijn eigen hobby ermee wil bekostigen.. anderen ook deze mail gehad? Is het bekend dat de SRR zoveel moeite doet om gegevens te zoeken?



Heb net het mailtje ook gehad. Kreeg vandeweek al KNHS mail over het ruiterbewijs en nu van de SRR. Heeft te maken met de verleng datum van het bewijs denk ik.

Ik dacht ook om naar de SRR over te stappen maar ik heb nu wel gedeeltelijk "korting" op mijn Zilveren Kruis verzekering... (o.a. meer fysio enzo)

Is geloof ik met 5% of 10% korting op de aanvullende polis. Het betalen van t ruiterbewijs aan KNHS is dan goedkoper dan het meer betalen voor mijn verzekering.

Even een nachtje over slapen...

Mowo33
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:09

Ik ben er even ingedoken:
Als je je ruiter (of men) bewijs verlengt via de KNHS kost je dat € 20,- per jaar.
Daar zit een aanvullende verzekering, een collectieve rechtsbijstandsverzekering (geen algemene rechtsbijstandsverzekering maar op dit gebied gericht) en een ongevallenverzekering bij.
Dat is € 1,65 per maand.
Wanneer je actief buiten rijd (zoals ik) lijkt me dat een verstandige zet.
Voorwaarde is wel dat je zelf al een aansprakelijkheidsverzekering hebt (die kost mij € 2,- per maand).

Er zijn best veel voorbeelden van ongelukken waarbij een gewone aansprakelijkheidsverzekering niet (genoeg) dekt.

Wanneer je je pas levenslang verlengt bij SRR zit daar geen verzekering bij.
Het is alleen een bewijs dat je je ruiterbewijs ooit gehaald hebt.
Wanneer je in gebieden gaat rijden waarbij een ruiterbewijs verplicht is kan dit handig zijn maar heb je een eigen paard en rij je regelmatig buiten zou ik bij de KNHS blijven. Een ongeluk zit in een klein hoekje.