Vrachtwagen(tje) huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:38

Wat ik mij wel altijd afvraag:
Stel je koopt of huurt een vw die op papier een bepaald gewicht heeft (wat de rdw dus blijkbaar prima vind). Niet eentje waar je zelf een geknutseld hebt. Je houd dan je lading binnen het laadvermogen op papier.
Ze houden je aan en zetten je op de weegbrug. Wie is er dan fout? Niet volgens iemands mening maar volgens de wet?

Hoe moet jij nou weten dat je ter goeder trouw een redelijk gangbaar product koopt/ huurt wat niet klopt met wat de rdw op het papiertje drukt?

Dan moeten ze die vw bouwers/verkopers toch eens goed op de korrel gaan nemen? preventief?
Sins wanneer mag je iets illegaals zomaar verkopen? Een mensen in de waan laten dat je er 2 paarden mee mag laden (en nu niet flauw doen over paarden van 400kg, want dat is duidelijk niet wat ze er mee bedoelen)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:50

jij,zeker weten!

jij rijdt ermee,dus jij moet zorgen dat dat cijfertje op de weegbrug klopt.

in belgie zijn trailergewichten zo'n 'mop'.

bij de eerste technische controle van je trailer,wordt de trailer gewogen(totaal,gewicht op de vooras,gewicht op de achteras)
daarna nooit meer,zolang de trailer bij dezelfde eigenaar blijft.
dus dan mag je er bv nieuwe,zwaarhouten wanden in plaatsen,zorgen dat de gewichtverdeling op de assen niet meer klopt,....wordt nooit meer gecontroleerd.(behalve als je tegengehouden wordt voor controle,het totaalgewicht natuurlijk).

maar als je een omgebouwde trailer koopt,wordt je wel opnieuw gewogen.
heel vaak kom je dan tot de conclusie dat de verdeling voor- en achteras totaal onjuist is,krijg je een rode kaart en mag je er niet de weg mee op.....

(zelf zo tegengekomen bij aankoop van mijn eerste trailer)

zijn allemaal van die enorm onlogische regels die eigenlijk toch wel aangepast zouden moeten worden.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:00

Dat is toch gek? Dat een commerciële partij mij (als consument) iets mag verkopen met een officieel papiertje van de staat er bij en ik dan niet mag aannemen dat dat waar is?

En dan heb ik het niet over de handel tussen particulier en particulier.
En niet over een doe het zelver die aanpassingen gaat doen.

eestheer

Berichten: 586
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:02

leer je ook bij het behalen van je rijbewijs, dat je altijd verplicht bent om het voertuig/aahanger/etc. te controleren voordat je ermee gaat rijden

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:08

pol013 schreef:
Dat is toch gek? Dat een commerciële partij mij (als consument) iets mag verkopen met een officieel papiertje van de staat er bij en ik dan niet mag aannemen dat dat waar is?

En dan heb ik het niet over de handel tussen particulier en particulier.
En niet over een doe het zelver die aanpassingen gaat doen.


Vind ik ook gek.

Als je dit checked: https://ovi.rdw.nl/default.aspx
Hoe zie je dat wat je in principe mag laden?

Edit: Hij pakt de link niet
GMassa rijklaar 2464 kg
Massa ledig voertuig 2364 kg
F.1Technische max. massa voertuig 3500 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 3500 kg
F.3Maximum massa samenstel6000 kg
O.1Aanhangwagen geremd 0 kgAanhangwagen middenas geremd 2500 kg
Aanhangwagen autonoom geremd 0 kg
Oplegger geremd 0 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 750 kg

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:27

Heb de RDW gebeld.
Op zich moet je er van uit mogen gaan dat de gewichten op papier kloppen en zeggen zij niet direct dat je alles op de weegbrug mag zetten.
Als het niet klopt komen de verkopers er 'mee weg' omdat de opbouw/inbouw als lading wordt gezien.
Dat is een grijs gebied.

Maar dan zou ik nog wel willen weten waar die grens ligt. Als ze op hun website zetten dat er xxkg geladen mag worden en een voertuig kant en klaar aanbieden terwijl het te zwaar is.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:22

pol013 schreef:
Dat is toch gek? Dat een commerciële partij mij (als consument) iets mag verkopen met een officieel papiertje van de staat er bij en ik dan niet mag aannemen dat dat waar is?

En dan heb ik het niet over de handel tussen particulier en particulier.
En niet over een doe het zelver die aanpassingen gaat doen.

Wacht, stop, nu haal je twee dingen door elkaar!!!

Wanneer jij een paardenvrachtwagentje op B-rijbewijs koopt met een bruto laadvermogen van 1200kg en een netto laadvermogen van 1100kg, dan zullen die gewichten ook wel bij benadering kloppen (typegoedkeuring). Die nieuw aangeboden wagens kloppen wel met wat op papier staat. Die wagens staan namelijk als veewagen op kenteken.

Het andere punt zijn die wagen die achteraf omgebouwd en niet herkeurd worden. Niet herkeuren van een omgebouwde vrachtwagen naar veewagen IS illegaal!!
Wanneer jij dus een vrachtwagen aantreft die als bakwagen op kenteken staat en die wel is ingericht als paardenwagen, dan WEET je dus dat de opgegeven gewichten niet kloppen!

Het derde punt is dat de chauffeur ALTIJD eindverantwoordelijk is voor waar ie mee rondrijdt, niemand anders!!

c_alsemgeest

Berichten: 20657
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:28

Jij bent altijd verantwoordelijk voor wat je rijdt. Dus ook om na te gaan of het klopt, helaas.
Al vindt ik het bij veewagentjes niet meer dan logisch om het te checken.