Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AthossFelixx
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-11-16

Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:54

Haloo!

Ik heb laatst mijn (toekomstige) paard laten keuren en hij is helemaal gezond verklaard. Dus ik dacht hem morgen te kunnen kopen en verplaatsen. Nou mooi niet dus... Er is een paar dagen geleden droes geconstateerd voor de 3de keer op stal. En ik heb het natuurlijk gelijk gemeld bij mijn toekomstige stal en ben uiteraard geweigerd. Dat mijn paard in quarantaine moet en getest moet worden vind ik niet erg maar ik ben nogal veel problemen met de staleigenaren waar hij nu staat. Dus ik vertrouw de quarantaine regels daar niet... Het is al de 3de keer dat het er uitbreekt en er word nog steeds niet aan de protocollen gehouden dus alle stallen in de buurt nemen geen klanten van deze stal aan (Ik bedoel in de (korte) periode dat er geen droes was tussendoor). Maar ik ben dus nu op zoek naar een plek waar ik hem veilig in quarantaine kan zetten en hem kan laten testen zodat ik veilig en zonder problemen naar de toekomstige stal kan. Waar ik net zoals vele waarschijnlijk mee zit is dat ik in Amsterdam woon en er hier nou niet erg veel mogelijkheden zijn om hem op een weide te zetten.
Weten jullie misschien iets wat ik kan gaan doen, want ik kom anders nooit van deze stal weg...

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:10

Volgens mij wordt na constatering van droes de gehele stal 'gesloten'. Dus dan zou jouw paard het pad niet eens af mogen. Met een beetje pech kan die situatie lang gaan duren.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:14

Volgens de KNHS

Management
Bedrijven met een geval van droes moeten geen paarden naar een ander bedrijf laten gaan en geen paarden van een ander bedrijf toelaten om verspreiding te voorkomen. De zieke paarden moeten geïsoleerd worden met strikte hygiënische maatregelen, zoals aparte verzorgers en stalbenodigdheden die niet bij de andere paarden komen. De andere paarden moeten twee keer daags getemperatuurd worden om nieuwe gevallen snel op te sporen. Een nieuw geval wordt pas infectieus voor andere paarden als er pus uit de abcessen komt of via de neusuitvloeiing, en kan op die manier tijdig naar de zieke paarden verplaatst worden.

Een paard dat droes heeft gehad scheidt nog 4 tot 6 weken de bacterie uit. Over het algemeen is daarom het advies om tot 6 weken na het herstel (dat betekent geen koorts meer en geen zichtbare uitvloeiing uit een abces of de neus) van het laatste paard de stal gesloten te houden. Na twee weken zijn de risico’s wel al een stuk minder mits de bedrijven een goed hygiënisch protocol hebben aangehouden, een huishoudelijke reiniging hebben ondergaan en daarna ontsmetting van de stallen en andere besmette ruimtes met bijvoorbeeld Halamid of chloor is uitgevoerd. Een weide waar paarden met droes hebben gestaan kan nog 4 weken besmettelijk zijn.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:16

Moet je eens bij de dierenarts navragen.
Volgens mij kan je je paard laten kweken op Droes, als hij gekweekt is en er komt geen Droes uit dan zou je aan de dierenarts een verklaring kunnen vragen dat hij droes vrij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:16

Wat vervelend voor je. Je zit wel heel erg klem op deze manier. Toch weer afwachten dus . sterkte.

Stallen met Weide zijn er in Amsterdam wel hoor ( ik sta op Bleijkmeer met 8ha wei voor 20 paarden/ponys )

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:20

nijland schreef:
Moet je eens bij de dierenarts navragen.
Volgens mij kan je je paard laten kweken op Droes, als hij gekweekt is en er komt geen Droes uit dan zou je aan de dierenarts een verklaring kunnen vragen dat hij droes vrij is.

Dat is tamelijk nutteloos. In de tijd tussen afname en uitslag kan het paard namelijk gewoon alsnog besmet zijn.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:10

Zolang de stal niet geheel droes vrij is voor een bepaalde periode zal je nergens worden toegelaten
Ik denk dat je toch gewoon rustig moet afwachten en met de nieuwe stal bespreken hoe lang er geen nieuwe uitbraak moet zijn eer je mag komen

AthossFelixx
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 17:12

Ik weet dat het volgens de protocollen niet mag maar er (jammer genoeg) geen wet voor. Het zal idd nog lang gaan duren want er word zich nergens aan gehouden... Vandaar dat ik hem ergens anders in quarantaine wil. Er is wel land bij deze stal maar daar staan (hoop ik) de besmette paarden en de staleigenaren/verzorgers lopen rustig van de zieke paarden naar de gezonde zonder zich aan de protocollen van hygiëne te houden vandaar dat hier laten testen door zowel een neusswap als bloedonderzoek geen zin zal hebben...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:13

Kan je hem dan niet bij je dierenarts stallen?
Daar hebben ze goede mogelijkheid voor quarantaine
Of je moet naar een stal zo als Horse Hotel Holland
Daar hebben ze ook quarantaine mogelijkheden.
Maar of die droes paarden accepteren?

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:16

Even sneupen op export stallen. Daar hebben ze ook quarantaine boxen

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:18

Horse hotel Holland idd, zit dichtbij schiphol.

AthossFelixx
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 17:30

Ja ben daar idd naar aan het kijken. Maar zijn die stallen niet belachelijk duur? En bij een DA kan denk ik nog niet want dit word mijn eerste paard en heb hem alleen nog maar laten keuren, dus nog geen vaste DA.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:43

Hou je aan de regels die er voor zijn , vraag raad aan de dieren artsen :)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:03

AthossFelixx schreef:
Ja ben daar idd naar aan het kijken. Maar zijn die stallen niet belachelijk duur? En bij een DA kan denk ik nog niet want dit word mijn eerste paard en heb hem alleen nog maar laten keuren, dus nog geen vaste DA.


Afweging wat duurder is, een maand duur staan en dan kunnen verhuizen naar een stal naar keuze of de kans hebben dat je nog 4 maanden op de stal staat waar hij nu staat.....

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:09

quarantaine zal hoe dan ook duurder zijn dan gewone stalling op een zelfde stal
Maar dat is logisch gezien er allerlei voorzorg en nazorg dingen geregeld moeten worden
Vragen kost nog niets he.
Dus neem eens contact op met een stal

AthossFelixx
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 18:15

Hartstikke bedankt voor de tips! En klopt een maandje of misschien korter want droestest duurt niet zo lang en het zal mij wel een hoop stress en dergelijke schelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:15

Wellicht kan de verkoper financieel bijdragen, hij/zij heeft nu eigenlijk een onverkoopbaar paard op dit moment. Persoonlijk zou ik overwegen of dit echt hét paard is. Ik ben niet erg bijgelovig, maar moeizame start...slecht voorteken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:30

ik zou informeren bij een kliniek in de buurt of die quarantaine boxen hebben waar hij zou kunnen staan en wat dat kost.
Droestest is heel leuk maar wat als hij in de tussentijd wel besmet is? Ik zou niet heel blij worden van een nieuwe op stal die van een droeslocatie komt.
Overleg met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn, zij zijn vaak wel bekend met quarantaine locaties.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:38

Maar al dat extra verhuizen zal je paard ook geen goed doen.
Je hebt het over jouw stress, maar denk ook eens aan die van hem?

Lekker daar laten en je tijd uitzitten.
Of een ander paard zoeken ;)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:15

Incubatietijd van droes is 3-14 dagen toch? Dus als ze na twee weken in quarantaine (extern) nog symptoomvrij zijn dan zou je ze veilig weer bij andere paarden moeten kunnen zetten.

Ik zou niet 6 weken of langer gaan wachten als het paard nu gekeurd is en je wilt hem graag hebben. Zo te horen heb je er weinig vertrouwen in dat deze stal zo snel mogelijk droesvrij is....

AthossFelixx
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Paard verplaatsen van een stal besmet met droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 20:07

Ja ik ga maandag gelijk de DA bellen wat hij voor advies geeft. Ben bang dat ik er wel zo lang sta want na 2 weken kan ie nog steeds besmet worden... En om de stress van het paard maak ik me weinig zorgen want het is een makkelijke, lekker een koudbloed die alles goed vind. En jammer genoeg is dat wel echt hét paard, ik verzorg hem al ruim een jaar en hij is nu echt mijn maatje dus een ander paard zit er niet in. Maar misschien dat ik iemand heb gevonden waar ik hem in quarantaine kan zetten dus ik blijf hoop houden! En anders ga ik toch maar proberen om hem hier in quarantaine op het land te krijgen en dan laten testen. Ik moet alleen een maatje voor op het land voor hem vinden, want alleen vind ik wel erg zielig.

Hedder2
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:29

Ik wil graag reageren uit ervaring. Ik ken een bedrijf in België dat het als 1 van de weinige echt volgens de regels heeft gedaan. Hierin was veel overleg met de kliniek omdat de meeste bedrijven het niet melden om de financiële gevolgen die dit allemaal met zich mee brengt. Hierdoor is ook niet precies duidelijk wat nu wel echt noodzakelijk is en wat niet.
De stal ging gelijk op slot toen de dierenarts dacht dat het droes kon zijn.
De "gezonde" paarden werden in de wei in groepen gedaan. Tussen iedere wei moest een pad van 4 meter zijn en bij iedere in-uitgang een bak met ontsmettingsmiddel. De eigenaar begon 's ochtends met het verzorgen van de groep paarden die niet ziek waren en daarna die het minst ziek waren. Zo steeds verder. Na iedere groep moest er andere kleding aangetrokken worden. Uiteraard steeds door de ontsmettingsbak en steeds handen wassen met ontsmettingsmiddel. Verder mocht er niemand op het terrein.
De stallen moesten worden ontsmet en vervolgens nog 8 weken leeg staan. Er was een paard dat in een wei in het dorp stond en die mocht zelfs niet meer het terrein op.
Vervolgens werden eerst een paar zieke paarden getest om met zekerheid te kunnen zeggen dat het droes was. Na de incubatietijd moesten juist de gezonde paarden getest worden. Toen de uitslag hiervan bekend was werd er heel goed op gelet dat er dus GEEN contact was met de zieke paarden. Deze gezonde dieren moesten toen nog 8 weken in dezelfde wei blijven staan. In die 8 weken hadden ook een groep stallen leeg gestaan die ontsmet waren en de rijbak. Alle spullen (zadels, borstels echt niets is er overgeslagen) werden ontsmet.
Veulens die net geboren waren werden uit voorzorg behandeld. Verder alleen de zieke paarden. Het was heel intensief, al die abcessen moesten schoon gemaakt worden, spuiten gegeven worden en er was 1 paard dat allergisch bleek voor de spuiten. Die kreeg toen andere medicijnen in de vorm van poeder.
Wanneer bij een paard de droes weg leek te zijn mocht hij getest worden. Een paard kreeg 3 kansen (omdat je soms net te vroeg kunt testen). Bij een positieve test had het paard dus nog droes. Gelukkig hebben ze steeds lang genoeg gewacht en was het weg bij het testen. Want officieel was het zo, dat als een paard 3 keer getest zou worden en 3 keer de droes niet weg zou zijn, het paard niet op het bedrijf mocht blijven. Het kan namelijk voorkomen dat een paard chronische droes heeft. Zelf is hij er dan niet meer ziek van maar hij kan nieuwe paarden wel steeds besmetten. Dit zou hier dus wel eens aan de hand kunnen zijn. Dan zou dit paard gevonden moeten worden en verwijderd van de stal. Zo'n paard mag dan nog wel bij een particulier thuis staan maar nooit op een bedrijf. Dit komt ook in het paspoort van een paard te staan. Het kan ook dat ze niet genoeg ontsmetten of te snel de weide weer gebruiken, waardoor het steeds terug komt. De meeste paarden die ziek zijn geweest of in aanraking zijn geweest met droes zijn vervolgens beschermd voor hun leven. De abcessen zien er niet altijd hetzelfde uit. Bij het eerste paard dacht de dierenarts dat het paard een trap had gehad. Sommige zien er alleen verkouden uit en hebben toch droes. Ook het gezegde dat het bij oudere paarden niet zo voorkomt klopt niet. Op dit bedrijf waren verschillende leeftijden ziek. De veulens die niet ziek waren zijn uit voorzorg met medicijnen behandeld omdat een veulen meer kans heeft te overlijden als hij ziek wordt.